Cum arată industriile creative în izolare?
Încercăm să ne facem o imagine despre starea de spirit, dificultățile și perspectivele care se întrevăd. Într-o perioadă gri în care ne confruntăm cu provocarea de a găsi noi proiecte sau doar și inspirație, apare și oportunitatea timpului petrecut cu sine, a cercetării și exercițiului.
Industriile creative poate înseamnă astăzi mai multe idei și mai puține soluții. Sunt totuși prea complexe, neuniforme și dense pentru a le cuprinde și înțelege toată realitatea.Chiar și așa, o nevoie comună rămâne certă pentru întreaga industrie, aceea de a ne adapta și regândi resursele.
Am vrut să vedem pentru început cum își gestionează resursele, în special timpul, câțiva profesioniști din zone diferite ale industriilor creative. Am vorbit cu membri din board-ul ultimei ediții DIPLOMA pentru a înțelege perspectiva lor asupra izolării și cum li s-au transformat activitățile. Au rezultat în plus câteva exerciții de gândire și imaginație despre pandemie, artă și antreprenoriat, arhitectură în izolare. Sperăm ca seria de interviuri pornite alături de aceștia să ajute cu idei și motivație comunitatea online de tineri creativi.
În materialul de astăzi, Mirela Bucovicean. Deschidem seria cu o abordare antreprenorială și o introducem pe fondatoarea Molecule-F. Mirela crede foarte mult în adaptabilitate, mai ales în această perioadă, ca urmare a inițiat un program dedicat salvării și ajutorării business-urilor mici și medii, Stay Alive, prin care propune zilnic un dialog în comunitate.
În fond, trebuie să rămânem creativi, în dialog și conectați unii cu ceilalți.
• La ce oră te trezești dimineața?
De obicei pe la 10, pentru că mă culc după ora 2 noaptea. Dar nu sunt mulțumită de acest program, așa că voi munci să-l schimb cu o trezire mult mai matinală.
• (Cum) Te motivează și inspiră pandemia?
Îmi dau seama că dacă nu mă mișc acum repede, să pivotez business-urile și să mă adaptez noului trend go online, voi pierde startul și munca din spatele proiectelor de până acum. Așa că sunt foarte motivată în a găsi soluții viabile pe termen scurt și mediu.
• Cum arată proiectele tale azi?
Retailul offline, Molecule F Concept Store este închis, conform normelor aflate în vigoare. Molecule-F.com funcționează. Cu scăderi, dar avem comenzi în continuare. Este mai greu cu onorarea lor complet, pentru ca unii dintre furnizorii noștri fie au închis, fie sunt prea panicați să se mobilizeze acum, fie nu mai au materie primă. În aceste cazuri, acordăm mai mult timp client service-ului și propunem alte opțiuni. În ceea ce priveste boutique-ul de PR, Molecule PR, am scăzut 70% la încasarea fee-urilor clienților existenți, dar am luat și două proiecte noi, fix în vreme de pandemie. Practic muncim mai mult pentru mai puțini bani, dar suntem recunoscători că avem ce munci. Cel de-al patrulea business al nostru, Business Institute for Creative Industries, aka BICI, platforma educațională de cursuri pentru freelanceri și mici antreprenori, este pusă on hold pentru cursurile offline care trebuiau să înceapă pe 13 martie și ne organizăm acum cu module concepute pentru a fi eficiente și atractive în online. Aici avem deja un număr considerabil de înscriși pentru offline care au ales să nu-și retragă plata si să continue în online. In extension, pentru ca am simțit că este de datoria mea să susțin micii antreprenori, am format grupul de suport și dialog liber Stay Alive, unde ne întalnim în spațiul virtual pe Zoom în fiecare zi, de la 3 la 4. Este o comunitate foarte unită, acum cu 140 de membri, în care deja s-au făcut parteneriate și este deschisă tuturor care au curiozitatea adaptării la noua ordine mondială, din care facem și noi parte ca niște mici rotițe.
• Ai descoperit recent proiecte noi din domeniu care te-au impresionat? (din țară sau nu)
Cei de la CFDA – Council Fashion Designers of America au lansat o inițiativă de fundraising pentru cei implicați în industria modei. Așa ceva în România pare imposibil de atins. Industria modei este foarte puternic afectată și nu cred că mai devreme de 2 ani își va reveni și nici nu știu în ce formă va reveni. Am mai trecut prin crize și fiecare a adus după ea un nou trend. Îi invit pe cei implicați în această industrie să învețe din istorie – vezi crizele anterioare - și să se adapteze.
