David Sandu, un nume important în bijuteria contemporană din România, a fost un pionier în transformarea percepției asupra bijuteriilor ca forme de artă. Începând cu anii '90, a creat piese inovatoare, care depășeau limitele tradiției, iar astăzi bijuteriile sale sunt apreciate nu doar ca obiecte de lux, ci și ca elemente culturale, cu o semnificație aparte. Astăzi, după mai bine de 30 de ani, oamenii încep să aprecieze bijuteriile ca pe niște lucruri valoroase care au și un sens, nu doar un preț.
Fondatorul Școlii de Bijuterie Assamblage, un loc care nu doar formează designeri, ci le oferă și un spațiu de coworking și mentorat, David susține educația continuă și dezvoltarea tinerelor talente. La târgul Assamblage Fine Christmas, care reunește 30 de designeri, majoritatea debutanți, el pune accent pe originalitate, inovație și calitatea conceptului.
Pentru târgul Assamblage Fine Christmas, a realizat o colecție ce combină tradiția cu inovația, iar o parte din pietrele prețioase au fost tăiate și slefuite chiar de el. Târgul reunește 30 de designeri, majoritatea tineri talentați, pe care David îi sprijină în dezvoltarea propriului stil prin mentorat și resurse.
În acest interviu, vom discuta despre cum s-a schimbat piața de bijuterie de-a lungul timpului, despre impactul tehnologiilor de ultimă oră, dar și despre importanța educației și promovării designului de autor.
Cum a evoluat percepția publicului român față de bijuteria contemporană de-a lungul anilor?
Piața se schimbă în permanență. Asta și este marea problemă a oricui dorește sa propună un produs pieței. Până când înțelegi cum funcționează mecanismul, piața se schimba, ești tot timpul cu un pas înapoi, nu reușești sa te sincronizezi. Soluția mea a fost să propun un gen de produs prin care eram cu câțiva pași înaintea pieței, am făcut multă vreme bijuterii aproape imposibil de recunoscut de către potențialii clienți de la acea vreme. Erau anii 90, noi ne adaptam noii lumi în care ne aflam după revoluție si aveam totodată termene de comparație foarte învechite. Lumea socialistă, se știe, nu a excelat în diversitate, design, alegeri sau alte forme de libertate. Cred, însă, că saltul făcut de atunci până acum nu este doar de 35 de ani calendaristici. Timpul cultural parcurs este unul mult mai mare și astăzi piața culturală de artă și design este incomparabil diferită. Bijuteria contemporană se înscrie și ea în acest registru și pornind de la întrebarea: ce este asta? am trecut prin cât costă gramul de aur la dumneavoastră?- acesta era etalonul colectiv pentru bijuterie, iar astăzi suntem într-un cu totul alt loc, dialogul cu clientul este unul de factură culturală și se desfasoară cu eleganță. Bineînțeles că este un proces de educare continuu, care nu se poate opri decât cu consecința întoarcerii în acel timp trist în care explicăm de ce este aceasta o bijuterie și că nu există pentru artist criteriul de preț/gram.
Bijuteriile de autor au o atracție aparte pentru oameni, mai ales în perioada sărbătorilor. De ce credeți că aceste piese unice sunt atât de apreciate?
Cred că atunci când conținutul începe să conteze, arta și designul devin o prezență constantă în viața oamenilor. Iți dorești pentru tine și pentru ceilalți obiecte cu semnificație,care să fie purtătoare de mesaje și idei. Dispare formalismul strict utilitar și conținutul e din ce în ce mai prezent atunci cand atenția pentru sens și detalii crește. Bijuteriile continuă să creeze un impact emoțional uriaș, nu știm cu precizie de ce se întâmplă asta, de ce homo sapiens are nevoie în continuare de bijuterii ca de niște însoțitori importanți a căror prezență este imperativă. Această constatare m-a făcut să înțeleg că bijuteria nu este un lux ci o necesitate culturală și socială.
Știm că pentru târgul Assamblage Fine Christmas ați creat o nouă colecție de bijuterii. Care a fost inspirația din spatele acestei colecții? Ce anume doriți să transmiteți prin aceste piese?
Am obiceiul să și continui colecții, nu doar să mă gândesc la idei absolut noi. Am lucrat în ultimul timp la o idee mai veche, am găsit noi și noi variante pentru ideea de dialog cu bijuteria clasică și cu precedentele impecabil structurate de către maeștrii vremurilor trecute. Este o revenire periodică la această temă și cred că este o nevoie personală de a reevalua legatura foarte personală cu trecutul și cu prezentul. Un amănunt mai special este legat de faptul ca voi prezenta și câteva bijuterii ale căror pietre le-am tăiat și slefuit chiar eu, este o nouă direcție căreia îi acord din ce în ce mai mult timp în ultima vreme.
