Borbála Ferencz este unul dintre educatorii culturali și artiștii Bauhaus.
Lucrările lui Borbála Ferencz sunt ca niște lămâi reci în miez de vară: culori tari, geometrii clare și mult material reciclat remixat. Borbála este unul dintre puținii designeri români care combină creativitatea și sustenabilitatea în modă, integrând în hainele și accesoriile pe care le face materiale experimentale precum plastic și textile reciclate.
Borbála a lucrat cu elevii de la Cerc. Bauhaus, iniţiativă organizată de Asociația 37, folosind plasticul reciclat pentru a trece de la 2D la 3D și de la bijuterie la haine.
Cu ce asociezi mișcarea Bauhaus și ce înseamnă pentru tine? Te-a inspirat în vreun fel?
Creativitate, experimentare, inovație.
Există vreo figură a școlii Bauhaus care să-ți fi atras atenția în mod deosebit? Dacă da, în ce fel?
Îmi plac în mod deosebit exercițiile de „unlearning” a lui Johannes Itten. Cred că este foarte actual și în ziua de azi. În dezvoltarea mea personală, exercițiile de mișcare, desenele spontane mereu m-au ajutat și cumva au completat educația „clasică” oferită de școală.
De la Weimar la Târgu Ocna. Care au fost primele tale reacții și gânduri când Asociația 37 ți-a propus să fii parte din proiect?
Mi s-a părut o idee foarte interesantă, eram entuziasmată de la început. Școala Bauhaus a dezvoltat metode creative de învățare care sunt de folos indiferent de vârsta sau profesie. Consider că este important pentru copii încă din școlile generale sa experimenteze liber și să-și dezvolte creativitatea.
Filosofia Bauhaus invită la explorare, imaginație, colaborare, funcționalitate sau simplificare. Ce a fost important și de reper pentru tine să le insufli elevilor în cadrul atelierului?
Am propus să experimentăm cu un material simplu, foarte des utilizat și care la momentul actual a ajuns să fie o problemă: pungile de plastic. Prin reciclare, ele au devenit bijuterie, haină, colaj etc. Copiii aveau libertatea să descopere posibilitățile materialului. Le-am topit, le-am lipit, unii s-au jucat cu culorile, cu textura sau au creat mesaje din literele și cuvintele găsite pe pungi.
Două zile pline de exerciții și activități. Cum s-au conectat elevii cu principiile Bauhaus? Pe măsură ce atelierul se desfășura, unde ai simțit că apar provocări și ce i-a entuziasmat cel mai mult?
Nefiind dat un exercitiu clar școlăresc, ei aveau posibilitatea să experimenteze și să se joace, pentru unii mergea foarte spontan, alții erau mai timizi și aveau nevoie de un pic de timp.
După workshop, hainele realizate au apărut peste tot pe instagramul copiilor, care mie mi se pare un feedback pozitiv extraordinar, că le-a plăcut activitatea și voiau să arate tuturor creațiile realizate.
Ce descoperiri ai făcut lucrând cot la cot cu elevii?
Pentru unii era prima dată când au pus mâna pe fierul de călcat sau pe ață, dar totuși s-au descurcat foarte bine. Au înțeles complexitatea procesului de a crea o haină, dar în același timp au avut revelația că pot sa facă și ei. Să modifici o haină să-ți vină mai bine sau să repari, dacă s-a rupt un pic nu e ceva extraordinar de greu. Cred ca aceasta este un pas foarte important spre a deveni un consumator de modă mai responsabil.
Responsabilitatea față de resursele pe care le avem - a apărut acest subiect în discuțiile de atelier?
Tematica workshop-ului era construită pe ideile de upcycling și reciclare. Materialul de bază pentru exerciții au fost pungile de plastic colectate de copii. Astfel ne-am propus să găsim soluții creative pentru refolosirea acestui material, dar în același timp să și înțelegem complexitatea lui și problemele, poluarea cauzate de el. Să realizeze de fapt cât plastic aruncăm zi de zi, că acest material ar putea fi refolosit și cât de important este să reducem cantitatea plasticului nou pe care îl folosim.
Cât de importantă crezi că este experiența aceasta pentru copii? Crezi că ar fi util ca aceste exerciții să fie replicate și în alte școli?
La acest workshop copii erau acolo din propria voință, având în vedere și faptul că era în timpul vacanței, nu era obligatoriu, dar totuși aproape toată clasa a participat. Puteau experimenta fără frica de a primi note, să vadă că se poate învăța și altfel, și creativitatea, opinia lor contează. Cred ca astfel de exerciții ar fi de folos în fiecare școală, indiferent de localitate sau specializare.
Despre Bauhaus
Școala și mișcarea artistică Bauhaus au apărut în Germania acum 100 de ani sub îndrumarea arhitectului Walter Gropius, îmbinând optim artele, arhitectura și designul, teatrul și dansul, fotografia și mobilierul într-un mod care ne influențează și astăzi.
Despre pedagogie
Cercul de artă contemporană de la Târgu Ocna își propune ca de la an la an să crească interesul elevilor pentru artă prin întâlniri directe cu artiști contemporani, prezentări, discuții non-formale, ateliere, vizite la muzee și galerii.
