Pe Popa Tatu este încă umbră și răcoare, pustiu de mașini. Ușa magazinului de biciclete de la nr. 28 este deja deschisă și la radio se aud ceva știri. Înăuntru și mai răcoare și miroase a anvelope. Din spatele bancului de reparații apare Andrei Brezeanu, proprietarul Brema Bikes.
Pe colț cu Temișana, Brema este un magazin de familie și de cartier. Până să înceapă să îmi povestească Andrei despre cum de a deschis un magazin de biciclete, pe ușă a intrat deja un băiat care și-a lăsat bicicleta la reparat, spunând că se va întoarce în 3-4 ore. În timp ce face ordine în sculele pe care le folosește la reparații pentru câteva fotografii, din ușă se aude deja un alt client. De data asta o doamnă cu ochelari mari de soare, tocuri și pardesiu, care se dă jos de pe o bicicletă ce pare pliabilă. Din ușă îi spune lui Andrei că bicicleta merge cam greu și că nu știe ce are, întrebându-l dacă o poate ajuta. Andrei nu pune mai multe întrebări, ia mica bicicletă și îi umflă roțile. Gata, e ca nouă. Doamna e fericită, întreabă cât costă, Andrei îi spune că aerul e gratis. Ne luăm la revedere și noi ne punem pe vorbit.
Andrei are 52 de ani, iar magazinul aproape 8. L-a deschis aici pentru că stătea în zonă. S-a apucat din pasiunea pentru biciclete. La început mergea prin oraș, la plimbare, nu la muncă, pentru că la momentul respectiv lucra în afara Bucureștiului. După 2-3 ani de plimbat cu bicicleta s-a decis să își facă magazin. Ca toți ceilalți creativi din Cartier, o vreme s-a ocupat de magazin în paralel cu serviciul pe care îl avea.
Acum Andrei se ocupă singur de toate în magazin, chiar și de partea de manoperă. La reparații de biciclete nu se pricepea la început, dar fiind inginer de utilaje de construcții, nu ducea lipsă de cunoștințe tehnice, a trebuit doar să se adapteze la biciclete.
Pentru alegerea spațiului, a căutat să aibă oarece vad și un preț rezonabil, pentru că bicicletele sunt o afacere sezonieră, iar chiria trebuie plătită și vara și iarna, după cum spune Andrei.
"Iarna nu prea merge nimeni pe bicicletă sau foarte puțini, dar magazinul rămâne deschis pentru că se vinde online. " Totuși se pare că cel mai bine merge tot magazinul propriu-zis. "Sunt multe magazine online și în România și în afara țării și poți să cumperi orice îți dorești. Ce nu poți să cumperi online este manopera. Asta se poate face numai aici".
Clienții lui Andrei sunt din două categorii: ori din cartier, ori cei care lucrează în cartier. Dacă au ceva de cumpărat sau de modificat la biciclete toți preferă să le lase dimineață și să le ia după amiază când pleacă de la serviciu. E o clientelă gata formată, și tineri și bătrâni. Cel mai aglomerat este dimineața pe la 11-12 și după amiaza când pleacă lumea de la serviciu. Programul e flexibil, mai ales vara când cererile sunt mai multe. Oricum, după program, berea cu prietenii o bea tot la magazin, în cartier.
La sfârșitul fiecărei săptămâni iese la plimbări cu bicicleta cu prietenii și familia. Sâmbăta stă până la 14 la magazin și de aici pleacă direct. Băneasa, Mogoșoaia sau la munte.
În total merge cam 100 km pe săptămănă cu bicicleta, drumuri de acasă, din Balta Albă, la magazin și plimbările din weekenduri.
