„Străbatem un moment în care designerii chiar pot lucra pe baza unei cauze cât se poate de reale și serioase”
Ediția RDW 2020 a fost gândită și construită, pentru prima dată, în jurul unei singure teme: SCHIMBAREA*CHANGE, obiectivul fiind de a chestiona rolul designului în prezent, dar și impactul acestuia asupra unui viitor mai bun. Astăzi, când ne confruntăm cu o pandemie, SCHIMBAREA a căpătat noi valențe.
Am decis astfel să facem o serie de interviuri în care să împărtășim comunității online cum se adaptează designerii și arhitecții la situația actuală.
Cariera artistică a lui Andrei Șendrea / Reg fost una experimentală, care a început cu graffiti, apoi a continuat cu ilustrații și artă murală, iar acum, design grafic și experimente tipografice. Toate acestea l-au ajutat să evolueze și să-și definească stilul.
Lucrarea sa, KIT PORTABIL DE SERIGRAFIE 3D, poate fi văzută în expoziția tematică CHANGE, din cadrul Romanian Design Week 2020, care se mută momentan pe canalele noastre de social media.
1. Ce înseamnă pentru tine SCHIMBARE (astăzi)?
Cred că puteam să privim contextele actuale de schimbare sub forma unei readaptări forțate, dar nu și redundante, care ne obligă să acordăm mai multă atenție lucrurilor simple. Schimbările majore îi fac pe oamenii inteligenți să schimbe lucruri în viața lor gândindu-se și la cei din jur. Una dintre problemele reale cred că este reprezentată de cei care nu au de gând să facă nimic în direcția asta.
2. Cum este designul în izolare? Și cum crezi că va rezista el?
Designul continuă să trăiască și acum. Nu se va opri pentru că teoretic el ar trebui să rezolve problemele actuale și nu numai. Într-un mod cât mai practic și sustenabil, nu? Cum aceste vremuri generează și alte dificultăți în afară de cele pe care le aveam până acum nu foarte mult timp, cred că și în acest domeniu, ca în multe altele, este vorba de o perioadă de adaptare. Apoi, lucrurile vor funcționa, doar că puțin altfel decât ne-am obișnuit până acum.
3. Ai deja inițiative/proiecte sau adaptări la noua situație despre care vrei să ne povestești sau pe care le-ai recomanda?
Momentan este destul de greu să pun lucrurile cap la cap în ceea ce privește proiectele personale, dar asta nu mă oprește să le gândesc în continuare pentru momentele mai oportune.
Printre altele, am început să lucrez la proiectul de dizertație, care ar tebui să fie gata peste un an. Proiect care, precum „KIT PORTABIL DE SERIGRAFIE 3D”, pe care îl vom vedea în galeria online Romanian Design Week 2020, dezvoltă o metodă dedicată designerilor prin care fiecare să poată să își creeze o bază personală de imagine cât se poate de exclusivă. Diferența fiind aceea că acest „Kit” se bazează pe inovarea unei tehnici de print deja existente prin noi prototipuri de instrumente de lucru. Noul proiect abordează o zonă mai greu de controlat, aceasta fiind universul vegetal, care se va întrepătrunde cu tehnologia.
Pentru mai multe actualizări puteți urmări contul meu de Instagram.
4. Cum arată și ce înseamnă spațiul de lucru al unui designer astăzi?
Probabil astăzi toți designerii stau în haine de freelanceri pentru că majoritatea lucrează de acasă sau de la propriile studiouri. Momentan biroul e cel de acasă, dar pentru muncă mai dezordonată atelierul este încă spațiul potrivit.
5. Ce resurse recomanzi unui designer în izolare (cărți, filme, site-uri, activități, idei)? Ce ar trebui să facă cu acest timp?
Nu cred că este o rețetă universală în nimic. Ceea ce am făcut eu, lucru pe care îl recomand tuturor după o perioadă mai mare de timp, a fost să parcurg trecutul meu profesional de la cele mai incipiente stadii până în prezent, adică de la schițe și idei din colțul paginilor, până la foldere cu fișiere care nu au ieșit niciodată la lumină.
6. Cum crezi că vei aborda practica și munca ta de acum încolo? Crezi că va fi influențată de situația actuală?
Momentan nu văd o soluție, dar cred că fiecare ne vom găsi o normalitate în ceea ce se petrece acum. Nu cred că ne vom întoarce în totalitate la stilul de viață pe care îl aveam cu toții înainte, pentru că este clar că asta ne-a adus aici.
