A 19-a ediție a Street Delivery e dedicată Generației Z, ai cărei membri sunt invitați să curatorieze evenimentul, să aleagă artiștii prezenți pe scene, pe pereți și printre oamenii care doresc să-i întâlnească pe stradă & să își înscrie propriile idei pentru un oraș mai bun. Street Delivery, Gen deschide strada Arthur Verona din București pentru trei zile (4-5-6 octombrie) exclusiv pietonilor, eliminând mașinile dintr-un spațiu urban care ar merita să fie permanent pietonal.
Cu toate promisiunile internetului, ale rețelelor sociale și ale noilor tehnologii, tinerii petrec tot mai mult timp în fața ecranelor și se simt tot mai singuri, mai deconectați și mai polarizați în opiniile lor. Așa că Street Delivery, Gen va fi un eveniment anti-depărtare.
Street Delivery este o platformă care aduce împreună inițiative civice, concepte urbane creative, artă stradală performativă și creează împreună cu participanții un eveniment-manifest pentru spațiul public din București și alte zece orașe din România. Încă din 2006, Street Delivery redă străzile locuitorilor orașului pentru a se bucura de ele la pas, nu din ambuteiaje, față în față, nu bară la bară.
În fiecare an, Street Delivery pietonalizează temporar străzi-cheie din orașele României și le mobilează cu idei care pot transforma, fie și pentru câteva zile, aglomerări urbane în spații gândite și proiectate pentru oameni, nu doar pentru mașinile lor.
Juriul Street Delivery, format din arhitecți, urbaniști, jurnaliști, specialiști în comunicare și reprezentanți ai Generației Z, va alege proiecte care propun soluții și idei pentru un oraș mai prietenos cu adolescenții. Dintre acestea, zece primesc un premiu de 500 de euro și sprijin pentru implementare, iar primele 3 proiecte câștigătoare vor fi premiate suplimentar cu câte 1000 de euro de către Banca Transilvania, partener Street Delivery, Gen.
Maria Duda, curatoarea acestei ediții Street Delivery, motivează alegerea temei: „Pentru Generația Z, adolescența și copilăria au fost întrerupte: etapa în care se formau esențialele conexiuni afective atât cu ceilalți, cât și cu orașul, în care se creionau independența și propriile vise, a fost suspendată de izolare. Virajul obligat în virtual a creat nu doar inegalități, detașare sau refugiu tehnologic în imagini, ci și goluri spațiale în fragilul țesut inter-relațional. Noi, cei mari, am recuperat cu multă sete momentele de separare, și ne-am rețesut rapid obișnuințele concrete. Dar ei? Prin urmare, alături de Gen, Știri și Gen, Revistă, invităm Gen Z să ne povestească orașul și strada așa cum le simt ei. Nu căutăm să ne reconectăm doar la oraș, să îi înțelegem ritmul și schimbările, ci și la cei ce îi devin noii adulți, locuitori ce acum încep să își cunoască drepturile, locurile, spațiul și relațiile cu el.”
Cum recuperăm ceea ce ne poate învăța Generația Z despre spații publice pentru oameni? Cum începem să re-imaginăm străzi și orașe în care adolescenții să se regăsească? Cum dezvoltăm legături mai bune între generații? Dar între cetățenii de mâine și oraș?
Street Delivery, Gen caută ateliere, inițiative, proiecte, jocuri, obiecte de design, metodologii și ghiduri, poezie, fotografie, muzică, artă care să educe, să investigheze, să inspire la apropieri de oameni și locuri, la interacțiuni reale, palpabile, senine. Strada devine un mare loc de joacă unde învățăm împreună cum să reducem depărtarea și să exersăm iubirea față de oraș.
Înscrie ideea sau proiectul tău până pe 11 septembrie aici. Proiectele selectate și cele câștigătoare vor fi anunțate pe 16 septembrie.
Street Delivery, Gen se desfășoară pe strada Arthur Verona din București între 4-6 octombrie 2024. Accesul este gratuit și dedicat tuturor celor care își iubesc orașul.
***
Street Delivery este un eveniment-manifest organizat anual din 2006 de Fundația Cărturești șiOrdinul Arhitecților din România, proiect prioritar OAR co-finanțat prin Timbrul Arhitecturii. Ediția din 2024 este curatoriată de Baza. Deschidem orașul, cu sprijinul și consilierea Media Gen. Parteneri: Banca Transilvania, Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, Universitatea din București, Unfinished, The Plot. Parteneri strategici: Primăria Capitalei, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. Parteneri media: Gen, Știri, Gen, Revistă, Radio Guerrilla, Zeppelin, Igloo, Buletin de București, Feeder. Identitatea vizuală a ediției XIX este semnată de Diana Grigore (DAIA).
