The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creative

Article / 27 Mai 2019 / The Institute
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
  • Révélations – pentru o politică europeană a meseriilor creativeRévélations
1/13
Bienala Révélations 2019, întâlnirea internațională a meseriilor creative, s-a deschis pentru profesionişti şi presă miercuri seară, 22 mai, la Paris. O deschidere grandioasă la Grand Palais, în prezenţa ASR Marele Duce şi Marea Ducesă a Luxemburgului şi a cuplului moștenitor al Luxemburgului, ES Luca Niculescu, ambasadorul României în Franța, miniștri, ambasadori, dar mai ales designeri, galeriști, comisari, presă.

România, invitată specială alături de alte nouă ţări în spaţiul „Banquet", coloana vertebrală a bienalei, a prezentat astfel în premieră cinci artişti români (Radu Abraham, Adina Marin, Ruxandra Sacaliș, Veronica Olariu și Olah Gyarfas), ale căror lucrări au impresionat publicul. Participarea României s-a realizat cu suportul Institutului Cultural Român de la Paris şi The Institute.

Designerii prezenţi la Grand Palais să îşi prezinte operele au fost acompaniaţi de curatorii expoziţiei – Andrei Borțun și Ami Barak, şi de Atilla Kim, cel care a făcut ca expunerea obiectelor să fie în topul expoziţiilor de la Grand Palais.

Prima zi a Bienalei Révélations a găzduit simpozionul Crafting Europe: pentru o strategie europeană a Meseriilor artistice – eveniment major pentru sector, reunind diverşi reprezentanţi internaţionali care au vorbit despre viziunea lor europeană asupra meseriilor creative, văzute ca un pariu pentru viitorul economiei unei ţări, perimetrul şi valorile societale ale meseriilor creative și despre un proiect european de dezvoltare a meseriilor creative.

Un schimb de păreri inedit între decidenţi politici, profesionişti ai meseriilor creative şi instituţii internaţionale, la care Institutul Cultural Român a fost reprezentat prin intervenţia Anamariei Stănescu.

Simpozionul s-a încheiat cu lansarea Manifestului Crafting Europe: pentru o strategie Europeană a Meseriilor Artistice, propus de Ateliers d’Art de France, organizatorul Révélations şi World Craft Council Europe. Cu viziunea că meseriile artistice sunt meserii de viitor, din Portugalia până în Ucraina şi din Islanda în România, Ateliers d’Art de France şi World Craft Council Europe au făcut apel către toate instituţiile europene şi decidenţii naţionali ca aceştia să susţină acest sector printr-o politică publică europeană, puternică şi angajată.

Manifestul cuprinde şase măsuri concepute ca un plan de intervenţie :
1. Garantarea reprezentării sectorului meseriilor creative sub toate aspectele, prin intermediul programelor europene.
Următoarea programare europeană 2021-2027 să garanteze integrarea termenilor « artizan », « artizanat de artă », « meşteşugar » şi « manufactura », cu acelaşi statut ca oricare alt termen care ţine de industriile creative.
Garantarea accesului echitabil la fondurile publice europene profesioniştilor din domeniul meseriilor creative.

2.Susţinerea măsurilor de sprijin pentru dezvoltarea întreprinderilor care ţin de meseriile creative şi asigurarea accesului lor la piaţa industriilor creative.
Garantarea adaptării legislaţiei la realitatea întreprinderilor care ţin de meseriile creative şi creşterea accesului acestora la programele de dezvoltare profesională.

3. Măsuri pentru oprirea declinului în domeniul formării profesionale şi transmiterii competenţelor.
Colaborarea cu instituţiile europene de promovare a meseriilor creative cu scopul dezvoltării a noi modele de transmitere şi schimb între profesioniştii meseriilor creative şi studenţi.

4. Derularea de studii pentru a identifica şi cuantifica valoarea economică, educativă, culturală şi socială a meseriilor creative în Europa.
Cooperarea cu parteneri europeni pentru dezvoltarea unui cadru care să identifice valoarea economică, educativă, culturală şi socială a meseriilor creative. Dezvoltarea desemnării locurilor purtând însemnul de « indicator geografic protejat » şi a măsurilor de protejare a meseriilor artizanale şi meşteşugurilor care se află în pericol.
5. Promovarea recunoaşterii şi protejării sectorului meseriilor creative prin legislaţie corespunzătoare.

Un demers la nivel European şi national pentru dezvoltarea unei legislaţii care recunoaşte, protejează şi anticipează viitorul sectorului meseriilor creative.
6. Punerea în practică a unui An European al Meseriilor Creative.

Definirea “Anului European al Meseriilor Creative” în timpul programării europene 2021-2027, pentru creşterea cunoaşterii şi vizibilităţii sectorului în faţa decidenţilor europeni, a instituţiilor şi a marelui public.

În spiritul lansării acestui manifest, expoziţia românească de la Révélations şi creaţiile celor cinci artişti expozanţi sunt intrinsec legate de colaborarea lor cu fundaţii şi asociaţii care au ca scop salvarea şi promovarea tradiţiilor creative româneşti.

Acestea sunt:
Meșteshukar ButiQ (MBQ) o rețea constituită din întreprinderi de economie socială și solidară, dar și din mici ateliere. Producătorii designeri care fac parte din rețea dezvoltă produse noi, regrupate ulterior în colecții de modă și de design, având la bază tehnicile tradiționale de producție și influențele artistice ale culturii rome și românești. Produsele sunt toate comercializate în buticul cu același nume din București.

Fundația Pro Patrimonio, cu care ICR Paris a mai colaborat, este o organizație neguvernamentală creată în anul 2000, cu o activitate care se dezvoltă puternic mai ales în România, Franța, Marea Britanie și Statele Uuite ale Americii. Fundația are ca obiectiv salvarea, păstrarea și perpetuarea patrimoniului arhitectural și cultural român.

PATZAIKIN este o casă de design vestimentar şi lifestyle, creată în 2011 de arhitectul Teodor Frolu și de fostul campioni olimpic la caiac-canoe Ivan Patzaichin. Imaginată asemeni unui ecosistem colaborativ între artiști, meșteșugari, arhitecți, designeri, PATZAIKIN încurajează transferul valorilor materiale și imateriale ale patrimoniului rural spre centrul de interes cultural al marelui public. Produsele artizanale create de designerii acestei case de modă pun în valoare legăturile ancestrale dintre urban și rural, fiind fabricate din materiale tradiționale utilizate dintotdeauna de poporul român.

Nu în ultimul rând, proiectul DELTACRAFT, al Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis, încearcă să revitalizeze meseriile artistice tradiționale din Delta Dunării, prin colaborarea dintre meșteșugarii locali și designerii contemporani. Colecția de obiecte specifice DELTACRAFT este inspirată de cultura, istoria, resursele și tehnicile tipice acestei zone. Obiectivul principal este evidențierea faptului că se poate vorbi despre o abordare durabilă a producerii obiectelor, o abordare cu rădăcini în cultura și locurile de origine, permițând astfel supraviețuirea meseriilor artistice și de artizanat tradiționale.