„În acest moment privim cum lumea descoperă puțin mai bine cum interesele comune ne unesc de la distanță”
Alături de Qreator by IQOS, urma să lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care ar fi fost găzduite de spațiul Qreator by IQOS.
Pentru că, în prezent, cel mai sigur pentru noi toți este să #stămacasă, dar și pentru că ne-am gândit să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții, am decis să expunem online aceste proiecte internaționale, aici, dar și să pornim o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte.
Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.
În interviul de astăzi vorbim cu Luise Marter, colaborator al studioul KWY din Lisabona și curator al expoziției Portugal Normal, din cadrul DESIGN FLAGS, alături de Ricardo Gomes.
Născută în Germania, în 1990, Luise a studiat arhitectura la UDK (Unreal Development Kit) în Berlin între anii 2009 și 2016, unde a lucrat ca asistent în departamentul de Digital and Experimental Design. A lucrat apoi la KWY în Berlin și Lisabona între anii 2014 și 2016, precum și la Basel at Christ & Gantenbein, în anii 2017 și 2018. Din 2018 colaborează cu studioul KWY din Lisabona.
1. La ediția de anul acesta a Romanian Design Week veți prezenta expoziția Portugal Normal. Spune-ne câteva cuvinte despre ea, cum a început și cum s-a dezvoltat proiectul? Cum a fost primit până acum de public?
Conceptul expoziției Portugal Normal se bazează pe o anumită idee de normalitate ce pleacă de la obiecte de design funcționale, accesibile și care rămân în timp, obiecte ce fac parte din producția industrială națională, dar care nu se bucură de o foarte mare vizibilitate în afara granițelor. Această perspectivă asupra designului a pornit odată cu Das gewöhnliche Design, o expoziție care a avut loc în Darmstadt, Germania anului 1976 și s-a dezvoltat prin expoziții și publicații susținute de Jasper Morrison și Naoto Fukasawa începând cu anul 2006, precum Super Normal.
Photo credits: Portugal Normal -Exhibition catalogue by KWY.studio, 2019. Photo by Manuel Amaral Netto
Expoziția Portugal Normal prezintă o selecție de obiecte regăsite în cultura națională, ce au fost produse de-a lungul anilor din diverse materiale, alături de o selecție atentă a unor obiecte realizate de designeri contemporani care au atins același scop, acela de a reda prin design cultura portugheză, precum și memoria colectivă.
Photo credits: Portugal Normal -Exhibition catalogue by KWY.studio, 2019. Photo by Manuel Amaral Netto
În ceea ce privește designul, Portugalia este recunoscută pentru arhitectura și poate chiar pentru calitatea materialelor și meșteșugul tradițional – nu atât de mult pentru designul de produs, fie că vorbim de cel vechi ori contemporan. Creșterea interesului asupra obiectelor simple și pentru funcționalitatea lor, precum și preocuparea pentru sustenabilitate și practicile de lucru creează un mediu în care aceste obiecte – ori colecția lor în sine – este privită cu surprindere: în Copenhaga colecția a stârnit un adevărat interes.
Photo credits: Portugal Normal -Exhibition catalogue by KWY.studio, 2019. Photo by Manuel Amaral Netto
2. Cum a fost prezentată și curatoriată colecția până acum?
Expoziția a fost curatoriată în 2019 la 3DaysOfDesign, un festival din Copenhaga. A fost instalată la Ambasada Portugaliei și organizată de AICEP Portugal Global – Trade & Investment Agency. Invitația de a participa a venit datorită numeroaselor proiecte din Danemarca pe care le-am avut și datorită faptului că am reușit să dezvoltăm o înțelegere culturală, care ne-a ajutat să identificăm interesele unei audiențe pretențioase.
Expoziția a atras destul de multă atenție în timpul festivalului. În acea perioadă am lansat și catalogul și website-ul: astfel s-a putut stabili o anumită relație a publicului cu aceste obiecte, în concordanță cu propriile amintiri asupra unor obiecte obișnuite, dar cu funcționalitate.
În catalog am explorat de asemenea conceptul de ‘odd couples’ (cupluri neobișnuite), prin care am cuplat anumite obiecte pentru a crea o relație neașteptată și a reda diferite povești. Povești despre utilitate, scară, culoare, material și istoric. Pentru evenimentul din București explorăm momentan modul prin care să prezentăm partea cea mai reprezentativă a colecției.