Târgul include și bijuterii create de absolvenții Școlii de Bijuterie Assamblage. Cum reușiți, prin această școală, să ajutați tinerii designeri să-și dezvolte propriul stil și să își descopere vocea personală?
Școala Assamblage este de ceva vreme puțin mai mult decât un spațiu în care oferim doar cursuri de bijuterie. Este și un spațiu de coworking și mentorat, este și o platformă de promovare prin galeria permanentă și în curând si prin magazinul online pe care ne pregătim să îl lansăm anul viitor. Ne dorim să îi vedem pe cursanții noștri continuând și aducându-și aportul la inovarea bijuteriei contemporane în aceeași măsură în care considerăm ca a oferi instrumente concrete pentru aceste idei este un lucru esențial.
Câți designeri expun anul acesta în cadrul târgului Assamblage Fine Christmas? Ne puteți spune câteva cuvinte despre ei?
30 de designeri - nu sunt toți absolvenții școlii Assamblage, am vrut întotdeauna să fim deschiși tuturor celor care doresc să colaboreze cu noi. Majoritatea sunt nume noi în bijuteria contemporană, faptul că reușim să facem ceva pentru cei aflați la început de drum este un lucru foarte important pentru noi. La fel cum facerea bijuteriilor este dependentă de materiale, tehnici și instrumente, la fel și promovarea și bineînțeles vânzarea bijuteriilor este foarte importantă. Ideea de a include debutanții pe aceeași listă cu nume consacrate și breasla noastră este la rândul ei o formulă pe care am reiterat-o ori de câte ori am avut în vedere organizarea unui eveniment.
Cum selectați bijuteriile care sunt expuse la târg? Care sunt criteriile pe care le folosiți pentru a evidenția diversitatea, calitatea și unicitatea fiecărei creații?
Sunt aceleași criterii pe care le folosim la selectarea designerilor pentru participarea la ROJW sau pentru a acorda un premiu atunci când faci parte dintr-un juriu: originalitate, inovație, ținută tehnică, coerență între mesaj și formă,calitatea conceprtului. Toate acestea sunt elemente care compun de fapt o lucrare de artă sau design și care construiesc în timp ideea de identitate personală a artistului și a designerului.
Cum influențează noile tehnologii, precum imprimarea 3D sau realitatea augmentată, procesul de creație în bijuteria contemporană? Le integrați în practica dvs. sau în curriculumul școlii?
Tehnologiile de tip cad-cam si proiectarea 3d sunt de ceva vreme tot mai frecvente în lucrările din piața românească de artă ți design. Folosim printul 3d și tăierea laser, iar de la anul - ați intuit foaret bine -, vom avea 3 tipuri de cursuri legate de tehnologia 3d, fiecare tipologie cu mai multe nivele, de la inițiere la teme de dificultate ridicată. Tehnologia 3d este un instrument neprețuit în măsura în care reușești să comunici prin această formă de exprimare ceva ce este inaccesibil limbajului tehnic clasic. Nu încurajăm absolut deoloc folosirea metodelor 3d doar ca pe un substitut al manufacturii, este o discuție amplă care merită cu siguranță un spațiu și un timp dedicat.
Cum credeți că acest târg contribuie la educarea publicului despre bijuteria contemporană? Ce impact are asupra comunității designerilor români?
Educarea publicului este un proces continuu. Expunerea la cultură este esențială dacă dorim să evoluam și să creștem.Fiecare generație o ia de la zero și noi odată cu ei suntem datori să reluam multe din lucrurile importante pe care le-am mai spus, le-am mai făcut. Important este să reușim ca prin promovare să convingem oamenii interesați de design să ne viziteze și totodată să reușim să ne adresam și celor care nu au contact cu lumea culturală și să câștigăm noi adepți. Este o formă de contaminare pozitivă care trebuie sa fie un perpetuum mobilae.
Cum pot vizitatorii să susțină mai bine designul de autor? Ce ar trebui să știe despre procesul creativ din spatele fiecărei piese expuse?
Datoria noastră ca promoteri și ca designeri este să aducem în fața curiozității publicului idei și obiecte valoroase, provocatoare și viabile totodată. Doar în acest fel publicul va fi interesat să cunoască și să înțeleagă și să consume design, până la urmă. Este o formulă care trebuie perpetuată și alimentată permanent.
În final, la ce ar trebui să se aștepte vizitatorii de la Assamblage Fine Christmas? Va deveni o tradiție anuală?
