The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Definiții pentru lifestyle design cu Ileana Sebe, Zwei

Interview / 09 Oct 2014 / irina florea
  • Definiții pentru lifestyle design cu Ileana Sebe, Zwei
  • Definiții pentru lifestyle design cu Ileana Sebe, Zwei
  • Definiții pentru lifestyle design cu Ileana Sebe, Zwei
1/3
Cu o experiență de 16 ani în strategie de comunicare și branding, Ileana Sebe experimentează de trei ani în zona de food styling și lifestyle design cu proiectul Zwei.
 
Cum ai defini pentru cineva care nu a mai auzit niciodată de lifestyle design – ce este?
 
Cred că ar trebui să pornim de la ce înseamnă design, ca apoi să mergem mai departe să vedem cum se aplică acesta la stilul de viață. 
Designul merge mai departe de estetică, este frumosul pus în slujba utilului, a funcționalului. Cum spune Seth Godin într-o definiție “great design is getting people to do what you want”. Scopul fiind să creezi ceva nou, care ține cont și pornește din nevoile și dorințele celui căruia i se adresează acțiunea, fie ea obiect, mâncare, loc, proiect, melodie etc. 
Termenul design este totuși folosit cu o plajă mai largă de înțelesuri și uneori se limitează doar la partea estetică. 
Când vorbim doar de partea decorativă, cred că mai bine îi spunem styling.
Lifestyle design înseamnă pentru mine modul în care alegi să-ți trăiești viața. Tot ce faci și tot ce te înconjoară îți definește stilul de viață. Astfel, designul sau, într-un sens mai larg, frumosul îmbinat cu utilul se pot manifesta în orice moment al vieții. De ce ne-am limita la obiect sau la mâncare? Nici pentru mine nu e un termen bine definit, mai mult intuitiv am ajuns aici și apoi am încercat să-i dau un sens.
Revenind, eu cred că lifestyle designerul se preocupă de întregul său mini-univers și încearcă să aplice criterii estetice, respectiv de design, în toate aceste zone. Pornind de la mediul în care trăiește, și aici vorbim de casă și locul de muncă, la obiectele de care se înconjoară, la activitățile din timpul liber, la modul cum și unde alege să-și petreacă vacanța și apoi mergând mai concret, la ce muzică ascultă, la ce filme vede și nu în ultimul rând la cum se îmbracă. 
De cele mai multe ori lucrurile pornesc invers, un om pentru care designul este fie o pasiune, fie un job, aplică aceleași criterii în toate zonele din viața sa.Cu toții suntem niște designeri ai lifestyle-ului nostru, adică ne creionam universul după niște criterii, doar că unii dintre noi sunt mai interesați de partea aceasta estetică și îi acordă mai multă atenție și o tratează cu mai multă grijă. Pentru unii devine chiar preocupare principală, adică un job, ceea ce mi-aș dori și eu să se întâmple la un moment dat.
 
Dar food design-ul?
 
Food designul e mai clar referindu-se la un domeniu restrâns. Designerii care lucrează cu mâncare se numesc food designeri. Se referă la cum te poți exprima artistic cu ajutorul alimentelor. Totuși, înseamnă mult mai mult decât atât. Înseamnă a porni de la o idee și a o aduce la viață cu ajutorul alimentelor. Ideea poate să fie una cu scop artistic-cultural sau una comercială, important e să fie mai departe de execuție și de o farfurie frumos aranjată. Și nu spun că nu e important să arate bine mâncarea în farfurie, doar că food design înseamnă infinit mai mult. Vă pot da un singur exemplu și e suficient ca să înțelegem ce înseamnă food design. Dacă privim proiectele lui Marije Vogelzang realizăm până unde se poate ajunge: www.marijevogelzang.nl. Ea merge chiar mai departe de experimentarea cu alimentele, designul ei concentrându-se asupra verbului “a mânca”, ea chiar își spune “eating designer”, explorând toată zona culturală și istorică a originii, preparării mâncării și nu în ultimul rând a hrănirii. Toate proiectele ei sunt o lecție despre ce poți face fiind atent la toată experiența mâncatului. 

Un exemplu concret din activitatea ZWEI, care să ilustreze cel mai bine cele două definiții?
 