3. Vorbește-ne puțin despre KWY.studio, această platformă multidisciplinară prin care vă dezvoltați proiectele. Poți împărtăși publicului nostru cele mai importante proiecte pe care le-ați dezvoltat?
KWY.studio este o plastformă multidisciplinară, ce investighează natura colaborării în contextul unor proiecte specifice. Înființat în 2009, proiectele KWY sunt deseori colaborări: fiecare proiect se axează pe abilitatea colaboratorilor de a dialoga și analiza împreună. Această metodologie, axată pe procesul creării unui proiect, deseori duce spre interpretări care ar fi altfel neașteptate și inimaginabile.
În 2014 am fost invitați să prezentăm Sømærkeat, the Sculpture by the Sea Aarhus biennial și să curatoriem techne, n.: A convergence between art, craftsmanship and architecture, o expoziție de grup din cadrul Den Frie, din Copenhaga.
În 2016 am început colaborarea cu SUPERFLEX, debutând cu Waste Water Fountain pentru trienala Emscherkunst, din Germania și Festivalul Flagship Shelters la Roskilde, în Danemarca.
În 2017 am co-curatoriat Public Art Circuit of the Walk & Talk, din insula Azore și am colaborat cu SUPERFLEX pentru One Two Three Swing!, Tate Modern Hyundai Commission, London, care a fost de atunci expusă în Bonn, Copenhaga, DMZ (Korean Demilitarized Zone), în Coreea de Sud și Al Ula, în Arabia Saudită.
Photo Credits: One Two Three Swing! - Artwork by SUPERFLEX in collaboration with KWY.studio, 2017. Photo by James Morris
În 2018 am inaugurat instalația de lumini Origin în Aarhus, creată în colaborare cu artistul britanic Nathaniel Rackowe. Vara trecută am creat Planos de Fuga, un pavilion prin care am prezentat proiectele digitale semnate de Oskar & Gaspar pe muzica lui Rodrigo Leão, iar recent am terminat Desert X AlUla Visitor Centre, o clădire în deșert care va susține expoziții de artă contemporană.
Photo Credits: Origin - Artwork by KWY.studio with Nathaniel Rackowe, 2018. Photo by Martin Schubert
Photo credits: Desert X AlUla Visitor Centre - Building by KWY.studio, 2020. Photo by Colin Robertson
4. Expoziția se bazează pe o anumită percepție asupra normalității. Cum crezi că se va schimba aceasta, ținând cont de situația prin care trecem în această perioadă?
Portugal Normal este mai mult despre normalitate decât despre Portugalia. Fiecare își poate imagina proiectul pornind în altă țară și ar vedea o colecție de obiecte diferită, dar axându-se pe aceeași idee și invocând amintiri asemănătoare.
Selecția pentru Portugal Normal arată astfel o normalitate din ultimul secol aproape pierdută în timp. Unele dintre aceste obiecte sunt greu de identificat: pot fi vechi de peste 50 de ani, dar pot la fel de bine să fie făcute astăzi. Dețin o calitate deosebită, deși în zilele noastre e posibil să fie făcute folosindu-se alte materiale și la o calitate mai mare, dar designul rămâne la fel de relevant.
Normalitatea face referire la ideea de simplitate, iar astăzi suntem într-un proces de reorientare cu privire la ce considerăm a fi normal în relație cu ce e important pentru noi. Nu într-un mod conservator sau nostalgic, naționalist. Vedem această dezvoltare ca pe una pozitivă. E mai degrabă o apreciere a procesului, invocând o întrebare importantă – Ce avem în jur, ce e îndeajuns, de ce este nevoie pentru a crea lucruri noi?
5. Cum crezi că va evolua rolul designului în această Nouă Normalitate? Dar obiectele pe care le creăm?
Sunt foarte multe discuții privind modul în care lucrăm în această perioadă. Pentru studioul KWY nu reprezintă neapărat o schimbare. Am lucrat în majoritatea timpului online și din mai multe țări. Fondatorii studioului au fost de la bun început în diferite locuri, proiectele noastre se desfășoară în diferite țări, chiar prima expoziție pe care am curatoriat-o și produs-o a fost realizată de trei oameni din trei țări diferite. Suntem așadar obișnuiți să comunicăm de la distanță, folosindu-se de instrumente care ne ajută să ne structurăm și vizualizăm ideile și procesele de design. În acest moment privim cum lumea se dezvoltă descoperind aceste posibilități și observă puțin mai bine cum interesele comune ne unesc de la distanță.
