Carla Szabo: Într-o societate în care designul încă își construiește un loc în conștiința publică, tinerii au de acumulat cunoștințe complexe într-un timp foarte scurt
Luna trecută am participat la evenimentul NOI, organizat de Carla Szabo și Dinu Dumbrăvician, împreună cu studenții UNARTE de la secţia Design de produs, anul II, care ne-au prezentat lucrările lor din cursul acestui an. Proiectul cu același nume pune accent pe gândirea antreprenorială în design, pe crearea unei bresle de design care să ofere susținere celor ce activează în domeniu și mai ales pe apropierea studenților de la Arte de profesioniști deja consacrați și mai departe chiar de publicul larg.
Am rugat-o pe Carla Szabo să ne vorbească despre ce înseamnă proiectul NOI și ce își propune acesta.
1. Cum s-a născut proiectul Noi? De ce crezi că este important să existe acest eveniment pentru studenţi?
NOI a apărut ca o necesitate. Acest eveniment se întâmplă la finele fiecărui an universitar și este o expunere publică despre ce au învățat studenții UNARTE Design de produs (anul II) în anul în curs - să proiecteze design din punct de vedere antreprenorial, cu focus pe producția locală.
Pornind de la experiența mea de profesionist, dar și de viață, am intenționat să transmit studenților cunoștințe vitale meseriei de designer într-o formă cât mai amplă și mai rapidă. Într-o societate în care designul încă își construiește un loc în conștiința publică, tinerii au de acumulat cunoștințe complexe într-un timp foarte scurt.
În această perioadă istorică, creativitatea este eclipsată de abilitatea de a te organiza și a comunica cine ești și ceea ce faci. (A nu se înțelege că nu pun preț pe creativitate). Astfel le-am predat un mod de gândire antreprenorial, ceea ce înseamnă că în afară de a proiecta efectiv, să știe să își gândească produsul, să îl comunice și să își construiască imaginea de designer (sau brand) pentru piața actuală.
2. Ce îţi propui prin Noi?
Pentru lucrările de atelier, în fiecare săptămână am vizitat (sau am fost vizitați) de „jucători" din sectoarele conexe designului: fabrici, designeri, case de producție publicitară, instituții ale statului, agenții de branding sau publicitate etc. Prin evenimentul NOI ne propunem să mulțumim tuturor acestora pentru susținerea din timpul anului (sfaturi profesionale, susținere cu producție pentru machete etc).
În acest an, am avut sprijinul următorilor:
Adelina Butnaru, Adrian Kunst Adrian Sistem, Attlia Kim, Bogdan Ciocodeică, Brandtailors, Chairry, Ciserom, Claudia Chirilescu, Dan Munteanu, Fabrik, Grădina Botanică, Holver, INTRO, Jomaz Lux, Kaustik, MARe, Maria Neneciu, Mida Intermedieri, Mihai Strungarul, MORMI, MUD, Muzeul Colecțiilor, Nod Makerspace, Oblic Studio, Secția de Ceramică, Secția de Sculptură, Stefan Zwart, Tron Studio, UBIKUBI.
3. Care sunt etapele pe care le presupune proiectul şi cât de importante sunt colaborările pentru studenţi?
Etapele ce evidențiază și scopul acestui proiect le enumăr mai jos:
1. Studenții să aibă ocazia să își susțină lucrările în fața unui public avizat;
2. Să aducem studenții mai aproape de sensul meseriei lor ombilical legată de breaslă, producție și piață (de muncă dar și desfacere a produselor lor), mai aproape de „jucătorii" conecși designului;
3. Să crească conștientizarea despre Universitate și activitatea ei. Organizatorii de evenimente, companiile media să cunoască despre Școală și noile vlăstare ale acestei meserii;
4. Breasla să cunoască viitorii lor colegi sau angajați;
5. Producția să își cunoască viitorii colaboratori sau clienți;
6. Să mulțumim pentru suținere în procesul lor de educare (celor pe care i-am vizitat sau ne-au vizitat).
Aceste colaborări sunt extrem de importante pentru studenți, deoarece îi aduc mai aproape de realitate, intră în contact direct cu oameni importanți din breaslă, dezvoltă conexiuni directe și viitoare colaborări sau chiar parteneriate.
