Cea de-a 57-a ediție a Expoziției Internaționale de Artă – Bienala de la Veneția a avut loc între 13 mai și 26 noiembrie 2017, participarea României la prestigiosul eveniment de artă contemporană fiind marcată de expoziția Geta Brătescu – Apariții, curatoriată de Magda Radu și organizată de Ministerul Culturii și Identității Naționale, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român (inițiator: Asociația Salonul de proiecte, București). Apreciată de media internațională drept una dintre cele mai bune participări naționale, expoziția a marcat un moment important pentru recunoașterea internațională a artistei Geta Brătescu, una dintre cele mai reprezentative artiste din scena de artă românească.
Bienala de Artă din 2017 a inclus 86 de participări naționale. Pavilionul României, principalul spațiu de expoziție al proiectului Geta Brătescu – Apariții, este unul din cele 30 de pavilioane naționale din Giardini della Biennale, unul dintre cele mai vizibile și vizitate locuri de desfășurare ale Bienalei. Expoziția a fost completată de cel de-al doilea spațiu de expunere pe care România îl deține – Noua Galerie a Institutului Cultural Român.
Expoziția internațională, plasată sub tema Viva Arte Viva și curatoriată de Christine Macel, a inclus lucrări a peste 120 de artiști, dintre care un artist român – Ciprian Mureșan, ale căror lucrări au fost incluse în Pavilionul Artiștilor și Cărților din expoziția centrală.
În cele peste 6 luni în care s-a desfășurat Bienala de la Veneția, peste 615.000 de persoane au vizitat expoziția internațională și pavilioanele naționale. Conform comunicatului de presă emis de Bienala de la Veneția la finalul evenimentului, 45% dintre aceștia au fost italieni, iar 55% au fost vizitatori internaționali – dintre vizitatorii internaționali, cei mai mulți au venit din Germania, Franța, Austria, Marea Britanie și Statele Unite. În medie, Bienala a fost vizitată de 3434 de vizitatori pe zi, în timpul deschiderii care a avut loc între 10 și 12 mai numărul vizitatorilor ridicându-se la 23 531 de profesioniști din domeniul artei contemporane.
Iată mai jos câteva dintre statisticile publicate de Bienala de Artă de la Veneția:
615,152 vizitatori la Bienala de Artă de la Veneția 45% vizitatori din Italia 55% vizitatori din alte țări (majoritatea din Germania, Franța, Austria, Marea Britanie și SUA) 3,434 vizitatori în medie pe zi 23,531 vizitatori în zilele de deschidere 31% din vizitatori tineri și studenți 64,347 (3,738 grupuri) participanți în programele educaționale și tururile ghidate 28,900 public general (adulți și grupuri) în programul de tururi ghidate 5,000 jurnaliști participanți în zilele de deschidere, dintre care 3,400 jurnaliști internaționali și 1,600 jurnaliști italieni
Expoziția Geta Brătescu – Apariții a adus împreună lucrări din toate etapele de lucru ale artistei – multe dintre ele arătate în premieră – demonstrând dezinvoltura cu care ea utilizează o multitudine de medii artistice. Lucrările de colaj, grafică, instalație, fotografie sau video au reflectat cele două coordonate principale în jurul cărora este concepută expoziția: atelierul – o temă centrală care a modelat traiectoria artistică a Getei Brătescu – și reflecția îndreptată asupra subiectivității feminine prin diversele moduri de conceptualizare a feminității.
În completarea expoziției, mai multe evenimente publice au fost organizate în România (București, Cluj, Timișoara) sau Veneția, cu scopul de a explora și prezenta noi direcții de înțelegere a operei Getei Brătescu. La evenimente au participat peste 350 de persoane. Expoziția a fost mediată pentru public de o echipă de peste 30 de tineri profesioniști care au oferit în permanență informații și tururi ghidate vizitatorilor în cele două spații de expunere.
Cu ocazia expoziției, cartea „Geta Brătescu – Apparitions” a fost publicată de Koenig Books, Londra. Publicația este editată de Magda Radu și Diana Ursan împreună cu Marius Babias și prezintă o selecție bogată de lucrări ale Getei Brătescu și texte scrise de artistă de-a lungul timpului – fragmente din cărțile De la Veneția la Veneția, Atelier Continuu, Atelier Vagabond, A.R., Copacul din curtea vecină, Jurnal în Zigzag, traduse pentru prima oară în limba engleză. Însemnările artistei sunt intercalate cu numeroase ilustrații ale lucrărilor pe care le menționează în scrieri, cartea devenind astfel un însoțitor indispensabil al expoziției. Publicația a fost distribuită la Bienala de la Veneția și la nivel internațional de către Koenig Books și partenerii proiectului.
Publicații internaționale și media românească au reflectat cu entuziasm Participarea României la Bienala de la Veneția din anul 2017, expoziția Apariții fiind menționată de mulți jurnaliști și critici de artă drept una dintre cele mai reușite dintre participările naționale. Autori precum Laura Cumming menționează: ‘Geta Brătescu, la 91 de ani, primește în sfârșit pavilionul pe care îl merită’, sau Lorena Muñoz-Alonso scrie despre expoziție drept ‘cireașa de pe tort într-un an excepțional pentru Geta Brătescu. Deși cunoscută în țara ei de origine, profilul internațional al Getei Brătescu crește acum exponențial’.
