The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Creativ din cartier: Saddo

Article / 19 Dec 2018 / The Institute
  • Creativ din cartier: SaddoSaddo
  • Creativ din cartier: SaddoSaddo
  • Creativ din cartier: SaddoSaddo
  • Creativ din cartier: SaddoSaddo
  • Creativ din cartier: SaddoSaddo
1/5
E imposibil să nu fi văzut vreun mural semnat de Saddo pe zidurile Bucureștiului și să nu te fi marcat imaginația lui fantastică de Rousseau-Vameșul al street-art-ului. De câțiva ani, Raul Oprea e prolific în mai multe direcții creative și în mai multe spații geografice din lume, fie că e vorba de galerii de artă, murale stradale imense sau ilustrații pentru campanii de branduri. Inspirat frecvent de arte decorative și de cultura urbană, în special de hip-hop, am sondat puțin universul lui artistic în întrebările de mai jos.

De unde vine pseudonimul tău? Nu ești masochist, nu?
Not really sau, dacă stau să mă gândesc, un pic poate. E dintr-o perioadă când ascultam emo și screamo și din-astea și eram sentimental și cheezy, și acum sunt, dar nu chiar așa. Și Saddo vine de la sad, dar nu știu dacă mă mai reprezintă acum, că nu mai sunt trist așa by default, ci mai zâmbesc și eu, mă mai bucur de chestii, mi-am trădat numele.

Care a fost primul tău desen care a impresionat pe cineva? Ți-l mai amintești?
Nu știu dacă îmi amintesc clar primul desen, dar știu că eram la Sovata cu familia când eram mic și aveam un caiet în care desenam chestii, inspirate din muzica pe care o ascultam atunci, rock, AC/DC, Holograf, Iris, din-astea, și țin minte că s-a băgat un om în seamă cu mine, că făceam un desen cu un monstru, și scria MAFIA, nu de la BUG Mafia, ci de la piesa lu Holograf, și m-a întrebat dacă așa văd eu Mafia.

Dar primul mural?
Primul mural a fost „la hală”, în Cluj, o hală unde mergeam cu prietenii din The Playground și cu alți prieteni grafferi precum Seck, Sin, Kero, Dwor etc., și desenam chestii legal. Și cred ca primul desen pe perete a fost cu spray și a fost un portret al lui Nas, din câte-mi amintesc. Which is weird, pentru că a fost singura dată când am desenat ceva hip-hop inspired, până anul trecut, când am început să lucrez la o serie ongoing de portrete de repări. Și când eram mic, am avut o fază în care scriam NAS cu un pastel cerat alb, pe uși și garduri la bunicu' în curte. Dar nu era vorba despre repărul Nas, ci efectiv despre nas. Și N-ul era invers, ca la Nine Inch Nails…

Ți-ar fi plăcut să te naști în Mexic?
Nu știu multe despre Mexic încât să am o părere, știu doar chestii din pop culture, din filme, seriale, artă. Nu-mi dau seama dacă mi-ar plăcea, ce viață aș avea dacă aș trăi acolo, nu am fost niciodată, cred că e mișto pe art scene și murale, dar în același timp și destul de haos și dezorganizat, poate aș fugi în America sau poate aș învăța să apreciez ce am. Dar cert e că mi-ar superplăcea să merg acolo (chiar acum am văzut un artist pe care-l urmăresc pe Instagram că merge în Mexico City și îi scriu mulți că e cel mai cool oraș ever).

Ce a fost interesant în relația ta trecută cu Clujul? Care a fost cauza break-up-ului?
A fost foarte cool perioada în care am început să fac street art, împreună cu niște prieteni buni am făcut un grupuleț (The Playground ) și ne întâlneam, desenam, lipeam stickere, paste ups, făceam stencils, pictam pereți, a fost foarte fun, nou, una dintre cele mai entuziaste perioade din viața mea. Break up-ul a venit pentru că voiam să fac mai mult, profesional, artistic – m-am mutat la București ca să lucrez pe design și ilustrație, dup-aia viața m-a tot purtat mai mult sau mai puțin random prin tot felul de locuri, am revenit la Cluj la un moment dat, pentru o jumătate de an, dar eram într-o perioadă cam restless și mi se părea prea mic și boring. Dar e nice, mi-ar plăcea să merg să-mi vizitez prietenii soon.

