Atelier 35 în colaborare cu Catinca Tabacaru este încântat să prezinte Pizza Boy, prima expoziție personală a artistului japonez Shinji Murakami la București, al cărei vernisaj va avea loc la Atelier 35, pe 16 decembrie, între orele 18:00-22:00.
Prăbușirea industriei americane a jocurilor video din anul 1983 a marcat începutul uneiperioade de intensă dezvoltare pentru consolele japoneze precum Nintendo și Sega. Legendarele jocuri video Super Mario Bros., Donkey Kong și The Legend of Zelda reprezintă doar o mică parte din ceea ce a fost creat în această perioadă.
Crescând în Osaka anilor 1980, Murakami a dezvoltat o fascinație aproape obsesivă pentru estetica de 8 biți a primelor jocuri video, ceea ce i-a influențat profund practica artistică. Cu un număr limitat de sprites (variații de pictograme 2D integrate în scene mai mari), culori și o expresie bidimensională restrânsă, aceste jocuri video timpurii permiteau utilizatorului să “completeze” spațiul digital spre deosebire de omoloagele lor contemporane hiperrealiste. Limitările încurajau creativitatea.
În această expoziție personală, Murakami se folosește de tehnologia AR pentru a explora fenomenul cultural al gamingului din anii 1980. Artistul valorifică nostalgia, adoptând estetica de 8 biți a Atari 2600, prima consolă de jocuri video portabilă care a câștigat popularitate la nivel mondial în anul 1977; și creându-și propriul joc video în 2022: Pizza Boy. Vizitatorii expoziției vor avea ocazia să joace jocul video realizat de artist - o lume digitală marcată de zgârie-nori, felii de pizza, covrigei și taxiuri. Pătrunzând în peisajul virtual retro, jucătorii se transpun în avatarul pe bicicletă care livrează pizza pe străzile orașului New York. Trei 3 vieți, game over, restart.
În interiorul spațiului infamant al Atelier 35 din Centrul Vechi al Bucureștiului, noua serie de picturi a artistului funcționează ca un marker AR prin care spectatorii pot accesa lumea virtuală vibrantă propusă de Murakami de pe propriile smartphone-uri; panourile LED emulează desenele sprites ce descriu comenzile de acțiune posibile pentru Pizza Boy: Direcție, Mișcare, Invincibil și Rotire. Privitorul se transformă în jucător. Jocul video devine mediul artistic în sine. Iar spațiul ne transportă înapoi într-un timp când expansiunea lumii digitale depindea de limitele propriei imaginații.
SHINJI MURAKAMI (n. 1980, Osaka, Japonia)
Practica artistului Shinji Murakami își are rădăcinile în filosofia lui Gunpei Yokoi - faimosul inventator al consolei de jocuri video portabilă Game Boy, dezvoltată de Nintendo - Lateral Thinking with Withered Technology. Tehnologia Withered se referă în acest context la o tehnologie ajunsă la deplină dezvoltare, care este accesibilă și bine înțeleasă; în timp ce sintagma Lateral Thinking se referă la găsirea unor noi modalități radicale de utilizare a unei astfel de tehnologii. Yokoi a susținut că jucăriile și jocurile nu necesită neapărat o tehnologie de ultimă oră; gameplay-ul nou și distractiv este mai important. Murakami nu consideră că înțelegerea umană profundă a ajuns la nivelul evoluției explozive a tehnologiei computerizate moderne, însă expresiile pixelate ale jocurilor video pe 8 biți care stau la baza lucrărilor sale reprezintă o parte depășită a acestui proces evolutiv. Murakami interoghează gândirea laterală a acestui pixel.
Lucrând cu lemn, vopsea alchidă și lumină LED, Murakami se concentrează pe comunicarea ideilor sale unui public larg. Cu precizia unui maestru meșter, redă motive universale – flori, căței, inimi – în minimalism și pop, reinterpretând estetica și contextul fiecărui gen și reevaluând rolul acestora în arta contemporană. Practica sa este o căutare continuă a simplificării, eliminând tot mai multe elemente inutile și transmutând lucrările în formate efemere.