• De ce crezi că ar trebui sa profite cel mai mult cu ocazia izolării tinerii creativi?
Să-și pună ordine în gânduri și planuri, să învețe cât pot de mult, să-și seteze o intenție până la final de an, să creeze atemporal, ancorat în realitate și context și în funcție de nevoile pieței. De ani buni tot zic că nu mai sunt vremurile în care facem ce vrem noi și-i spunem clientului ce să cumpere. Acum clientul ne spune ce are nevoie și noi facem. De asemenea, să înțeleagă necesitatea online-ului și apartenența la un grup. Vin vremuri în care individualismul nu va mai fi nici eficient, nici ințelept.
• De ce profiți tu cel mai mult cu ocazia izolării?
De și mai multă muncă :). Mă documentez și învăț zilnic câte ceva, mai ales pe zona de couching, astfel încât să fac din BICI o platformă educațională extinsă în online. La capitolul plăceri, aș trece Netflix, întâlnirile virtuale cu grupuri extinse – la Stay Alive suntem în medie 60 într-o sesiune, ceea ce ar fi fost dificil de realizat zilnic în offline, gătitul și libertatea de a nu avea intâlniri fixe, altele decât cele de la Stay Alive.
• Ai un obicei dobândit care ar merita păstrat și după finalul acestei perioade?
Ședințele virtuale.
• Știm că antreprenoriatul creativ în general aduce multe provocări. În contextul dat, se pot (re)inventa artiștii și designerii abia ieșiți din băncile facultății?
Ei au norocul că n-au apucat pe un drum care acum duce nicăieri. Sunt martorii unei schimbări majore, atât economice cât și de mentalitate. N-au costuri fixe, salariați, un brand construit pe care să trebuiască să-l reinventeze. Unii sunt pur și simplu bebeluși la început de viață profesională. Le sugerez să deschidă bine ochii, să fie receptivi, pozitivi, orientați către soluții, să învețe.
• Ce resurse recomanzi tinerilor creativi pentru vremea în care stau acasă, fie că vorbim despre cursuri online, activități, cărți, filme etc?
Cursuri online sunt peste tot, mai dificil este să faci o diferențiere. Vă recomand să începeți cu cele gratuite. Pentru cine vrea sa facă business, să înceapă de pe acum să se obișnuiască cu conceptele economice și financiare, marketing și comunicare. Pentru filme, documentarele de pe Netflix. La BOF este abonamentul pe o luna 1 euro, în perioada de trial. Abonați-vă și citiți tot, conspectați, puneți-vă întrebări, salvați articole relevante pentru voi.
• Ești un tânăr (antreprenor) creativ la început de drum. Ce faci să rămâi motivat astăzi?
Imaginează-ți că ai un business în fashion de 10 ani, 20 de angajați, 1 magazin offline și stoc de marfă. Faci rochii elegante în principal, pentru evenimente. Clientela ta este foarte socială, iese mereu în oras și îi place să epateze cu rochiile tale. Iubi își face afacerile la cafenea și îi face iubitei toate poftele. Pentru că nu mai sunt evenimente, toate vânzările tale sunt stopate, dar ai în continuare de plătit 20 de angajați, familia ta practic, oamenii cu care ai construit business-ul, taxe la stat, chirii și alte cheltuieli. Acum respiră și gândește-te ce faci cu toate acestea. Daca te-a luat un pic panica, zambește, că nu este cazul tau. Este în schimb al multor altora din industrie. Tu ești norocos că ai prins chiar startul de la reset. Tu ești în prima linie a celor care vor pleca fresh în această competiție, fără sechele. Tu ești cel care pe o hârtie curată îți desenezi tot viitorul așa cum dorești. Ai o decadă înainte să-ți îndeplinești visul, până la următoarea criză.
• Dacă ai orice alt gând pe care vrei să îl împărtășești cu noi.
Câteva învățăminte deprinse în perioada de criză. Cuvântul de ordine este adaptabilitate. Acțiunea de bază: curățenia. Dominanta de caracter este forța.Nevoia noastră stă în speranță. Construiește în și pentru comunitate. Parolă: solidaritate. Modus operandi: un suflet generos, o minte clară, un spirit pozitiv.
