The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Arhiva de Sunet deschide pe 14 decembrie expoziția multimedială AICI SE VEDE JAZZ la /SAC Berthelot

Articol / 10 Dec 2025 / Andra Mihai
  • Arhiva de Sunet deschide pe 14 decembrie expoziția multimedială AICI SE VEDE JAZZ la /SAC Berthelot
1/1
Arhiva de Sunet prezintă, în perioada 14 decembrie 2025 - 24 ianuarie 2026, la /SAC Berthelot din București, expoziția multimedială AICI SE VEDE JAZZ, un proiect curatorial semnat de Alex Radu, Paul Breazu și Mihai Lukács. 

Bucureștiul a avut jazz înainte de a avea spații care să-l primească. A avut studiouri improvizate, frecvențe modificate, repetiții cu lumina stinsă, ascultători care înțelegeau instinctiv că libertatea circulă în alte ritmuri decât cele permise. În expoziția AICI SE VEDE JAZZ, Arhiva de Sunet urmărește tocmai aceste trasee: felul în care jazzul a negociat ordinea, timpul și corpul într-o societate construită pe control și felul în care această memorie poate fi repusă în mișcare astăzi.

Arhiva de Sunet, platforma de cercetare și recuperare a memoriei sonore românești coordonată de Paul Breazu și Mihai Lukács, prezintă la /SAC Berthelot o nouă expoziție multimedială care investighează circulația jazzului în Bucureștiul dinainte de 1990 și modurile contemporane de a-l asculta, vizualiza, performa și relaționa artistic cu universul său sonor și ideatic.

Programul evenimentelor

14 decembrie, ora 17:00 – Vernisaj
17 decembrie, ora 19:00 – Performance Katia Pascariu – Agent J: Jazz for Freedom
19 decembrie, ora 19:00 – Radio Show Mihai Iordache // Performance poezie Ligia Keșișian
20 decembrie, ora 19:00 – Performance Simona Dabija – Beware of Satchmo
                                           // Performance poezie Elena Vlădăreanu
                                          // Performance poezie Ionel Ciupureanu

Un laborator vizual și sonor  

Expoziția nu propune etalarea unor arhive clasice, ci conturează un spațiu în care documentele, vocile și imaginile se activează live. În centrul ei se află Studioul Arhiva de Sunet, o instalație funcțională configurată ca o cabină de radio ce va găzdui discuții și intervenții performative despre scena jazzului local în comunism, cu invitați care au trăit, documentat sau teoretizat această istorie.

Radioul devine metodă curatorială: o manieră de a introduce în expoziție vocile care lipsesc din arhive, memoriile informale, tensiunile și colaborările dintre muzică și spațiul sociopolitic. Emisiunile sunt publice și fac parte din infrastructura expoziției. Programul complet al acestor show-uri radio va fi anunțat în curând.

Jazzul ca gest critic – performance-uri  

Pe 17 decembrie, expoziția propune Agent J: Jazz for Freedom, un one-woman show cu Katia Pascariu, conceput de Mihai Lukács și inspirat din arhive CIA și Radio Free Europe. Performance-ul analizează felul în care jazzul a fost folosit ca „armă culturală” în Europa socialistă: Katia Pascariu trece între rolul de agentă CIA și cel de muziciană improvizatoare, convertind documente, fragmente de jazz și discursuri propagandistice într-o poveste scenică despre ascultarea clandestină și libertatea ca improvizație continuă.

În Beware of Satchmo, performance-ul care poate fi văzut pe 20 decembrie, Simona Dabija reinterpretează, rupe și continuă un solo construit pe East End Blues, una dintre primele mari improvizații din istoria jazzului. Performance-ul retrasează cele patru concerte ale lui Louis Armstrong în România (1965) și impactul lor asupra imaginarului local, pornind de la o analiză Europa Liberă. Corpul devine aici instrument de traducere critică, un mod de a reconstitui circulația jazzului în Bucureștiul acelor ani.

Poezia adaugă expoziției un alt tip de ritm. Elena Vlădăreanu, Ligia Keșișian și Ionel Ciupureanu propun intervenții performative care funcționează ca interludii și contrapuncte, apropiind versul de principiile improvizației: variație, ruptură, revenire.

Un jam session vizual  

Lucrările din expoziție activează preocupările pentru (și relația dintre) memorie, timp, ritm, gest, experiment sonor și percepția/reprezentările acestora. De la trasee urbane și structuri polifonice, la intervențiile critice ale artiștilor invitați, expoziția funcționează ca un jam session vizual – fără direcție unică, fără istorie liniară. Expoziția reunește lucrări semnate de artiștii: 111invers1, Apparatus 22, Justin Baroncea & Cristian Matei, Ion Bârlădeanu, Răzvan Botiș, Gigi Căciuleanu, Claudiu Cobilanschi, Nicolae Comănescu, Iulian Cristea, Roberta Curcă, Andrei Dinescu, Cosmin Frunteș, Dimitrie Luca Gora, Dumitru Gorzo, Iosif Kiraly, NOIMA, Oana Maria Pop, Miriam Răducanu, Ramon Sadîc.

AICI SE VEDE JAZZ nu urmărește să recupereze o lume pierdută, ci să o repună în mișcare. Arhiva devine scenă, studioul devine corp sonor, iar vizitatorul devine ascultător în interiorul lucrării. Este un exercițiu colectiv de improvizație în relație cu  un gen muzical care s-a branșat, cu volute și detente periodice, la câmpul sociocultural local.

Eveniment Facebook aici.

***



Proiect realizat de Centrul Dialectic, co-produs de /SAC, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.)