Luna trecută am participat la evenimentul NOI, organizat de Carla Szabo și Dinu Dumbrăvician, împreună cu studenții UNARTE de la secţia Design de produs, anul II, care ne-au prezentat lucrările lor din cursul acestui an. Proiectul cu același nume pune accent pe gândirea antreprenorială în design, pe crearea unei bresle de design care să ofere susținere celor ce activează în domeniu și mai ales pe apropierea studenților de la Arte de profesioniști deja consacrați și mai departe chiar de publicul larg.
Am rugat-o pe Carla Szabo să ne vorbească despre ce înseamnă proiectul NOI și ce își propune acesta.
1. Cum s-a născut proiectul Noi? De ce crezi că este important să existe acest eveniment pentru studenţi?
NOI a apărut ca o necesitate. Acest eveniment se întâmplă la finele fiecărui an universitar și este o expunere publică despre ce au învățat studenții UNARTE Design de produs (anul II) în anul în curs - să proiecteze design din punct de vedere antreprenorial, cu focus pe producția locală.
Pornind de la experiența mea de profesionist, dar și de viață, am intenționat să transmit studenților cunoștințe vitale meseriei de designer într-o formă cât mai amplă și mai rapidă. Într-o societate în care designul încă își construiește un loc în conștiința publică, tinerii au de acumulat cunoștințe complexe într-un timp foarte scurt.
În această perioadă istorică, creativitatea este eclipsată de abilitatea de a te organiza și a comunica cine ești și ceea ce faci. (A nu se înțelege că nu pun preț pe creativitate). Astfel le-am predat un mod de gândire antreprenorial, ceea ce înseamnă că în afară de a proiecta efectiv, să știe să își gândească produsul, să îl comunice și să își construiască imaginea de designer (sau brand) pentru piața actuală.
2. Ce îţi propui prin Noi?
Pentru lucrările de atelier, în fiecare săptămână am vizitat (sau am fost vizitați) de „jucători" din sectoarele conexe designului: fabrici, designeri, case de producție publicitară, instituții ale statului, agenții de branding sau publicitate etc. Prin evenimentul NOI ne propunem să mulțumim tuturor acestora pentru susținerea din timpul anului (sfaturi profesionale, susținere cu producție pentru machete etc).
În acest an, am avut sprijinul următorilor:
Adelina Butnaru, Adrian Kunst Adrian Sistem, Attlia Kim, Bogdan Ciocodeică, Brandtailors, Chairry, Ciserom, Claudia Chirilescu, Dan Munteanu, Fabrik, Grădina Botanică, Holver, INTRO, Jomaz Lux, Kaustik, MARe, Maria Neneciu, Mida Intermedieri, Mihai Strungarul, MORMI, MUD, Muzeul Colecțiilor, Nod Makerspace, Oblic Studio, Secția de Ceramică, Secția de Sculptură, Stefan Zwart, Tron Studio, UBIKUBI.
3. Care sunt etapele pe care le presupune proiectul şi cât de importante sunt colaborările pentru studenţi?
Etapele ce evidențiază și scopul acestui proiect le enumăr mai jos:
1. Studenții să aibă ocazia să își susțină lucrările în fața unui public avizat;
2. Să aducem studenții mai aproape de sensul meseriei lor ombilical legată de breaslă, producție și piață (de muncă dar și desfacere a produselor lor), mai aproape de „jucătorii" conecși designului;
3. Să crească conștientizarea despre Universitate și activitatea ei. Organizatorii de evenimente, companiile media să cunoască despre Școală și noile vlăstare ale acestei meserii;
4. Breasla să cunoască viitorii lor colegi sau angajați;
5. Producția să își cunoască viitorii colaboratori sau clienți;
6. Să mulțumim pentru suținere în procesul lor de educare (celor pe care i-am vizitat sau ne-au vizitat).
Aceste colaborări sunt extrem de importante pentru studenți, deoarece îi aduc mai aproape de realitate, intră în contact direct cu oameni importanți din breaslă, dezvoltă conexiuni directe și viitoare colaborări sau chiar parteneriate.