Pe Popa Tatu se știe cu câțiva alți comercianți, chiar dacă nu foarte prietenește. "Cu cât sunt mai multe magazine deschise, cu atât numărul de clienți crește, sau cel puțin de potențiali clienți. Parcă ar fi nițel mai multă activitate în zonă, în ultima vreme. Popa Tatu nu e neapărat o zonă comercială. Nu e un vad grozav, aici merg magazine specializate, cum e ăsta. Cum sunt și cei cu discurile (Pure Indie Records n. red.). Magazinele care funcționează aici nu se bazează pe faptul că le-a văzut clientul pe stradă și a intrat și a cumpărat nu știu ce". Cu toate astea, Andrei nu s-a gândit să se mute din cartier. "Vadul s-a format, clientela s-a format și vin în continuare. "
Velo – educația și transportul alternativ
"Mulți clienți se plimbă cu bicicleta doar în parc, pentru că nu se pot plimba pe stradă. E nevoie de adaptarea infrastructurii la nevoile bicicliștilor dintotdeauna, dar nu s-a rezolvat nimic. Întotdeauna cei care conduc au motive sa nu reușească să facă nimic. În toate țările s-a reușit, la noi nu, deși nu cred că Bucureștiul arată altfel decât orașele din Europa".
Totuși, în cei 7-8 ani de când are magazinul, Andrei a observat că din ce în ce mai mulți clienți merg pe bicicletă.
"Lumea se mai obișnuiește. Dar problema principală pentru care acest sector nu se dezvoltă este lipsa infrastructurii. "
Aduce din ce în ce mai multe piese, din ce în ce mai multe biciclete, și accesorii, și tot ce e legat de biciclete. Ce nu are în magazin, poate aduce la comandă.
În materie de biciclete, brandurile cele mai populare la Brema sunt Devron, Focus și Sprint. Piesele le are de la cei mai mari producători și mereu pe stoc.
Nu se aruncă să ne facă recomandări de biciclete. Clienții îi sfătuiește în funcție de ce buget au și îi întreabă pe unde vor să utilizeze bicicleta.
"La noi cei mai mulți își doresc să își cumpere bicicletă de mers la munte pentru că, poate, vor merge o dată la munte. Dar în 99% din cazuri nu se întâmplă și după aceea vin să le adapteze nevoilor de mers în oraș. La noi cele mai populare sunt bicicletele de mers la munte, cu toate că în proporție de 99% le folosesc doar în oraș. Cu timpul se va mai schimba asta. "
Nu vinde biciclete sau trotinete electrice. Crede că sunt scumpe și că nu ar fi suficienți doritori. Și mai ales trotinete, pentru că sunt destule de închiriat.
Pe colț cu Temișana, Brema este un magazin de familie și de cartier. Până să înceapă să îmi povestească Andrei despre cum de a deschis un magazin de biciclete, pe ușă a intrat deja un băiat care și-a lăsat bicicleta la reparat, spunând că se va întoarce în 3-4 ore. În timp ce face ordine în sculele pe care le folosește la reparații pentru câteva fotografii, din ușă se aude deja un alt client. De data asta o doamnă cu ochelari mari de soare, tocuri și pardesiu, care se dă jos de pe o bicicletă ce pare pliabilă. Din ușă îi spune lui Andrei că bicicleta merge cam greu și că nu știe ce are, întrebându-l dacă o poate ajuta. Andrei nu pune mai multe întrebări, ia mica bicicletă și îi umflă roțile. Gata, e ca nouă. Doamna e fericită, întreabă cât costă, Andrei îi spune că aerul e gratis. Ne luăm la revedere și noi ne punem pe vorbit.
Andrei are 52 de ani, iar magazinul aproape 8. L-a deschis aici pentru că stătea în zonă. S-a apucat din pasiunea pentru biciclete. La început mergea prin oraș, la plimbare, nu la muncă, pentru că la momentul respectiv lucra în afara Bucureștiului. După 2-3 ani de plimbat cu bicicleta s-a decis să își facă magazin. Ca toți ceilalți creativi din Cartier, o vreme s-a ocupat de magazin în paralel cu serviciul pe care îl avea.
Acum Andrei se ocupă singur de toate în magazin, chiar și de partea de manoperă. La reparații de biciclete nu se pricepea la început, dar fiind inginer de utilaje de construcții, nu ducea lipsă de cunoștințe tehnice, a trebuit doar să se adapteze la biciclete.
Pentru alegerea spațiului, a căutat să aibă oarece vad și un preț rezonabil, pentru că bicicletele sunt o afacere sezonieră, iar chiria trebuie plătită și vara și iarna, după cum spune Andrei.
