Debutat la sfârșitul anului 2015 cu un proiect de anvergură, primul festival de design organizat la Cluj, ZAIN – Design Expressions, a reușit să creeze legături aparte în comunitatea celor creativi, precum și între această comunitate și public.
Acum ZAIN a împlinit aproape un an și la Cluj se pregătește a doua ediție, ce va avea loc la începutul lui noiembrie. Pe lângă pregătirile pentru festival, care sunt în toi, echipa ZAIN are pe agendă proiecte și demersuri pe care le derulează în paralel, toate cu scopul de a coagula profesioniștii din industriile creative.
Feedback-ul primit după prima ediție i-a convins pe cei din echipă să adauge proiectului lor extensii din toate zonele antreprenoriatului creativ: ZAIN STUDIO - un spațiu de co-working unde fotografi, graphic designeri, arhitecți, ingineri, IT-iști împart cele 12 birouri, Acceleratorul ZAIN - o rampă de lansare pentru cei ce au un produs de design, dar încă nu și-au perfecționat uneltele de promovare, vânzare și scalare ale afacerii lor, dar și o școală alternativă de design - ZAIN ACADEMY. Toate aceste componente s-au concretizat, de-a lungul unui an, în evenimente ce contribuie activ la sudarea comunității creative a orașului.
Despre tot ce au realizat în ultimul an și despre cum au evoluat proiectele paralele, dar și despre planurile și așteptările pe care le au de la ediția de anul acesta a festivalului am vorbit cu Georgiana Ciceo - Project Manager ZAIN.
Cât s-a păstrat din echipa ZAIN de anul trecut și cum a crescut ea de la ediția din 2015? Aveți responsabili nou-recrutați pentru Academy și pentru Studio sau sunteți aceiași oameni care împart noile responsabilități?
Cum a mers programul Academy, câți absolvenți aveți până acum și care au fost cele mai populare cursuri? Ce planuri aveți cu platforma, înspre ce o să se îndrepte?
Acum ZAIN a împlinit aproape un an și la Cluj se pregătește a doua ediție, ce va avea loc la începutul lui noiembrie. Pe lângă pregătirile pentru festival, care sunt în toi, echipa ZAIN are pe agendă proiecte și demersuri pe care le derulează în paralel, toate cu scopul de a coagula profesioniștii din industriile creative.
Feedback-ul primit după prima ediție i-a convins pe cei din echipă să adauge proiectului lor extensii din toate zonele antreprenoriatului creativ: ZAIN STUDIO - un spațiu de co-working unde fotografi, graphic designeri, arhitecți, ingineri, IT-iști împart cele 12 birouri, Acceleratorul ZAIN - o rampă de lansare pentru cei ce au un produs de design, dar încă nu și-au perfecționat uneltele de promovare, vânzare și scalare ale afacerii lor, dar și o școală alternativă de design - ZAIN ACADEMY. Toate aceste componente s-au concretizat, de-a lungul unui an, în evenimente ce contribuie activ la sudarea comunității creative a orașului.
Despre tot ce au realizat în ultimul an și despre cum au evoluat proiectele paralele, dar și despre planurile și așteptările pe care le au de la ediția de anul acesta a festivalului am vorbit cu Georgiana Ciceo - Project Manager ZAIN.
Cât s-a păstrat din echipa ZAIN de anul trecut și cum a crescut ea de la ediția din 2015? Aveți responsabili nou-recrutați pentru Academy și pentru Studio sau sunteți aceiași oameni care împart noile responsabilități?
"Baza" echipei a rămas aceeași: Florina Dascăl, Răzvan Luca, Alexandra Mihali și Georgiana Ciceo. Noi ne ocupăm de partea de project management și concept. Practic, ne împărțim sarcinile între noi și fiecare are rolul și cuvântul său de spus în fiecare dintre activitățile ZAIN. Andra Magda și Dora Pop fac parte din echipa de comunicare, însă avem și oameni noi - Irina Georgescu - account manager și coordonator de voluntari, Sergiu Mara - designer, Balog Gabor - webdesigner și o echipă numeroasă de voluntari, fără de care, bineînțeles, ZAIN nu s-ar întâmpla.
