The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Imaginația copiilor a catalizat Tangible Utopias, proiect VR care a dus România la Cannes XR, Bienala de la Veneția și VRDays Europe

Articol / 18 Noi 2020 / The Institute
  • Imaginația copiilor a catalizat Tangible Utopias, proiect VR care a dus România la Cannes XR, Bienala de la Veneția și VRDays Europe
1/1
 Vezi trailerul și ai senzația că asiști la o prezentare din viitor. Din prima secvență ești transpus într-un miraj urban care te ghidează cu grijă și multă imaginație într-o lume din care ți-ai dori să faci parte. La finalul celor 80 de secunde de trailer constați că mai vrei. Ei bine, acesta este doar începutul.

Tangible Utopias: Urban Futurism (Utopii Tangibile - Viitoruri Urbane) este prima experiență VR inovatoare care nu doar încearcă sau explică, ci chiar ne arată cum ar fi să trăim într-o lume gândită după principii societale noi. Proiectul este un demers artistic al regizoarei Ioana Mischie care continuă intenția anterioară a artistei din proiectul transmedia Government of Children (Guvernul Copiilor) și anume, catalizarea, arhivarea și imersarea adulților în viziunea civică a copiilor din toată lumea cu privire la evoluția societății pe termen lung. Universul VR este gândit ca o călătorie meditativă, exploratorie, interactivă într-o multitudine de orașe ficționale, în care exploratorii își pot personaliza viitorul urban ales, alegând aportul de natură sau de tehnologie pe care aceste medii urbane le pot avea. La baza scenariului VR stau 10 idei alese din 200 de viziuni arhivate ale copiilor români cu vârste cuprinse între 7 și 12 ani. Proiectul este produs de asociația Storyscapes, în colaborare cu Studioset, SeeThree, Noe-Fi Studios și este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Tangible Utopias a marcat încă de la începuturile proiectului o premieră conceptuală, artistică și tehnologică, care își propune să adapteze imaginarul uman în forme artistice tangibile prin maximizarea creativă a noilor tehnologii.

“Tangible Utopias este o fereastră în imaginarul uman configurat pe termen lung și foarte lung. Experiența VR invită la explorare, contemplare și co-creare a unui viitor urban multi-dimensional”, ne spun reprezentanții proiectului.

Baza tehnic-ficțională a experienței virtuale este noe-fi, un gen audio-vizual inițiat în cadrul studiului doctoral din SUA al regizoarei. Spre deosebire de genul sci-fi care bazează actul creativ pe evoluția accelerată a științei, noe-fi “imaginează viitoruri axate pe evoluția conștiinței umane, individuală sau colectivă. Proiectul VR facilitează o formă de telepatie virtuală, unde putem explora și personaliza imaginarul celorlalți despre viitor. Ne dorim să creăm forme avansate de ficțiune colaborativă pentru a genera, într-un final, nu doar realități virtuale, ci și realități materiale, umane, cu un grad sporit de complexitate. Idealul este să creăm lumi artistice holistice care pot fi vizionate nu doar în cinematografe sau în spații pur artistice, ci în cât mai multe niveluri ale societăților noastre”, spune Ioana Mischie, creatoarea proiectului.

Tangible Utopias este, dincolo de un proiect artistic inovator, și un proiect de edutainment, care îmbină educația și entertainment-ul într-o călătorie fascinantă atât pentru copii, cât și pentru adulți. Mai mult decât atât, echipa de proiect îmbină admirabil viziunea și imaginația copiilor cu tendințele din design-ul arhitectural mondial pentru ca rezultatul să ajungă la cel mai înalt nivel de experiență și implicare senzorială. Design-ul arhitectural al primelor orașe este semnat de Alexandru Pop, arhitect la bază și artist 3D în cadrul Studioset. Modelel 3D sunt semnate de Călin Bogdacenco și Alexandru Pop. Orașele vizionare au fost integrate în Unreal de către Mircea Olteanu. Interactivitatea Unreal a fost creată de Adrian Tăbăcaru. Dezvoltarea a fost facilitată de Theodora Giurgiuveanu și Germina Pop.

