A patra ediție a Premiilor CNDB este una specială: în anticiparea mutării Centrului Național al Dansului București în Sala Omnia, se vor pune cărămizi simbolice la temelia viitoarei case a dansului. Inițiate în 2014, la 10 ani de la înființarea instituției, Premiile CNDB sunt de excelență, recunosc o valoare și nu ierarhizează. Trofeele sunt sub forma unor cărămizi gravate și scrise cu foiță de aur, iar diplomele oferite de CNDB în anii trecuți au fost desenate de Dan Perjovschi.
Evenimentul are loc pe 13 decembrie, de la 19:00, la Teatrul Odeon.
De la orele 20:00 publicul se va bucura în premieră de spectacolul Gala, al celebrului coregraf francez Jérôme Bel, una dintre creațiile care au schimbat percepția publicului asupra dansului contemporan și chiar asupra corpului însuși. Spectacolul este prezentat de Centrul Naţional al Dansului Bucureşti și Institutul Francez, pe 13 și 14 decembrie, la Teatrul Odeon, în cadrul programului FranceDanse Orient-Express România 2017, cu sprijinul Teatroskop.
Foto: Bernhard Müller, Salzburg Sommerszene (Austria, iunie 2016)
Mai multe despre Jérôme Bel și despre Gala, povestește Gina Șerbănescu (critic de dans):
„În luna mai 2007, coregraful francez Jérôme Bel prezenta, la Centrul Național al Dansului, spectacolul său, Jérôme Bel, care a schimbat, trebuie spus, modalitățile de reprezentare cu privire la corporalitatea de tip performativ. Tot atunci, artistul susținea, în fața publicului bucureștean, o conferință, Last Performance (a lecture), care avea ca suport spectacolul său creat în 1998, The last performance, dar și abordări teoretice fundamentale cu privire la statutul autorului în arta contemporană. Ambele evenimente, paradigmatice pentru modul în care spectatorul a ajuns să își regândească raportarea la coordonatele estetice ale unui spectacol, au fost prezentate în spațiul de la Teatrul Național din București, care, pe atunci aparținea de drept Centrului Național al Dansului.
Foto: Josefina Tommasi, Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (Argentina, august 2015)
Jérôme Bel revine în România, la invitația singurei instituții de stat care susține și promovează valorile dansului contemporan (CNDB) și a Institutului Francez, cu spectacolul Gala, ce va fi prezentat cu ocazia decernării Premiilor Centrului Național al Dansului pentru anul 2017, în data de 13 decembrie, la Teatrul Odeon din București.
Între cele două prezențe ale lui Jérôme Bel în România, existența Centrului Național al Dansului a fost marcată de transformări, spasme, forme de rezistență, regândiri estetice și instituționale. În tot acest răstimp, peisajul coregrafic din România a suferit transformări care au impus instituția ca pe un factor promotor al interdiciplinarității, ca pe un punct de coagulare al unei comunități care înțelege dansul ca principiu evolutiv al prezenței în cadrul artelor spectacolului.
Foto: José Frade, Teatro Maria Matos, Lisabona (Portugalia, aprilie 2016)
Spectacolul Gala continuă demersurile lui Jérôme Bel de regândire a formelor de reprezentare a actului atistic prin intermediul unor spectacole precum Disabled Theatre (creat împreună cu compania elvețiană Hora, formată din artiști cu dizabilități mentale și de învățare), sau Cour d'honneur (creație fundamentată pe rezervorul de memorie și emoție al spectatorilor). Esențială pentru modul în care Bel instituie critica reprezentării este combaterea dizabilizării privirii spectatorului contemporan, prin discursuri care propun o întoarcere la mecanismele autentice de generare a emoției și reprezentării autentice, care țin în principal de prezență. Cei care performează în spectacolele lui Jérôme Bel transmit celorlalți o modalitate a prezenței care se instituie prin ceea ce actorii antrenați riscă adesea să piardă: inocența prezenței și libertatea celui care nu simte că privirile îl judecă.
Această abordare este valabilă și pentru spectacolul Gala, care lansează interogații cu privire la statutul profesionismului în dans, la prejudecățile sădite în noi de o istorie îndelungată a unor convenții bazate pe catalogarea unui act artistic în funcție de statutul profesional al celui care îl prezintă.