CITATE:
„Pentru Ordinul Arhitecților din România, Street Delivery e un proiect cu miză: (re)învățarea unei bune locuiri a orașului. Dar, pentru a fi bine locuit, orașul trebuie mai întâi recuperat, redescoperit, recunoscut ca un bun al oamenilor și ca un factor cheie al calității vieții. Ne dorim spații publice care unesc și invită la un dialog din care câștigă toți cei care își doresc să se simtă acasă în orașul în care trăiesc.” — Ștefan Bâlici, Președinte, Ordinul Arhitecților din România
În cuvintele lui Teodor Tița, co-fondator Gen, Știri:
„Ne îndepărtăm unii de alții. Cu fiecare pas spre margine, imaginea mea despre tine devine mai neclară. Cu fiecare pas spre margine, imaginea ta despre mine e tot mai vagă. Spațiul pe care îl lăsăm gol între noi e umplut de presupuneri și suspiciune. De confuzie și de teamă. Și atunci ne îndepărtăm și mai mult. Empatia e înlocuită de neîncredere și neîncrederea aduce singurătate. Pierdem conversații, pierdem diversitate, ne pierdem unii pe alții. Avem nevoie să ne întâlnim din nou. Avem nevoie să ne descoperim din nou. Să o luăm de la început. În timpul nostru și în ritmul nostru. Fără bagajele altora. Asta e Street Delivery, Gen.”
Ana Niculescu, președinta Fundației Cărturești, rememorează:
„De când am citit cartea Orașul fericit: Transformându-ne viețile prin design urban, de Charles Montgomery, port cu mine o frază care mă inspiră în fiecare zi: Noi modelăm orașele și apoi orașele ne modelează pe noi. Este un adevăr profund, care ne amintește de responsabilitatea pe care o avem în modelarea mediului în care trăim și de impactul pe care acesta îl are asupra noastră, ca indivizi. Azi, Gen Z se află în momentul de construcție și modelare a viitorului. Ei sunt cei care își doresc orașe care să răspundă nevoilor lor, care să fie adaptate viziunii și aspirațiilor lor. Cum putem, ca societate, să contribuim la modelarea unui oraș care să răspundă acestor nevoi? Aceasta este o temă incitantă pe care ne propunem să o explorăm cu entuziasm la ediția din acest an a Street Delivery. Ne dorim ca Street Delivery, Gen să fie o platformă unde ideile diverselor generații să se întâlnească, unde vocile tinerilor să fie auzite și unde împreună să putem construi un oraș care să reflecte valorile și visurile noastre. Vă invităm să fiți alături de noi în acest demers și să participăm activ la această conversație esențială pentru viitorul urban.”
Cu toate promisiunile internetului, ale rețelelor sociale și ale noilor tehnologii, tinerii petrec tot mai mult timp în fața ecranelor și se simt tot mai singuri, mai deconectați și mai polarizați în opiniile lor. Așa că Street Delivery, Gen va fi un eveniment anti-depărtare.
Street Delivery este o platformă care aduce împreună inițiative civice, concepte urbane creative, artă stradală performativă și creează împreună cu participanții un eveniment-manifest pentru spațiul public din București și alte zece orașe din România. Încă din 2006, Street Delivery redă străzile locuitorilor orașului pentru a se bucura de ele la pas, nu din ambuteiaje, față în față, nu bară la bară.
În fiecare an, Street Delivery pietonalizează temporar străzi-cheie din orașele României și le mobilează cu idei care pot transforma, fie și pentru câteva zile, aglomerări urbane în spații gândite și proiectate pentru oameni, nu doar pentru mașinile lor.
Juriul Street Delivery, format din arhitecți, urbaniști, jurnaliști, specialiști în comunicare și reprezentanți ai Generației Z, va alege proiecte care propun soluții și idei pentru un oraș mai prietenos cu adolescenții. Dintre acestea, zece primesc un premiu de 500 de euro și sprijin pentru implementare, iar primele 3 proiecte câștigătoare vor fi premiate suplimentar cu câte 1000 de euro de către Banca Transilvania, partener Street Delivery, Gen.
Maria Duda, curatoarea acestei ediții Street Delivery, motivează alegerea temei: „Pentru Generația Z, adolescența și copilăria au fost întrerupte: etapa în care se formau esențialele conexiuni afective atât cu ceilalți, cât și cu orașul, în care se creionau independența și propriile vise, a fost suspendată de izolare. Virajul obligat în virtual a creat nu doar inegalități, detașare sau refugiu tehnologic în imagini, ci și goluri spațiale în fragilul țesut inter-relațional. Noi, cei mari, am recuperat cu multă sete momentele de separare, și ne-am rețesut rapid obișnuințele concrete. Dar ei? Prin urmare, alături de Gen, Știri și Gen, Revistă, invităm Gen Z să ne povestească orașul și strada așa cum le simt ei. Nu căutăm să ne reconectăm doar la oraș, să îi înțelegem ritmul și schimbările, ci și la cei ce îi devin noii adulți, locuitori ce acum încep să își cunoască drepturile, locurile, spațiul și relațiile cu el.”
