The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Centenar Creativ: proiectele câștigătoare

Articol / 01 Noi 2018 /
  • Centenar Creativ: proiectele câștigătoare
  • Centenar Creativ: proiectele câștigătoare ANDREI MIHNEA RAILEANU/© 2018 34 35 studio Andrei Rail
  • Centenar Creativ: proiectele câștigătoare
  • Centenar Creativ: proiectele câștigătoare
  • Centenar Creativ: proiectele câștigătoare
  • Centenar Creativ: proiectele câștigătoare
1/6
Câștigătorii concursului de design de obiect au povestit despre propunerile înscrise în competiție și care a fost sursa de inspirație în procesul creativ. 

One minute sculpture
Autor: Radu Abraham & UAU



"La baza acestuia a stat încercarea de a reprezenta sub o formă personală, câteva lucrări realizate de o personalitate artistică, reprezentativă pentru România ultimului secol. Considerăm că cele două lucrări – una dintre ele prezentă fizic în patrimoniul nostru, iar ce-a de-a doua, departe de țară – reprezintă, prin autorul acestora, o adevărată moștenire culturală și pot acoperi, sub formă de suveniruri, lipsa din muzeele de artă și istorie a unor obiecte emblematice pentru România.

„One Minute Sculpture” reprezintă încercarea de a exprima, sub o formă personală, câteva lucrări realizate de Constantin Brâncuși. Obiectele surprind trăsăturile generale ale sculturilor originale, fără a fi însă o machetă exactă la scară a acestora. Scopul proiectului este unul decorativ, având în același timp și o parte educativă prin comunicarea lucrărilor pe care acestea le reprezintă. Prin asamblarea personală a obiectelor, utilizatorul poate să își facă o idee mai bună despre spațialitatea obiectelor reprezentate. Acestea sunt o extensie a informației pe care fiecare vizitator o poate accesa în timpul unei vizite la muzeu, având, în același timp, un rol educativ, acela de a ajuta la dezvoltarea unei conștientizări mai largi a obiectelor pe care figuri emblematice ale României le-au realizat în ultimul secol."


Cocarda Junilor
Autor: Mihaela Cherciu / Atelierul de Porțelan






"Obiectul propus este o reinterpretare în porțelan glazurat cu aur coloidal a cocardei din material textil care se află pe căciula Junilor Roșiori. Acesta se poate purta la piept ca o broșă, dar și la reverul unei haine bărbătești.
Purtarea cocardei are o tradiție foarte lungă și este legată de evenimente festive. Această cocardă, în mod particular, nu pune accentul pe rozeta textilă specifică – tricoloră în cele mai multe cazuri, roșie la origine în cazul nostru –, ci pe elementul central, de inspirație militară, care este format dintr-un nasture de alamă și un set de șnururi (fireturi) aurii, reproduse în porțelan. Combinația este originală ca aspect, inspirând curiozitate dar și familiaritate.

Ce putea fi mai potrivit pentru marcarea Centenarului Marii Uniri decât o cocardă? Am considerat că această broșă cu un aspect festiv, de inspirație militară, este atractivă nu doar în acest context, dar și pentru vizitatori ai muzeului din toată lumea, pentru că este un simbol universal al sărbătorilor naționale: cocarde există în toate țările europene (și nu numai)."


Set suport căni
Autor: Amalia Dumitru / AND art concept



"Prin acest concept mi-am propus să creez un memento al evenimentelor petrecute acum 100 de ani, plecând de la simbolul românesc recunoscut internațional al Coloanei Infinitului, recunoscut la nivel internațional. Prin designul minimalist și prin funcționalitatea sa multiplă, obiectul propus poate fi prezent în uzanța cotidiană.
Am dorit să ofer o triplă funcționalitate setului din plută: prima, cea de suport pentru căni calde, format din șase piese individuale - jumătăți de „mărgele”, care îmbinate formează cea de-a doua funcționalitate, și anume, cea de ansamblu decorativ în forma unui segment de Coloană; în final, cea de-a treia funcționalitate, de suport pentru vase calde, se formează prin alăturarea celor 6 elemente.