Lucrările lui Borbála Ferencz sunt ca niște lămâi reci în miez de vară: culori tari, geometrii clare și mult material reciclat remixat. Borbála este unul dintre puținii designeri români care combină creativitatea și sustenabilitatea în modă, integrând în hainele și accesoriile pe care le face materiale experimentale precum plastic și textile reciclate.
Borbála a lucrat cu elevii de la Cerc. Bauhaus, iniţiativă organizată de Asociația 37, folosind plasticul reciclat pentru a trece de la 2D la 3D și de la bijuterie la haine.
Cu ce asociezi mișcarea Bauhaus și ce înseamnă pentru tine? Te-a inspirat în vreun fel?
Creativitate, experimentare, inovație.
Există vreo figură a școlii Bauhaus care să-ți fi atras atenția în mod deosebit? Dacă da, în ce fel?
Îmi plac în mod deosebit exercițiile de „unlearning” a lui Johannes Itten. Cred că este foarte actual și în ziua de azi. În dezvoltarea mea personală, exercițiile de mișcare, desenele spontane mereu m-au ajutat și cumva au completat educația „clasică” oferită de școală.
De la Weimar la Târgu Ocna. Care au fost primele tale reacții și gânduri când Asociația 37 ți-a propus să fii parte din proiect?
Mi s-a părut o idee foarte interesantă, eram entuziasmată de la început. Școala Bauhaus a dezvoltat metode creative de învățare care sunt de folos indiferent de vârsta sau profesie. Consider că este important pentru copii încă din școlile generale sa experimenteze liber și să-și dezvolte creativitatea.
Filosofia Bauhaus invită la explorare, imaginație, colaborare, funcționalitate sau simplificare. Ce a fost important și de reper pentru tine să le insufli elevilor în cadrul atelierului?
Am propus să experimentăm cu un material simplu, foarte des utilizat și care la momentul actual a ajuns să fie o problemă: pungile de plastic. Prin reciclare, ele au devenit bijuterie, haină, colaj etc. Copiii aveau libertatea să descopere posibilitățile materialului. Le-am topit, le-am lipit, unii s-au jucat cu culorile, cu textura sau au creat mesaje din literele și cuvintele găsite pe pungi.
Două zile pline de exerciții și activități. Cum s-au conectat elevii cu principiile Bauhaus? Pe măsură ce atelierul se desfășura, unde ai simțit că apar provocări și ce i-a entuziasmat cel mai mult?
Nefiind dat un exercitiu clar școlăresc, ei aveau posibilitatea să experimenteze și să se joace, pentru unii mergea foarte spontan, alții erau mai timizi și aveau nevoie de un pic de timp.
După workshop, hainele realizate au apărut peste tot pe instagramul copiilor, care mie mi se pare un feedback pozitiv extraordinar, că le-a plăcut activitatea și voiau să arate tuturor creațiile realizate.
Ce descoperiri ai făcut lucrând cot la cot cu elevii?
Pentru unii era prima dată când au pus mâna pe fierul de călcat sau pe ață, dar totuși s-au descurcat foarte bine. Au înțeles complexitatea procesului de a crea o haină, dar în același timp au avut revelația că pot sa facă și ei. Să modifici o haină să-ți vină mai bine sau să repari, dacă s-a rupt un pic nu e ceva extraordinar de greu. Cred ca aceasta este un pas foarte important spre a deveni un consumator de modă mai responsabil.
Responsabilitatea față de resursele pe care le avem - a apărut acest subiect în discuțiile de atelier?
Tematica workshop-ului era construită pe ideile de upcycling și reciclare. Materialul de bază pentru exerciții au fost pungile de plastic colectate de copii. Astfel ne-am propus să găsim soluții creative pentru refolosirea acestui material, dar în același timp să și înțelegem complexitatea lui și problemele, poluarea cauzate de el. Să realizeze de fapt cât plastic aruncăm zi de zi, că acest material ar putea fi refolosit și cât de important este să reducem cantitatea plasticului nou pe care îl folosim.
Cât de importantă crezi că este experiența aceasta pentru copii? Crezi că ar fi util ca aceste exerciții să fie replicate și în alte școli?
La acest workshop copii erau acolo din propria voință, având în vedere și faptul că era în timpul vacanței, nu era obligatoriu, dar totuși aproape toată clasa a participat. Puteau experimenta fără frica de a primi note, să vadă că se poate învăța și altfel, și creativitatea, opinia lor contează. Cred ca astfel de exerciții ar fi de folos în fiecare școală, indiferent de localitate sau specializare.
Despre Bauhaus
Școala și mișcarea artistică Bauhaus au apărut în Germania acum 100 de ani sub îndrumarea arhitectului Walter Gropius, îmbinând optim artele, arhitectura și designul, teatrul și dansul, fotografia și mobilierul într-un mod care ne influențează și astăzi.
Despre pedagogie
Cercul de artă contemporană de la Târgu Ocna își propune ca de la an la an să crească interesul elevilor pentru artă prin întâlniri directe cu artiști contemporani, prezentări, discuții non-formale, ateliere, vizite la muzee și galerii.