The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Prezențe internaționale la RDW 2020: Chloé Rutzerveld și Tim Hoogesteger

Article / 14 Mai 2020 / The Institute
  •  Prezențe internaționale la RDW 2020: Chloé Rutzerveld și Tim HoogestegerChloé Rutzerveld și Tim Hoogesteger
1/1
„Pentru a clădi viitorul mâncării, vom avea nevoie de minți creative alături de oameni de știință și din tehnologie!”

Alături de Qreator by IQOS, urma să lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care ar fi fost găzduite de spațiul Qreator by IQOS.

Pentru moment am hotărât să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții online, aici, dar și să pornim o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte.

Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.

În interviul de astăzi vorbim cu Chloé Rutzerveld, food designer și Tim Hoogesteger, Managing Director la Next Nature Network, care prezintă, în cadrul DESIGN FLAGS, Future Food Formula – o instalație interactivă care ne permite să experimentăm agricultura viitorului.

Chloé Rutzerveld este un important food designer, care explorează ramura de consum și prepararea mâncării. Este fascinată de natură, de corpul uman și de relația (ciudată) a oamenilor cu mâncarea. După ce a absolvit Cum Laude Universitatea de Tehnologie din Eindhoven, în 2014, și-a lansat propriul studio, în calitate de Food și Concept Designer.

Tim Hoogesteger este Director General la Next Nature Network. În trecut a condus echipa festivalului olandez Electronic Arts Festival (în 2012 și 2014) și a susținut turnee în toată lumea ca artist de muzică electronică, inspirat de industria muzicală din Detroit, dar și de artă și tehnologie în general. În cadrul Next Nature Network, responsabilitatea sa constă în crearea oportunităților în cadrul rețelei și în gestionarea activităților operaționale.

1. Povestiți-ne puțin despre Future Food Formula și cum ați venit cu ideea acestui proiect.
Chloé Rutzerveld: În 2016 am citit undeva despre tehnologia din spatele conceptului de agricultură pe verticală și imediat ce am văzut sintagma „rețetă de creștere”, am devenit super entuziasmată. În momentul în care adaptăm o rețetă gusturilor noastre, ajustăm gustul, mirosul, culoarea și valoarea nutrițională a mâncării. Așadar am început să mă întreb: ce ar fi dacă tehnologia ne-ar permite să facem același lucru cu legume și fructe? Acest lucru ar însemna ca în viitor să putem „găti” cu ajutorul rețetelor de creștere în loc de ingrediente.

Pe măsură ce m-am afundat în conceptele tehnologiei de agricultură pe verticală, am descoperit că dezvoltarea unei recolte nu ține doar de expunerea la lumină și cantitatea de apă folosită; factori precum umiditatea, fluxul de aer, spectrul luminii, concentrația de dioxid de carbon și pH-ul solului sunt la fel de importante. Mai mult decât atât, ajustarea unui singur factor poate, într-adevăr, să influențeze forma, mărimea, culoarea, mirosul, gustul, textura și valoarea nutrițională a unui fruct. În cadrul facilităților high-tech de creștere a producțiilor, fiecare dintre acești factori poate fi simulat și determinat separat. Valorile pentru obținerea unei recolte compun ceea ce ei numesc „rețetă de creștere.”

De cele mai multe ori consumatorii învață despre noile tehnologii în materie de mâncare când un produs se află deja pe piață. Pentru că cercetările privind inovațiile în mâncare și noile tehnologii nu sunt accesibile ori sunt prea complexe pentru ca un om obișnuit să le poată înțelege, se creează o lipsă de comunicare. Această problemă demonstrează decalajul dintre procesele de cercetare, dezvoltare și consum; consumatorii fiind cei care cumpără și folosesc mâncarea, nu ar trebui aceștia să fie implicați de la prima etapă a producerii sale? Am simțit așadar că este timpul să transform aceste cunoștiințe acumulate într-o instalație interactivă și accesibilă – Future Food Formula - invitând consumatorul să învețe mai multe despre tehnologia agriculturii de interior și fizionomia plantelor, în timp ce își creează propria recoltă. În momentul în care consumatorii încep să ajusteze pe ecran factorii de creștere, observă cum aceste schimbări influențează forma, mărimea și culoarea fructelor și legumelor.

Prima versiune a instalației a fost creată în 2017, în cadrul proiectului Artist in Residence at Raum, în Utrecht (Țările de Jos). Cei de la Next Nature Network au fost atât de entuziasmați de instalație, încât s-au oferit să creeze o versiune 2.0. Așadar, în 2018/2019 am creat o versiune mai exactă din punct de vedere științific a proiectului Future Food Formula, împreună cu Universitatea din Utrecht (care a ajutat cu cercetările privind fizionomia plantelor) și Organism Studios (care s-au ocupat de modelarea 3D și dezvoltarea software). Puteți găsi cercetarea completă în cartea mea, Food Futures - How Design and Technology can Reshape our Food System.



2. Unde a fost expusă până acum și cum a fost primită de public?
Tim Hoogesteger: Instalația a fost expusă la câteva evenimente europene cum ar fi NEMO (Amsterdam, NL), World Creativity Forum (Eindhoven, NL) și NOI Techpark (Bolzano, IT). Publicul este destul de mulțumit de interacțiunea ușoară pe care o presupune și de interfața prietenoasă prin care pot influența creșterea legumelor.

