The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

BETA Interviu

/ 02 Aug 2016 / Maria Neneciu
  • BETA Interviu
  • BETA Interviu
  • BETA Interviu
1/3
Ordinul Arhitecților din România, filiala Timiș, organizează în această perioadă cel mai mare concurs-expoziție de arhitectură din euroregiune. Evenimentul face parte din cadrul bienalei timișorene de arhitectură - BETA 2016, o platformă de comunicare ce își propune să genereze un dialog responsabil privind educația de arhitectură, formarea și practica profesională. De asemenea, BETA 2016 încearcă să stimuleze implicarea și profesionalizarea metodelor de dialog și colaborare între administrație, corpul profesional al arhitecților și societatea civilă.

Am vrut să stăm de vorbă cu Oana Simionescu, coordonator BETA și vicepreședinte OAR
 Timiș, pentru a afla mai multe despre această primă ediție a bienalei de la Timișoara.

Cum ați hotărât să transformați anuala de la Timișoara într-o Bienală și care au fost motivele pentru care ați considerat oportun acest nou format?
După cum bine știți și voi, efortul organizării unui eveniment de bună calitate este foarte mare. Raportul dintre acest efort, mărimea echipei de organizare, precum și structura organizatorică a evenimentului fac foarte dificilă repetiția anuală a evenimentului, și nu ne permitea să creștem precum ne-am fi dorit. Trecând la un format bienal avem mai mult timp pentru parteneri și pentru planificarea și finanțarea evenimentului. Decizia noastră s-a suprapus foarte bine cu prima ediție a bienalei de arte din Timișoara – ART ENCOUNTERS – cu care am intrat astfel într-un parteneriat pe termen lung.

Ce vă propuneți de la această nouă formulă și ce așteptări aveți de la prima ediție de anul acesta?
Cea mai importantă schimbare, în afară de cea de format, este deschiderea euro-regională a evenimentului – către Ungaria și Serbia. Ne propunem deci, și pentru anul acesta dar și pe termen lung, să colaborăm îndeaproape cu colegii noștri din vecinătăți, așa cum se întâmplau lucrurile în mod natural în Timișoara. Poziția geografică a acestui loc este extrem de benefică pentru acest lucru, Budapesta și Belgrad fiind extraordinar de aproape. Ca rezultat al parteneriatelor începute anul acesta avem programate o serie de eveminente în cadrul bienalei – de la expoziția concurs, la conferințe dar şi două expoziții itinerante și una de curator – realizată împreună cu KEK Budapesta. BETA este un experiment din acest punct de vedere. Ne dorim foarte tare ca acest tip de colaborare să crească în timp, și odată cu ea, să creștem și noi, ca și comunitate.
 
Cum vă poziționați în peisajul evenimentelor de profil din România?  
Destul de ciudat deocamdată. O anuală sau o bienală tradițională – după cum o descrie regulamentul ordinului – este mult mai orientată spre interiorul profesiei. Pentru noi, tipul acesta de eveniment a devenit aproape irelevant între timp. Profesia noastră se află de ceva timp într-un proces destul de violent de redefinire. Credem că misiunea Ordinului în acest sens este una importantă, în care deschiderea către ceilalți, comunicarea și colaborarea sunt esențiale. Iar timbrul de arhitectură este o resursă prețioasă în acest sens – una de care vecinii noștri de exemplu, nu beneficiază. Ne spunem deci BETA, și ne propunem să experimentăm formule de dialog și de colaborare ce sunt deschise, și ce vorbesc într-un final despre solidaritate, la diverse niveluri.
În mod mai concret, prin prisma parteneriatelor de anul acesta aducem în cadrul bienalei două expoziții itinerante – una de la Budapesta și una de la Belgrad; expoziția-concurs are deschidere și către Serbia și Ungaria, iar expoziția semnal este curatoriată de cei de la KEK – împreună cu care deja ne imaginăm un itinerar al expoziției pentru următorii ani. În același tip de formulă vrem să dezbatem subiectul educației în arhitectură și al viitorului profesiei, având inclusiv un eveniment dedicat organizatorilor de evenimente culturale pe tematici de arhitectură. Colaborăm de asemenea, îndeaproape cu o parte din parteneri în definirea programului de la BETA – ne bucurăm deci de consultanță din partea lor.
 