În plus, proiectul a reușit să încheie un prim parteneriat internațional cu Viga Studios - studio specializat în programare interactivă, originar din India, care în trecut a facilitat extensii tehnologice inovatoare pentru proiecte hollywoodiene precum Star Wars sau Lion King. “Acest parteneriat ne onorează și totodată deschide potențiale orizonturi de co-producție în domeniul VR. Spre deosebire de co-producțiile cinematografice care cer filmarea în țări multiple, în domeniul VR co-producțiile sunt organice, bazate pe lucru la distanță și cu un rezultat cât se poate de organic. Ne place să credem că reușita unor astfel de colaborări vor încuraja formal co-producțiile din domeniul New Media”, au punctat reprezentanții proiectului.

În primul său an de existență (2020), Tangible Utopias a călătorit mult și cu rezultate remarcabile până acum pentru o etapă de dezvoltare:

Decembrie 2019 | TEDxBucharest Bold and Brilliant, evenimentul de la finalul anului în cadrul căruia un stand expozițional cu dezvoltări în VR a atras sute de oameni și a bucurat tot atâtea suflete. Tangible Utopias a fost anunțat pentru prima dată ca idee transmedia pe scena TEDx.
Iunie |Selecția la Cannes XR, renumitul program internațional de entertainment imersiv. Prototipul Tangible Utopias prezentat aici a reunit primele trei lumi virtuale dintr-un univers continuu (extensibil în timp, pe măsură ce echipa proiectului va colecționa viziuni noi). La Cannes XR 2020 au ajuns în total 23 de prototipuri XR inovatoare din 14 țări, iar Tangible Utopias a fost singurul proiect românesc selectat în top 11 proiecte internaționale în dezvoltare. Programul a constat în sesiuni de pitching, mentorat și showcase găzduite de Museum of Other Realities. Evenimentul a adus împreună artiști inovatori, investitori și lideri din industria XR reprezentanți ai unor companii de top precum Google, Microsoft, Intel Studios, HTC Vive, Epic Games, Unity, Magic Leap sau RYOT.
Iulie | Câștigarea concursului AFCN, secțiunea New Media - proiectul VR a primit finanțare pentru a fi adus la viață pe plan local cu ajutorul unei echipe transdisciplinare. Primele cinci habitate vizionare au început să fie adaptate în mediul VR.
Iulie | Activarea Street Delivery - evenimentul stradal din capitală a găzduit în vara acestui an un modul educațional al proiectului adresat copiilor bucureșteni. Proiectul Tangible Utopias a primit și un premiu-bursă din partea Fundației Cărturești. Copiii au contribuit cu gânduri și idei la cald cu privire la evoluția proiectului.
Septembrie | Selecția la Venice Gap Financing Market din cadrul Bienalei Cinema de la Veneția, un eveniment internațional la care, proiectul românesc a fost selectat pe lista scurtă pentru a primi îndrumări de la profesioniști internaționali din industrie și pentru a întâlni finanțatori.
Noiembrie | Selecția la VRDays Europe - Immersive Funding Market, evenimentul anual din Amsterdam care se întâmplă în decursul a 3 zile și care include atât conferințe cât și o expoziție cu privire la conținutul VR / AR / MR, creativitate și inovație. Ediția de anul acesta a fost una specială, pentru că experți din domeniul AR și VR au fost prezenți la conferințe online pe care participanții le-au putut accesa printr-o platformă de online streaming. Tangible Utopias a fost selectat în programul Immersive Funding Market. Proiectul a fost pitch-uit public și reprezentanții acestuia au beneficiat de întâlniri cu investitori și mentori VR.
Noiembrie | Prezentarea în cadrul evenimentului Europa Creativă - în cadrul panel-ului facilitat de Valentina Miu, reprezentată a programului Media în România, a fost anunțat proiectul Tangible Utopias ca manifest transmedia și au fost împărtășite fotograme din cadrul universului imersiv. .
● În perioada 15 noiembrie - 1 decembrie | proiectul va găzdui pe pagina de Facebook o colecție de evenimente online - de la a face publice primele idei adaptate în VR extrase din cele cinci orașe interactive, până la sesiuni de user testing adresate copiilor și adulților, dezbateri transdisciplinare și propuneri vizionare axate pe orașe inteligente. Demo-uri interactive vor fi disponibile la cerere pentru cei care dețin echipament VR compatibil.