Încercăm să ne facem o imagine despre starea de spirit, dificultățile și perspectivele care se întrevăd. Într-o perioadă gri în care ne confruntăm cu provocarea de a găsi noi proiecte sau doar și inspirație, apare și oportunitatea timpului petrecut cu sine, a cercetării și exercițiului.
Industriile creative poate înseamnă astăzi mai multe idei și mai puține soluții. Sunt totuși prea complexe, neuniforme și dense pentru a le cuprinde și înțelege toată realitatea.Chiar și așa, o nevoie comună rămâne certă pentru întreaga industrie, aceea de a ne adapta și regândi resursele.
Am vrut să vedem pentru început cum își gestionează resursele, în special timpul, câțiva profesioniști din zone diferite ale industriilor creative. Am vorbit cu membri din board-ul ultimei ediții DIPLOMA pentru a înțelege perspectiva lor asupra izolării și cum li s-au transformat activitățile. Au rezultat în plus câteva exerciții de gândire și imaginație despre pandemie, artă și antreprenoriat, arhitectură în izolare. Sperăm ca seria de interviuri pornite alături de aceștia să ajute cu idei și motivație comunitatea online de tineri creativi.
În materialul de astăzi, Mirela Bucovicean. Deschidem seria cu o abordare antreprenorială și o introducem pe fondatoarea Molecule-F. Mirela crede foarte mult în adaptabilitate, mai ales în această perioadă, ca urmare a inițiat un program dedicat salvării și ajutorării business-urilor mici și medii, Stay Alive, prin care propune zilnic un dialog în comunitate.
În fond, trebuie să rămânem creativi, în dialog și conectați unii cu ceilalți.
• La ce oră te trezești dimineața?
De obicei pe la 10, pentru că mă culc după ora 2 noaptea. Dar nu sunt mulțumită de acest program, așa că voi munci să-l schimb cu o trezire mult mai matinală.
• (Cum) Te motivează și inspiră pandemia?
Îmi dau seama că dacă nu mă mișc acum repede, să pivotez business-urile și să mă adaptez noului trend go online, voi pierde startul și munca din spatele proiectelor de până acum. Așa că sunt foarte motivată în a găsi soluții viabile pe termen scurt și mediu.
• Cum arată proiectele tale azi?
Retailul offline, Molecule F Concept Store este închis, conform normelor aflate în vigoare. Molecule-F.com funcționează. Cu scăderi, dar avem comenzi în continuare. Este mai greu cu onorarea lor complet, pentru ca unii dintre furnizorii noștri fie au închis, fie sunt prea panicați să se mobilizeze acum, fie nu mai au materie primă. În aceste cazuri, acordăm mai mult timp client service-ului și propunem alte opțiuni. În ceea ce priveste boutique-ul de PR, Molecule PR, am scăzut 70% la încasarea fee-urilor clienților existenți, dar am luat și două proiecte noi, fix în vreme de pandemie. Practic muncim mai mult pentru mai puțini bani, dar suntem recunoscători că avem ce munci. Cel de-al patrulea business al nostru, Business Institute for Creative Industries, aka BICI, platforma educațională de cursuri pentru freelanceri și mici antreprenori, este pusă on hold pentru cursurile offline care trebuiau să înceapă pe 13 martie și ne organizăm acum cu module concepute pentru a fi eficiente și atractive în online. Aici avem deja un număr considerabil de înscriși pentru offline care au ales să nu-și retragă plata si să continue în online. In extension, pentru ca am simțit că este de datoria mea să susțin micii antreprenori, am format grupul de suport și dialog liber Stay Alive, unde ne întalnim în spațiul virtual pe Zoom în fiecare zi, de la 3 la 4. Este o comunitate foarte unită, acum cu 140 de membri, în care deja s-au făcut parteneriate și este deschisă tuturor care au curiozitatea adaptării la noua ordine mondială, din care facem și noi parte ca niște mici rotițe.
• Ai descoperit recent proiecte noi din domeniu care te-au impresionat? (din țară sau nu)
Cei de la CFDA – Council Fashion Designers of America au lansat o inițiativă de fundraising pentru cei implicați în industria modei. Așa ceva în România pare imposibil de atins. Industria modei este foarte puternic afectată și nu cred că mai devreme de 2 ani își va reveni și nici nu știu în ce formă va reveni. Am mai trecut prin crize și fiecare a adus după ea un nou trend. Îi invit pe cei implicați în această industrie să învețe din istorie – vezi crizele anterioare - și să se adapteze.
