The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Botanice, zoologice și hidromorfe

Articol / 28 Mar 2016 / Ioana Pîrvu
  •  Botanice, zoologice și hidromorfeThe Beginning - pictură comună
  •  Botanice, zoologice și hidromorfeThe Beginning - pictură comună
  •  Botanice, zoologice și hidromorfeGod
  •  Botanice, zoologice și hidromorfeGoddess
  •  Botanice, zoologice și hidromorfeHydrophilia - Hydrophilia
  •  Botanice, zoologice și hidromorfeMural Serbia
  •  Botanice, zoologice și hidromorfeNightmare - prima lucrare comună
1/7
Proiectele comune iau naștere din discuții, argumente, contra-argumente, zâmbete, cafele, muzică bună și multă concentrare. Așa a început și Super Smooth Studio, un proiect artistic realizat de patru mâini și două minți visătoare: Mimi Ciora și Mircea Popescu.

La început a funcționat ca o alternativă la creațiile individuale, cei doi lucrând în paralel, dar abordând subiecte similare. Cu timpul s-au extins și au reușit câteva evadări din studioul de acasă, lăsând personajele fantastice libere, când în mijlocul naturii, când pe străzile orașelor. Astfel, au ieșit la lumină diverse desene realizate prin tehnici variate, de la suportul digital la hârtie, lemn, obiecte găsite, personaje cusute sau insigne și accesorii unicat. Cu alte cuvinte, în acest proiect se concentrează latura ilustrativă, fantastică, nebănuită a creației celor doi artiști. Cei doi povestesc că prin acest proiect s-a creat un echilibru, iar prin faptul ca este o colaborare liberă, fără bariere la nivel conceptual sau tehnic, s-au lărgit mult orizonturile fiecăruia dintre ei. Tocmai acea joacă de la început a dat un impuls cercetărilor individuale, unde s-au integrat treptat din ce în ce mai multe elemente comune: Mircea este pasărea de noapte, iar Mimi cea de zi, Mimi începe un desen, Mircea îl continuă, îmbină tehnici proprii și lucrează până uită de ei.

Mimi este absolventă a Liceului de Artă din Oradea și a secției Grafică de la Facultatea de Arte și Design din Timișoara, iar Mircea tocmai a terminat doctoratul cu teza „Contribuția tiparului tradițional în noile media. Xilogravura”. Mircea are un master în domeniul graficii și a terminat Liceul de Artă Marin Sorescu din Craiova. Așadar, amândoi desenează de când se știu, iar după o îndelungă interacțiune cu medii „formale” au ajuns la concluzia că cel mai important este să știi să aduni și să auzi doar informațiile potrivite ție. 

“În școlile și în facultățile de artă se propagă informații bune, dar multe sunt depășite și aproape că se ignoră arta contemporană. Aceste medii au însă meritul lor, fiind bune pentru exersarea de tehnici. Totul depinde de studiul personal și de dorința de a face ceva în afara acestor sisteme, într-o manieră cât mai liberă”, spune Mircea.

În ultimii ani au colaborat cu Vatra Collective, cu Biserika, cu Balamuc /Loc de joacă și altele, cu Get Freaky și BBQ Magazine și învață din mers să se ferească de ceea ce înseamnă uniunile artiștilor „serioși”, jucându-se de-a arta într-un mod cât se poate de real. Pentru ei nu există creații mai „serioase” sau mai puțin „serioase”, nu cred în soluția „hit & run” și pun la fel de multă energie și într-un live painting de 2 zile de la Artmania sau în proiecte precum Hydrophilia, expoziție pe care au pregătit-o aproape 4 luni.

Expoziția Hydrophilia a întruchipat în imagini dragostea pentru apă şi interesul obsesiv pentru parcursul infinit al acesteia. În interpretarea Super Smooth Studio, apa înseamnă viaţă, dar şi moarte, înseamnă reflexie superficială, sclipitoare, dar şi o explorare a universului nebulos din adâncuri. Căile naturale şi artificiale prin care circulă apă, nori, elemente organice şi sisteme industriale de conducte, capătă toate particularităţi fantastice, compunând personaje hibride, la limita dintre iluzie şi realitate. Toate lucrările sunt colaborative și îmbină organicitatea desenelor realizate de  Mimi şi interpretările ”mecanomorfe” ale lui Mircea. La tematica expoziției i-au condus mici fragmente ale realității imediate, filme, cărți, muzică, reviste care le-au căzut în mână, fraze pe care le-au auzit pe stradă, cuvinte și imagini care i-au provocat să le schimbe sensul. Astfel, au ajuns să urmărească un univers al elementelor primordiale care sunt peste tot în preajma noastră: apa din nori sau din conducte, din sticle, din pet-uri sau izvoarele dintre pietre, care au urmat mereu același traseu. 

“Luciul apei a fost prima oglindă în care omul s-a putut privi, prima reflexie a realității și totodată primul pas spre o lume a iluziei, apa a reflectat bolta cerului pe chipul omului și viceversa”, explică Mircea conceputul expoziției.


Mini interviu Mimi Ciora și Mircea Popescu

Cum ia naștere un proiect comun, precum Hydrophilia, care îmbină tehnici de desen și asamblaj? Este vorba de un demers diferit față de proiectele voastre individuale?
Demersul este diferit pentru că trebuie să fie descoperite punctele de echilibru dintre stiluri. Apoi ne apucăm efectiv de desenat; Hydrophilia a fost primul proiect în care toate lucrările au fost realizate „la patru mâini” și ne mai trebuie puțin timp ca să digerăm experiența câștigată, să devenim constienți de lucrurile pe care trebuie să le exploatăm și de cele la care trebuie să renunțăm. Lucrările noastre au un aspect foarte eclectic, pentru că atunci când ne apucăm de research nu ne propunem să facem o lucrare anume sau să ne documentăm doar dintr-un anumit domeniu. Atunci când toate informațiile adunate din domenii random capătă un sens, ia naștere o lucrare sau chiar o serie de lucrări. În caietul de schițe desenăm mai mereu și, chiar dacă la prima vedere pare o dezordine totală, de-acolo culegem, interpretăm și montăm idei desenate sau descrise în cuvinte.
 
Dacă ar fi să creați o serie de ilustrații inspirate din opera unui scriitor, care ar fi acesta?
Probabil ceva de la Roald Dahl (este primul la care ne-am gândit pe moment și împreună). Însă cel mai mult ne plac poveștile fără povestitori celebri, cele din popor, și căutăm mereu puncte comune între mitologia românească și mituri din alte culturi și ni se pare fascinant.

Ce cuprinde playlist-ul unei zile de lucru?
Așa cum în desenele noastre îmbinăm două stiluri aparent incompatibile și pentru că nu ne place să ascultăm muzică la căști, playlistul este „la comun” și mai mult decât variat. Hydrophilia a ieșit la lumina zilei pe un playlist în care s-au amestecat piese de la Placebo, Cocorosie, Les Big Byrd, Alt-j, Little Dragon, We are Wolves, Rodriguez, Devo, Beastie Boys și muzica de pe streamuri de Soundcloud  precum Burger Records sau PNKSLM.