"Iarna nu prea merge nimeni pe bicicletă sau foarte puțini, dar magazinul rămâne deschis pentru că se vinde online. " Totuși se pare că cel mai bine merge tot magazinul propriu-zis. "Sunt multe magazine online și în România și în afara țării și poți să cumperi orice îți dorești. Ce nu poți să cumperi online este manopera. Asta se poate face numai aici".
Clienții lui Andrei sunt din două categorii: ori din cartier, ori cei care lucrează în cartier. Dacă au ceva de cumpărat sau de modificat la biciclete toți preferă să le lase dimineață și să le ia după amiază când pleacă de la serviciu. E o clientelă gata formată, și tineri și bătrâni. Cel mai aglomerat este dimineața pe la 11-12 și după amiaza când pleacă lumea de la serviciu. Programul e flexibil, mai ales vara când cererile sunt mai multe. Oricum, după program, berea cu prietenii o bea tot la magazin, în cartier.
La sfârșitul fiecărei săptămâni iese la plimbări cu bicicleta cu prietenii și familia. Sâmbăta stă până la 14 la magazin și de aici pleacă direct. Băneasa, Mogoșoaia sau la munte.
În total merge cam 100 km pe săptămănă cu bicicleta, drumuri de acasă, din Balta Albă, la magazin și plimbările din weekenduri.
Pe Popa Tatu se știe cu câțiva alți comercianți, chiar dacă nu foarte prietenește. "Cu cât sunt mai multe magazine deschise, cu atât numărul de clienți crește, sau cel puțin de potențiali clienți. Parcă ar fi nițel mai multă activitate în zonă, în ultima vreme. Popa Tatu nu e neapărat o zonă comercială. Nu e un vad grozav, aici merg magazine specializate, cum e ăsta. Cum sunt și cei cu discurile (Pure Indie Records n. red.). Magazinele care funcționează aici nu se bazează pe faptul că le-a văzut clientul pe stradă și a intrat și a cumpărat nu știu ce". Cu toate astea, Andrei nu s-a gândit să se mute din cartier. "Vadul s-a format, clientela s-a format și vin în continuare. "
Velo – educația și transportul alternativ
"Mulți clienți se plimbă cu bicicleta doar în parc, pentru că nu se pot plimba pe stradă. E nevoie de adaptarea infrastructurii la nevoile bicicliștilor dintotdeauna, dar nu s-a rezolvat nimic. Întotdeauna cei care conduc au motive sa nu reușească să facă nimic. În toate țările s-a reușit, la noi nu, deși nu cred că Bucureștiul arată altfel decât orașele din Europa".
Totuși, în cei 7-8 ani de când are magazinul, Andrei a observat că din ce în ce mai mulți clienți merg pe bicicletă.
"Lumea se mai obișnuiește. Dar problema principală pentru care acest sector nu se dezvoltă este lipsa infrastructurii. "
Aduce din ce în ce mai multe piese, din ce în ce mai multe biciclete, și accesorii, și tot ce e legat de biciclete. Ce nu are în magazin, poate aduce la comandă.
În materie de biciclete, brandurile cele mai populare la Brema sunt Devron, Focus și Sprint. Piesele le are de la cei mai mari producători și mereu pe stoc.
Nu se aruncă să ne facă recomandări de biciclete. Clienții îi sfătuiește în funcție de ce buget au și îi întreabă pe unde vor să utilizeze bicicleta.
"La noi cei mai mulți își doresc să își cumpere bicicletă de mers la munte pentru că, poate, vor merge o dată la munte. Dar în 99% din cazuri nu se întâmplă și după aceea vin să le adapteze nevoilor de mers în oraș. La noi cele mai populare sunt bicicletele de mers la munte, cu toate că în proporție de 99% le folosesc doar în oraș. Cu timpul se va mai schimba asta. "
Nu vinde biciclete sau trotinete electrice. Crede că sunt scumpe și că nu ar fi suficienți doritori. Și mai ales trotinete, pentru că sunt destule de închiriat.