Totodată, conștientizăm unde ne sunt limitele. Sunt anumite dinamici în procesul creativ, mai ales la începutul unui proiect, care sunt mai dificile, unde lipsește acea interacțiune umană. Pentru astfel de momente avem nevoie de acea normalitate pe care o știam cândva, pentru a ne întoarce la viețile noastre obișnuite.
6. Cum răspunde scena creativă locală din Portugalia acestei situații?
Există programe guvernamentale, ca în majoritatea țărilor, unde artiștii pot aplica pentru fonduri, în cazul în care susțineau proiecte care au fost întrerupte. Toate acestea apar sub forma unor proteste asupra încercărilor timide de a naște un sentiment de colectivitate. Poate că lucrurile vor reveni la normal în câteva luni, dar acest moment reprezintă o șansă de a regândi modul în care ne organizăm.
7. Ce i-ai recomanda unui designer în această perioadă, în materie de resurse? De la cărți, la activități, cursuri online și așa mai departe?
Există această carte pe care o recomand cu căldură, The Hard Life, de Jasper Morrsion. Este o colecție fascinantă de obiecte utilitare, istorice, din Portugalia.
Pentru cei care vor să mai vadă și altceva decât clasicele filme și seriale, recomand acest documentar despre Dieter Rams, numit Rams, produs de Gary Hustwit – o afundare de 74 de minute în munca sa.
Apoi, acest website, through objects, care reușește să spună cele mai interesante povești despre design.
8. Ce speri să învățăm din toată această experiență?
Este un moment de reevaluare a priorităților și sunt două lucruri la care trebuie să ne gândim în această perioadă: sunt atât de multe lucruri pe care dorim să le realizăm și să le facem versus viața este scurtă, așa că ar trebui să apreciem și să protejăm ceea ce avem. Ori învățăm să ne fie frică ori învățăm să iubim viața și libertatea. Ambele idei sunt de înțeles, niciuna nu este mai bună decât cealaltă. Sperăm să învățăm puțin din ambele idei și să depășim teama în favoarea iubirii de viață. Sperăm să învățăm că împreună suntem mai puternici și niciun om nu reprezintă singur o întreagă insulă.
Îi puteți urmări:
http://www.k-w-y.org/
https://www.facebook.com/wearekwy
https://www.instagram.com/kwy.studio/
Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.
Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.
Alături de Qreator by IQOS, urma să lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care ar fi fost găzduite de spațiul Qreator by IQOS.
Pentru că, în prezent, cel mai sigur pentru noi toți este să #stămacasă, dar și pentru că ne-am gândit să împărtășim cu voi conținutul acestor expoziții, am decis să expunem online aceste proiecte internaționale, aici, dar și să pornim o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte.
Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.
În interviul de astăzi vorbim cu Luise Marter, colaborator al studioul KWY din Lisabona și curator al expoziției Portugal Normal, din cadrul DESIGN FLAGS, alături de Ricardo Gomes.
Născută în Germania, în 1990, Luise a studiat arhitectura la UDK (Unreal Development Kit) în Berlin între anii 2009 și 2016, unde a lucrat ca asistent în departamentul de Digital and Experimental Design. A lucrat apoi la KWY în Berlin și Lisabona între anii 2014 și 2016, precum și la Basel at Christ & Gantenbein, în anii 2017 și 2018. Din 2018 colaborează cu studioul KWY din Lisabona.
1. La ediția de anul acesta a Romanian Design Week veți prezenta expoziția Portugal Normal. Spune-ne câteva cuvinte despre ea, cum a început și cum s-a dezvoltat proiectul? Cum a fost primit până acum de public?
Conceptul expoziției Portugal Normal se bazează pe o anumită idee de normalitate ce pleacă de la obiecte de design funcționale, accesibile și care rămân în timp, obiecte ce fac parte din producția industrială națională, dar care nu se bucură de o foarte mare vizibilitate în afara granițelor. Această perspectivă asupra designului a pornit odată cu Das gewöhnliche Design, o expoziție care a avut loc în Darmstadt, Germania anului 1976 și s-a dezvoltat prin expoziții și publicații susținute de Jasper Morrison și Naoto Fukasawa începând cu anul 2006, precum Super Normal.
Photo credits: Portugal Normal -Exhibition catalogue by KWY.studio, 2019. Photo by Manuel Amaral Netto
Expoziția Portugal Normal prezintă o selecție de obiecte regăsite în cultura națională, ce au fost produse de-a lungul anilor din diverse materiale, alături de o selecție atentă a unor obiecte realizate de designeri contemporani care au atins același scop, acela de a reda prin design cultura portugheză, precum și memoria colectivă.