Consider că străbatem un moment în care designerii chiar pot lucra pe baza unei cauze cât se poate de reale și serioase, dacă până acum toată lumea inventa proiecte sau se lega de tot felul de scopuri mai mult sau mai puțin izolate ca să își arate potențialul. Acum problema este peste tot și ne lovim cu toții de ea. Fiecare trebuie să găsească soluții, probleme sunt destule.
7. Ce ai vrea să schimbi și ce speri că se va schimba în această industrie, la nivel local sau/și mondial?
Sper ca oamenii să înceapă să se concentreze doar pe lucruri cu adevărat importante pentru a evita pe viitor situații asemănătoare. Chiar dacă nu va fi vorba de un virus, poate să fie vorba de alterări severe ale mediului înconjurător. Este timpul ca lucrurile să fie cu adevărat pentru oameni și gândite pe termen lung. Schimbarea în industrie vine din percepția și din modul în care fiecare se raportează la sine. Acest consum excesiv din ultimii ani a adus în mare parte un rezultat și o imagine negativă asupra zonei de creare a produselor noi. Acum, fiind cu toții nevoiți să facem un pas înapoi, ar fi util să reflectăm la cum am putea repara greșelile trecutului, cum am putea să dezvoltăm această zonă în așa fel încât să se axeze pe nevoile oamenilor în interdependență cu mediul care îi înconjoară.
8. Ce speri să vezi la RDW 2021?
Sper să văd în primul rând invoație și multe proiecte care promovează schimbarea pozitivă în activitățile uzuale ale oamenilor. Proiecte care sporesc și cresc nivelul de sustenabilitate. Proiecte care urmăresc o cauză reală și care oferă mai multă atenție în rezolvarea problemelor de actualitate.
9. Ce speri să învățăm din toată această experiență?
Sper ca toată lumea să înțeleagă că este cazul ca fiecare să se implice mai mult în ceea ce face și să o facă cu pasiune. Viața fiecărui om în fața unor situații de o asemenea complexitate este foarte firavă, iar mai apoi cred că frumos este ca fiecare om să lase în urmă lucruri prin care să ne amintim cu drag de cel care le-a creat și fapte care să ajute la un trai mai bun pentru generațiile ce vor urma.
Ediția RDW 2020 a fost gândită și construită, pentru prima dată, în jurul unei singure teme: SCHIMBAREA*CHANGE, obiectivul fiind de a chestiona rolul designului în prezent, dar și impactul acestuia asupra unui viitor mai bun. Astăzi, când ne confruntăm cu o pandemie, SCHIMBAREA a căpătat noi valențe.
Am decis astfel să facem o serie de interviuri în care să împărtășim comunității online cum se adaptează designerii și arhitecții la situația actuală.
Cariera artistică a lui Andrei Șendrea / Reg fost una experimentală, care a început cu graffiti, apoi a continuat cu ilustrații și artă murală, iar acum, design grafic și experimente tipografice. Toate acestea l-au ajutat să evolueze și să-și definească stilul.
Lucrarea sa, KIT PORTABIL DE SERIGRAFIE 3D, poate fi văzută în expoziția tematică CHANGE, din cadrul Romanian Design Week 2020, care se mută momentan pe canalele noastre de social media.
1. Ce înseamnă pentru tine SCHIMBARE (astăzi)?
Cred că puteam să privim contextele actuale de schimbare sub forma unei readaptări forțate, dar nu și redundante, care ne obligă să acordăm mai multă atenție lucrurilor simple. Schimbările majore îi fac pe oamenii inteligenți să schimbe lucruri în viața lor gândindu-se și la cei din jur. Una dintre problemele reale cred că este reprezentată de cei care nu au de gând să facă nimic în direcția asta.
2. Cum este designul în izolare? Și cum crezi că va rezista el?
Designul continuă să trăiască și acum. Nu se va opri pentru că teoretic el ar trebui să rezolve problemele actuale și nu numai. Într-un mod cât mai practic și sustenabil, nu? Cum aceste vremuri generează și alte dificultăți în afară de cele pe care le aveam până acum nu foarte mult timp, cred că și în acest domeniu, ca în multe altele, este vorba de o perioadă de adaptare. Apoi, lucrurile vor funcționa, doar că puțin altfel decât ne-am obișnuit până acum.
3. Ai deja inițiative/proiecte sau adaptări la noua situație despre care vrei să ne povestești sau pe care le-ai recomanda?