ZWEI și-a creat personalitatea în jurul experimentării cu mâncare și aici sunt multe exemple de “joacă” cu alimente și ingrediente. Lucrurile au evoluat firesc, am pornit de la mâncare și de la cum poți din aceleași rețete clasice să recompui altceva la nivel decorativ. Din acest motiv, când lumea mă întreabă de rețete îi îndrum spre internet, pentru că diferența la ZWEI nu o fac rețetele, ci felul în care combin ingredientele, cum găesc o idee în jurul căreia să construiesc o poveste cu ajutorul alimentelor și cum arată în final totul. Recunosc că pentru mine de la partea de styling vine cea mai mare plăcere.
Pe de o parte nu îmi place să fac de fiecare dată același lucru, deoarece îmi pierd plăcerea de a crea și mai cred că gătind ceva nou ești mai atent, mai prezent la ce faci și nu în ultimul rând ai parte de norocul începătorului. 
Pe de altă parte, îmi plac și limitările, deoarece poți cu ingrediente similare să recreezi de fiecare dată. Aici cel mai bun exemplu sunt tartele, folosind de fiecare dată aceeași bază, poți ajunge în final de fiecare dată la altceva frumos și surprinzător.
 
De unde vine inspirația? 
 
Mi-e greu să explic într-un mod rațional, vine din faptul că sunt relaxată și fac cu mare plăcere ce fac. Probabil și din faptul că nu trebuie să fac nimic, ci pur și simplu fac pentru că vreau și pentru că îmi place. 
Cât despre partea de lifestyle, aici lucrurile se construiesc și se leagă de la sine. O dată ce criteriile sunt așezate, lucrurile vin firesc. Pentru mine, sănătos, natural, simplu, ordonat = frumos, criterii care merg mai departe de mâncare și definesc mai tot ce creez. Stylingul ZWEI cam în zona aceasta este acum. Nu cred că se va schimba foarte mult în următoarea perioadă, pentru că mă reprezintă pe mine.
Câteva imagini care vorbesc mai bine despre activitatea ZWEI puteți vedea aici, altele pe pagina de facebook, site-ul fiind pentru moment în reamenajare.
 
Cine sunt cei interesați de lifestyle design în România?
 
Sunt unii care creează și alții care consumă. Cei interesați să creeze sunt din toate zonele. Lucrurile se dezvoltă cu rapiditate, acum câțiva ani când am pornit ZWEI, cercul era mult mai restrâns, între timp văd mult mai multă lume interesată de frumosul în toate domeniile. 
Și pe de altă parte primesc mesaje de simpatie de la mulți oameni necunoscuți și asta mai departe de like-urile cotidiene. Sunt oameni din toate domeniile, care sunt sensibilizați de o fotografie ZWEI, care își doresc un obiect sau o rețetă. Veștile sunt foarte bune din toate părțile.
 
Care sunt cele mai bune proiecte ZWEI, despre care ai povesti cu entuziasm?
 
Toate proiectele ZWEI sunt frumoase, altfel nu le-aș fi făcut... ZWEI nu este un business, este un hobby în acest moment, ceea ce îmi permite să fac doar ce-mi place cu el. Accept sau inițiez doar ideile/proiectele care mi se par frumoase, în care cred cu adevărat, altfel nu aș avea energie și entuziasm să le duc până la capăt, ținând cont că am și un job full time. 
Pot să dau câteva exemple care îmi plac foarte mult. Aparițiile ZWEI pentru www.visuell.ro îmi plac toate foarte mult, fiecare având povestea sa. Este prima colaborare în zona aceasta de invitat la un blog de lifestyle. De asemenea, chiar dacă a trecut iarna, pot să vorbesc în continuare cu entuziasm despre costumul de baie ZWEI din mohair. Parcă nici nu voiam să se vândă vreunul ca să le pastrez eu pe toate, așa frumoase au fost! 
Chiar dacă a trecut mai bine de un an, îmi plac în continuare bijuteriile ZWEI, create de Otilia de la www.ovaloval.com.
Îmi place foarte mult bradul de Crăciun neconvențional creat pentru www.littleaesthete.com. Un alt proiect foarte drag este Kraftmade, www.kraftmade.ro, unde alături de echipa Tataia și de Agnes Lukacs am lucrat împreună cu o echipă de meșteșugari la un proiect de resuscitare a vechilor meserii săsești.   
Aș putea continua așa cu povestea până la ultimul instantaneu ZWEI, pentru că fiecare prajitură – floare – obiect pe care le vedeți de la ZWEI îmi plac în continuare mult de tot, reprezentând un moment din viața mea și o amintire frumoasă.