3. Cum interacționează de obicei publicul cu instalația și ce ați aflat despre modul în care oamenii privesc mâncarea din viitor? Care au fost cele mai surprinzătoare perspective pe care le-ați descoperit?
Chloé Rutzerveld: Pentru majoritatea oamenilor este amuzant să dea la maximum sau minimum toți cei 10 factori de creștere, pentru a vedea ce se întâmplă. Va muri planta? Se va transforma, se va alungi, își va schimba culoarea? După aceea, revin la setările de bază și încep să exploreze efectele fiecărui factor în parte, pentru a vedea cum influențează acesta planta: cum ar fi cantitatea de dioxid de carbon, apa sau rația de lumină roșie:albastră.

Expoziția include trei prototipuri de roșii pe care le poate genera instalația Future Food Formula. Pentru că aceste prototipuri sunt însoțite de rețetele unice care au condus la crearea lor, oamenii uneori testează rețetele să vadă dacă într-adevăr obțin aceleași rezultate (spoiler – da, asta se intâmplă ;) ). Cu ajutorul noului software, oamenii pot chiar tăia roșia pentru a privi înăuntrul ei, pot învârti roșiile sau planta și pot afla, de asemenea, de ce are nevoie aceasta pentru a se dezvolta în anumite condiții.



Ce îmi place mie foarte mult este interesul și entuziasmul oamenilor de știință care chiar lucrează în fiziologia plantelor. În 2017, când am creat prima versiune a proiectului, erau foarte sceptici, căci nu-și puteau imagina un mod plăcut și accesibil de a explica publicului ceea ce fac prin munca lor. FFF se bazează pe știință, dar permite prezența ipotezelor – sunt designer, nu activez în domeniul științei –și folosește tehnologia dincolo de eficiență, pentru a explora diverse scenarii prin testarea unor rețete de creștere extreme sau poate chiar prin modificarea genetică a semințelor. De exemplu, o singură sămânță, care poate dezvolta întreaga familie a verzei (varză de bruxelles, varză roșie, broccoli), să depindă de rețeta de creștere pe care o aplicăm.

4. Cum vă imaginați viitorul mâncării?
Chloé Rutzerveld: În acest moment sunt foarte interesată de agricultura microbiană. Mâncarea produsă de micro-organisme, precum bacterii, micro-alge sau ciuperci. E un domeniu atât de interesant și promițător. Vreau să creez un nou sistem de mâncare, diferit de cel pe care-l cunoaștem astăzi. Agricultura microbiană are potențialul de a întrece multe dintre barierele mediului actual de producere a mâncării și poate reduce drastic impactul asupra mediului înconjurător. Cu acest nou sistem, ar apărea noi obiceiuri alimentare, ustensile și feluri de mâncare, precum și noi moduri de procesare a mâncării. Pentru a clădi viitorul mâncării, vom avea nevoie de minți creative alături de oameni de știință și din tehnologie!

5. Povestiți-ne puțin despre Next Nature și despre alte proiecte pe care le-ați dezvoltat sau în care sunteți implicați. Unde vă putem urmări?
Tim Hoogesteger: Suntem o rețea de producători, educatori și suporteri. Cu membri în 44 de țări, suntem o rețea internațională pentru oricine este interesat în dezbaterea viitorului – un viitor în care biologia și tehnologia fuzionează. Sediul nostru central este în Amsterdam, Țările de Jos.
Explorăm modul în care tehnologia devine omniprezentă, complexă, intimă și anonimă – o natură de sine stătătoare. Inițiem discuții, publicații și evenimente privind modul în care poți visa, construi și trăi în „natura viitoare”. Proiectele noastre fac deseori parte din programe susținute de centre de cercetare, festivaluri, muzee sau evenimente din întreaga lume.

Publicațiile noastre online pot fi găsite pe www.nextnature.net, iar cărțile și jocurile noastre pot fi cumpărate de pe www.nextnature.net/shop. Mai puteți fi la curent cu activitatea pe care o desfășurăm prin abonarea la newsletter: https://nextnature.net/newsletter.

6. Cum răspunde, în opinia voastră, industria de design la situația curentă cauzată de Coronavirus și ce vă așteptați să se schimbe în viitor, în termeni de design și preocupări? Dar în ceea ceea ce privește consumul și producția?
ChloéRutzerveld: #supportyourlocals e în acest moment un trend în Țările de Jos. Fermierii locali, fabricanții de bere și cofetarii sunt foarte căutați. Sper ca lucrurile să rămână așa și după ce această criză se va termina.

7. Ce sperați că vom învăța din această experiență?
Tim Hoogesteger: Momentan facem cercetări despre felul în care acest virus ne afectează și le publicăm în newsletterele noastre și pe site. Eu personal sper ca modul în care vom privi viitorul să se bazeze pe speranță, incluziune și optimism și mai puțin pe teamă.

Îi puteți urmări pe:
www.nextnature.net
https://www.facebook.com/nextnature/
https://www.instagram.com/nextnaturenetwork/?hl=nl

O puteți urmări pe Chloé Rutzerveld pe:
https://www.chloerutzerveld.com/
https://www.instagram.com/chloerutzerveld/
Puteți asculta acest TEDx Talk cu ea despre cum va arăta în viitor mâncatul sănătos aici.

Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.

Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.