Assamblage Fine Christmas este deja la a treia ediție și cu siguranță anul viitor va avea o formulă si un conținut nou. Publicul cred că va reuși să confirme din nou creativitatea designerului român și să poată observa parcursul unor designeri și branduri de bijuterie contemporană. În termeni foarte colocviali, publicul va întâlni cele mai grozave bijuterii pe care și le poate imagina!
Fondatorul Școlii de Bijuterie Assamblage, un loc care nu doar formează designeri, ci le oferă și un spațiu de coworking și mentorat, David susține educația continuă și dezvoltarea tinerelor talente. La târgul Assamblage Fine Christmas, care reunește 30 de designeri, majoritatea debutanți, el pune accent pe originalitate, inovație și calitatea conceptului.
Pentru târgul Assamblage Fine Christmas, a realizat o colecție ce combină tradiția cu inovația, iar o parte din pietrele prețioase au fost tăiate și slefuite chiar de el. Târgul reunește 30 de designeri, majoritatea tineri talentați, pe care David îi sprijină în dezvoltarea propriului stil prin mentorat și resurse.
În acest interviu, vom discuta despre cum s-a schimbat piața de bijuterie de-a lungul timpului, despre impactul tehnologiilor de ultimă oră, dar și despre importanța educației și promovării designului de autor.
Cum a evoluat percepția publicului român față de bijuteria contemporană de-a lungul anilor?
Piața se schimbă în permanență. Asta și este marea problemă a oricui dorește sa propună un produs pieței. Până când înțelegi cum funcționează mecanismul, piața se schimba, ești tot timpul cu un pas înapoi, nu reușești sa te sincronizezi. Soluția mea a fost să propun un gen de produs prin care eram cu câțiva pași înaintea pieței, am făcut multă vreme bijuterii aproape imposibil de recunoscut de către potențialii clienți de la acea vreme. Erau anii 90, noi ne adaptam noii lumi în care ne aflam după revoluție si aveam totodată termene de comparație foarte învechite. Lumea socialistă, se știe, nu a excelat în diversitate, design, alegeri sau alte forme de libertate. Cred, însă, că saltul făcut de atunci până acum nu este doar de 35 de ani calendaristici. Timpul cultural parcurs este unul mult mai mare și astăzi piața culturală de artă și design este incomparabil diferită. Bijuteria contemporană se înscrie și ea în acest registru și pornind de la întrebarea: ce este asta? am trecut prin cât costă gramul de aur la dumneavoastră?- acesta era etalonul colectiv pentru bijuterie, iar astăzi suntem într-un cu totul alt loc, dialogul cu clientul este unul de factură culturală și se desfasoară cu eleganță. Bineînțeles că este un proces de educare continuu, care nu se poate opri decât cu consecința întoarcerii în acel timp trist în care explicăm de ce este aceasta o bijuterie și că nu există pentru artist criteriul de preț/gram.
Bijuteriile de autor au o atracție aparte pentru oameni, mai ales în perioada sărbătorilor. De ce credeți că aceste piese unice sunt atât de apreciate?
Cred că atunci când conținutul începe să conteze, arta și designul devin o prezență constantă în viața oamenilor. Iți dorești pentru tine și pentru ceilalți obiecte cu semnificație,care să fie purtătoare de mesaje și idei. Dispare formalismul strict utilitar și conținutul e din ce în ce mai prezent atunci cand atenția pentru sens și detalii crește. Bijuteriile continuă să creeze un impact emoțional uriaș, nu știm cu precizie de ce se întâmplă asta, de ce homo sapiens are nevoie în continuare de bijuterii ca de niște însoțitori importanți a căror prezență este imperativă. Această constatare m-a făcut să înțeleg că bijuteria nu este un lux ci o necesitate culturală și socială.
Știm că pentru târgul Assamblage Fine Christmas ați creat o nouă colecție de bijuterii. Care a fost inspirația din spatele acestei colecții? Ce anume doriți să transmiteți prin aceste piese?
Am obiceiul să și continui colecții, nu doar să mă gândesc la idei absolut noi. Am lucrat în ultimul timp la o idee mai veche, am găsit noi și noi variante pentru ideea de dialog cu bijuteria clasică și cu precedentele impecabil structurate de către maeștrii vremurilor trecute. Este o revenire periodică la această temă și cred că este o nevoie personală de a reevalua legatura foarte personală cu trecutul și cu prezentul. Un amănunt mai special este legat de faptul ca voi prezenta și câteva bijuterii ale căror pietre le-am tăiat și slefuit chiar eu, este o nouă direcție căreia îi acord din ce în ce mai mult timp în ultima vreme.
Târgul include și bijuterii create de absolvenții Școlii de Bijuterie Assamblage. Cum reușiți, prin această școală, să ajutați tinerii designeri să-și dezvolte propriul stil și să își descopere vocea personală?
