The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Însemnări din vremea #stămacasă – Mădălina Teler

Articol / 21 Apr 2020 / The Institute
  • Însemnări din vremea #stămacasă – Mădălina TelerMădălina Teler
1/1
„Sper să învățăm să apreciem cu adevărat libertățile și privilegiile de care ne bucurăm și să fim mai solidari cu cei mai vulnerabili dintre noi”

Ediția RDW 2020 a fost gândită și construită, pentru prima dată, în jurul unei singure teme: SCHIMBAREA*CHANGE, obiectivul fiind de a chestiona rolul designului în prezent, dar și impactul acestuia asupra unui viitor mai bun. Astăzi, când ne confruntăm cu o pandemie, SCHIMBAREA a căpătat noi valențe.

Am decis astfel să facem o serie de interviuri în care să împărtășim comunității online cum se adaptează designerii și arhitecții la situația actuală.

Mădălina Teler a absolvit Universitatea Națională de Arte București, cu specializarea ȋn ceramică, urmȃnd apoi masterul de Design de interior la aceeași Universitate. La finalul studiilor, dorind să folosească cunoștintele dobȃndite și să ȋmbine cele două specializări, a pornit proiectul personal De Ceramică. Lansat ȋn 2013, De Ceramică ȋși propune să creeze obiecte unice, cu un design minimalist dar și obiecte cu un decor inspirat de elemente arhitecturale. Obiectele De Ceramică sunt atȃt funcționale cȃt și decorative și sunt realizate ȋn principal din porțelan, dar și din gresie.

Lucrările sale, A_Round și Vase no.1, pot fi văzute în expoziția tematică CHANGE, din cadrul Romanian Design Week 2020, care se mută momentan pe canalele noastre de social media.

1. Ce înseamnă pentru tine SCHIMBARE (astăzi)?
Astăzi, în contextul pandemiei coronavirus, SCHIMBAREA, cu majuscule, depinde de noi toți, este un proces colectiv pe care începem să-l înțelegem din izolare. Și poate când această perioadă, cumva suspendată în timp, se va încheia, va declanșa schimbările necesare pe care nu le mai putem ignora și amâna. Sunt multe schimbări pe care mi-ar plăcea să le văd întâmplându-se și câteva la care pot și doresc să particip în continuare prin munca mea.

2. Cum este designul în izolare? Și cum crezi că va rezista el?
Poate izolarea te obligă să pui puțin mai mult gând în planurile tale, să fie puțin mai procesate, cizelate, distilate înainte de a le face. Cred că ai mai mult răgaz cumva pentru asta, la fel cum ai pentru orice altceva acum. Pe de-o parte, perioada asta de criză e și o oportunitate să faci un pas în lateral și să reflectezi asupra ideilor tale mai bine. Designul va rezista și după Corona, poate va fi doar mai resposabil puțin, sper.

3. Ai deja inițiative/proiecte sau adaptări la noua situație despre care vrei să ne povestești sau pe care le-ai recomanda?
Principala adaptare este axarea pe online atât pentru eforturile de promovare cât și pentru noi căi de colaborare la distanță. Desigur, după o perioadă de adaptare psihologică la noua realitate, revine și pofta creatoare și de noi experimente în atelier. Momentan mă relaxez creând mici, foarte mici obiecte din resturile de material rezultat din curățarea matrițelor după turnare. Tot un fel de reciclare, dar în varianta mini.

4. Cum arată și ce înseamnă spațiul de lucru al unui designer astăzi?
Atelierul este neschimbat, lipsește din el doar sora și partenera mea de lucru. În rest, pot spune, acum, că sunt norocoasă că trăiesc și lucrez în același loc. Recent am tot felul de idei de amenajare a showroomului care sper să poată fi vizitat cât mai curând.






5. Profiți de zilele astea pentru a lucra la proiectul pentru RDW?

Deocamdată nu. Majoritatea eforturilor sunt concentrate mai mult pe promovarea online decât pe producție, deși aceasta continuă într-un ritm lent.

6. Ce resurse recomanzi unui designer în izolare (cărți, filme, site-uri, activități, idei)? Ce ar trebui să facă cu acest timp?
Cred că fiecare își are propriile resurse, iar eu îmi găsesc refugiul tot în ceramică. Continui să lucrez și să dezvolt laturi ale activității mele pe care încă nu le aprofundasem, cum ar fi lucrul la roata olarului. Descopăr artiști ceramiști și noi tehnici de lucru pe YouTube sau pe alte canale, ascult muzică și podcasturi sau răsfoiesc albumele de design de prin casă. Încerc pe cât pot să dau un sens acestui timp și să nu îl las să treacă pur și simplu. Și caut astfel să îl umplu cu lucruri care îmi fac cu adevărat plăcere, acele lucruri care mă definesc.
Cred că perioada aceasta dificilă ne solicită mult psihic și cred că în principal ar trebui să ne îngrijim și să fim mai răbdători și mai buni cu noi și cu ceilalți.

7. Cum crezi că vei aborda practica și munca ta de acum încolo? Crezi că va fi influențată de situația actuală?
Vorbind de schimbare, una importantă este cea legată de mediu și de sustenabilitate. Ea poate fi realizată prin procesul de producție și prin materialele folosite. Ceramica îmi oferă această șansă, deși nu este un proces 100% clean, fără reziduuri toxice și material irosit. Tocmai de asta mi-am propus să reduc la minimum posibil aceste aspecte. Nu este o idee nouă, dată de situația actuală, ea stând și la baza proiectului pentru RDW, dar cu siguranță criza aceasta mă motivează și mai mult să merg în această direcție.

8. Ce ai vrea să schimbi și ce speri că se va schimba în această industrie, la nivel local sau/și mondial?

Cred că există deja un trend în această industrie spre grija față de mediu și accentul pe dezvoltarea micilor studiouri sau manufacturi locale, în cazul ceramicii, cel puțin. Sper ca acest trend să se accelereze pentru a se produce cu adevarat o schimbare atât la nivel local cât și global.

9. Ce speri să vezi la RDW 2021?

Sper să văd mulți oameni! :)
Romanian Design Week a adus întotdeauna o selecție de proiecte foarte bune de design și sunt convinsă că ediția din 2021 va fi una la fel de reușită. Recunosc, tema ediției din acest an m-a entuziasmat destul de tare și eram foarte curioasă de expoziția de la Muzeul Național de Artă. Voi continua însă, să vă urmăresc online.

10. Ce speri să învățăm din toată această experiență?
Sper să învățăm să apreciem cu adevărat libertățile și privilegiile de care ne bucurăm și să fim mai solidari cu cei mai vulnerabili dintre noi.