The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Proiectul artistic interdisciplinar Arborescent reunește ecologia, artele vizuale, și tehnologia de ultimă oră, sub semnul accesibilității și inclusivității

Articol / 17 Iul 2024 / Andra Mihai
  • Proiectul artistic interdisciplinar Arborescent reunește ecologia, artele vizuale, și tehnologia de ultimă oră, sub semnul accesibilității și inclusivității
1/1
Inițiat de o echipă cu experiență vastă în realizarea de proiecte de cercetare artistică în care se împletesc multiple discipline, tehnologii și problematici sociale fierbinți, proiectul Arborescent - practici simbiotice observate în mișcare debutează cu o serie de activități adresate copiilor și publicului larg din trei localități care nu se bucură în mod normal de acces la artă performativă contemporană și la tehnologie de ultimă oră: Marginea și Siret în județul Suceava și Piatra Neamț. Inspirat de fenomenul simbiozei în natură - de la rolul extrem de important al rețelelor de micelii în păduri, la complicatele lanțuri de interdependență dintre viețuitoare - Arborescent propune o serie de evenimente și de produse artistice la intersecția dintre educație, cercetare științifică, tehnologii VR și video-mapping interactiv, având ca obiective principale accesibilizarea acestor concepte spre un public cât mai variat, spărgând barierele dintre generații, dintre tradițional și ultramodern, deschizând o poartă spre arta contemporană și copiilor care suferă de surdocecitate. 

Căutând inspirație și fundament conceptual în sfera cercetării științifice, proiectul a demarat printr-o consultare cu specialista în biodiversitate, Alina Ioniță, care a avut loc în prima jumătate a lunii iulie și va continua cu sprijinul Institutului de Cercetări şi Amenajări Silvice (ICAS) Brașov și în parteneriat cu Asociația Carpaterra.

Această perioadă de reflecție și cercetare rezultă în acordarea viziunilor artistice cu fenomenele din sfera ecologiei, deschizând calea spre producția colaborativă a patru piese de artă video interactivă inspirată de aspecte specifice ale ecologiei locale, realizate de inițiatoarea proiectului, Cristina Bodnărescu. Aceste produse artistice pot fi gândite ca niște pânze video complexe, ale căror culori, forme și texturi sunt modificate în timp real de prezența publicului - artă cu care se poate intra în dialog, artă care se explică pe sine prin conexiunea pe care o creează în mod nemijlocit cu privitorul. Aceste instalații video interactive vor fi însoțite și de un univers muzical creat de artistul și muzicianul George Urse.

În același timp, duo-ul artistic Aural Eye, format din Alina Anca și Daniel Bega, va realiza două vizualuri generative în timp real, cu tematica miceliului - expresii vizuale care răspund la mișcările și gesturile publicului. Cristina Bodnărescu va realiza o serie de schimburi de idei și de conținut cu artistul Ciprian Popa, creând alte trei imagini grafice interactive, configurate în jurul specificului ecologic, care vor servi ca suport pentru ateliere de dans și de mișcare augmentată tehnologic pentru copiii din regiunea de NE a țării. 

De altfel, aceste ateliere de mișcare sunt o componentă esențială a proiectului Arborescent, reunite sub numele Hidrosfera în mișcare și urmând să fie organizate pe parcursul unui turneu de două săptămâni, în luna iulie, oferind o platformă inovatoare de proiecții interactive bazate pe mișcările copiilor, pentru circa 170-190 de elevi din clasele primare ale unor școli din Piatra Neamț, Marginea, Bivolărie și Siret. Tehnologia ca mijlocitor între corpul fizic și cel digital încurajează dezvoltarea abilităților cognitive și motorii ale copiilor într-un mod interactiv și inovator. Mișcându-se în fața ecranului de proiecție, copiii descoperă că acțiunile lor în mediul fizic pot da naștere unor forme și creații digitale fascinante, fiind stimulați astfel să exploreze noi calități de mișcare cu propriul corp, dar și în relație cu ceilalți prin exerciții ghidate de performerul Oana Băluță și de creatoarea vizualurilor interactive, Cristina Bodnărescu. Un grup de 15 elevi surzi sau cu deficiențe de auz din ciclul gimnazial al Liceului Tehnologic Special Bivolărie vor beneficia de un atelier dedicat coordonat de Oana Băluță, având apoi acces la instalația digitală.

În lunile iulie și august se va concretiza și producția unei instalații artistice interactive la Marginea, care are ca scop accesibilizarea noilor media și democratizarea accesului la tehnologiile EEG (electroencefalogramă), într-un context artistic care este totodată inspirat de respectul profund pentru tradițiile culturale locale. Astfel, echipa va realiza o variantă supradimensionată a ulciorului negru de Marginea, adevărat simbol al localității, împreună cu meșteri și artiști din zonă, urmând ca apoi suprafața ulciorului de aproximativ 3 metri înălțime să fie însuflețită cu o proiecție video interactivă, al cărei conținut va răspunde în timp real activității cerebrale a publicului, prin intermediul unui sistem compact EEG non-invaziv, care măsoară și redă vizual activitatea electrică în multiplele zone ale creierului. Astfel, senzorii EEG fac tranziția dinspre sfera științifică medicală înspre artă, fiind conectați totodată la tradiții. În paralel, se va proiecta o instalație interactivă de mari dimensiuni, compusă din lucrările video realizate și pentru celelalte etape ale proiectului, pentru a menține interactivitatea pe tot parcursul serilor dedicate evenimentului regional.

Nu în ultimul rând, în luna octombrie, echipa va instala Capsula de Bine la Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea - o capsulă interactivă cu tehnologie VR, situată într-un spațiu mai retras din școală, menită să sprijine copiii în gestionarea propriilor emoții. Experiența VR creată de Cristina Bodnărescu va transporta elevii într-o călătorie ghidată, care îi va ajuta să-și detensioneze mintea și corpul, să promoveze echilibrul, calmul și bunăstarea.

Așadar, proiectul Arborescent poartă un nume în perfectă rezonanță cu mentalitățile și structura în jurul cărora este construit: fiecare ramură le oglindește pe toate celelalte, interdependența dintre variile activități și sfere de interes este evidențiată prin participarea la oricare dintre ele, iar „coroana” artistică astfel creată este primitoare pentru persoane indiferent de generație, moșteniri culturale, sau abilități fizice. La intersecția complicată dintre tradiție, știință, tehnologie și artă, terenul de exprimare și de relaționare se dovedește deosebit de fertil.

***

Arborescent - practici simbiotice observate în mișcare este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). 

Proiectul este inițiat de Mulberry Projects și co-finațat de Primăria Comunei Marginea.

Parteneri: Primăria Comunei Marginea, Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice (ICAS) Brașov, Liceul Tehnologic „Vasile Gherasim” Marginea, Școala Gimnazială nr. 2 Marginea, Centrul Cultural Siret, Liceul Tehnologic Special Bivolărie, Mișcarea de Piatră, Asociația Amural, Asociația Carpaterra.

Parteneri media: Radio România Cultural, IQads, Zile și Nopți, Ziarul Metropolis, The Institute, Revista Golan, Happ.ro, Mindcraft Stories, Iscoada, life.ro, Educație Privată.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.