The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000 la MARe

Articol / 31 Ian 2023 / Andra Mihai
  •  Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000 la MARe
1/1
MARe/Muzeul de Artă Recentă prezintă:   
Miercuri, 08.02.2023, de la orele 19.00

Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000
vernisaj |  lansare de carte
 
 

„Un nou moment al fotografiei contemporane românești. O expoziție martor.”

„Ne-frumusețea infuzează peisajele grunjoase, semi-industriale, la jumătatea distanței dintre o lume adaptată producției și ruralul etern, dar nepitoresc, apoi figurile umane – alese voit anti-glam.”

„Fotografia matură a timpului nostru s-a agregat într-o formă care se (auto)limitează să ne arate, cu grijă metodică, doar ce-i de văzut, fără să indice direcții, fără să îmbrățișeze aspirații.”

Artiști:
Lucian Bran, Michele Bressan, Valeriu Cătălineanu, Ioana Cîrlig, Bogdan Gîrbovan, Emőke Kerekes, Anton Roland Laub, Virginia Lupu, Andrei Mateescu, Patricia Morosan, Andrei Nacu, Mihai Șovăială

Curatori:
Michele Bressan, Ioana Iuna Șerban

„Parcursul prezentat la MARe creionează un nou moment al fotografiei contemporane românești, oferind un cadru mai larg în care demersurile autohtone găsesc rezonanță în sfera practicilor occidentale. Nu privim o expoziție-concept dar mai degrabă o expoziție-martor, o nouă bornă. Vorbim despre un prim moment de claritate dedicat artiștilor care prin continuitatea lucrului au ajuns să devină referențiali pentru un arc temporal mai apropiat reflexivității istorice imediate.

Cronologia celor care expun conturează corpusul Generației post-2000. În acest caz, clipa decisivă atât de exaltată în contextul fotografic devine mai degrabă o clipă dilatată a unui moment decisiv, unul care se va întinde pe trei luni de zile în cele două extremități ale muzeului, subsolul și ultimul etaj.

Jocul contemplării oferit de fiecare fotografie ne garantează toate elementele necesare unei experiențe intime. De fapt, totul este acolo, la vedere; în sens opus de cel al jocului de v-ați ascunselea.” - Michele Bressan - artist și curator expoziție

„Ce-i de văzut?: vedem ceea ce recunoaștem a fi frumos sau recunoaștem ca frumos ceea ce am văzut prin obiectivul fotografic? Nu că despre frumusețe ar fi vorba în lucrările fotografice ale celor 12 artiști din expoziție. Dimpotrivă, am zice, mai curând ne-frumusețea infuzează peisajele grunjoase, semi-industriale, la jumătatea distanței dintre o lume adaptată producției și ruralul etern, dar nepitoresc, apoi figurile umane – alese voit anti-glam –, oamenii de rând și de lângă, sau umbrele difuze pe care le putem umple cu orice identitate, poveștile lipsite de senzațional care nu ajung să fie cap de afiș, dar pot fi rememorate de oricine din povestea sa.” - Ioana Iuna Șerban - curator expoziție

„Fotografia matură a timpului nostru s-a agregat într-o formă care se (auto)limitează să ne arate, cu grijă metodică, doar ce-i de văzut, fără să indice direcții, fără să îmbrățișeze aspirații, fără să ne toarne povești de adormit conștiințele, fără să ne facă majore plăceri sau neplăceri. La prima vedere, o astfel de fotografie nu oferă prea mult. Dar la o privire mai atentă, în spatele ofertei reținute se întrevede fuziunea acestui tipar fotografic cu tiparul antropologic al vremurilor noastre, cu figura tehnocratului care își cunoaște domeniul fără să facă tapaj de asta și fără să aibă ambiția de a schimba în vreun fel ordinea lumii date, ci de a adăuga încă o piesă bine șlefuită estetic la mecanismul mereu rotitor și deloc orbitor al lumii așa cum o știm.” - Erwin Kessler - director MARe

Expoziția va fi însoțită de o veritabilă carte dedicată fotografiei românești post-2000, ce va prezenta cei 12 artiști expuși prin răspunsurile lor la 4 întrebări, câte un spinopsis al proiectelor lor, alături de texte critice semnate de Michele Bressan, Ioana Iuna Șerban și Erwin Kessler.

Toate acestea fiind introduse de un eseu foto realizat din relaționarea lucrărilor artiștilor. Concept și design: Mihai Șovăială.

***

Expoziția „Ce-i de văzut. Fotografia în România după 2000 / See What. Photography in Romania after 2000” face parte din proiectul „Curator-Antreprenor. Dezvoltarea abilităților teoretice, tehnice și practice ale curatoriatului în contextul muzeelor de artă contemporană” și este finanțat prin Granturile SEE  2014 – 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA. Proiectul are o valoare nerambursabilă de  980.958,27 lei (199,446.62 euro) și se desfășoară pe o perioadă de 18 luni.

Granturile SEE reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din estul și sudul Europei și statele baltice. Aceste mecanisme de finanțare sunt stabilite în baza Acordului privind Spațiul Economic European, ce reunește statele membre UE și Islanda, Liechtenstein și Norvegia ca parteneri egali pe piața internă. În total, cele trei state au contribuit cu €3,3 miliarde între 1994 și 2014 și €1,55 miliarde pentru perioada de finanțare 2014 - 2021. Mai multe detalii sunt disponibile pe: www.eeagrants.org și www.eeagrants.ro

Programul RO-CULTURA este implementat de Ministerul Culturii prin Unitatea de Management a Proiectului și are ca obiectiv general consolidarea dezvoltării economice și sociale prin cooperare culturală, antreprenoriat cultural și managementul patrimoniului cultural. Bugetul Programului este de aproximativ 34 milioane de euro. Mai multe detalii sunt disponibile pe www.ro-cultura.ro
 
 Parteneri: VISP, UniCredit Bank