Game design: Shinji Murakami
Programator: Dave Christianson
Prăbușirea industriei americane a jocurilor video din anul 1983 a marcat începutul uneiperioade de intensă dezvoltare pentru consolele japoneze precum Nintendo și Sega. Legendarele jocuri video Super Mario Bros., Donkey Kong și The Legend of Zelda reprezintă doar o mică parte din ceea ce a fost creat în această perioadă.
Crescând în Osaka anilor 1980, Murakami a dezvoltat o fascinație aproape obsesivă pentru estetica de 8 biți a primelor jocuri video, ceea ce i-a influențat profund practica artistică. Cu un număr limitat de sprites (variații de pictograme 2D integrate în scene mai mari), culori și o expresie bidimensională restrânsă, aceste jocuri video timpurii permiteau utilizatorului să “completeze” spațiul digital spre deosebire de omoloagele lor contemporane hiperrealiste. Limitările încurajau creativitatea.
În această expoziție personală, Murakami se folosește de tehnologia AR pentru a explora fenomenul cultural al gamingului din anii 1980. Artistul valorifică nostalgia, adoptând estetica de 8 biți a Atari 2600, prima consolă de jocuri video portabilă care a câștigat popularitate la nivel mondial în anul 1977; și creându-și propriul joc video în 2022: Pizza Boy. Vizitatorii expoziției vor avea ocazia să joace jocul video realizat de artist - o lume digitală marcată de zgârie-nori, felii de pizza, covrigei și taxiuri. Pătrunzând în peisajul virtual retro, jucătorii se transpun în avatarul pe bicicletă care livrează pizza pe străzile orașului New York. Trei 3 vieți, game over, restart.
În interiorul spațiului infamant al Atelier 35 din Centrul Vechi al Bucureștiului, noua serie de picturi a artistului funcționează ca un marker AR prin care spectatorii pot accesa lumea virtuală vibrantă propusă de Murakami de pe propriile smartphone-uri; panourile LED emulează desenele sprites ce descriu comenzile de acțiune posibile pentru Pizza Boy: Direcție, Mișcare, Invincibil și Rotire. Privitorul se transformă în jucător. Jocul video devine mediul artistic în sine. Iar spațiul ne transportă înapoi într-un timp când expansiunea lumii digitale depindea de limitele propriei imaginații.
SHINJI MURAKAMI (n. 1980, Osaka, Japonia)
Practica artistului Shinji Murakami își are rădăcinile în filosofia lui Gunpei Yokoi - faimosul inventator al consolei de jocuri video portabilă Game Boy, dezvoltată de Nintendo - Lateral Thinking with Withered Technology. Tehnologia Withered se referă în acest context la o tehnologie ajunsă la deplină dezvoltare, care este accesibilă și bine înțeleasă; în timp ce sintagma Lateral Thinking se referă la găsirea unor noi modalități radicale de utilizare a unei astfel de tehnologii. Yokoi a susținut că jucăriile și jocurile nu necesită neapărat o tehnologie de ultimă oră; gameplay-ul nou și distractiv este mai important. Murakami nu consideră că înțelegerea umană profundă a ajuns la nivelul evoluției explozive a tehnologiei computerizate moderne, însă expresiile pixelate ale jocurilor video pe 8 biți care stau la baza lucrărilor sale reprezintă o parte depășită a acestui proces evolutiv. Murakami interoghează gândirea laterală a acestui pixel.
Lucrând cu lemn, vopsea alchidă și lumină LED, Murakami se concentrează pe comunicarea ideilor sale unui public larg. Cu precizia unui maestru meșter, redă motive universale – flori, căței, inimi – în minimalism și pop, reinterpretând estetica și contextul fiecărui gen și reevaluând rolul acestora în arta contemporană. Practica sa este o căutare continuă a simplificării, eliminând tot mai multe elemente inutile și transmutând lucrările în formate efemere.
Game design: Shinji Murakami
Programator: Dave Christianson