În 2021, experiența VR interactivă va fi disponibilă publicului larg sub formă de instalații interactive, dar și ca extensii lineare.

Proiecte precum Tangible Utopias pot deschide noi orizonturi și noi abordări de producție, nu doar în domeniul XR, ci și în industria cinematografiei, unde criza pandemică a avut un impact neprevăzut. Gandit ca un proiect francizabil, accesarea unei astfel de francize VR necesita un model de producție versatil, aplicabil filmelor de animație și filmelor care au componente importante de efecte speciale (CGI).

“După un secol de istorie a filmului, asistăm la numeroase francize cinematografice. Ne place să credem că VR-ul ca mediu de exprimare poate deveni scalabil în timp. Pentru continuarea Tangible Utopias luăm în calcul posibilitatea de extindere transmedia și de serializare în timp. Pentru a putea face asta cu mai multă ușurință, vom avea nevoie de politici culturale europene și globale care să încurajeze producția New Media, nu doar formatele clasice. Țări precum Franța, Canada, Germania finanțează constant proiecte inovatoare și avem nevoie și de inițiative similare în Europa de Est.” Tangible Utopias acționează astfel și ca un manifesto cultural, încercând să dezvolte domeniul VR pe plan european.

Dezvoltarea VR Tangible Utopias nu este prima și nici ultima inițiativă inovatoare a regizoarei Ioana Mischie, care în acest an, în contextul pandemic, a lansat Omniversity, prima universitate în realitate virtuală care în curând își va finaliza echipa de parteneri și liniile de finanțare potrivite.

Echipa transdisciplinară a proiectului Tangible Utopias reunește cineaști, artiști 3D, arhitecți, psihologi, antropologi și copii pasionați de VR. Pe baza unui concept creat de Ioana Mischie, proiectului independent li s-a alăturat o echipă de profesioniști pasionați de ceea ce fac. Proiectul poate fi urmărit pe Facebook, Instagram, Vimeo și pe website-ul dedicat.

  • Creator de concept transmedia & Regie VR Ioana Mischie
  • Produs de Storyscapes și Studioset în colaborare cu SeeThree and Noe-Fi Studios
  • Lead Architectural Designer – Alexandru Pop
  • 3D Artists - Călin Bogdacenco, Alexandru Pop
  • Lead Developer - Mircea Olteanu | Developers: Bogdan Dumitru, Adrian Tăbăcaru
  • Advanced Interactivity - VIGA STUDIOS - Vivek Reddy / Vivek Anand / Sujay HG / Abhinav
  • Editor - Bogdan Jugureanu
  • Original VR Music & Sound Design: Andrei Nechifor
  • Trailer Music: “Just Right” by Generation
  • Producători - Sorin Baican, Ioana Mischie
  • Co-producător - Mircea Olteanu
  • Coordonator post-producție - Simona Macarie
  • Asistenți post producție – Theodora Giurgiuveanu, Ilaria Nica, Germina Ion
  • Consultanți transdisciplinari: Alecu Tudose (arhitectură), Grig Vulpe (antropologie), Laura Grunberg (sociologie), Carmen Andresoi (educație)
  • Partener educațional: Organizația FDP-Protagoniști în educație
  • Mulțumiri speciale - Liz Rosenthal, Michel Reilhac, Vikram Jotwani, Ana Brzezińska, Leanne Selvadjian, Elie Levasseur, Wendy Bernfeld, René J. Pinnell (Kaleidoscope), Gabriel Stancu și Mihai Pohontu (Amber), Emil Drăgan, Cip Făcăeru, Tudor Gheorghe, Raluca Mihăilă (Utopic Brain), M.A.N.I.T.A, Sanda Mischie / Alexandru Mischie
  • Viziunile copiilor din acest proiect au fost furnizate de Government of Children
  • Partenerii media și colaboratorii care au încurajat, mediatizat și oferit suport proiectului: IQAds, The Institute, Revista BIZ, Feeder, Spot media, Radio România Cultural, TVR 1

  • Proiectul este co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. Administrația Fondului Cultural Național nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite.