„Designul poate fi un instrument valoros pentru a găsi cele mai bune soluţii şi cele mai bune drumuri”
Alături de Qreatorby IQOS, lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care vor fi găzduite de spațiul Qreator by IQOS, în intervalul 11-20 septembrie.
Până ne vom revedea în septembrie, am decis să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții online, aici, dar și să pornim o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte.
Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.
În interviul de astăzi vorbim cu Nacho Padilla, directorul de creaţie al Primăriei din Barcelona. Din 2016 şi până în 2019 a fost directorul de creaţie al Primăriei Madrid-ului. Sub coordonarea lui Nacho Padilla, această instituţie a reuşit să transmită ideea unui oraş modern, deschis şi primitor.
Este licenţiat în Publicitate şi Relaţii Publice (Universitatea Complutense din Madrid). A fost copywriter la agenţia de publicitate Contrapunto BBDO (1997-1999) şi McCann Erickson (1999-2001), apoi a revenit la Contrapunto BBDO ca director de creaţie (2001-2010). În 2010 a lansat „Viernes”, un studio care aplică creativitatea proiectelor de mobilitate sustenabilă, administraţie publică, ONG-uri, RSC şi economie şi inovaţie socială.
El ne-a vorbit despre expoziţia care reuneşte o serie de postere stradale din Madrid care au dat culoare oraşului cu ocazia diferitelor evenimente şi iniţiative desfăşurate în capitala Spaniei în perioada 2016-2019. Aceste lucrări, selectate din arhiva Primăriei Madridului, reflectă atât istoria şi diversitatea oraşului, cât şi talentul şi creativitatea artiştilor spanioli.
1. Cum a apărut ideea de a crea o arhivă digitală a afişelor stradale din Madrid? Care a fost obiectivul acestui proiect? Va continua în viitor? Crezi că există posibilitatea de a lărgi această arhivă şi cu afişe vechi din Madrid?
Este de fapt neobișnuit ca un oraş să nu păstreze afişele pe care le realizează. Nu doar pentru valoarea specifică designului grafic, ci şi pentru valoarea lor documentară, pentru că acestea ne vorbesc despre un moment anume, estetici şi mesaje.
Modalitatea de implementare a fost simplă. Aveam nevoie de un server unde să se arhiveze afişele şi un şablon Wordpress, pentru ca oamenii să le poată accesa şi descărca. Scopul era şi acela de a crea un instrument care să permită succesorilor să continue această iniţiativă, ceea ce, de altfel, s-a şi întâmplat. Am încercat să recuperăm afişele vechi din Madrid, însă aceste materiale fie nu mai existau, fie necesitau o muncă de cercetare şi căutare pe care nu ni le puteam permite, din motive legate de resurse.
2. Povesteşte-ne puţin despre procesul de selecţie a posterelor pentru un eveniment anume.
Se identifică nevoia de comunicare și se elaborează un briefing care să dezvolte această nevoie, astfel încât să fie acoperită în mod optim. Se alege furnizorul considerat a fi cel mai potrivit pentru a transmite în mod creativ mesajul dorit şi se realizează lucrarea.
3. Ai fost directorul de creaţie al Primăriei oraşului Madrid din 2016 până în 2019. Poate comunicarea instituţională să fie creativă şi eficientă? Care a fost cea mai mare provocare din această perioadă?
Una dintre problemele cu care se confruntă comunicarea este eficienţa. Creativitatea este, printre alte definiţii, capacitatea de a rezolva această problemă, oferind mesajului notorietatea şi relevanţa care îl fac mai eficient.
Cea mai mare provocare a fost crearea unui contract-cadru care să integreze principiile Legii referitoare la Achiziţiile Publice (egalitate de şanse, transparenţă, eficienţă, obiectivitate) şi care să ne permită, totodată, să dispunem de cel mai mare talent posibil.
4. Din punctul tău de vedere, care au fost cele mai atractive postere pe care lumea şi le aminteşte în mod special?
În termeni de popularitate, afişele realizate pentru festivalurile „San Isidro” şi „Veranos de la Villa”, însă deosebit de interesante mi se par anumite lucrări care au lărgit limitele unui tip de comunicare pe care o instituţie publică îl putea lua în considerare, mergând spre o comunicare în mod conştient mai avangardistă.
5. Cum ai defini designul grafic spaniol? Sunt spaniolii creativi? Care sunt designerii şi ilustratorii din toate timpurile pe care îi admiri cel mai mult?
Designul grafic în Spania nu este un subiect care să fi trezit suficient interes în rândul responsabililor politici sau al reprezentanţilor mediului de afaceri, care ar fi putut să îl susţină mult mai mult. În Spania există mult talent grafic care este posibil să se fi risipit de-a lungul timpului. Cred că un exemplu de talent valorificat şi care încă mai dăinuie este cel al lui Pepe Cruz Novillo.
6. Din punctul tău de vedere, care ar fi primele trei atribute ale oraşului Madrid? Este Madridul un oraş rezilient? Dacă da, de ce?
În urmă cu câţiva ani, a existat un claim al unei campanii de turism care descria foarte bine ce este Madridul: „Când vii la Madrid, deja eşti Madrid”. Aceasta este esenţa sa, Madrid este un oraş care te primeşte imediat, iar capacitatea sa de rezilienţă stă tocmai în acest caracter.
7. Cum este astăzi Madridul, în faţa crizei prin care trece? Cum ai descrie oraşul? Cum se adaptează sectorul creativ?
Madrid are ceva care ţine de întrebarea anterioară. Este ca şi cum ar păstra un ferment căruia nu îi trebuie mult să fie reactivat şi care, în cele mai grele momente ale sale, se poate menţine într-o stare de hibernare sau se poate transforma într-un motor al oraşului.
8. Ce ai recomanda pentru o persoană creativă în această perioadă?
Există o frază a lui Truman Capote: „Este nevoie de prea mult timp pentru a distinge lucrurile minunate de cele doar bune, încât să îţi mai faci griji şi pentru cele mediocre”. Acest lucru poate fi aplicat când vine vorba de asimilarea reperelor. Trebuie educat mai întâi ochiul, apoi mâna, trebuie să aspiri să înveţi de la cei mai buni. Întotdeauna este timp să dai înapoi. Şi, mai ales, nu trebuie să te laşi purtat de cultul instrumentelor pe care se bazează, în ziua de astăzi, ideea referitoare la modalitatea de a face design. Întotdeauna am spus că a şti să foloseşti Photoshop-ul nu te transformă într-un designer, după cum nici folosirea unui procesator de texte nu te transformă în scriitor.
9. Cum te aştepţi să se adapteze lumea designului la actuala pandemie şi cum crezi că se va schimba pe termen mediu şi lung? Crezi că această criză poate fi o oportunitate de a ne reevalua priorităţile, valorile sau acţiunile?
Evident, nu vom ieşi din această perioadă la fel cum am intrat. În anumite aspecte ne vom lăsa conduşi de forţe care încă nu ştim încotro ne vor duce, însă designul, din perspectiva de cadru mental, poate fi un instrument valoros pentru a găsi cele mai bune soluţii şi cele mai bune drumuri.
10. Există instrumente relevante de comunicare vizuală care au fost dezvoltate în această perioadă în Spania, în contextul crizei provocate de coronavirus? Ne poţi face recomandări în acest sens?
Există un proiect care a devenit foarte amplu şi interesant, şi anume contul de Instagram @quedate_en_casa_por_favor, coordonat de Clara León, şi în care o infinitate de ilustratoare şi ilustratori au început să genereze mesaje pentru a invita oamenii să rămână în casă. Cu timpul, s-a transformat într-un jurnal de carantină care vorbeşte despre toate colţurile acestei ţări şi toate stările sufleteşti posibile. Acest lucru ne trimite la prima întrebare a acestui interviu: valoarea creativităţii înţeleasă şi ca portret al unei epoci.
Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.
Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.
Alături de Qreatorby IQOS, lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care vor fi găzduite de spațiul Qreator by IQOS, în intervalul 11-20 septembrie.
Până ne vom revedea în septembrie, am decis să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții online, aici, dar și să pornim o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte.
Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.
În interviul de astăzi vorbim cu Nacho Padilla, directorul de creaţie al Primăriei din Barcelona. Din 2016 şi până în 2019 a fost directorul de creaţie al Primăriei Madrid-ului. Sub coordonarea lui Nacho Padilla, această instituţie a reuşit să transmită ideea unui oraş modern, deschis şi primitor.
Este licenţiat în Publicitate şi Relaţii Publice (Universitatea Complutense din Madrid). A fost copywriter la agenţia de publicitate Contrapunto BBDO (1997-1999) şi McCann Erickson (1999-2001), apoi a revenit la Contrapunto BBDO ca director de creaţie (2001-2010). În 2010 a lansat „Viernes”, un studio care aplică creativitatea proiectelor de mobilitate sustenabilă, administraţie publică, ONG-uri, RSC şi economie şi inovaţie socială.
El ne-a vorbit despre expoziţia care reuneşte o serie de postere stradale din Madrid care au dat culoare oraşului cu ocazia diferitelor evenimente şi iniţiative desfăşurate în capitala Spaniei în perioada 2016-2019. Aceste lucrări, selectate din arhiva Primăriei Madridului, reflectă atât istoria şi diversitatea oraşului, cât şi talentul şi creativitatea artiştilor spanioli.
1. Cum a apărut ideea de a crea o arhivă digitală a afişelor stradale din Madrid? Care a fost obiectivul acestui proiect? Va continua în viitor? Crezi că există posibilitatea de a lărgi această arhivă şi cu afişe vechi din Madrid?
Este de fapt neobișnuit ca un oraş să nu păstreze afişele pe care le realizează. Nu doar pentru valoarea specifică designului grafic, ci şi pentru valoarea lor documentară, pentru că acestea ne vorbesc despre un moment anume, estetici şi mesaje.
Modalitatea de implementare a fost simplă. Aveam nevoie de un server unde să se arhiveze afişele şi un şablon Wordpress, pentru ca oamenii să le poată accesa şi descărca. Scopul era şi acela de a crea un instrument care să permită succesorilor să continue această iniţiativă, ceea ce, de altfel, s-a şi întâmplat. Am încercat să recuperăm afişele vechi din Madrid, însă aceste materiale fie nu mai existau, fie necesitau o muncă de cercetare şi căutare pe care nu ni le puteam permite, din motive legate de resurse.
2. Povesteşte-ne puţin despre procesul de selecţie a posterelor pentru un eveniment anume.
Se identifică nevoia de comunicare și se elaborează un briefing care să dezvolte această nevoie, astfel încât să fie acoperită în mod optim. Se alege furnizorul considerat a fi cel mai potrivit pentru a transmite în mod creativ mesajul dorit şi se realizează lucrarea.
3. Ai fost directorul de creaţie al Primăriei oraşului Madrid din 2016 până în 2019. Poate comunicarea instituţională să fie creativă şi eficientă? Care a fost cea mai mare provocare din această perioadă?
Una dintre problemele cu care se confruntă comunicarea este eficienţa. Creativitatea este, printre alte definiţii, capacitatea de a rezolva această problemă, oferind mesajului notorietatea şi relevanţa care îl fac mai eficient.
Cea mai mare provocare a fost crearea unui contract-cadru care să integreze principiile Legii referitoare la Achiziţiile Publice (egalitate de şanse, transparenţă, eficienţă, obiectivitate) şi care să ne permită, totodată, să dispunem de cel mai mare talent posibil.
