Și de la distanță, designul românesc se vede bine.
Emilian este Lead Product Design & Innovation, PepsiCo Europe și inițiatorul Romanian Design Council, iar de anul acesta și curator Romanian Design Week.
Emilian este Lead Product Design & Innovation, PepsiCo Europe și inițiatorul Romanian Design Council, iar de anul acesta și curator Romanian Design Week.
Cum ți s-au părut proiectele de anul acesta de la Romanian Design Week? Ce ai urmărit atunci când ai selectat proiectele și la ce să ne așteptăm de la această ediție?
Designul în Romania a crescut accelerat în ultimii ani, ajutat de mai mulți factori în paralel: festivaluri, centre de creație, co-working spaces și, în special, dedicarea multor oameni care investesc timpul și efortul în a crea noi produse, care cu fiecare an ajung la o calitate mai ridicată. Am urmărit câteva aspecte: Concept (estetică + funcționalitate), Relevanța și Calitatea execuției. Pentru mine, fiecare produs are o poveste, pe care o comunică prin efectul pe care îl creează în spațiul în care co-există și prin emoția pe care o invocă în persoana cu care interacționează. M-am bucurat să văd că această ediție conține și produse în mică serie – un salt important la următorul nivel.
Cum ți se pare că a evoluat zona de design de obiect în ultimii ani?
Categoria design a evoluat, sunt tot mai multe produse create de designerii români. Participarea și expunerea în competiții și tradeshow-uri pe plan național și internațional au adus la lumină mulți designeri români. Calitatea metodelor de producție a evoluat și a crescut de asemenea. Sunt mai multe produse care se leagă de partea ″heritage/craft″ care ajută mult la formarea unei identități naționale prin design.
Ce ai spera să se întâmple în următorii 5 ani în acest domeniu și de ce crezi că are acesta nevoie/care ar fi principalele ingrediente necesare? (fie că vorbim de cadrul legislativ, colaborări, piață, comunicare etc.)
Din fericire, comunicarea este pozitivă și este multă expunere media. Audiența este pregătită și așteaptă design românesc. În același timp, avem nevoie de un sistem coerent - designeri cu viziune care să creeze produse relevante pentru piața internă și cea externă și companii care doresc să investeasca și să susțină dezvoltarea designerilor și integrarea lor în procesele de business. Cadrul de colaborare și know-how sunt aspecte pe care le vom ajuta și prin Romanian Design Council, precum și educarea companiilor în privința modului în care ar putea folosi designerii. De asemenea, educarea designerilor – pentru a înțelege partea strategică a designului, care va duce la produse și servicii de calitate, relevante pe piață.
Care ar fi primele 3 sfaturi pe care le-ai da unui designer la început de drum?
Experimentează ceva nou în mod constant, îți va crește perspectiva asupra lumii din jurul tău.
Continuă să desenezi zilnic - este modalitatea noastră de comunicare și vizualizare a invizibilului. Îți va permite să creionezi viitorul.
″Cu răbdarea, treci marea″ – îmi spunea mama mea. Este o răbdare activă - în sensul de ″keep trying″ + never give up. Persistența și anduranța sunt esențiale.
Care a fost cel mai bun sfat pe care l-ai primit tu în carieră?
″The task ahead of you is never as strong as the power within you″.
Care sunt cele 3 resurse/surse de inspirație pe care ar trebui să le urmărească/esențiale pentru orice designer din punctul tău de vedere?
Oamenii și natura sunt surse eterne de inspirație. Oamenii prin ″behavior″ cultural și metode de gândire. Natura prin procese care rămân la fel de inspirante, în ciuda dezvoltării tehnologice. Citesc Ralph Caplan cu plăcere și întotdeauna cu un zâmbet. Conversații cu alți designeri și gânditori mă inspiră - Milton Glaser, un om de excepție cu o inteligență aparte, cu care am avut onoarea să mă întâlnesc de multe ori în New York City. De asemenea, Bill Moggridge, un mentor drag cu care am avut comunicări de excepție de-a lungul a zece ani. Recomand cu căldură cărțile scrise de liderii IDEO, sunt experți în subiectele pe care le abordează, în special ″Design thinking″.
Care este cea mai importantă calitate pe care trebuie să o aibă un designer, din punctul tău de vedere?
Capacitatea de a ″înțelege″ este una esențială pentru designer. Câte probleme apar din ″neînțelegere″? Rolul nostru ca designeri este de a rezolva, nu de a crea probleme. În contextul disciplinei noastre, trebuie să înțelegem ce anume încercăm să rezolvăm - și asta implică o detașare de sine (humbleness), o apropiere față de ceilalți (empatie) și curiozitatea de a descoperi (beyond the obvious).