The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Programmed Deformation V2.0 la Romanian Design Week

Articol / 03 Iun 2020 / The Institute
  • Programmed Deformation V2.0 la Romanian Design WeekMădălin Gheorghe
1/1
Oameni pasionați de design și tehnologie au putut explora noi tehnici de augmentare fizică la workshopul Programmed Deformation V2.0, organizat de Mădălin Gheorghe împreună cu Design Morphine, care a avut loc în București în perioada 29 februarie - 4 martie.

Interesul său pentru printare 3D la scară mare, știința materialelor și proiectarea algoritmică a început în cadrul Masterului de la Bartlett, Londra, unde a început să aprofundeze tema metamaterialelor – materiale artificiale, create de om, care prin intermediul structurii lor manifestă proprietăți dincolo de ce există în natură în mod normal.

Din dorința de a crea o comunitate de oameni ce îi împărtășesc pasiunea, a dezvoltat seria de workshopuri Programmed Deformation, în colaborare cu Design Morphine, prin care invită designeri să exploreze tehnici de augmentare fizică a materialelor și obiectelor din jurul nostru.

Rezultatele acestui workshop urmau să facă parte din categoria Experiment a expoziției CHANGE, din cadrul Romanian Design Week.

Mai multe despre workshop ne-a povestit Mădălin Gheorghe în interviul de mai jos.

Ce este Programmed Deformation și cum a început acest proiect?
Programmed Deformation este titlul unei serii de workshop-uri realizată împreună cu Design Morphine, care a început vara trecută în Rotterdam. În cadrul acestor ateliere explorăm tehnici de augmentare fizică a materialelor și obiectelor din jurul nostru. Intersecția dintre printare 3D la scară mare, știința materialelor și proiectarea algoritmică facilitează o direcție nouă, în care designerul își poate crea propriul material și, mai mult decât atât, îi poate programa răspunsul la anumiți stimuli.
Interesul pentru acest subiect a început în cadrul Masterului de la Bartlett, Londra, unde am început să aprofundez tema metamaterialelor – materiale artificiale, create de om, care prin intermediul structurii lor manifestă proprietăți dincolo de ce există în natură în mod normal.
Între timp am propria companie și dezvoltăm această colaborare cu Design Morphine.

De ce ați inițiat acest workshop și ce așteptări aveți de la el?
Workshop-ul Programmed Deformation V2.0 reiese ca extensie naturală a cercetarii personale a unui sistem hibrid compus din două materiale cu comportamente divergente, care își negociază o stare de echilibru. Este un concept propus de Self-Assembly Lab, MIT acum câțiva ani, însă în afară de câteva exemple izolate, a rămas relativ neexplorat.
Conceptul care stă la baza acestor structuri este stocarea de energie în materialul elastic textil prin întindere. Pe țesătura pre-tensionată aranjată pe o suprafață plană se depune material plastic cu ajutorul unui printer 3D. După eliberarea din tensiune, țesătura tinde să revină la forma inițială, însa pattern-urile printate 3D din material plastic de rigiditate diferită se opun și astfel începe o negociere din care reiese o formă tridimensională, dinamică, din curburi naturale.


students:
Calin Negret / Romania
Gaby Miègeville-Little / Australia
Ariadna Plescan / Romania
Rudolf Neumerkel / Austria

photo credits:
Gaby Miègeville-Little


Cum ați reușit să îi implicați pe cei de la Design Morphine și cum va continua acest parteneriat?
Design Morphine este o organizație non-guvernamentală activă pe zona de educație din care fac parte profesori de la universități din Europa și Statele Unite, arhitecți de la birouri precum Zaha Hadid, Foster and Partners sau companii precum Nike.
Design Morphine este o comunitate creativă, cu valori asemanatoare nouă. Colaborarea a venit natural. Am luat legătura cu ei acum două veri, când am decis să renunț la doctoratul care mi s-a oferit la RMIT, în Melbourne și să revin în România pentru a începe Drag and Drop. Simțeam nevoia de a rămâne conectat la mediul academic, dar urma să revin în industrie. Design Morphine a fost platforma care mi-a oferit acces la o comunitate de oameni interesați de tehnologie și design. Colaborăm foarte bine și pe viitor avem multe planuri împreună.

Cine a participat la acest workshop? Ce aptitudini sau interese ar fi trebuit să ai ca să te alături?
În primul rand îl voi menționa pe Mateusz Zwierzycki, al doilea tutor al workshop-ului. Mateusz este unul dintre cei mai cunoscuți dezvoltatori de plugin-uri pentru Grasshopper, software de arhitectură parametrică. Este research assistant la BTU Cottbus, are o experiență impresionantă în realizarea de workshop-uri și adesea colaborează cu institute de cercetare precum CITA Copenhaga sau IAAC Barcelona.
Lista de participanți la workshop a fost formată din studenți, profesori, profesioniști și antreprenori din toată Europa, de la universități precum ETH Zurich, IAAC Barcelona, Politecnico di Milano, TU Wien, dar și din locuri mai îndepărtate, precum RMIT, Melbourne. Probabil cel mai inovator hub creativ de design din România și poate din Europa de Est a avut loc între 29 februarie și 4 martie 2020.
Acest workshop a fost adresat tuturor celor care sunt interesați de tema pe care o propunem. Procesul de selecție nu a ținut cont de aptitudini specifice unei singure categorii de oameni. Am încercat mai degrabă să formăm o comunitate de oameni din domenii diferite, cu puncte de vedere diferite. Participanții au avut în comun afinitatea pentru design și tehnologie.
Participanții au venit din arii diferite, de la design de modă la arhitectură și inginerie. Fiecare participant a adus o perspectivă nouă, iar noi am fost acolo ca să îi ajutăm să și-o împlinească. A fost foarte interesant și pentru noi să urmărim direcția în care s-a dezvoltat acest workshop.

O parte dintre proiectele care au reieșit din acest workshop pot fi admirate în expoziția CHANGE, din cadrul Romanian Design Week, care poate fi văzută momentan online. Ce le poți transmite vizitatorilor?
Workshop-ul urmărește în primul rând formarea unei comunități care să dezvolte mai departe această tehnologie. Ne dorim să dăm naștere unui hub creativ cu oameni pasionați.
Vizitatorii expoziției CHANGE pot urmări cum am explorat o tehnologie nouă cu potențial în aplicații din domenii diferite, variind de la copertine și sisteme arhitecturale de umbrire, la deflectoare acustice, la filtre de lumină și elemente decorative pentru design interior sau aplicații vestimentare.

Povestește-ne puțin despre Drag and Drop. Ce înseamnă, cum s-a născut acest proiect, ce vă propuneți cu această platformă și ce ați dezvoltat până acum?
Drag and Drop este o brand românesc deținut de mine împreună cu Dragoș Sabareanu. Noi dezvoltăm produse prin intermediul tehnologiei de printare 3D la scară mare în propriul atelier de producție. Eu colaborez de mulți ani cu Dragoș, el având Glassworks din 2000, unul dintre brandurile premium ce produce mobilier custom din Romania.
Drag and Drop este pentru mine un caz ideal în care se combină o experiență de 20 de ani pe piața din România cu tehnologia nouă de print 3D. Acest brand s-a născut din dorința de a elibera fabricația de constrângeri din punct de vedere al formei, dar și din credința că un viitor mai bun include o tehnologie care folosește materiale sustenabile, reduce risipa și produce la comandă, doar atunci când este nevoie.
Anul care a trecut de la inființare l-am petrecut explorând tehnologia de printare 3D, dezvoltând soluții software pentru proiecte in house care ne-au ajutat să eficientizăm procesul, dar și să explorăm expresivități noi ale materialului și formei. Am colaborat cu agenții de publicitate pentru realizarea de produse pentru companii precum Heineken și Birra Moretti, am făcut costume de teatru și am dezvoltat produse proprii, care vor fi în curand disponibile pe magazinul online Drag and Drop.

Cum crezi că va arăta designul peste 10 ani la nivel internațional și care crezi că sunt temele sau preocupările care vor genera schimbare prin creativitate în viitorul apropiat?
Trăim în vremuri foarte dinamice, iar singurul lucru sigur este că în următorii ani rata de schimb va accelera. Cred că e important să fim deschiși la nou și să facem parte din progresul tehnologic. Designul și tehnologia nu au fost nicicând mai importante decât acum.

Pe ce îți propui tu să te focusezi în viitor în termen de preocupări, tehnici, abordări creative, proiecte?
Sustenabilitatea și revizuirea modului actual de consum de produse sunt două subiecte care necesită acțiune urgentă și soluții inovatoare. Valorile pe care ne construim business-ul, dezvoltăm produsele și alegem colaboratorii ne vor ajuta să adresăm aceste două probleme și să oferim o alternativă diferită de status quo-ul cu care am crescut și cu care ne-am obișnuit, dar care e defect și care nu poate continua așa.