Care sunt principalele elemente ale evenimentului/programului și cum este structurată competiția?
Voi începe prin a prezenta competiția, a cărei primă etapă tocmai ce s-a finalizat. Urmează deci perioada de preselecție - structurată pe cele trei jurii cu câte un reprezentant din fiecare țară (România, Ungaria și Serbia). Proiectele selectate de juriu să meargă mai departe vor fi expuse începând cu 1 octombrie la Muzeul de Artă din Timișoara, și apoi în spațiul public. A fost o adevărată provocare să promovăm competiția și spre vecinii noștri, dar ne bucurăm de o participare consistentă de peste graniţă, fapt ce ne bucură foarte tare. Suntem nerăbdători să centralizăm toate lucrările și să avem o imagine de ansamblu asupra acestui context euroregional.
Această deschidere se regăsește în toate cele trei categorii ale bienalei: EDUCAȚIE, PROFESIE și ORAȘ. Tot împreună cu vecinii noștri ne propunem să discutăm și despre Sisteme de Educație, Modele pedagogice sau Viitorul profesiei – subiect ce ne propunem să îl deschidem ulterior, în categoria PROFESIE și spre orizonturi mai largi, către practicieni de avangardă din lume și către operatori culturali ce aduc mereu în discuție viitorul profesiei. Apoi ne propunem câteva workshopuri: unul dedicat tuturor industriilor creative având ca subiect orașul, celălalt dedicat strict arhitecților și având ca topic biroul de arhitectură ca model de afacere. 
Foarte importantă este și categoria ORAȘ, unde conținutul este structurat pe trei niveluri. Primul, și cel mai important, este cel al expozițiilor: două itinerante (Orașul Adaptiv și Puncte Energizante) și una de curator – Proiecte și politici publice în orașe din centrul și estul Europei. Toate cele trei expoziții dezbat teme legate de spațiul public și au evenimente colaterale ce vor duce mai departe experimentul început de noi în 2015 – cel al colaborării dintre administrație, societate civilă și corp profesional.
Apoi, pentru că ceea ce facem noi ca arhitecți trebuie conectat la un context mai larg, organizăm în cadrul bienalei două evenimente extraordinar de importante pentru noi pe termen lung: primul se numește ”Upgrade my City” iar partenerul nostru principal este Asociația Smart City, al doilea – ”Arta în spațiul public” și este organizat în parteneriat cu Fundația Art Encounters și cu Fundația Interart Triade. Ambele proiecte se bazează pe o colaborare strânsă între noi – ca arhitecți – și alte profesii interesate de oraș. Independent de rezultatele pe care le vom avea, faptul că am reușit să colaborăm cu aceste grupuri, având ca scop final un oraș mai bun, pentru noi este un lucru extraordinar.
Voi încheia cu ultimul nivel al categoriei oraș – care este poate și cea mai consistentă parte de experiment din cadrul BETA. Este vorba despre campania Privește Orașul – care este componenta prin care ne vom conecta cel mai direct cu societatea civilă. Conștienți fiind că pentru a reuși cu adevărat să avem orașe mai bune, contribuția fiecăruia dintre noi este importantă, încercăm să găsim punți de dialog cu publicul larg, ce să deschidă apetitul pentru urbanitate. Anul trecut am lucrat cu fotografii, iar anul acesta vom trece la text și la ilustrație, acest proiect fiind din nou o colaborare interesantă cu diverse profesii ce sunt interesate de viitorul orașului.
Între EDUCAȚIE și ORAȘ stă programul educațional al bienalei – un proiect de care suntem foarte mândri: TUR DE ARHITECTURĂ. În fiecare sâmbătă din octombrie și noiembrie – deci pe toată durata bienalei – le propunem celor interesați o serie de trasee prin oraș, bine documentate și povestite de arhitecți.
 
Vă propuneți să deveniți o platformă pentru îmbunătățirea proceselor prin care ne construim orașele. Cât de importantă va fi sau va deveni componenta educativă a evenimentului în acest context? Și cum vă propuneți să implicați societatea civilă sau publicul neprofesionist în acest eveniment?
După cum spuneam și mai devreme, încercăm să implicăm alte profesii, societatea civilă și administrația în diferite faze ale organizării – de la organizarea unor evenimente, la clasica dezbatere și până la campanii de dialog cu societatea civilă. Colaborarea cu ceilalți este o provocare, întrucât până nu demult evenimentele noastre erau orientate aproape exclusiv către comunitatea arhitecților. Ne propunem deci să învățăm să colaborăm în primul rînd.
Și componenta educativă contituie o noutate, căreia am decis să-i alocăm foarte multă atenție. Este aproape un proiect independent, ce ne propunem să aibă o evoluție independentă, acest subiect fiind unul deosebit de important pentru noi. Este vorba despre tururile de arhitectură despre care povesteam mai sus, care sperăm ca, împreună cu campania Privește Orașul, să suscinte apetitul cultivat pentru urbanitate.