• De ce crezi că ar trebui sa profite cel mai mult cu ocazia izolării tinerii creativi?
Să-și pună ordine în gânduri și planuri, să învețe cât pot de mult, să-și seteze o intenție până la final de an, să creeze atemporal, ancorat în realitate și context și în funcție de nevoile pieței. De ani buni tot zic că nu mai sunt vremurile în care facem ce vrem noi și-i spunem clientului ce să cumpere. Acum clientul ne spune ce are nevoie și noi facem. De asemenea, să înțeleagă necesitatea online-ului și apartenența la un grup. Vin vremuri în care individualismul nu va mai fi nici eficient, nici ințelept.
• De ce profiți tu cel mai mult cu ocazia izolării?
De și mai multă muncă :). Mă documentez și învăț zilnic câte ceva, mai ales pe zona de couching, astfel încât să fac din BICI o platformă educațională extinsă în online. La capitolul plăceri, aș trece Netflix, întâlnirile virtuale cu grupuri extinse – la Stay Alive suntem în medie 60 într-o sesiune, ceea ce ar fi fost dificil de realizat zilnic în offline, gătitul și libertatea de a nu avea intâlniri fixe, altele decât cele de la Stay Alive.
• Ai un obicei dobândit care ar merita păstrat și după finalul acestei perioade?
Ședințele virtuale.
• Știm că antreprenoriatul creativ în general aduce multe provocări. În contextul dat, se pot (re)inventa artiștii și designerii abia ieșiți din băncile facultății?
Ei au norocul că n-au apucat pe un drum care acum duce nicăieri. Sunt martorii unei schimbări majore, atât economice cât și de mentalitate. N-au costuri fixe, salariați, un brand construit pe care să trebuiască să-l reinventeze. Unii sunt pur și simplu bebeluși la început de viață profesională. Le sugerez să deschidă bine ochii, să fie receptivi, pozitivi, orientați către soluții, să învețe.
• Ce resurse recomanzi tinerilor creativi pentru vremea în care stau acasă, fie că vorbim despre cursuri online, activități, cărți, filme etc?
Cursuri online sunt peste tot, mai dificil este să faci o diferențiere. Vă recomand să începeți cu cele gratuite. Pentru cine vrea sa facă business, să înceapă de pe acum să se obișnuiască cu conceptele economice și financiare, marketing și comunicare. Pentru filme, documentarele de pe Netflix. La BOF este abonamentul pe o luna 1 euro, în perioada de trial. Abonați-vă și citiți tot, conspectați, puneți-vă întrebări, salvați articole relevante pentru voi.
• Ești un tânăr (antreprenor) creativ la început de drum. Ce faci să rămâi motivat astăzi?
Imaginează-ți că ai un business în fashion de 10 ani, 20 de angajați, 1 magazin offline și stoc de marfă. Faci rochii elegante în principal, pentru evenimente. Clientela ta este foarte socială, iese mereu în oras și îi place să epateze cu rochiile tale. Iubi își face afacerile la cafenea și îi face iubitei toate poftele. Pentru că nu mai sunt evenimente, toate vânzările tale sunt stopate, dar ai în continuare de plătit 20 de angajați, familia ta practic, oamenii cu care ai construit business-ul, taxe la stat, chirii și alte cheltuieli. Acum respiră și gândește-te ce faci cu toate acestea. Daca te-a luat un pic panica, zambește, că nu este cazul tau. Este în schimb al multor altora din industrie. Tu ești norocos că ai prins chiar startul de la reset. Tu ești în prima linie a celor care vor pleca fresh în această competiție, fără sechele. Tu ești cel care pe o hârtie curată îți desenezi tot viitorul așa cum dorești. Ai o decadă înainte să-ți îndeplinești visul, până la următoarea criză.
• Dacă ai orice alt gând pe care vrei să îl împărtășești cu noi.
Câteva învățăminte deprinse în perioada de criză. Cuvântul de ordine este adaptabilitate. Acțiunea de bază: curățenia. Dominanta de caracter este forța.Nevoia noastră stă în speranță. Construiește în și pentru comunitate. Parolă: solidaritate. Modus operandi: un suflet generos, o minte clară, un spirit pozitiv.