Școala Assamblage este de ceva vreme puțin mai mult decât un spațiu în care oferim doar cursuri de bijuterie. Este și un spațiu de coworking și mentorat, este și o platformă de promovare prin galeria permanentă și în curând si prin magazinul online pe care ne pregătim să îl lansăm anul viitor. Ne dorim să îi vedem pe cursanții noștri continuând și aducându-și aportul la inovarea bijuteriei contemporane în aceeași măsură în care considerăm ca a oferi instrumente concrete pentru aceste idei este un lucru esențial.
Câți designeri expun anul acesta în cadrul târgului Assamblage Fine Christmas? Ne puteți spune câteva cuvinte despre ei?
30 de designeri - nu sunt toți absolvenții școlii Assamblage, am vrut întotdeauna să fim deschiși tuturor celor care doresc să colaboreze cu noi. Majoritatea sunt nume noi în bijuteria contemporană, faptul că reușim să facem ceva pentru cei aflați la început de drum este un lucru foarte important pentru noi. La fel cum facerea bijuteriilor este dependentă de materiale, tehnici și instrumente, la fel și promovarea și bineînțeles vânzarea bijuteriilor este foarte importantă. Ideea de a include debutanții pe aceeași listă cu nume consacrate și breasla noastră este la rândul ei o formulă pe care am reiterat-o ori de câte ori am avut în vedere organizarea unui eveniment.
Cum selectați bijuteriile care sunt expuse la târg? Care sunt criteriile pe care le folosiți pentru a evidenția diversitatea, calitatea și unicitatea fiecărei creații?
Sunt aceleași criterii pe care le folosim la selectarea designerilor pentru participarea la ROJW sau pentru a acorda un premiu atunci când faci parte dintr-un juriu: originalitate, inovație, ținută tehnică, coerență între mesaj și formă,calitatea conceprtului. Toate acestea sunt elemente care compun de fapt o lucrare de artă sau design și care construiesc în timp ideea de identitate personală a artistului și a designerului.
Cum influențează noile tehnologii, precum imprimarea 3D sau realitatea augmentată, procesul de creație în bijuteria contemporană? Le integrați în practica dvs. sau în curriculumul școlii?
Tehnologiile de tip cad-cam si proiectarea 3d sunt de ceva vreme tot mai frecvente în lucrările din piața românească de artă ți design. Folosim printul 3d și tăierea laser, iar de la anul - ați intuit foaret bine -, vom avea 3 tipuri de cursuri legate de tehnologia 3d, fiecare tipologie cu mai multe nivele, de la inițiere la teme de dificultate ridicată. Tehnologia 3d este un instrument neprețuit în măsura în care reușești să comunici prin această formă de exprimare ceva ce este inaccesibil limbajului tehnic clasic. Nu încurajăm absolut deoloc folosirea metodelor 3d doar ca pe un substitut al manufacturii, este o discuție amplă care merită cu siguranță un spațiu și un timp dedicat.
Cum credeți că acest târg contribuie la educarea publicului despre bijuteria contemporană? Ce impact are asupra comunității designerilor români?
Educarea publicului este un proces continuu. Expunerea la cultură este esențială dacă dorim să evoluam și să creștem.Fiecare generație o ia de la zero și noi odată cu ei suntem datori să reluam multe din lucrurile importante pe care le-am mai spus, le-am mai făcut. Important este să reușim ca prin promovare să convingem oamenii interesați de design să ne viziteze și totodată să reușim să ne adresam și celor care nu au contact cu lumea culturală și să câștigăm noi adepți. Este o formă de contaminare pozitivă care trebuie sa fie un perpetuum mobilae.
Cum pot vizitatorii să susțină mai bine designul de autor? Ce ar trebui să știe despre procesul creativ din spatele fiecărei piese expuse?
Datoria noastră ca promoteri și ca designeri este să aducem în fața curiozității publicului idei și obiecte valoroase, provocatoare și viabile totodată. Doar în acest fel publicul va fi interesat să cunoască și să înțeleagă și să consume design, până la urmă. Este o formulă care trebuie perpetuată și alimentată permanent.
În final, la ce ar trebui să se aștepte vizitatorii de la Assamblage Fine Christmas? Va deveni o tradiție anuală?
Assamblage Fine Christmas este deja la a treia ediție și cu siguranță anul viitor va avea o formulă si un conținut nou. Publicul cred că va reuși să confirme din nou creativitatea designerului român și să poată observa parcursul unor designeri și branduri de bijuterie contemporană. În termeni foarte colocviali, publicul va întâlni cele mai grozave bijuterii pe care și le poate imagina!