The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Mix de oglinzi și gânduri

Interview / 07 Dec 2015 / INSTITUTE.RO
  • Mix de oglinzi și gânduri
  • Mix de oglinzi și gânduri
  • Mix de oglinzi și gânduri
  • Mix de oglinzi și gânduri
1/4
Pornind de la ideea că fiecare carte te ajută să te regăsești, dar și să te (re)descoperi,  la Târgului de Carte Gaudeamus de anul acesta, o instalație „face-to-face mirror” a invitat vizitatorii într-un labirint infinit, în care puteai descoperi multiple universuri. 

Instalația și-a propus să sugereze modul în care cărțile te ajută să reflectezi asupra emoțiilor și asupra percepțiilor. Aceasta a fost realizată de către cei la BRD, care și-au dorit să sugereze astfel importanța subiectivității, frumusețea poveștilor infinite și a posibilităților pe care acestea le generează. 

 “Târgul Gaudeamus reunește în fiecare an proiecte și oameni de seamă din cultura românească, fiind unul dintre cele mai mari oportunități de a comunica unui public numeros și divers (de la cei mai tineri până la cei mai în vârstă), un public iubitor de cultură și de interacțiune. BRD susține tânără generație de creatori de conținut valoros din arte complementare prin inițiative precum Scena 9, o platformă – manifest pentru tânăra generație de artiști. Scena 9 este hrănită prin proiectele și artiștii prezenți la unele dintre cele mai importante festivaluri culturale din România precum Ideo Ideis, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (FITS), Les Films de Cannes à Bucarest. La Gaudeamus am adus suflul acestei generații prin proiectarea unui labirint de oglinzi în care publicul curios a putut experimenta emoții, senzații trezite de povești, prin sesiuni meet & greet cu jurnaliștii și scriitori (Decât o Revistă, Superscrieri, Treizecizero.ro) și o expoziție foto semnată de Alex Gâlmeanu”, ne-au explicat cei de la BRD.
 
Am stat de vorbă și cu echipa din spatele proiectului, despre ce provocări a ridicat acesta și despre cum s-a născut ideea acestei instalații. 
 
Cum s-a născut ideea instalației de la Gaudeamus și a cui a aparaținut aceasta?
Ideea a apărut din nevoia de a “a simți”, “a fi” mai mult, și de “a face”, “a supra-raționaliza” mai puțin. Cred că am lua decizii mai bune dacă am identifica, am pune mâna pe ceea ce simțim în anumite situații de viață. Și de la acest gând, ne-am întrebat, dar ce textură, formă, culoare și miros ar avea emoțiile dacă le-am atinge efectiv. Și ne-a venit ideea de a traduce sentimentele în texturi, în obiecte. Mai ales ca eram în contextul potrivit! Poveștile ne trec printr-un carusel de emoții de la frică la relaxare. Vezi Cioran sau Osho. S-a potrivit la fix!
 
Cărțile te fac să simți mai mult, să fii mai mult, așa că a venit layerul doi: ce ar fi dacă oamenii s-ar uita în oglindă si s-ar vedea de un infinit de ori după ce răsfoiesc cărțile de la Gaudeamus. De aici intregul nostru proiect.
 
Cât de grea a fost implementarea efectivă a instalației?  
Totul a fost creat de noi. Simplu nu a fost, mai ales că trebuia să fii creativ în restricțiile locației, se putea și mai bine, dar una peste alta, oamenii s-au strâns ciorchine la stand. Și nu e bucurie mai mare decât atunci când îi vezi cum pitesc în buzunare un strop din textura/ obiectul care ilustra o emoție. Cel mai repede “a dispărut” veselia, semn bun! 
Și da, am rămas fără idei cu privire la simțul tactil al emoțiilor, în perioada de implementare, așa că am vorbit cu un nevăzător care ne-a luminat instant. 
 
Ce știe un labirint de oglinzi infinite să evidențieze? 
Un labirint de oglinzi îți șoptește ceea ce noi uităm zi de zi: că suntem foarte mult.

Că suntem oameni complecși, că nu trebuie să ne lăsăm copleșiți de o etichetă dată într-o anumită situație. Putem fi 1001 lucruri, nu există nicio stavilă în dezvoltarea noastră personală, cu excepția noastră. Cred că toți ar trebui să avem în hol o astfel de oglindă. 
 
Care a fost feedbackul primit și ce au spus cei care au acceptat provocarea de a intercaționa cu această instalație?
Prima reacție a fost de a scoate telefonul și de a face o poză. Apoi de a țopăi din loc în loc să găsească un loc să găsească unghiul potrivit din care să se vadă de mai multe ori. Și apoi de a se pierde în labirint. După această mica bulversare emoțională, îi puneam să țină în palme emoțiile, ascunse în cutii. Cred că le-a crescut puțin adrenalina, ca după o carte bună. 
   
De ce credeți că este important ca branduri comerciale să investească în activări atipice, multimedia și care ar fi principalele avantaje de a avea curajul de a comunica așa? 
În primul rând, îți acordă timp să te asculte. Altfel, oamenii nu au niciun interes vis-à-vis de publicitate, de branduri. Și nu doar că te ascultă, dar vorbesc și altora despre tine. Orice brand ar vrea să fie lăudat în ochii altora. Te țin minte din mulțimea de spamuri. Mai mult, se simt bine că merg la braț cu tine. E ca într-o relație. Ce să îți dorești mai mult decât să fii iubit, admirat și respectat de cel drag? Dar pentru asta trebuie să faci și tu ceva inteligent, să ieși din mulțime (să investești în cultură, de exemplu).
 
Care ar fi brandurile, din punctul tău de vedere,  care au avut de câștigat datorită integrării artei multimedia în strategia de comunicare?  
Branduri de la noi: BRD, BRD, BRD. Nu, nu suntem subiectivi (poate doar puțin), dar nu ne-am așteptat din partea unei bănci să investească să susțină tinerii artiști. Să creadă în avangardismul cultural, în teatru, când toți se bat să facă promoții blockbustere, să ofere o scenă de manifestare celor care nu au posibilitatea unei scene. Și dacă aveți curiozitatea puteți intra pe Scena9. 
 
 Iar la nivel internațional: Absolut; Uncage; Adobe; Converse; Samsung; Levis