Avem o veste minunată pe care ne dorim să o împărtășim cu voi: ediția a opta a Romanian Design Week va avea loc la toamnă, în perioada 11-20 septembrie. Păstrăm tema anunțată pentru 2020, CHANGE, dar vom propune o selecție de proiecte și evenimente aliniate la ce înseamnă în prezent schimbarea și, bineînțeles, vom ține cont de distanțarea socială și de toate regulile valabile la momentul respective.
Ca să mai liniștim nostalgia și nevoia de a fi din nou alături de comunitatea formată în jurul festivalului, ne-am propus să marcăm perioada 15-24 mai, când ar fi trebuit să aibă loc inițial festivalul cu o serie de amintiri de la fiecare dintre edițiile de până acum ale festivalului.
Retrospectivă RDW
Ca să mai liniștim nostalgia și nevoia de a fi din nou alături de comunitatea formată în jurul festivalului, ne-am propus să marcăm perioada 15-24 mai, când ar fi trebuit să aibă loc inițial festivalul cu o serie de amintiri de la fiecare dintre edițiile de până acum ale festivalului.
Retrospectivă RDW
2013 - Prima ediție RDW a avut loc în anul 2013 și s-a desfășurat sub semnul “Preview-ului”, marcând efortul de a înțelege ce poate să însemne o expoziție de design în România. Expoziția centrală a avut loc la Palatul Știrbei și a prezentat lucrările a peste 60 de designeri și arhitecți români, în încercarea de a arăta ce poate să însemne termenul de design și din dorința de a familiariza publicul larg cu domeniile specifice acestuia. Expoziția propunea o introducere în domeniu, un ABC al disciplinelor respective și a celor mai cunoscute nume de designeri români. Pe lângă expoziție, prima ediție RDW a trasat și harta locurilor creative din București, care includea, chiar de la prima ediție peste 30 de evenimente satelit, spații alernative, organizații, printre care și: Dizainăr, Graffiti BBDO, Fabrik, Ping Pong Shop, Behance Portflio Reviews, The Type Collective, Intro, Carol 53, Atelierul Wagner, Designist, Hobirama, Aiurart, Acuarela, Eclecticó Studio, The Place Concept Store, Portobello, Atelier Anda Roman, Magazinul Eva, Downtown Bucharest și ROD/Cărturești. Expoziţia centrală a fost completată de o serie de expoziții capsulă și instalații, printre care și memorabila expoziție care a fost găzduită în subsolul Palatului Știrbei- “Death by Diamonds & Pearls” a celor de la Carioca sau instalația Plug to Nature a celor de la Patzaikin.
Ediția din 2014 a însemnat cea mai bruscă creștere a proiectului, atât în termeni de număr de proiecte expuse, dar și de suprafață expozițională, număr de designeri și arhitecți prezentați, dar și număr de evenimente colaterale. În expoziția centrală, care și-a propus atunci să se focuseze pe straturile la care designul ne influențează, de la cel public, până la cel personal, au fost expuse peste 300 de proiecte, multe dintre ele fiind exemplificări ale modului în care spațiul public ne poate influența, atât din punct de vedere estetic, cât și comportamental. Ediția din 2014 a însemnat și peste 60 de evenimente conexe, printre care și prima ediție a Fashion Night Out, cea de-a doua ediție Architecture Night In- un circuti a celor mai importante studiouri de arhitectură. Tot în 2014 au avut loc și primele conferințe organizate în cadrul RDW, care acopereau teme extrem de diverse, de la Strategii de dezvoltare pentru Parcul Natural Văcărești și până la invoația și creativitatea ca instrumente de dezvoltare economică.
