De la “Nu te supăra frate”, șah, țintar, dame, “Bunul Gospodar”, “Enigma”, până la un “Monopoly” adevărat și original primit cadou de la o mătușă plecată în străinătate, copilăria mea a fost cu siguranță o competiție acerbă între jocuri și basmele ascultate la pick up.
Dintre cele două însă, testul timpului l-au trecut jocurile de societate, așa cum sunt atât de elegant supranumite englezitele board games.
Împinsă de curiozitatea de a afla cum se construiesc jocurile de societate din prezent i-am căutat pe cei care au fost supranumiți creatorii primului “board game 100% românesc”, “Warriors & Traders”. L-am întrebat pe Andrei Novac, Executive Manager NSKN Legendary Games, despre cum se scriu scenarii, cum se testează ele, dar și despre trecutul JECO al jocurilor de societate românești.
Interviu cu Andrei Novac, Executive Manager NSKN Legendary Games
Cum alegeți scenariile pentru board games?
Ca în orice alt proces creativ, este nevoie să ne placă ceea ce facem. Sunt destule idei de jocuri noi vehiculate de oamenii din echipa NSKN, însă cele care ajung în final jocuri de societate (board games) sunt cele care, în primă fază, ne plac, cele despre care putem spune că le vom juca cu bucurie mai târziu.
Cine le scrie?
“Warriors & Traders” și “Exodus: Proxima Centauri” (primul și al treilea joc) au fost concepute de mine și dezvoltate împreună cu restul echipei. “Wild Fun West” a fost ideea lui Vlad Sladariu, care este și co-designer la “Warriors & Traders”. În partea de dezvoltare sunt implicați toți oamenii din NSKN.
Care sunt principalele etape ale construcției unui board game?
Aș împărți procesul de contrucție în cinci etape:
- în prima fază este ideea, care poate fi un mecanism de joc nou, o temă interesantă sau chiar un schelet de joc. Indiferent cine vine cu el, decizia de a continua este luată în momentul în care ideea inițială este agreată și considerată cu potențial de către întreaga echipă;
- odată ce alegem să construim un joc în jurul unei idei, începem să ne gândim la mecanismele de joc care vor determina tipul de joc, durata și numărul minim și maxim de jucători. În cazul jocurilor complexe, folosim diverse modele matematice pentru a echilibra jocul, pentru a-l face interactiv și pentru a elimina timpii morți;
- în timp ce lucrăm la mecanicile de joc, începem să le “îmbrăcăm” cu o temă. Aceste două etape sunt abordate concomitent, este până la urmă un proces creativ în care nu putem separa scheletul conceptual al jocului de tematica lui, cele două trebuie să fie armonizate pentru a crea un joc de succes;
- testarea și îmbunătățirea jocului este probabil cea mai importantă și mai complicată parte a dezvoltării unui joc de societate. Avem nevoie de un număr mare de jocuri pe care să le analizăm ca să descoperim fiecare abordare greșită și să aducem îmbunătățiri acolo unde este cazul. Încercăm să ne testăm jocurile cu grupuri cât mai variate, și ca preferințe de joc și ca experiență, mergem în cât mai multe țări și încercăm să expunem prototipurile la critici dure fiindcă doar așa putem crea un produs final apreciat. Doar în momentul în care suntem 100% satisfăcuți de prototipul unu joc trecem la etapa următoare;
- design-ul grafic este ultima parte în care suntem implicați în mod direct. Lucrăm cu graficieni atât români, cât și străini cu care trebuie să comunicăm foarte bine, fiindcă un design atractiv poate face dintr-un joc bun un succes de piață, dar un design mediocru poate face dintr-un joc foarte bun o șansă ratată. Avem nevoie ca graficienii noștri să înțeleagă jocul și tematica lui și să poată face nu doar ilustrații frumoase, dar și funcționale. Imediat ce partea de grafică este terminată, trimitem jocul către o firmă care este specializată în producția de jocuri, parte care încheie procesul de construcție al unui joc.
Cât timp durează fiecare etapă?
Legat de timp, depinde de complexitatea fiecărui joc și de cât de implicată și interesată rămâne echipa de-a lungul timpului.
Am avut jocuri pe care le-am putut duce de la idee la jocul în cutie în 12 luni și avem încă jocuri care sunt în faza de testing de mai mult de doi ani. Fiind o piață cu o concurență foarte puternică, nu ne permitem să producem un produs nefinalizat sau în care nu credem 100%.
De obicei, construcția scheletului durează câteva luni, apoi testarea poate lua de la șase luni la 2-3 ani. Partea de design grafic se întinde în mod normal pe 2-3 luni.
Ce fel de specialiști sunt implicați în procesul de construcție a unui board game?
Suntem în principiu ingineri cu toții, deci ne bazăm pe o gândire structurată. Nu avem vreo specializare anume, ceea ce folosim sunt modele matematice și algoritmi de optimizare, mai ales că majoritatea dintre noi avem în spate facultăți de calculatoare.
Cum testați board game-urile înainte de lansare?
Ne testăm jocurile cu cât mai mulți oameni în locuri cât mai diferite. Încercăm să testăm fiecare joc în cel puțin cinci țări diferite, atât cu jucători experimentați, cât și cu începători în ale jocurilor. După fiecare sesiune de jocuri adunăm feedback și după analiză facem câteva modificări și re-începem procesul de testare.
Care este board game-ul vostru cel mai de succes?
Primul nostru joc “Warriors & Traders” a avut succes în special în SUA. Noi sperăm ca și cele două de anul acesta să se ridice cel puțin la același nivel, însă e greu de estimat care este jocul nostru cel mai bun după mai puțin de doi ani de activitate. Momentan, premisele pentru “Exodus: Proxima Cenaturi” - noul nostru joc de strategie - sunt foarte bune și credem că va depăși “Warriors & Traders” atât din punct de vedere comercial, cât și al impresiilor jucătorilor.
Cum de este Warriors & Traders primul joc 100% românesc? Nu au existat și cele create de JECO?
Noi am creat primul joc de societate românesc modern, sau cel puțin aceasta este eticheta pe care ne-au pus-o cei care au văzut inițial jocul. Au existat titluri celebre la noi precum “Dacii și Romanii”, dar au trecut destul de mulți ani de atunci și lumea jocurilor de societate a evoluat enorm. “Warriors & Traders” este un produs creat de români, care a reușit să aibă succes atât în Europa, cât și în America de Nord.
Cum v-a ajutat acest aspect în promovarea lui / sau cum nu v-a ajutat?
Ne-a ajutat pe piața din România și reacția oamenilor a fost în general bună. Piața din România este încă mică, dar crește rapid, iar ținta noastră principală a fost America. Pe viitor, mai ales datorită acestei etichete, vom analiza oportunitatea lansării unor versiuni doar în limba română pentru jocurile noastre.
De unde se pot cumpăra jocurile voastre?
În primul rând din magazinele de specialitate (hobby stores). “Warriors & Traders” a ajuns în aproape 300 de magazine din 30 de țări și încercăm să extindem această rețea. Pentru cei care nu le găsesc așa, avem un magazin de comerț electronic (www.nskn.net) de unde pot fi comandate.