Centenar Creativ m-a bucurat foarte mult prin această inițiativă de deschidere a muzeelor către designeri, înspre o direcție contemporană a selecției suvenirurilor. Am fost încântată de tema concursului și de profesionalitatea și experiența juriului.
Mi-a plăcut să experimentez, să gândesc un obiect cu o tema dată, tema Centenarului, cu mare valoare de patrimoniu, și să încerc astfel să creez un produs finit, atractiv ca și suvenir, cu încărcătură istorică și nu în ultimul rând cu un design contemporan și o funcționalitate versatilă. Am ales să mă inspir dintr-un simbol românesc și din creația unui artist ce m-a fascinat mereu."


Set Centenar
Autor: Gelu Florea




"Setul este compus din 10 piese: 5 hărți ale României Mari și 5 Drapele Naționale. Harta se pliază în jurul regiunilor istorice, iar drapelul, în jurul culorilor. Piesele sunt asemănătoare, dar nu sunt identice. Fiecare piesă este lucrată individual, manual, și are propria personalitate. Metalul din care sunt făcute are 100 de ani, fiind recuperat din acoperișul unei clădiri istorice.
Fiecare piesă corespunde câte unui deceniu din cele 10 scurse din 1918 până azi. Primului deceniu (1918 - 1928) îi este dedicată o hartă; deceniului următor, un drapel, seria continuând în felul acesta până la epuizarea deceniilor. Piesele sunt marcate, prin gravare cu laser, cu un logo centenar, creat de autor.

Odată realizată, mă topeam după harta mea! Merita să fie produsă în mai multe exemplare. Mi-am dedicat acestui scop cele 2 săptămâni de vacanţă de vară. Am făcut 10 exemplare. Apoi, pentru că-mi rămăsese și timp, am făcut și o serie de 10 drapele naţionale."


Suportul vertical
Autor: Sorina Niculcea



"Suportul pentru ceas și bijuterii reprezintă transpunerea unor caracteristici morale și fizice ale regelui Ferdinand într-o formă fizică.
Forma verticală, falnică, oferă senzația de stabilitate și siguranță, caracteristici care ajută ca obiectul propus să se impună în orice tip de interior prin simplitate și eleganță. De aici și numele proiectului „Suportul vertical”. Suveranul a fost suportul necondiționat al poporului român care a realizat Marea Unire, vis impetuos al tuturor românilor.
Pe lângă caracteristicile formale ale obiectului suvenir care înfățișează subtil câteva trăsături morale și fizice ale regelui, funcționalitatea acestuia este aceea de suport pentru ceas de mână și bijuterii (lanț și/sau brățară).
Este alcătuit dintr-un suport de lemn și unul din inox. Am ales să folosesc lemn pentru că este un material nobil, iar frumusețea texturii se poate vedea atât pe lungimea obiectului cât și pe suprafața secționată. Piesa din inox oferă puțin contrast care rupe monotonia din punct de vedere vizual și evidențiază cifrul regal reprezentat.
Proiectul se adresează tuturor vizitatorilor care vor să achiziționeze un suvenir care să le amintească de familia regală și de evenimentul Marii Uniri. Obiectul suvenir a fost gândit pentru el și ea, un suport comun pe care îl pot folosi amândoi.

Participarea la concursul Centenar Creativ a fost o provocare și totodată o șansă de a gândi un obiect de serie. Am fost foarte entuziasmată de ideea producției în serie, și pentru mine, ca designer la început de drum, este un prim pas încurajator în parcursul carierei pe care vreau să o urmez."


The Queen’s Dream
Autor: Diana Toboșaru / Anayd Blu




"Prin eleganța ei, prin frumusețea deosebită, corona purtată de Regina Maria la ceremonia de încoronare din anul 1922 este o nesecată sursă de inspirație. Simbol al efortului și dorinței unei întregi națiuni, această coroană îți trezește sentimente de respect și mândrie. Inspirată de cele două pandantive ale coroanei și gândindu-mă la la simbolistica tradițională, am creeat o bijuterie cu o semnificație aparte. Cercul, simbol al soarelui, rombul, simbol al unificării materiei cu spiritul și perle, accesoriul preferat al Reginei Maria.
Colecția este formată dintr-un colier și o pereche de cercei, ambele sunt realizate din argint, bronz și perle.

Sunt o admiratoare a Reginei Maria, „ultima romantică” a României. De aceea găsesc mereu o sursă de inspirație în viața, obiectele și pasiunile ei. Din păcate, amintirea ei s-a stins și puțin știu ca a fost omul-cheie pentru Unirea din 1918."