Hip-hop-ul te inspiră mult. Care sunt cele 4 elemente ale lui care îți pun imaginația în mișcare?

Mmmm, bogăția vizuală, faptul că e și gangsta, cu arme, mașini, violență, și social, pe Civil Rights și Black Lives Matter, dar și fun, cu blinguri gen Migos, cu pool parties, cocktails, bani, Gucci – e colorat, cheezy, violent, liric, funny, cool, mitic, cu o imagistică inepuizabilă. Sunt mai mult de patru elemente.

Ce rapperi români ar putea completa seria ta de ilustrații cu rapperi americani?
Ah, I’m busted, nu prea știu deloc rapperi români, adică știu din-ăștia mainstream care nu-mi prea plac, dar sunt sigur că există repări mișto, chiar am auzit odată la ceva street party la Street Delivery, ceva hip-hop românesc nice, doar că nu am întrebat ce era. Am auzit și ceva trap care sună okay cred, o să mă interesez mai mult, o să-ntreb prietenii de pe LaCrima, poate-mi recomanzi și tu ceva rap nice românesc.

Ce crezi, Kanye e loco sau se preface?
Nu știu, nu îl cunosc, nu aș vrea să jump to conclusions. Nu cred că e loco, probabil că are ceva mental health issues totuși, dar astea nu cred că au legătură cu pozițiile lui politice sau nu înțeleg care e faza cu MAGA hat și cu Trump. Uneori, cred că poate nu știe să se exprime foarte bine, poate are niște intenții bune, dar îi iese prost exprimarea, comunicarea. Nu sunt de acord cu asocierea lui cu Trump și cu faptul că mi se pare că lately a cam pierdut legătura cu realitatea, înainte prin primele albume mi se părea mai in touch, acum e un pic removed, dar îmi place super mult tot ce face pe muzică, Yeezus și Pablo sunt favoritele mele, sună superbine și Ye și Kids See Ghosts, și Daytona al lui Pusha T.

Pe lângă hip-hop și trap, la ce mai dai din cap?
Uau, a trebuit sa scrollez prin playlist, cred că 90% e hip-hop. Mai ascult R&B, soul, din-astea, dar tot related sunt, iar așa random mai merg Destroyer, Fela Kuti, John Coltrane, Nick Mulvey, Nicolas Jaar, Rhye, Sufjan Stevens, Ty Segall, Thee Oh Sees și... cam atât. Dar am perioade și perioade.

Street art in the streets, illustration in the sheets?
Nu prea mai e street art in the streets, e in the sheets totul.
Rousseau-Vameșul sau Hieronymous Bosch? Sau i-ai lua pe amândoi în crew-ul tău?
Cred că Rousseau. Nu e așa crazy ca Bosch, poți să te concentrezi pe ceva, nu pe un milion de personaje și scene. Și-mi place că e mai apropiat, mai uman, la modul că nu prea știa să deseneze sau să picteze foarte bine, foarte tehnic, și mi se pare cute că era visător și mincinos.

Ai visat păsări uriașe și plante-gigant sau doar ți le-ai închipuit?
Nu am vise atât de interesante și vizuale, de obicei visez chestii random din timpul zilei, singura chestie interesantă pe care am visat-o, despre care nici nu mai știu sigur dacă am visat-o sau e o minciună, pentru că e de când eram mic, a fost un tigru roșu prins într-un boschet cu spini.

În ce loc interzis/ clădire securizată ai vrea să faci un mural? Ce ar conține el?
Nu prea am vise din-astea ilegale, mai degrabă îmi doresc să pictez murale în Africa, în America Latină, mai multe murale în USA… Mai multe murale în România chiar, nu prea am pictat decât rar în București, și în alte orașe deloc, mi-ar plăcea să pictez mural în Cluj și în Mediaș (my hometown ). Dar chiar nu știu ce aș picta, nu prea mai sunt spontan în ultimii ani, îmi place să fac un pic de research, să mă gândesc, să schițez înainte de a face ceva concret.

Ce carte care ți-a plăcut ai vrea să o ilustrezi? Sau poate o poveste care te-a marcat când erai mic?
Hmmm, nici nu știu dacă m-am gândit la asta vreodată, foarte rar am citit ceva care să-mi trezească instant ceva vizual, probabil că și aici ar fi tot cu research și sketching, dar cred că mi s-a întâmplat o dată să mă gândesc că mi-ar plăcea să ilustrez, Baronul din Copaci cred că era a lui Italo Calvino, mi se părea tare să ilustrez niște scene de viață normală, care se întâmplă printre crengi, frunze, fructe.