Cum este finanțat ZAIN și ce parteneri aveți la această a doua ediție? S-a simțit succesul de anul trecut în negocieri cu posibili noi parteneri, au rezonat companiile cu propunerile voastre?
O parte a finanțării vine în continuare de la administrația publică locală - Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca, precum și Consiliul Județean. De anul acesta ZAIN are un nou sponsor care, în urma ediției de anul trecut, și-a dorit să susțină inițiativa și proiectele ZAIN la cea de a doua ediție, anume Unicredit Bank. Suntem, de asemenea, în discuții și cu alți sponsori, probabil până la festival lista acestora se va mări.
Ce așteptări aveți pentru anul acesta, ce schimbări vă așteptați sa să aducă, la nivelul înscrierilor, introducerea unor categorii și a unor curatori?
Ne dorim ca efectul curatoriatului să fie în primul rând unul de încurajare a designerilor și de motivare a acestora înspre a dezvolta produse de o calitate cât mai bună. De asemenea, credem că o selecție de acest fel, precum și varietatea și calitatea curatorilor, vor valida, dacă mai e nevoie, și coagula conceptul evenimentului.
Ce tipuri de proiecte și ce lucrări așteptați să fie înscrise la categoriile Tech Design și Experimental? Clujul este cunoscut pentru piața de software și pentru producția de tehnologie, ați ajuns cu acest call for projects la tipul acesta de provideri de conținut îndreptat spre tech și UX?
La Tech Design ne dorim să fie incluse produse care înglobează cu succes elemente de design - ergonomie, estetică, finisaje de calitate cu tehnologii nou implementate. Unul din curatorii ZAIN este Philipp Kandal, engineering VP Telenav și organizator Start-up Weekend Cluj, cu sprijinul căruia am început mediatizarea call-ului pentru designeri în comunitățile de IT, așadar așteptăm cu nerăbdare și implicarea acestora. La categoria experimental ne așteptăm să fim surprinși. Credem în creativitatea designerilor și suntem convinși că acesta este un domeniu unde toate așteptările noastre vor fi depășite.
Cum va funcționa Acceleratorul ZAIN, ați făcut deja un plan de bătaie? Vor fi mentorshipuri pe domenii și categorii, ați gândit un program extins pe mai multe luni sau este un program paralel cu ZAIN Expressions?
Prima ediție a Acceleratorului ZAIN va avea loc între 26 septembrie și 1 octombrie 2016, sub forma unor sesiuni de mentorship și ateliere, conduse de profesioniști din diverse domenii, unii chiar parte și din Boardul Creativ ZAIN. La finalul programului, participantul care demonstrează că are abilitățile și un plan bun de afaceri pentru a merge mai departe va primi un grant în valoare de 3.000 de euro. Câștigătorul va fi ales de un juriu și va avea oportunitatea de a-și prezenta rezultatele în cadrul festivalului de design ZAIN – Design Expressions, între 3 – 6 noiembrie. Toți cei care vor face parte din programul de accelerare vor avea alături ca și traineri specialiști din management, branding, marketing, comunicare, fonduri europene și creativi seniori. Ne dorim să creștem Acceleratorul, așa cum creștem și celelalte activități ZAIN, înspre ceva de amploare și întins pe o perioadă mai îndelungată. Deocamdată, prima ediție va fi de câteva zile și va precede festivalul.
Cum a mers programul Academy, câți absolvenți aveți până acum și care au fost cele mai populare cursuri? Ce planuri aveți cu platforma, înspre ce o să se îndrepte?
Până acum, după prima sesiune de ateliere ZAIN Academy, avem peste 60 de ZAINĂRI absolvenți. Cele mai populare cursuri au fost cele ce implică dezvoltarea cunoștințelor de reprezentare - fie ea 3D sau 2D - la care, pe alocuri, a fost chiar nevoie să suplimentăm numărul de cursuri, datorită cererii foarte mari. Ne dorim ca ZAIN Academy să devină un program constant, cu un spectru larg de abordări, unde creativii doritori să își poată lărgi sau îmbogăți spectrul de cunoștințe. Avem planuri să dezvoltăm platforma înspre una modulară, flexibilă și prietenoasă utilizatorilor săi, în așa fel încât fiecare să-și personalizeze abordarea atelierelor, iar acestea din urmă să răspundă cerințelor fiecăruia.