Photo credits: Portugal Normal -Exhibition catalogue by KWY.studio, 2019. Photo by Manuel Amaral Netto
În ceea ce privește designul, Portugalia este recunoscută pentru arhitectura și poate chiar pentru calitatea materialelor și meșteșugul tradițional – nu atât de mult pentru designul de produs, fie că vorbim de cel vechi ori contemporan. Creșterea interesului asupra obiectelor simple și pentru funcționalitatea lor, precum și preocuparea pentru sustenabilitate și practicile de lucru creează un mediu în care aceste obiecte – ori colecția lor în sine – este privită cu surprindere: în Copenhaga colecția a stârnit un adevărat interes.
Photo credits: Portugal Normal -Exhibition catalogue by KWY.studio, 2019. Photo by Manuel Amaral Netto
2. Cum a fost prezentată și curatoriată colecția până acum?
Expoziția a fost curatoriată în 2019 la 3DaysOfDesign, un festival din Copenhaga. A fost instalată la Ambasada Portugaliei și organizată de AICEP Portugal Global – Trade & Investment Agency. Invitația de a participa a venit datorită numeroaselor proiecte din Danemarca pe care le-am avut și datorită faptului că am reușit să dezvoltăm o înțelegere culturală, care ne-a ajutat să identificăm interesele unei audiențe pretențioase.
Expoziția a atras destul de multă atenție în timpul festivalului. În acea perioadă am lansat și catalogul și website-ul: astfel s-a putut stabili o anumită relație a publicului cu aceste obiecte, în concordanță cu propriile amintiri asupra unor obiecte obișnuite, dar cu funcționalitate.
În catalog am explorat de asemenea conceptul de ‘odd couples’ (cupluri neobișnuite), prin care am cuplat anumite obiecte pentru a crea o relație neașteptată și a reda diferite povești. Povești despre utilitate, scară, culoare, material și istoric. Pentru evenimentul din București explorăm momentan modul prin care să prezentăm partea cea mai reprezentativă a colecției.
3. Vorbește-ne puțin despre KWY.studio, această platformă multidisciplinară prin care vă dezvoltați proiectele. Poți împărtăși publicului nostru cele mai importante proiecte pe care le-ați dezvoltat?
KWY.studio este o plastformă multidisciplinară, ce investighează natura colaborării în contextul unor proiecte specifice. Înființat în 2009, proiectele KWY sunt deseori colaborări: fiecare proiect se axează pe abilitatea colaboratorilor de a dialoga și analiza împreună. Această metodologie, axată pe procesul creării unui proiect, deseori duce spre interpretări care ar fi altfel neașteptate și inimaginabile.
În 2014 am fost invitați să prezentăm Sømærkeat, the Sculpture by the Sea Aarhus biennial și să curatoriem techne, n.: A convergence between art, craftsmanship and architecture, o expoziție de grup din cadrul Den Frie, din Copenhaga.
În 2016 am început colaborarea cu SUPERFLEX, debutând cu Waste Water Fountain pentru trienala Emscherkunst, din Germania și Festivalul Flagship Shelters la Roskilde, în Danemarca.
În 2017 am co-curatoriat Public Art Circuit of the Walk & Talk, din insula Azore și am colaborat cu SUPERFLEX pentru One Two Three Swing!, Tate Modern Hyundai Commission, London, care a fost de atunci expusă în Bonn, Copenhaga, DMZ (Korean Demilitarized Zone), în Coreea de Sud și Al Ula, în Arabia Saudită.
Photo Credits: One Two Three Swing! - Artwork by SUPERFLEX in collaboration with KWY.studio, 2017. Photo by James Morris
În 2018 am inaugurat instalația de lumini Origin în Aarhus, creată în colaborare cu artistul britanic Nathaniel Rackowe. Vara trecută am creat Planos de Fuga, un pavilion prin care am prezentat proiectele digitale semnate de Oskar & Gaspar pe muzica lui Rodrigo Leão, iar recent am terminat Desert X AlUla Visitor Centre, o clădire în deșert care va susține expoziții de artă contemporană.
Photo Credits: Origin - Artwork by KWY.studio with Nathaniel Rackowe, 2018. Photo by Martin Schubert
Photo credits: Desert X AlUla Visitor Centre - Building by KWY.studio, 2020. Photo by Colin Robertson
4. Expoziția se bazează pe o anumită percepție asupra normalității. Cum crezi că se va schimba aceasta, ținând cont de situația prin care trecem în această perioadă?