Ce filme / seriale din 2018 te-au dat pe spate?

Haha, m-ai prins cu astea, mi-a plăcut sezonul nou din The Deuce, sezonul 4 din The Affair, în special episodul 9 m-a dat pe spate, mi-au plăcut Daredevil, Jessica Jones și, surprinzător, sezonul 2 din Iron Fist, păcat că i-au dat cancel. Noul sezon din Orange is the New Black a fost super cool, mi-au plăcut episoade din noul Walking Dead, mi se pare că o iau într-o direcție destul de cool, câteva episoade dintr-un BoJack destul de boring și din Luke Cage, care a fost destul de trash și inegal în acest sezon. Barry a început destul de boring, dar în ultimele episoade a devenit super exciting. The Handmaid’s Tale! Atlanta (în special Teddy Perkins și Barbershop). The Americans s-a terminat superfrumos. Ash vs Evil Dead a fost delicios, păcat că l-au cancelat și pe ăsta. Parcă am zis prea mult de seriale, nu mai încape și de filme. Ah, și sezonul 13 din It’s Always Sunny in Philadelphia are niște episoade superșmechere, cel cu veceul, cel mai cool clip show pe care l-am văzut ever, și dansul de coming out al lui Mac cu tipa în pârnaie, pe Sigur Ros, a fost cea mai neașteptată scenă.

Ai pus creațiile tale pe branduri care fac cămăși și batiste. Dacă ți-ai face un brand al tău, ce produse ai avea decorate cu desenele tale?
Geci de piele sau denim cu broderii și covoare / tapiserii.

Pe unde ieși în Cartierul Creativ? Traseul tău zilnic prin Cartier.
Pe unde ies în mod constant? Sau pe unde am fost? Am fost puțin la Eclectico Studio, dar îi urmăresc mai mult pe Instagram; la Institute; mai mergeam la Arome, la Rocca pentru supa aia hot thailandeză care nu mai știu cum se cheamă, mai arunc un ochi înăuntru la Artmark când trec pe-acolo, la MNAR am fost, e nice. Văd că casa lui Theodor Aman, care e lângă Galateca și Artmark, nu e pe hartă, e destul de cool, cred că ar merita introdusă.
La Palatul Universul merg mai des, la Beans & Dots pentru cafea și meetinguri, la Apollo pentru teatru (recomand noua piesă a lui Bogdan Theodor Olteanu, Taximetriști, super jmecheră ), la FIX pentru cum arată, pentru băuturi, pentru cum sunt oamenii care lucrează acolo, și pentru că bagă hip-hop tot timpul. La Artichoke mai beau uneori white trash cola sau cafea, la Burger Van, la Tartelicious, la Control mergeam da' nu prea mai merg, la Energiea, la Bandit îmi iau cafeaua cel mai des. Prin Cișmigiu îmi place când nu pute a găinaț de la porumbei și ciori. La Mr Blade mă tunde Cristi. Mai dau o geană pe la Printoteca că devine tot mai cool și au aceste mici takeoveruri cu artiști, designeri, nu mai știu dacă în fiecare săptămână sau fiecare lună.
Îmi dau seama că nu prea merg la galerii, la expoziții, which is weird, ar fi cool să merg mai des, ultimele chestii nice pe care le-am văzut a fost ce a făcut Nicu (KITRĂ ) cu One Night Gallery, și o expoziție superfrumoasă a lui Cristian Răduță la Nicodim, dar astea nu cred că sunt în Cartierul Creativ, dar anyways.

Dacă ai ilustra Cișmigiul, cum l-ai reflecta?

Oh, nu vreau să fiu prea negativ, dar… porumbei, ciori, porumbei mâncați de ciori, găinaț.

Când nu pictezi, pe unde dansezi?
În casă, cu Alexandra și cu Umi.

Unde te vezi făcând murale peste 5 ani?
Că tot ziceai de Mexic, mi-ar plăcea în Mexico City. Și în Australia, și în New York, de fapt, mi-ar plăcea aproape oriunde, sper să mai am energie și chef să pictez murale peste cinci ani.