Cum recuperăm ceea ce ne poate învăța Generația Z despre spații publice pentru oameni? Cum începem să re-imaginăm străzi și orașe în care adolescenții să se regăsească? Cum dezvoltăm legături mai bune între generații? Dar între cetățenii de mâine și oraș?
Street Delivery, Gen caută ateliere, inițiative, proiecte, jocuri, obiecte de design, metodologii și ghiduri, poezie, fotografie, muzică, artă care să educe, să investigheze, să inspire la apropieri de oameni și locuri, la interacțiuni reale, palpabile, senine. Strada devine un mare loc de joacă unde învățăm împreună cum să reducem depărtarea și să exersăm iubirea față de oraș.
Înscrie ideea sau proiectul tău până pe 11 septembrie aici. Proiectele selectate și cele câștigătoare vor fi anunțate pe 16 septembrie.
Street Delivery, Gen se desfășoară pe strada Arthur Verona din București între 4-6 octombrie 2024. Accesul este gratuit și dedicat tuturor celor care își iubesc orașul.
***
Street Delivery este un eveniment-manifest organizat anual din 2006 de Fundația Cărturești șiOrdinul Arhitecților din România, proiect prioritar OAR co-finanțat prin Timbrul Arhitecturii. Ediția din 2024 este curatoriată de Baza. Deschidem orașul, cu sprijinul și consilierea Media Gen. Parteneri: Banca Transilvania, Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu, Universitatea din București, Unfinished, The Plot. Parteneri strategici: Primăria Capitalei, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București. Parteneri media: Gen, Știri, Gen, Revistă, Radio Guerrilla, Zeppelin, Igloo, Buletin de București, Feeder. Identitatea vizuală a ediției XIX este semnată de Diana Grigore (DAIA).
CITATE:
„Pentru Ordinul Arhitecților din România, Street Delivery e un proiect cu miză: (re)învățarea unei bune locuiri a orașului. Dar, pentru a fi bine locuit, orașul trebuie mai întâi recuperat, redescoperit, recunoscut ca un bun al oamenilor și ca un factor cheie al calității vieții. Ne dorim spații publice care unesc și invită la un dialog din care câștigă toți cei care își doresc să se simtă acasă în orașul în care trăiesc.” — Ștefan Bâlici, Președinte, Ordinul Arhitecților din România
În cuvintele lui Teodor Tița, co-fondator Gen, Știri:
„Ne îndepărtăm unii de alții. Cu fiecare pas spre margine, imaginea mea despre tine devine mai neclară. Cu fiecare pas spre margine, imaginea ta despre mine e tot mai vagă. Spațiul pe care îl lăsăm gol între noi e umplut de presupuneri și suspiciune. De confuzie și de teamă. Și atunci ne îndepărtăm și mai mult. Empatia e înlocuită de neîncredere și neîncrederea aduce singurătate. Pierdem conversații, pierdem diversitate, ne pierdem unii pe alții. Avem nevoie să ne întâlnim din nou. Avem nevoie să ne descoperim din nou. Să o luăm de la început. În timpul nostru și în ritmul nostru. Fără bagajele altora. Asta e Street Delivery, Gen.”
Ana Niculescu, președinta Fundației Cărturești, rememorează:
„De când am citit cartea Orașul fericit: Transformându-ne viețile prin design urban, de Charles Montgomery, port cu mine o frază care mă inspiră în fiecare zi: Noi modelăm orașele și apoi orașele ne modelează pe noi. Este un adevăr profund, care ne amintește de responsabilitatea pe care o avem în modelarea mediului în care trăim și de impactul pe care acesta îl are asupra noastră, ca indivizi. Azi, Gen Z se află în momentul de construcție și modelare a viitorului. Ei sunt cei care își doresc orașe care să răspundă nevoilor lor, care să fie adaptate viziunii și aspirațiilor lor. Cum putem, ca societate, să contribuim la modelarea unui oraș care să răspundă acestor nevoi? Aceasta este o temă incitantă pe care ne propunem să o explorăm cu entuziasm la ediția din acest an a Street Delivery. Ne dorim ca Street Delivery, Gen să fie o platformă unde ideile diverselor generații să se întâlnească, unde vocile tinerilor să fie auzite și unde împreună să putem construi un oraș care să reflecte valorile și visurile noastre. Vă invităm să fiți alături de noi în acest demers și să participăm activ la această conversație esențială pentru viitorul urban.”