Fusion AIR, unicul proiect românesc de rezidențe artistice în institutele de cercetare, inițiat și organizat de Asociația Qolony (Colonia pentru Artă și Știință), se apropie de final, iar la sfârșitul săptămânii viitoare va avea loc deschiderea expoziției ce reunește lucrările celor patru artiști. Evenimentul va avea loc pe datele de vineri, 11 iunie, și sâmbătă, 12 iunie, cu începere de la ora 14.30, în cel mai nou spațiul expozițional din capitală, /SAC @ MALMAISON situat în strada Plevnei nr. 137C, et. 2. Expoziția va fi deschisă cu acces liber, timp de trei săptămâni, până pe data de 3 iulie, inclusiv; program de vizitare: miercuri - vineri, orele 15:00 - 19:00.
Vernisajul expoziției va avea loc în prezența celor patru artiști multimedia implicați în proiect – Aura Bălănescu, Ciprian Ciuclea, Floriama Cândea și Peter Gate – și a oamenilor de știință din cele patru institute de cercetare partenere: Institutul de Științe Spațiale, Institutul de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie, Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor-Măgurele și Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor Plasmei și Radiațiilor.
Curatoarea expoziției și cea care a propus tema ediției din acest an a Fusion AIR – Structuri Convertibile – este Olivia Nițis:
„Structuri Convertibile este un proiect care analizează relațiile dintre artă și practicile științifice, precum și contextul de creare a conținutului într-un anumit cadru și istoria locală. Conceptul expoziției se bazează pe flexibilitatea oferită de noțiunea de conversie și pe procesele individuale de lucru ale fiecărui artist în colaborare cu oamenii de știință implicați. Patru artiști instrumentalizează materialele și tehnologiile științifice cu un scop convertibil, transformator. Expoziția arhivează, de asemenea, procesele de creație și mapează traiectoriile de lucru, precum și instrumentele teoretice pentru o mai bună înțelegere a relației complexe și a narațiunilor artei și științei”, a mărturisit aceasta.
Rezidențele au însemnat o serie de întâlniri și discuții între creatori și cercetătorii din cele patru institute, fiind un program ce le permite oamenilor de știință și artiștilor să lucreze, să comunice și să cerceteze împreună, să beneficieze atât de știință, cât și de artă, stimulând gândirea creativă și inovația.
Cele patru lucrări rezultate la finalul săptămânilor de rezidență în institutele de cercetare, în urma a zeci de întâlniri și dialoguri între artiști și cercetători, pe care publicul le va putea vedea la /SAC @ MALMAISON timp de trei săptămâni sunt:
• Arheologia invizibilului – ecouri din Universul îndepărtat. Ciprian Ciuclea prezintă o instalație multimedia care face referire la dimensiunea concretă și conceptuală a zonei imperceptibile cu ochiul liber din jurul nostru în care pătrund particule de materie din universul îndepărtat. Instalația realizată de cunoscutul artist vizual în urma rezidenței sale artistice de la Institutul de Științe Spațiale, unde a lucrat alături de dr. Gina Isar, vorbește în cheie poetică despre modalități posibile de reprezentare a interacțiunii particulelor de energie înaltă cu atmosfera terestră. Instalația cuprinde diferite situații performative, o înregistrare video a unui mini-experiment și un calup de date științifice reasamblate într-o logică minimalistă, cu puternice accente narative.
• Manuspectrum – lucrare interactivă, un pergament sensibil la atingere. Aura Bălănescu propune o experiență multisenzorială care are la bază conceptul de pergament ca suport-multistrat al informației (informație genetică, informație istorică, informație tehnologică, informație artistică și culturală), definită în urma cercetării realizate în cadrul rezidenței alături de dr. Elena Badea, drd. Iulia Caniola, msc. Simona Păunescu, msc. Emanuel Hadîmbu, de la Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie. Un proiect complex care se adresează întregului sistem perceptiv, ce pornește de la tactilitate și se extinde către auditiv și vizual, chiar kinestezic – a percepe realitatea cu întreaga corporalitate.
• IMplant – instalatie ce explorează modul în care diferite structuri influențează materialitatea diferitelor corpuri. Lucrarea prezintă rezultatele unui experiment interspecii, propus de bioartista Floriama Cândea, într-un proiect de cercetare artistică dezvoltat alături de dr. Adrian Enache, drd. Luminița Rădulescu, dr. Mihaela Beregoi, dr. Mihaela Bunea și dr. Ionuț Enculescu, cercetători științifici în cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor. IMPlant propune o colecție de obiecte iterate (naturale și artificiale), ce tranzitează limitele dintre specii, dintre natural și artificial sau dintre realitate și ficțiune în încercarea de a găsi narațiuni noi despre relația om-natură.
• [The Cell] sau cum se comportă celulele vii supuse la sunete cu frecvențe specifice. Peter Gate, antropolog și muzician experimentalist, alături de drd. Cristina Elena Staicu, dr. Florin Jipa și dr. Marian Zamfirescu, cercetători la Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației, au conceput și realizat un experiment în cadrul căruia celule vii au fost imersate într-un mediu acustic cu sunete de frecvențe prestabilite și s-a constatat că celulele reacționează pozitiv la acești stimuli sonori. În cadrul expoziției va fi expus rezultatul unui experiment cymatics de generare sonică a frecvențelor specific create pe un suport clasic de pânză cu substanță acrilică. Proiectul în sine de „infuzare sonică” a unor celule vii cu suntele create de artist reprezintă un nivel superior de provocare știintifico-artistică.