Momentan este destul de greu să pun lucrurile cap la cap în ceea ce privește proiectele personale, dar asta nu mă oprește să le gândesc în continuare pentru momentele mai oportune.
Printre altele, am început să lucrez la proiectul de dizertație, care ar tebui să fie gata peste un an. Proiect care, precum „KIT PORTABIL DE SERIGRAFIE 3D”, pe care îl vom vedea în galeria online Romanian Design Week 2020, dezvoltă o metodă dedicată designerilor prin care fiecare să poată să își creeze o bază personală de imagine cât se poate de exclusivă. Diferența fiind aceea că acest „Kit” se bazează pe inovarea unei tehnici de print deja existente prin noi prototipuri de instrumente de lucru. Noul proiect abordează o zonă mai greu de controlat, aceasta fiind universul vegetal, care se va întrepătrunde cu tehnologia.
Pentru mai multe actualizări puteți urmări contul meu de Instagram.
4. Cum arată și ce înseamnă spațiul de lucru al unui designer astăzi?
Probabil astăzi toți designerii stau în haine de freelanceri pentru că majoritatea lucrează de acasă sau de la propriile studiouri. Momentan biroul e cel de acasă, dar pentru muncă mai dezordonată atelierul este încă spațiul potrivit.
5. Ce resurse recomanzi unui designer în izolare (cărți, filme, site-uri, activități, idei)? Ce ar trebui să facă cu acest timp?
Nu cred că este o rețetă universală în nimic. Ceea ce am făcut eu, lucru pe care îl recomand tuturor după o perioadă mai mare de timp, a fost să parcurg trecutul meu profesional de la cele mai incipiente stadii până în prezent, adică de la schițe și idei din colțul paginilor, până la foldere cu fișiere care nu au ieșit niciodată la lumină.
6. Cum crezi că vei aborda practica și munca ta de acum încolo? Crezi că va fi influențată de situația actuală?
Momentan nu văd o soluție, dar cred că fiecare ne vom găsi o normalitate în ceea ce se petrece acum. Nu cred că ne vom întoarce în totalitate la stilul de viață pe care îl aveam cu toții înainte, pentru că este clar că asta ne-a adus aici.
Consider că străbatem un moment în care designerii chiar pot lucra pe baza unei cauze cât se poate de reale și serioase, dacă până acum toată lumea inventa proiecte sau se lega de tot felul de scopuri mai mult sau mai puțin izolate ca să își arate potențialul. Acum problema este peste tot și ne lovim cu toții de ea. Fiecare trebuie să găsească soluții, probleme sunt destule.
7. Ce ai vrea să schimbi și ce speri că se va schimba în această industrie, la nivel local sau/și mondial?
Sper ca oamenii să înceapă să se concentreze doar pe lucruri cu adevărat importante pentru a evita pe viitor situații asemănătoare. Chiar dacă nu va fi vorba de un virus, poate să fie vorba de alterări severe ale mediului înconjurător. Este timpul ca lucrurile să fie cu adevărat pentru oameni și gândite pe termen lung. Schimbarea în industrie vine din percepția și din modul în care fiecare se raportează la sine. Acest consum excesiv din ultimii ani a adus în mare parte un rezultat și o imagine negativă asupra zonei de creare a produselor noi. Acum, fiind cu toții nevoiți să facem un pas înapoi, ar fi util să reflectăm la cum am putea repara greșelile trecutului, cum am putea să dezvoltăm această zonă în așa fel încât să se axeze pe nevoile oamenilor în interdependență cu mediul care îi înconjoară.
8. Ce speri să vezi la RDW 2021?
Sper să văd în primul rând invoație și multe proiecte care promovează schimbarea pozitivă în activitățile uzuale ale oamenilor. Proiecte care sporesc și cresc nivelul de sustenabilitate. Proiecte care urmăresc o cauză reală și care oferă mai multă atenție în rezolvarea problemelor de actualitate.
9. Ce speri să învățăm din toată această experiență?
Sper ca toată lumea să înțeleagă că este cazul ca fiecare să se implice mai mult în ceea ce face și să o facă cu pasiune. Viața fiecărui om în fața unor situații de o asemenea complexitate este foarte firavă, iar mai apoi cred că frumos este ca fiecare om să lase în urmă lucruri prin care să ne amintim cu drag de cel care le-a creat și fapte care să ajute la un trai mai bun pentru generațiile ce vor urma.