The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Creativii care dau ora exactă în design-ul contemporan cu un ceas românesc din anii ’80

Articol / 17 Oct 2018 / The Institute
  • Creativii care dau ora exactă în design-ul contemporan cu un ceas românesc din anii ’80
  • Creativii care dau ora exactă în design-ul contemporan cu un ceas românesc din anii ’80
  • Creativii care dau ora exactă în design-ul contemporan cu un ceas românesc din anii ’80
1/3
După aproape 40 ani de la lansarea sa inițială în 1979, Optimef- primul ceas românesc- a fost relansat de către Bogdan Costea și Andrei Morariu într-o notă contemporană, mai conceptuală, mult mai tehnică și pregătită pentru o nouă realitate. Povestea din spatele acestei relansări este o poveste despre respectul pentru designul românesc și pentru tradiții, dar și despre noi tehnologii și estetici.



Povestea proiectului începe de la un fapt de care cei doi creatori și-au dat seama, că “în România existau foarte multe idei bune în zona creativă, însă foarte puține se concretizau într-un produs de serie cu valoare comercială.” Au decis, în 2014, să meargă într-o zonă de design în care nu exista niciun brand local în acel moment, cea a ceasurilor. După o documentare legată de industria orologeră din România, au ajuns la Optimef, primul ceas românesc produs între anii 1979 și 1981, pe care s-au gândit să-l relanseze “din dorința de a aminti că la noi s-au produs lucruri cool înainte să știm ce înseamnă cool”. Strategia a fost de a vedea această relansare ca o renaștere și un tribut adus industriei orologere românești și nu o continuare a vechiului brand, ci “o poveste care să vorbească despre România, astfel dacă ai fi întrebat “ce porți?”, pe lângă un produs frumos, să ai și o poveste frumoasă pe care să o spui."





Cu mult entuziasm dublat de o doză de risc asumată pentru că era un proiect dintr-un domeniu total diferit față de profesiile lor de bază, Bogdan și Andrei nu și-au fixat un target de vânzări pentru că nu aveau un termen de comparație pe piața locală. Și-au pus speranțe că va fi o idee de succes datorită unicității, calității execuției și nostalgiei pe care o emană proiectul, care va atrage un feedback pozitiv din partea pasionaților.

Fără un plan de afaceri, mergând pur și simplu pe instinct, cei doi au simțit pentru prima dată că au succes atunci când, după 5 luni de la lansarea în țară, Dezeen, unul dintre cele mai cunoscute și exigente site-uri de design din lume, a început să vândă și să promoveze ceasurile Optimef chiar cu bannere și ad-uri în limba română. A însemnat o confirmare clară a calității produsului care a trezit interesul multor publicații și site-uri de specialitate de la noi și a unor muzee și shop-uri din afară, acest lucru “ne-a făcut să înțelegem că Optimef nu vorbește doar despre noi ca designeri, ci vorbește despre România.” Recent, o altă confirmare majoră a reprezentat-o includerea produsului în shop-ul MoMa (Museum of Modern Art New York), primul produs românesc de design care a reușit acest lucru.



După cum spun ei, Optimef a impresionat pe plan internațional datorită ideii de brand vechi dintr-o țară fostă membră a blocului sovietic dar și din cauza ingeniozității conceptului Fărăzece care e legat de felul în care românii citesc ceasul. Conceptul și filosofia brand-ului și acest parfum retro al unei industrii apuse au intrigat oamenii, făcându-i să vrea să afle mai mult despre produs.

Odată cu succesul ceasului și creșterea organică a brand-ului, Bogdan și Andrei s-au gândit să diversifice portofoliul de produse, pentru a explora și materializa viziunea lor în mai multe forme care să spună mereu ceva nou și care să stârnească curiozitatea: ochelarii au apărut din dorința de a crește vizibilitatea Optimef iar borsetele în urma unei colaborări cu Summer Well Festival.

Ca preferințe personale, cei doi sunt fani ai design-ului funcțional creat de Dieter Rams pentru compania Braun, de menționat fiind modelul de ceas Braun BN0032. Acesta e modelul pe care și l-au impus și ei, “să realizeze produse care spun o poveste, fără a ne folosi de artificii inutile de design și în care frumusețea se îmbină armonios cu funcționalitatea”.