The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Șona AIR (Artists in Residence) se apropie de finalul ediției de primăvară și anunță participanții ediției din toamnă

Articol / 17 Apr 2024 / Andra Mihai
  • Șona AIR (Artists in Residence) se apropie de finalul ediției de primăvară și anunță participanții ediției din toamnă
1/1
Într-o continuă misiune de susținere a artiștilor și creativilor, Fundația Ștefan Câlția se pregătește să încheie ediția de primăvară a programului său bianual de rezidență artistică, Șona AIR (Artists in Residence), care i-a găzduit pe Sorina Vasilescu (Vazelina), ilustratoare, designer grafic și autoare de benzi desenate, și duo-ul Maria Mandea și George Marian Preduț, parte din colectivul de artiști și arhitecți Super:Serios. Cu această ocazie, Șona AIR anunță parteneriatul cu Fundația Globalworth, precum și participanții care vor lua parte la ediția din toamnă: Alina Manolache, cineastă, autoare a unor filme la granița dintre documentar și cinema experimental, și Nicoleta Moise, scriitoare și jurnalistă. 

În cadrul proiectului co-finanțat de AFCN, care abordează modelul rezidențelor individuale, artiștii beneficiază de spațiu, timp și resurse financiare pentru finalizarea proiectelor lor. Timp de două luni, aceștia sunt găzduiți în Casa Albastră din satul Șona (jud. Brașov), casă restaurată în 2011 de către Fundația Ștefan Câlția, și au libertatea de a explora și de a lucra fără presiunea de producție imediată.

Ediția pilot 2024, curatoriată de Monica Dănilă, coordonatoarea programului de rezidențe Șona AIR, găzduiește doar artiști români, urmând ca din 2025 să se adreseze și artiștilor internaționali, pentru care va fi lansat un apel de participare încă din toamna acestui an.

Fundația Globalworth s-a alăturat recent ca partener al proiectului ce își propune să creeze un mediu favorabil pentru cercetare și creație, facilitând schimbul interdisciplinar și interacțiunea cu resursele locale. 

“Credem că rezidențele, atelierele sau alte tipuri de programe de formare sunt necesare pentru reflecția artistică și pentru progresul individual, dar și unitar al artei. Ne bucurăm să contribuim la dezvoltarea unor astfel de programe pentru artiști, care le oferă posibilitatea de a crea într-un context diferit, fară constrângeri”, a declarat Georgiana Oltenescu, Director Marketing și Comunicare Globalworth.

În cadrul primei etape a ediției pilot 2024, desfășurată între 26 februarie - 26 aprilie, ilustratoarea Sorina Vasilescu (Vazelina) a lucrat la asamblarea a 40 de pagini din volumul de benzi desenate dedicat subiectului morții în diverse culturi și perioade, în timp ce designerii Maria Mandea și George Marian Preduț au dezvoltat un proiect colaborativ de cercetare artistică intitulat Persona și locul - căutări printre personaje și spații.

„Pe lângă plimbările la movile, prin livada cu meri și gătitul împreună, perioada petrecută la Șona m-a ajutat să iau o pauză de la ritmul accelerat în care trăiam. Am lucrat pe proiectul personal, însă pe cea mai mare parte a timpului am petrecut-o discutând cu colegii de la Super:Serios, cu coordonatoarea Monica Dănilă și evaluând parcursul meu de până acum, chestionându-mi motivația de a merge mai departe după modelul anterior. Dacă afterlife-ul arată ca un astfel de retreat, mă pensionez anticipat, sau cel puțin voi căuta să îmi mut activitatea, treptat, către o zonă mai apropiată de natură”, spune ilustratoarea Sorina Vazelina.

„Ne face o mare plăcere să descoperim zi de zi ceva nou la Șona. E ciudat cum, într-un spațiu mic, ajungi să observi câteodată mai multe decât într-un oraș mare. Viața are un ritm ceva mai lent, cel puțin cu o viteză. Ieșim la plimbare cu personajele proiectului Micul Haos, cunoaștem personaje-săteni, aflăm poveștile lor și ale satului. Nu știm dacă asta o să ne ducă neapărat undeva, dar sperăm să reușim să cunoaștem cât mai profund locul care ne-a fost casă în aceste două luni.”, spun Maria Mandea și George Marian Preduț, parte din colectivul de artiști și arhitecți Super:Serios, care se implică în spațiul public prin strategii ludice.

Rezidența Șona AIR (Artists in Residence) din toamna acestui an, care va care va avea loc de-a lungului lunilor septembrie și octombrie, le va găzdui pe artistele Alina Manolache, cineastă, autoare a unor filme la granița dintre documentar și cinema experimental, și Nicoleta Moise, scriitoare și jurnalistă, a cărei practică de lucru combină arhive, video și text pentru a face vizibile povești sau evenimente mai puțin cunoscute.

***

Șona AIR (Artists in Residence) este un program-pilot de rezidențe inițiat de Fundația Ștefan Câlția care susține interdisciplinaritatea și colaborarea și care și-a propus să integreze în mod organic noi modele culturale în zona rurală, încurajând interacțiunea dintre rezidenții și contextul local, facilitând comunicarea cu sătenii, dar și cu împrejurimile.

Fundația Ștefan Câlția a fost constituită în anul 2016 și are ca scop promovarea proiectelor de substanță din cultura vizuală, sprijinirea dezvoltării organizaționale și dezvoltarea sustenabilității proiectelor în care se implică. Activitatea Fundației s-a concretizat și în jurul unui interes crescut pentru îngrijirea și valorificarea patrimoniului operei lui Ștefan Câlția, acțiuni sociale și de conservare legate de satul Șona în principal, dar și de sudul Transilvaniei în secundar.

***

Programul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.