Vernisajul expoziției va avea loc în prezența celor patru artiști multimedia implicați în proiect – Aura Bălănescu, Ciprian Ciuclea, Floriama Cândea și Peter Gate – și a oamenilor de știință din cele patru institute de cercetare partenere: Institutul de Științe Spațiale, Institutul de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie, Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor-Măgurele și Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor Plasmei și Radiațiilor.
Curatoarea expoziției și cea care a propus tema ediției din acest an a Fusion AIR – Structuri Convertibile – este Olivia Nițis:
„Structuri Convertibile este un proiect care analizează relațiile dintre artă și practicile științifice, precum și contextul de creare a conținutului într-un anumit cadru și istoria locală. Conceptul expoziției se bazează pe flexibilitatea oferită de noțiunea de conversie și pe procesele individuale de lucru ale fiecărui artist în colaborare cu oamenii de știință implicați. Patru artiști instrumentalizează materialele și tehnologiile științifice cu un scop convertibil, transformator. Expoziția arhivează, de asemenea, procesele de creație și mapează traiectoriile de lucru, precum și instrumentele teoretice pentru o mai bună înțelegere a relației complexe și a narațiunilor artei și științei”, a mărturisit aceasta.
Rezidențele au însemnat o serie de întâlniri și discuții între creatori și cercetătorii din cele patru institute, fiind un program ce le permite oamenilor de știință și artiștilor să lucreze, să comunice și să cerceteze împreună, să beneficieze atât de știință, cât și de artă, stimulând gândirea creativă și inovația.
Cele patru lucrări rezultate la finalul săptămânilor de rezidență în institutele de cercetare, în urma a zeci de întâlniri și dialoguri între artiști și cercetători, pe care publicul le va putea vedea la /SAC @ MALMAISON timp de trei săptămâni sunt:
• Arheologia invizibilului – ecouri din Universul îndepărtat. Ciprian Ciuclea prezintă o instalație multimedia care face referire la dimensiunea concretă și conceptuală a zonei imperceptibile cu ochiul liber din jurul nostru în care pătrund particule de materie din universul îndepărtat. Instalația realizată de cunoscutul artist vizual în urma rezidenței sale artistice de la Institutul de Științe Spațiale, unde a lucrat alături de dr. Gina Isar, vorbește în cheie poetică despre modalități posibile de reprezentare a interacțiunii particulelor de energie înaltă cu atmosfera terestră. Instalația cuprinde diferite situații performative, o înregistrare video a unui mini-experiment și un calup de date științifice reasamblate într-o logică minimalistă, cu puternice accente narative.
• Manuspectrum – lucrare interactivă, un pergament sensibil la atingere. Aura Bălănescu propune o experiență multisenzorială care are la bază conceptul de pergament ca suport-multistrat al informației (informație genetică, informație istorică, informație tehnologică, informație artistică și culturală), definită în urma cercetării realizate în cadrul rezidenței alături de dr. Elena Badea, drd. Iulia Caniola, msc. Simona Păunescu, msc. Emanuel Hadîmbu, de la Institutul Național de Cercetare Dezvoltare pentru Textile și Pielărie. Un proiect complex care se adresează întregului sistem perceptiv, ce pornește de la tactilitate și se extinde către auditiv și vizual, chiar kinestezic – a percepe realitatea cu întreaga corporalitate.
• IMplant – instalatie ce explorează modul în care diferite structuri influențează materialitatea diferitelor corpuri. Lucrarea prezintă rezultatele unui experiment interspecii, propus de bioartista Floriama Cândea, într-un proiect de cercetare artistică dezvoltat alături de dr. Adrian Enache, drd. Luminița Rădulescu, dr. Mihaela Beregoi, dr. Mihaela Bunea și dr. Ionuț Enculescu, cercetători științifici în cadrul Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Materialelor. IMPlant propune o colecție de obiecte iterate (naturale și artificiale), ce tranzitează limitele dintre specii, dintre natural și artificial sau dintre realitate și ficțiune în încercarea de a găsi narațiuni noi despre relația om-natură.
• [The Cell] sau cum se comportă celulele vii supuse la sunete cu frecvențe specifice. Peter Gate, antropolog și muzician experimentalist, alături de drd. Cristina Elena Staicu, dr. Florin Jipa și dr. Marian Zamfirescu, cercetători la Institutul Național pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației, au conceput și realizat un experiment în cadrul căruia celule vii au fost imersate într-un mediu acustic cu sunete de frecvențe prestabilite și s-a constatat că celulele reacționează pozitiv la acești stimuli sonori. În cadrul expoziției va fi expus rezultatul unui experiment cymatics de generare sonică a frecvențelor specific create pe un suport clasic de pânză cu substanță acrilică. Proiectul în sine de „infuzare sonică” a unor celule vii cu suntele create de artist reprezintă un nivel superior de provocare știintifico-artistică.