Anul 2015 a adus o expoziție centrală elegantă, găzduită de Hanul Gabroveni, dar și primele prezențe internaționale importante: prima țară invitată - Olanda, prima prezență a celor de la Vienna Design Week, care au organizat o expoziție și o serie de workshopuri, expoziții internaționale de design, realizate în colaborare cu cei de la Centrul Ceh, respectiv cu ambasadele nordice, care au fost găzduite tot în Hanul Gabroveni, precum și invitarea jurnaliștilor străini de la unele dintre cele mai prestigioase publicații din domeniu. Succesul ediției a fost asigurat de acest dialog dintre cadrul și mediul de design local și cel internațional. La această ediție a început să devină vizibilă începerea maturizării pieței de design de obiect din România- apărea primul brand românesc de design de obiect care lucrează cu mai mulți autori - Ubikubi, iar secția de bijuterie, decorațuni și mobilier era deja remarcabil mai bine reprezentată. Tot la acestă ediție a existat pentru prima dată categoria de proiecte multidisciplinare, tocmai pentru a încuraja aceasă abordare și pentru a arăta instalații sau aplicații atipice, care depășesc o categorie formală sau alta. Discursul despre potențialul pe care designul și industriile creative îl au ca instrument de dezvoltare socială, comunitară, dar și economică era din ce în ce mai articulat și vocal, iar alăturarea unei comunități din ce în ce mai mari, dar și a unui număr mai mare de parteneri, dovedea că aceste discipline sunt în dezvoltare și pe o traiectorie bună.
În 2016 ediția a fost marcată de expoziția centrală, care repunea pe harta social - culturală a Bucureștiului Piața Amzei - un spațiu specatculos și nefolosit din centrul capitalei. Expoziția a reușit să adune un număr record de vizitatori, iar selecția proiectelor s-a remarcat prin coerență, subliniată și de designul expoziției, care propunea zone dedicate fiecărei discipline în parte, conturând zone și display-uri aparte pentru fiecare dintre acestea. Tot aici, a fost prezentată expoziția țărilor nordice - invitate speciale ale ediției, precum și expoziții capsulă ale unor parteneri, dar și ghiftshop-ul Romanian Design Week, care propunea o selecție de bijuterie, obiecte decorative, publicații și obiecte de design românesc și care s-a bucurat de succes. Tot în 2016, programul festivalului a cuprins peste 40 de evenimente conexe, dar și o hartă a spațiilor, magazinelor, cafenelelor sau barurilor care au devenit hotspot-uri pentru comunitatea creativă din București, o comunitate din ce în ce mai conturată și numeroasă, pe care evenimentul încearcă să o identifice, coaguleze, dar și să o dezvolte.
RDW 2017 a însemnat peste 25.000 de vizitatori, peste 200 de proiecte expuse în cadrul expoziției centrale, zeci de invitați și jurnaliști străini, peste 10 conferințe, 3 petreceri memoribile, precum și zeci de evenimente satelit, dar mai mult decât atât, a însemant un prilej bun de a ne aduce aminte de toate edițiile RDW de până acum. A fost o ediție care a stat sub semnul nostalgiei, o ediție-spectacol menită să sărbătorească evoluția unui proiect care reflectă aproape fidel evoluția spectaculoasă a designului și a industriilor creative din România în general, o evoluție pe care a urmărit-o, promovat-o și ajutat-o în tot acest timp. Expoziția centrală s-a desfășurat pe o suprafață de peste 5.000 de mp, la Garajele Cobălcescu și a prezentat peste 200 de proiecte recente de design și arhitectură și a fost, probabil, cea mai amplă și spectaculoasă expoziție RDW de până acum.
RDW 2018 s-a remarcat prin creșterea complexității arhitecturii festivalului și printr-o serie de noi formate menite să contribuie la dezvoltarea industriilor creative din România. Festivalul și-a propus să demonstreze potențialul creativității de a deveni un adevărat instrument de coeziune comunitară, un ingredient util în procesele de regenerare și dezvoltare urbană, dar și o resursă pentru strategiile de dezvoltare economică. Ediția din 2018 a înregistrat peste 30.000 de vizitatori în cadrul expoziției centrale, care a avut loc la Palatul Telefoanelor în perioada 18-27 mai. Alte zeci de mii de participanți s-au bucurat de celelalte formate ale festivalului - RDW Show Off, RDW Awards, RDW glo Lounge, precum și de zecile de evenimente conexe, care au avut loc în cadrul celei mai efervescente săptămâni a designului din România. Tot în cadrul acestei ediții a avut loc și lansarea primului Hub+Store al Cartierului Creativ, la Victoria 46, precum și prima ediție a seriei de pietonale dedicate Cartierului Creativ, pe străzile Millo și Oteteleșanu.
RDW 2019 a însemnat o expoziție centrală care a prezentat peste 200 de de proiecte de design, grafică și arhitectură, găzduită de Clădirea BCR din Piața Universității, a doua ediție a RDW Awards by glo, demers ce încurajează excelența în industriile creative și promovează designerii români, o selecție de 16 expoziții capsulă semnate de creativi și organizații locale, dar și din Moldova sau Franța, precum și un concept store de unde doritorii au putut achiziționa obiecte atent curatoriate, imaginate de unii dintre cei mai talentați designeri autohtoni. La acestea s-a adăugat o serie de zece talk-uri care au abordat o gamă largă de subiecte din sfera design-ului. Participanţii au putut afla detalii despre parcursul unor branduri locale de succes, și-au însușit reguli aplicabile la nivel cromatic pentru a accentua experienţa senzorială, au aflat detalii despre politicile arhitecturale, dar și despre tehnici de printare 3D şi multe altele.
Ne revedem la RDW 2020, în perioada 11-20 septembrie!
RDW 2017 a însemnat peste 25.000 de vizitatori, peste 200 de proiecte expuse în cadrul expoziției centrale, zeci de invitați și jurnaliști străini, peste 10 conferințe, 3 petreceri memoribile, precum și zeci de evenimente satelit, dar mai mult decât atât, a însemant un prilej bun de a ne aduce aminte de toate edițiile RDW de până acum. A fost o ediție care a stat sub semnul nostalgiei, o ediție-spectacol menită să sărbătorească evoluția unui proiect care reflectă aproape fidel evoluția spectaculoasă a designului și a industriilor creative din România în general, o evoluție pe care a urmărit-o, promovat-o și ajutat-o în tot acest timp. Expoziția centrală s-a desfășurat pe o suprafață de peste 5.000 de mp, la Garajele Cobălcescu și a prezentat peste 200 de proiecte recente de design și arhitectură și a fost, probabil, cea mai amplă și spectaculoasă expoziție RDW de până acum.
RDW 2018 s-a remarcat prin creșterea complexității arhitecturii festivalului și printr-o serie de noi formate menite să contribuie la dezvoltarea industriilor creative din România. Festivalul și-a propus să demonstreze potențialul creativității de a deveni un adevărat instrument de coeziune comunitară, un ingredient util în procesele de regenerare și dezvoltare urbană, dar și o resursă pentru strategiile de dezvoltare economică. Ediția din 2018 a înregistrat peste 30.000 de vizitatori în cadrul expoziției centrale, care a avut loc la Palatul Telefoanelor în perioada 18-27 mai. Alte zeci de mii de participanți s-au bucurat de celelalte formate ale festivalului - RDW Show Off, RDW Awards, RDW glo Lounge, precum și de zecile de evenimente conexe, care au avut loc în cadrul celei mai efervescente săptămâni a designului din România. Tot în cadrul acestei ediții a avut loc și lansarea primului Hub+Store al Cartierului Creativ, la Victoria 46, precum și prima ediție a seriei de pietonale dedicate Cartierului Creativ, pe străzile Millo și Oteteleșanu.
RDW 2019 a însemnat o expoziție centrală care a prezentat peste 200 de de proiecte de design, grafică și arhitectură, găzduită de Clădirea BCR din Piața Universității, a doua ediție a RDW Awards by glo, demers ce încurajează excelența în industriile creative și promovează designerii români, o selecție de 16 expoziții capsulă semnate de creativi și organizații locale, dar și din Moldova sau Franța, precum și un concept store de unde doritorii au putut achiziționa obiecte atent curatoriate, imaginate de unii dintre cei mai talentați designeri autohtoni. La acestea s-a adăugat o serie de zece talk-uri care au abordat o gamă largă de subiecte din sfera design-ului. Participanţii au putut afla detalii despre parcursul unor branduri locale de succes, și-au însușit reguli aplicabile la nivel cromatic pentru a accentua experienţa senzorială, au aflat detalii despre politicile arhitecturale, dar și despre tehnici de printare 3D şi multe altele.
Ne revedem la RDW 2020, în perioada 11-20 septembrie!