Portugal Normal este mai mult despre normalitate decât despre Portugalia. Fiecare își poate imagina proiectul pornind în altă țară și ar vedea o colecție de obiecte diferită, dar axându-se pe aceeași idee și invocând amintiri asemănătoare.
Selecția pentru Portugal Normal arată astfel o normalitate din ultimul secol aproape pierdută în timp. Unele dintre aceste obiecte sunt greu de identificat: pot fi vechi de peste 50 de ani, dar pot la fel de bine să fie făcute astăzi. Dețin o calitate deosebită, deși în zilele noastre e posibil să fie făcute folosindu-se alte materiale și la o calitate mai mare, dar designul rămâne la fel de relevant.
Normalitatea face referire la ideea de simplitate, iar astăzi suntem într-un proces de reorientare cu privire la ce considerăm a fi normal în relație cu ce e important pentru noi. Nu într-un mod conservator sau nostalgic, naționalist. Vedem această dezvoltare ca pe una pozitivă. E mai degrabă o apreciere a procesului, invocând o întrebare importantă – Ce avem în jur, ce e îndeajuns, de ce este nevoie pentru a crea lucruri noi?
5. Cum crezi că va evolua rolul designului în această Nouă Normalitate? Dar obiectele pe care le creăm?
Sunt foarte multe discuții privind modul în care lucrăm în această perioadă. Pentru studioul KWY nu reprezintă neapărat o schimbare. Am lucrat în majoritatea timpului online și din mai multe țări. Fondatorii studioului au fost de la bun început în diferite locuri, proiectele noastre se desfășoară în diferite țări, chiar prima expoziție pe care am curatoriat-o și produs-o a fost realizată de trei oameni din trei țări diferite. Suntem așadar obișnuiți să comunicăm de la distanță, folosindu-se de instrumente care ne ajută să ne structurăm și vizualizăm ideile și procesele de design. În acest moment privim cum lumea se dezvoltă descoperind aceste posibilități și observă puțin mai bine cum interesele comune ne unesc de la distanță.
Totodată, conștientizăm unde ne sunt limitele. Sunt anumite dinamici în procesul creativ, mai ales la începutul unui proiect, care sunt mai dificile, unde lipsește acea interacțiune umană. Pentru astfel de momente avem nevoie de acea normalitate pe care o știam cândva, pentru a ne întoarce la viețile noastre obișnuite.
6. Cum răspunde scena creativă locală din Portugalia acestei situații?
Există programe guvernamentale, ca în majoritatea țărilor, unde artiștii pot aplica pentru fonduri, în cazul în care susțineau proiecte care au fost întrerupte. Toate acestea apar sub forma unor proteste asupra încercărilor timide de a naște un sentiment de colectivitate. Poate că lucrurile vor reveni la normal în câteva luni, dar acest moment reprezintă o șansă de a regândi modul în care ne organizăm.
7. Ce i-ai recomanda unui designer în această perioadă, în materie de resurse? De la cărți, la activități, cursuri online și așa mai departe?
Există această carte pe care o recomand cu căldură, The Hard Life, de Jasper Morrsion. Este o colecție fascinantă de obiecte utilitare, istorice, din Portugalia.
Pentru cei care vor să mai vadă și altceva decât clasicele filme și seriale, recomand acest documentar despre Dieter Rams, numit Rams, produs de Gary Hustwit – o afundare de 74 de minute în munca sa.
Apoi, acest website, through objects, care reușește să spună cele mai interesante povești despre design.
8. Ce speri să învățăm din toată această experiență?
Este un moment de reevaluare a priorităților și sunt două lucruri la care trebuie să ne gândim în această perioadă: sunt atât de multe lucruri pe care dorim să le realizăm și să le facem versus viața este scurtă, așa că ar trebui să apreciem și să protejăm ceea ce avem. Ori învățăm să ne fie frică ori învățăm să iubim viața și libertatea. Ambele idei sunt de înțeles, niciuna nu este mai bună decât cealaltă. Sperăm să învățăm puțin din ambele idei și să depășim teama în favoarea iubirii de viață. Sperăm să învățăm că împreună suntem mai puternici și niciun om nu reprezintă singur o întreagă insulă.
Îi puteți urmări:
http://www.k-w-y.org/
https://www.facebook.com/wearekwy
https://www.instagram.com/kwy.studio/
Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.
Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.