The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

România pe vinil, într-o expoziție vizual-muzicală la Bruxelles

Articol / 21 Oct 2019 / The Institute
  • România pe vinil, într-o expoziție vizual-muzicală la Bruxelles
  • România pe vinil, într-o expoziție vizual-muzicală la Bruxelles
  • România pe vinil, într-o expoziție vizual-muzicală la Bruxelles
  • România pe vinil, într-o expoziție vizual-muzicală la Bruxelles
1/4
Expoziţia „Electrecord - Romania in Vinyl Covers”, dedicată celei mai mari și mai vechi companii de înregistrări audio din România, Electrecord, va prezenta istoria proprie vineri, 25 octombrie 2019, la Biblioteca Muntpunt, în Place de Monnaie nr. 6, din Bruxelles.

Evenimentul va cuprinde expunerea unor coperți de discuri însoțite de mostre audio din diverse genuri muzicale, cu un focus pe coperțile originale realizate în ultima parte a secolului XX de artişti vizuali precum Ion Bitzan, Ana Golici, Wanda Mihuleac, Marilena Preda-Sânc și Decebal Scriba. De asemenea, interviuri video ale acestor artiști, dar și amintirile directoarei Electrecord, Cornelia Andreescu, o veritabilă istorie vie a casei de discuri românești, și intervenția anecdotică a compozitorului Vasile Șirli, fost director artistic, completează expoziția de la Bruxelles.

Această expoziție vizual-muzicală va fi deschisă oficial în cadrul Festivalului Internaţional de Arte EUROPALIA România în prezența curatorului Mihai Zgondoiu, în coordonarea lui Horia Barna (ICR), director artistic al EUROPALIA România. La vernisaj, partea de colaj muzical specific sonorităților Electrecord va fi exemplificată printr-un DJ set al artistului Bogdan Orbita.

Publicul va putea vizita expoziţia din 26 octombrie până la 20 noiembrie 2019.

În acelaşi timp, ferestrele exterioare de la Muntpunt vor deveni platformă de exprimare pentru artistul Dan Perjovschi care îşi va prezenta celebrele desene pline de umor şi subtilitate despre actualitatea din România şi Europa. Performance-ul live „Perjovschi” va dura o săptămână, începând din 21 octombrie 2019, iar desenele vor putea fi admirate până la 15 decembrie 2019. Expoziţia „Electrecord - Romania in Vinyl Covers” este organizată în parteneriat cu Electrecord, sub coordonarea Institutului Cultural Român.

„Casa de discuri Electrecord rămâne un brand național emblematic. Am apreciat că partenerii belgieni organizatori ai Festivalului au susținut și realizarea unui periplu vizual-muzical și istoric despre evoluția artistică a României prin intermediul activității Electrecord. Martori a multor decenii de evoluție, dar și de involuție artistică prin cenzură sau ideologizare vădită, muzicienii și plasticienii colaboratori ai Electrecord au reușit totuși, adesea, să sincronizeze și în acest domeniu România la arta europeană și mondială de vârf. Iar asta se va vedea și asculta în expoziție”, susține Horia Barna, director artistic al echipei Europalia România/ ICR.
El speră ca prezentarea acestei expoziții să ajungă și în România, anul viitor.

Curatorul expoziţiei, Mihai Zgondoiu, precizează că „Electrecord - Romania in Vinyl Covers” este un proiect de revizitare istorică a primelor șase decenii de funcționare în spațiul românesc (anii 1930-1990) a celei mai vechi case de discuri din România. ”Imaginată ca un parcurs în oglindă, cu ilustrații grafice și mărturii video ale artiștilor colaboratori, dar și ale directorilor artistici, expoziția propune noi reflecții, noi lumini și umbre asupra libertății de exprimare într-o epocă în care artiștii au încercat să treacă de matrițele ideologizante ale regimului comunist”, precizează Mihai Zgondoiu.

Piese de „rezistenţă” în expoziţie

Publicul va vedea o selecţie de melodii imprimate pe vinil din perioade și genuri muzicale diferite: new wave, lăutărească, jazz, folk/rock, psychedelic, acid rock/beat, jazz/rock, synth/pop, rock, disco, muzică pentru copii, muzică patriotică, folclor, electro-acustică, clasică-contemporană, muzică uşoară (anii 1950-1990), muzică uşoară interbelică, romanţe/ cântece de petrecere.

Ion Bitzan a propus ilustrații-colaj pentru discul Paul Constantinescu și Cesar Franck; Wanda Mihuleac a ales imagini din instalațiile și lucrările proprii pentru compozitorii Anatol Vieru, Octavian Nemescu sau Mozart în interpretarea pianistei Ilinca Dumitrescu; Decebal Scriba a desenat compoziții elaborate pentru trupele de rock autohton Roșu și Negru, Kripton, sau pentru Florian din Transilvania; Ana Golici a ilustrat cu succes basme pentru copii și muzică contemporană compusă de Nicolae Brînduș; iar Marilena Preda Sânc creează compoziții picturale și colaje pentru muzicianul Mihai Pocorschi, dar și pentru muzică ușoară - Melodii de dans '85-'86.

„Ne dorim ca prin acest proiect să relevăm un context social-politic și cultural prin ochii artiștilor care au creat aceste machete de copertă de disc în epoca cenzurii comuniste, o epocă în care industria fonografică și-a oferit serviciile atât Radioului Național, Societății Compozitorilor Români, festivalurilor de muzică ușoară (Cerbul de Aur), folk (Cenaclul Facăra), populară, cât și propagandei Partidului Comunist”, explică Mihai Zgondoiu. Cu toate acestea, de la muzica clasică, la pop, rock și jazz, până la basme, teatru radiofonic sau lecții de limbi străine, curatorul subliniază că artiștii români au găsit rezolvări dintre cele mai inedite și rezonante vizual cu modele acelor timpuri precum desenul, acuarela, colajul, fotomontajul și fotografia.

La Muntpunt vizitatorii îşi vor putea conecta telefoanele la câte un QR Code în fiecare secțiune de expunere şi vor putea asculta piese muzicale emblematice din genurile muzicale selectate și ilustrate prin coperți originale. Expoziţia va fi însoțită de un website (www.imaginElectrecord.ro), iar Mihai Zgondoiu şi Horia Barna vor organiza pentru vizitatori tururi ghidate speciale în 26 octombrie după-amiază.

Despre ELECTRECORD

Fondată în 1932, Electrecord a fost singura casă de discuri din România în timpul epocii comuniste. De-a lungul istoriei sale, Electrecord a fost nevoită să se ocupe de cerinţele şi limitările impuse de regim, raportându-se totuşi la muzicieni şi ascultători. Numeroşi artişti vizuali, dintre care unii au dobândit de atunci recunoaştere internaţională, au colaborat la crearea designului coperţilor de vinil lansate în acea epocă.

Despre Festivalul Artelor EUROPALIA

Festivalul Artelor EUROPALIA este considerat manifestarea culturală de cea mai mare amploare din Belgia, fiind organizat sub patronajul Familiei Regale a Belgiei, o dată la doi ani, în Belgia și în țări învecinate - Franța, Olanda, Luxemburg și Germania sau Marea Britanie. Institutul Cultural Român este coordonatorul participării României la cea de-a 27 a ediţie a Festivalului EUROPALIA, proiect de anvergură desfășurat în perioada octombrie 2019 - februarie 2020 şi implementat în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii şi Identității Naționale și Secretariatul General al Guvernului, alături de Asociația EUROPALIA International, organizatorul tradițional al manifestării. Cea de-a 27-a ediție a Festivalului EUROPALIA este dedicată României.