The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Interviu cu Andrei Racovițan

/ 09 Dec 2021 / Andra Mihai
  • Interviu cu Andrei Racovițan
1/1
Arta urbană, oricât de efemeră, trage un semnal de alarmă și reprezintă o experiență intimă pentru fiecare privitor; schimbă percepția asupra spațiilor, creează context și apartenență. Documentarea ei, în orice format, o duce în fața unui public care altfel nu are acces la ea și îi prelungește sensul și manifestul.
Despre demersul de regenerare urbană Un-hidden Romania dar și despre platforma de promovare Save or Cancel, feeder.ro, proiect ce a evoluat în revistă online, agendă culturală, record label, magazin online, arhivă, digitizARTE.ro, platforma educațională și de auto-publicare pentru tinerii artiști și multe alte idei de artivism povestește Andrei Racovițan, co-fondator al tuturor aceste inițiative, în interviul de mai jos.



De ce intervenții și acțiuni arhitecturale în spațiul public și nu, să zicem, clădiri de birouri inovatoare sau smart houses?
Lucrările de artă expuse în spațiul public capătă valoarea pe care o acordă fiecare persoană, în timp ce în lucrările din spațiul privat pot avea un rol decorativ.
De multe ori, arta apare în spațiul public în zone defavorizate și semnalizează o serie de probleme și oportunități de regenerare urbană, fiind accesibilă gratuit oricui.

Cum a început relația ta cu arta urbană?

Evident, plimbându-mă pe străzile orașului, lucru augmentat de apariția internetului unde ne puteam documenta despre acest subiect. Menționez asta deoarece, la începutul anilor 2000 și chiar puțin înainte, Bucureștiul era super gri și total lipsit de intervenții artistice stradale, prin urmare nici nu prea aveai cu cine să schimbi idei despre acest subiect. Tot în acea perioadă, împreună cu Cristina Popa, am avut prima tentativă de a realiza o revistă cu tema graffiti.

Să începem cu puțină istorie – ce nevoi și ce resorturi au făcut necesar Save or Cancel? În ce moment al vieții tale te aflai atunci?

Împreună cu Cristina am fondat Save or Cancel în 2008. Chiar de la început, Save or Cancel a funcționat ca o platformă de promovare pentru artiști, muzicieni, designeri cât și pentru acțiunile/evenimentele culturale pe care le organizam.

Povestește-ne puțin despre proiectele apărute sub umbrela acestui concept, care s-au încheiat.
Despre Cinema / Teatrul de vară CAPITOL, ne-ar fi plăcut să vă povestim lucruri drăguțe, și că planul de transformare a acestui spațiu într-un centru cultural a reușit. Campania de promovare a patrimoniului și lucrarea lui Pisica Pătrată, realizată în trei ani, au transformat locul într-un punct de atracție pentru trecători, turiști și exploratori urbani, însă acum spațiul trece printr-o etapă neașteptată.
Un lucru mai puțin cunoscut este faptul că Save or Cancel a primit premiul secțiunii “Viziuni și cercetare prin arhitectură”, în cadrul Anualei de Arhitectură București 2016, pentru proiectul Parcul Natural Văcărești.

Despre feeder.ro - ce își propunea acest proiect editorial la origini? Ce e acum feeder.ro? Când și cum a apărut feeder sound?
Încă din 2004, feeder.ro funcționează ca “agenția de știri a națiunii alternative”.Când am preluat site-ul în 2014 de la Igu (Cristian Vasile), am început să ne concentrăm pe crearea de conținut propriu, disponibil și unui public internațional, motiv pentru care majoritatea materialelor le redactăm în limba engleză sau bilingv. feeder.ro este acum revistă online, agendă culturală, record label, magazin online, arhivă.
feeder sound a plecat de la ideea de a realiza o mini colecție de viniluri cu muzică electronică underground cu focus pe ROminimal și micROhouse. Am adunat în această colecție aproximativ 500 de discuri, iar pentru fiecare Andrei Barbu a realizat câte un review publicat pe site. Relativ recent, feeder sound a devenit și casă de discuri unde am lansat patru EP-uri în format vinil împreună cu Dragutesku, Piktor, Oana și Bucurie. În aceeași rubrică, publicăm săptămânal o compoziție muzicală în premieră, un mix/dj set.

Ce e Un-hidden, într-o frază? Dar în zece?
Un-hidden Romania este un program cultural de regenerare urbană, care are ca scop umanizarea spațiilor publice din țară prin artă și promovarea cunoașterii și explorării acestora. Programul de regenerare urbană prin artă stradală, Un-hidden Romania își extinde aria de activități, invitând artiști locali relevanți și emergenți deopotrivă, să realizeze o serie de picturi murale, în BrașovBucureștiConstanța și Iași.
În cadrul festivalului AmuralSandi a fost invitată de Un-hidden Romania să picteze “poezia orașului” pe o centrală, schimbând astfel percepția asupra acestui obiect și integrându-l într-un mod plăcut și atractiv în peisajul pitoresc al Brașovului. Lucrarea este realizată în co-producție cu Oana, care a compus un fragment muzical inspirată de aceeași temă.
În luna Septembrie, Pisica Pătrată a pictat un mural în orașul său natal, mai exact la Colegiul Național de Artă Regina Maria din Constanța, ale cărui cursuri și ateliere le-a urmat, dezvoltându-i viziunea creativă. Lucrarea ar putea funcționa ca un model pentru actualii elevi, care se pregătesc pentru o carieră în domeniul artistic, Pisica Pătrată oferindu-le o serie de perspective personale asupra trecutului și anilor de liceu, cât și idei motivaționale exprimate minimal cu ajutorul personajului, omniprezent în lucrările artistului.
Anul viitor, vom călători în Iași, pentru o colaborare cu Asociația Artipic și Bea Hopes care va lucra împreună cu dj-ul și producătorul Bucurie pentru a realiza un mural cu scopul de facilita sentimente de apartenență al locuitorilor și turiștilor. 
Pe parcursul proiectului, vom anunța următorii artiști invitați iar, cu implicarea audienței, vom afla cine sunt câștigătorii apelurilor deschise. Pasionații de fotografie de street art au putut participa la apelul deschis lansat în cadrul programului multianual Un-hidden Romania, ce premiază 3 fotografii care surprind într-un mod remarcabil lucrări street art din spațiile publice din țară.

Cum a fost să dezvolți un proiect atât de complex și câți oameni și entități sunt în spatele lui? Care au fost etapele, de la idee și până la implementare?

Complexitatea proiectelor ne asigură autenticitatea demersurilor. Din acest motiv, facem research constant și încercăm să fim implicați activ în viața orașului. Anul acesta am extins proiectul în țară cu intervenții precum cea realizată de Pisica Pătrată la Colegiul de Arte Regina Maria din Constanța sau co-producția realizată de SANDi și Oana în Brașov în cadrul festivalului Amural, ocazie cu care echipa de proiect, artiști, creativi și colaboratori s-a mărit considerabil, fiind mai mult 20 de persoane implicate. Ca parteneri instituționali, lucrăm cu AFCN care co-finanțează proiectul, Muzeul Național de Artă Contemporană, Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Asociația Artipic și parteneri media, Revista Zeppelin, Revista Igloo, Iqads, The Institute, Revista Atelierul.

De ce crezi că e necesar ca arta urbană să fie documentată în online?
Arta urbană are un caracter efemer, unele lucrări au durat doar o zi, iar documentarea lucrărilor online le prelungește perioada de viață și le face accesibile pentru publicuri care altfel poate nu ar fi avut ocazia să le vadă.
În cazul proiectului Street Art București, co-finanțat de PMB prin ArCub în cadrul programului București – Oraș Deschis 2021, am tipărit un album și am publicat o hartă online cu cele mai recente lucrări de street art, care au rol documentar și funcționează ca o invitație adresată bucureștenilor de a descoperi orașul prin artă.

Ce oraș în România dă tonul și sunt cumva particularități ale artiștilor din orașele unde ați ajuns?

Deși nu există pereți legali sau un festival dedicat artei stradale, urbane sau murale în București, în capitală s-a dezvoltat aprecierea pentru acest gen de manifestări, și au început să apară oportunități financiare care au atras artiști din toate orașele, devenind un centru de interes pentru comunitatea de street art și graffiti.
Sunt câțiva artiști care au un stil particular de desen, însă acest lucru a venit mai mult în urma documentării, exercițiului constant, călătoriilor și schimburilor de experiență cu artiști locali și internaționali. Ca artist stradal sau writer, cu cât desenezi în mai multe orașe, cu atât ești mai vizibil.

Cum a apărut digitizArte și cui se adresează? Câți artiști au participat la programul educațional și ce urmează acum pentru ei?
digitizArte, a apărut ca o platformă interactivă online în care atât tinerii creativi (muzicieni, artiști plasticii, designeri, ilustratori, graficieni), se pot documenta despre capacitatea internetului de a conecta autorii cu audiențe globale, cu ajutorul noilor metode de digitalizare a lucrărilor și publicare online, facilitând producția artistică și expunerea lucrărilor în mediul virtual.
Acum platforma numără 103 de useri care au înscris 143 de posturi. Mulți useri sunt recurenți, ceea ce ne poate face să ne gândim că au obținut rezultate pozitive cu materialele publicate pe digitizArte.

Ți-ai adaptat proiectele în vreun fel la contextul pandemic? A adus acesta provocări sau oportunități?
Derularea a trei proiecte noi, concomitent cu feeder.ro, în contextul pandemic este o provocare. O bună parte dintre activități au fost concepute în perioada de pandemie, special pentru acest mod de viață. Știind că majoritatea celor care ne urmăresc au petrecut mult timp în casă, iar ieșirile sunt cât mai scurte și între puncte fixe, am încercat să le oferim lucruri cu care să poate interacționa în mediul online cât și o serie de intervenții artistice în spațiul public care aduc o pată de culoare în cartierele bucureștene și invită privitorii la o interacțiune directă cu arta și artiștii contemporani locali.