În 2017, Geta Brătescu a mai participat la Documenta 14, Atena și Kassel. Instituții prestigioase precum Camden Arts Center din Londra sau Muzeul de Arte Frumoase din Ghent au dedicat Getei Brătescu expoziții personale în 2017, iar în luna noiembrie galeria Hauser & Wirth a inaugurat expoziția The Leaps of Aesop, prima expoziție personală a artistei în New York.
Geta Brătescu (n. 1926, Ploiești) este o personalitate centrală a artei contemporane românești începând cu anii ‘60. Artistă cu o carieră îndelungată și prolifică, Geta Brătescu a dezvoltat o operă complexă ce include desen, colaj, gravură, tapiserie, obiect, fotografie, film experimental, video și performance. Este pentru prima data în istoria participării României la Bienala de la Veneția când acest rol este încredințat unei artiste.
Bienala de Artă din 2017 a inclus 86 de participări naționale. Pavilionul României, principalul spațiu de expoziție al proiectului Geta Brătescu – Apariții, este unul din cele 30 de pavilioane naționale din Giardini della Biennale, unul dintre cele mai vizibile și vizitate locuri de desfășurare ale Bienalei. Expoziția a fost completată de cel de-al doilea spațiu de expunere pe care România îl deține – Noua Galerie a Institutului Cultural Român.
Expoziția internațională, plasată sub tema Viva Arte Viva și curatoriată de Christine Macel, a inclus lucrări a peste 120 de artiști, dintre care un artist român – Ciprian Mureșan, ale căror lucrări au fost incluse în Pavilionul Artiștilor și Cărților din expoziția centrală.
În cele peste 6 luni în care s-a desfășurat Bienala de la Veneția, peste 615.000 de persoane au vizitat expoziția internațională și pavilioanele naționale. Conform comunicatului de presă emis de Bienala de la Veneția la finalul evenimentului, 45% dintre aceștia au fost italieni, iar 55% au fost vizitatori internaționali – dintre vizitatorii internaționali, cei mai mulți au venit din Germania, Franța, Austria, Marea Britanie și Statele Unite. În medie, Bienala a fost vizitată de 3434 de vizitatori pe zi, în timpul deschiderii care a avut loc între 10 și 12 mai numărul vizitatorilor ridicându-se la 23 531 de profesioniști din domeniul artei contemporane.
Iată mai jos câteva dintre statisticile publicate de Bienala de Artă de la Veneția:
Expoziția Geta Brătescu – Apariții a adus împreună lucrări din toate etapele de lucru ale artistei – multe dintre ele arătate în premieră – demonstrând dezinvoltura cu care ea utilizează o multitudine de medii artistice. Lucrările de colaj, grafică, instalație, fotografie sau video au reflectat cele două coordonate principale în jurul cărora este concepută expoziția: atelierul – o temă centrală care a modelat traiectoria artistică a Getei Brătescu – și reflecția îndreptată asupra subiectivității feminine prin diversele moduri de conceptualizare a feminității.
În completarea expoziției, mai multe evenimente publice au fost organizate în România (București, Cluj, Timișoara) sau Veneția, cu scopul de a explora și prezenta noi direcții de înțelegere a operei Getei Brătescu. La evenimente au participat peste 350 de persoane. Expoziția a fost mediată pentru public de o echipă de peste 30 de tineri profesioniști care au oferit în permanență informații și tururi ghidate vizitatorilor în cele două spații de expunere.
Cu ocazia expoziției, cartea „Geta Brătescu – Apparitions” a fost publicată de Koenig Books, Londra. Publicația este editată de Magda Radu și Diana Ursan împreună cu Marius Babias și prezintă o selecție bogată de lucrări ale Getei Brătescu și texte scrise de artistă de-a lungul timpului – fragmente din cărțile De la Veneția la Veneția, Atelier Continuu, Atelier Vagabond, A.R., Copacul din curtea vecină, Jurnal în Zigzag, traduse pentru prima oară în limba engleză. Însemnările artistei sunt intercalate cu numeroase ilustrații ale lucrărilor pe care le menționează în scrieri, cartea devenind astfel un însoțitor indispensabil al expoziției. Publicația a fost distribuită la Bienala de la Veneția și la nivel internațional de către Koenig Books și partenerii proiectului.
Publicații internaționale și media românească au reflectat cu entuziasm Participarea României la Bienala de la Veneția din anul 2017, expoziția Apariții fiind menționată de mulți jurnaliști și critici de artă drept una dintre cele mai reușite dintre participările naționale. Autori precum Laura Cumming menționează: ‘Geta Brătescu, la 91 de ani, primește în sfârșit pavilionul pe care îl merită’, sau Lorena Muñoz-Alonso scrie despre expoziție drept ‘cireașa de pe tort într-un an excepțional pentru Geta Brătescu. Deși cunoscută în țara ei de origine, profilul internațional al Getei Brătescu crește acum exponențial’.
În 2017, Geta Brătescu a mai participat la Documenta 14, Atena și Kassel. Instituții prestigioase precum Camden Arts Center din Londra sau Muzeul de Arte Frumoase din Ghent au dedicat Getei Brătescu expoziții personale în 2017, iar în luna noiembrie galeria Hauser & Wirth a inaugurat expoziția The Leaps of Aesop, prima expoziție personală a artistei în New York.
Geta Brătescu (n. 1926, Ploiești) este o personalitate centrală a artei contemporane românești începând cu anii ‘60. Artistă cu o carieră îndelungată și prolifică, Geta Brătescu a dezvoltat o operă complexă ce include desen, colaj, gravură, tapiserie, obiect, fotografie, film experimental, video și performance. Este pentru prima data în istoria participării României la Bienala de la Veneția când acest rol este încredințat unei artiste.