Seara de 13 decembrie 2017 va reuni două... gale, ambele cu statut simbolic cert: o gală- spectacol creată de un artist pentru a chestiona statutul performerului contemporan și o gală organizată de o instituție căreia neobositul demers interogativ i-a clădit statutul actual.”
Evenimentul are loc pe 13 decembrie, de la 19:00, la Teatrul Odeon.
De la orele 20:00 publicul se va bucura în premieră de spectacolul Gala, al celebrului coregraf francez Jérôme Bel, una dintre creațiile care au schimbat percepția publicului asupra dansului contemporan și chiar asupra corpului însuși. Spectacolul este prezentat de Centrul Naţional al Dansului Bucureşti și Institutul Francez, pe 13 și 14 decembrie, la Teatrul Odeon, în cadrul programului FranceDanse Orient-Express România 2017, cu sprijinul Teatroskop.
Foto: Bernhard Müller, Salzburg Sommerszene (Austria, iunie 2016)
Mai multe despre Jérôme Bel și despre Gala, povestește Gina Șerbănescu (critic de dans):
„În luna mai 2007, coregraful francez Jérôme Bel prezenta, la Centrul Național al Dansului, spectacolul său, Jérôme Bel, care a schimbat, trebuie spus, modalitățile de reprezentare cu privire la corporalitatea de tip performativ. Tot atunci, artistul susținea, în fața publicului bucureștean, o conferință, Last Performance (a lecture), care avea ca suport spectacolul său creat în 1998, The last performance, dar și abordări teoretice fundamentale cu privire la statutul autorului în arta contemporană. Ambele evenimente, paradigmatice pentru modul în care spectatorul a ajuns să își regândească raportarea la coordonatele estetice ale unui spectacol, au fost prezentate în spațiul de la Teatrul Național din București, care, pe atunci aparținea de drept Centrului Național al Dansului.
Foto: Josefina Tommasi, Museo de Arte Moderno de Buenos Aires (Argentina, august 2015)
Jérôme Bel revine în România, la invitația singurei instituții de stat care susține și promovează valorile dansului contemporan (CNDB) și a Institutului Francez, cu spectacolul Gala, ce va fi prezentat cu ocazia decernării Premiilor Centrului Național al Dansului pentru anul 2017, în data de 13 decembrie, la Teatrul Odeon din București.
Între cele două prezențe ale lui Jérôme Bel în România, existența Centrului Național al Dansului a fost marcată de transformări, spasme, forme de rezistență, regândiri estetice și instituționale. În tot acest răstimp, peisajul coregrafic din România a suferit transformări care au impus instituția ca pe un factor promotor al interdiciplinarității, ca pe un punct de coagulare al unei comunități care înțelege dansul ca principiu evolutiv al prezenței în cadrul artelor spectacolului.
Foto: José Frade, Teatro Maria Matos, Lisabona (Portugalia, aprilie 2016)
Spectacolul Gala continuă demersurile lui Jérôme Bel de regândire a formelor de reprezentare a actului atistic prin intermediul unor spectacole precum Disabled Theatre (creat împreună cu compania elvețiană Hora, formată din artiști cu dizabilități mentale și de învățare), sau Cour d'honneur (creație fundamentată pe rezervorul de memorie și emoție al spectatorilor). Esențială pentru modul în care Bel instituie critica reprezentării este combaterea dizabilizării privirii spectatorului contemporan, prin discursuri care propun o întoarcere la mecanismele autentice de generare a emoției și reprezentării autentice, care țin în principal de prezență. Cei care performează în spectacolele lui Jérôme Bel transmit celorlalți o modalitate a prezenței care se instituie prin ceea ce actorii antrenați riscă adesea să piardă: inocența prezenței și libertatea celui care nu simte că privirile îl judecă.
Această abordare este valabilă și pentru spectacolul Gala, care lansează interogații cu privire la statutul profesionismului în dans, la prejudecățile sădite în noi de o istorie îndelungată a unor convenții bazate pe catalogarea unui act artistic în funcție de statutul profesional al celui care îl prezintă.
Seara de 13 decembrie 2017 va reuni două... gale, ambele cu statut simbolic cert: o gală- spectacol creată de un artist pentru a chestiona statutul performerului contemporan și o gală organizată de o instituție căreia neobositul demers interogativ i-a clădit statutul actual.”