4. Din punctul tău de vedere, care au fost cele mai atractive postere pe care lumea şi le aminteşte în mod special?
În termeni de popularitate, afişele realizate pentru festivalurile „San Isidro” şi „Veranos de la Villa”, însă deosebit de interesante mi se par anumite lucrări care au lărgit limitele unui tip de comunicare pe care o instituţie publică îl putea lua în considerare, mergând spre o comunicare în mod conştient mai avangardistă.
5. Cum ai defini designul grafic spaniol? Sunt spaniolii creativi? Care sunt designerii şi ilustratorii din toate timpurile pe care îi admiri cel mai mult?
Designul grafic în Spania nu este un subiect care să fi trezit suficient interes în rândul responsabililor politici sau al reprezentanţilor mediului de afaceri, care ar fi putut să îl susţină mult mai mult. În Spania există mult talent grafic care este posibil să se fi risipit de-a lungul timpului. Cred că un exemplu de talent valorificat şi care încă mai dăinuie este cel al lui Pepe Cruz Novillo.
6. Din punctul tău de vedere, care ar fi primele trei atribute ale oraşului Madrid? Este Madridul un oraş rezilient? Dacă da, de ce?
În urmă cu câţiva ani, a existat un claim al unei campanii de turism care descria foarte bine ce este Madridul: „Când vii la Madrid, deja eşti Madrid”. Aceasta este esenţa sa, Madrid este un oraş care te primeşte imediat, iar capacitatea sa de rezilienţă stă tocmai în acest caracter.
7. Cum este astăzi Madridul, în faţa crizei prin care trece? Cum ai descrie oraşul? Cum se adaptează sectorul creativ?
Madrid are ceva care ţine de întrebarea anterioară. Este ca şi cum ar păstra un ferment căruia nu îi trebuie mult să fie reactivat şi care, în cele mai grele momente ale sale, se poate menţine într-o stare de hibernare sau se poate transforma într-un motor al oraşului.
8. Ce ai recomanda pentru o persoană creativă în această perioadă?
Există o frază a lui Truman Capote: „Este nevoie de prea mult timp pentru a distinge lucrurile minunate de cele doar bune, încât să îţi mai faci griji şi pentru cele mediocre”. Acest lucru poate fi aplicat când vine vorba de asimilarea reperelor. Trebuie educat mai întâi ochiul, apoi mâna, trebuie să aspiri să înveţi de la cei mai buni. Întotdeauna este timp să dai înapoi. Şi, mai ales, nu trebuie să te laşi purtat de cultul instrumentelor pe care se bazează, în ziua de astăzi, ideea referitoare la modalitatea de a face design. Întotdeauna am spus că a şti să foloseşti Photoshop-ul nu te transformă într-un designer, după cum nici folosirea unui procesator de texte nu te transformă în scriitor.
9. Cum te aştepţi să se adapteze lumea designului la actuala pandemie şi cum crezi că se va schimba pe termen mediu şi lung? Crezi că această criză poate fi o oportunitate de a ne reevalua priorităţile, valorile sau acţiunile?
Evident, nu vom ieşi din această perioadă la fel cum am intrat. În anumite aspecte ne vom lăsa conduşi de forţe care încă nu ştim încotro ne vor duce, însă designul, din perspectiva de cadru mental, poate fi un instrument valoros pentru a găsi cele mai bune soluţii şi cele mai bune drumuri.
10. Există instrumente relevante de comunicare vizuală care au fost dezvoltate în această perioadă în Spania, în contextul crizei provocate de coronavirus? Ne poţi face recomandări în acest sens?
Există un proiect care a devenit foarte amplu şi interesant, şi anume contul de Instagram @quedate_en_casa_por_favor, coordonat de Clara León, şi în care o infinitate de ilustratoare şi ilustratori au început să genereze mesaje pentru a invita oamenii să rămână în casă. Cu timpul, s-a transformat într-un jurnal de carantină care vorbeşte despre toate colţurile acestei ţări şi toate stările sufleteşti posibile. Acest lucru ne trimite la prima întrebare a acestui interviu: valoarea creativităţii înţeleasă şi ca portret al unei epoci.
Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.
Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.