The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Însemnări post-izolare – Vlad Țenu

Articol / 08 Iun 2020 / The Institute
  • Însemnări post-izolare – Vlad ȚenuVlad Țenu
1/1
„Pentru unii designeri este o oportunitate nemaîntâlnită această perioadă de distanțare socială, prin urmare un moment propice investigațiilor sau explorării unor idei noi”

Ediția RDW 2020 a fost gândită și construită, pentru prima dată, în jurul unei singure teme: SCHIMBAREA*CHANGE, obiectivul fiind de a chestiona rolul designului în prezent, dar și impactul acestuia asupra unui viitor mai bun. Astăzi, când ne confruntăm cu o pandemie, SCHIMBAREA a căpătat noi valențe.

Am decis astfel să facem o serie de interviuri în care să împărtășim comunității online cum se adaptează designerii și arhitecții la situația actuală, inițial în izolare, iar acum, post-izolare.

Astăzi vorbim cu designerul Vlad Țenu. Lucrarea sa, MINIPLEX, poate fi văzută în expoziția CHANGE, din cadrul Romanian Design Week 2020, care s-a mutat momentan pe canalele noastre de social media.

1. Ce înseamnă pentru tine SCHIMBARE (astăzi)?
Schimbarea (în domeniul designului) a fost probabil întotdeauna asociată cu ideea de progres, de evoluție tehnologică, cu o idee de îmbunătățire a condițiilor de viață. Astăzi înseamnă în primul rând o necesitate, o urgență, fiind nevoie de o schimbare de paradigmă substanțială, o reevaluare a principiilor de bază ale designului prin prisma sustenabilității. Cu siguranță simt o înclinație spre resetare și reflexie în această perioadă, fără o nevoie acută de a fi productiv în sine sau de a crea din acea inerție pe care am avut-o dintotdeauna - devine important acest nivel de relevanță a proiectelor viitoare și ancorarea lor în necestitățile și exigențele care se schimbă și ele în mod continuu.

2. Cum a fost designul în izolare?
De cele mai multe ori poate chiar ideile cele mai valoroase se nasc din izolare, din munca asiduă pe un proiect anume, din partea de investigație care se întâmplă în atelier sau în intimitatea casei. Pentru unii designeri este o oportunitate nemaîntâlnită această perioadă de distanțare socială, prin urmare un moment propice investigațiilor sau explorării unor idei noi.



3. Ai inițiative/proiecte sau adaptări la noua situație despre care vrei să ne povestești sau pe care le-ai recomanda?
Am fost interesat de ceva vreme de lumea virtuală, de navigarea acestor tărâmuri tridimensionale de către public prin AR sau VR - realitate augmentată sau virtuală. Ca arhitect și designer majoritatea procesului meu creativ se desfășoara în 3D CAD, așadar mi se pare interesant conceptul de a invita consumatorii de design atât în acest proces de creație, cât și în explorarea rezultatelor finale.

4. Cum arată și ce înseamnă spațiul de lucru al unui designer astăzi?
Spațiul meu fizic de lucru din ultimul timp este acasă, în camera de zi, unde mă pot axa mai puțin pe construit sau pe dezvoltat prototipuri și mai mult pe unele direcții noi conceptuale, constanta fiind întotdeauna activitatea din același spațiu virtual de lucru din domeniul 3D infinit de CAD.

5. Ce resurse recomanzi unui designer în această perioadă (cărți, filme, site-uri, activități, idei)?
Cred că această perioadă este o oportunitate de a ieși din rutină, dintr-o zonă de confort creativ sau dintr-o metodologie de lucru, fie ea perfecționată pe termen lung. Activitatea mea a avut dintotdeauna o abordare multi-disciplinară, prin urmare studiul unor direcții de interes adiacente este binevenit în aceste zile. Revin adesea la unele exerciții de programare, unele cărți de biologie sau chiar unele cărți de specialitate deja citite cu ani în urmă. Bineînțeles, există și platforme precum Goodreads sau Mubi pe care le-aș recomanda cu drag pentru momente de destindere.

6. Cum crezi că vei aborda practica și munca ta de acum încolo? Crezi că va fi influențată de situația actuală?
Absolut! Ca arhitect, am fost învățat dintotdeauna să răspund contextului, iar situația foarte dificilă în care ne aflăm este fără precedent și trebuie înțeleasă ca atare, fiind foarte important să stabilim ce anume încă este relevant, implicațiile și schimbările ce vor urma în modul nostru de viață și mai ales ce va mai fi relevant de acum încolo. Cum poate un designer crea în acest moment fără să înțeleagă pe deplin această criză globală și cum s-a ajuns aici? Este o responsabilitate pe care fiecare din noi, fie designer, artist sau arhitect, trebuie să ne-o asumăm. Cu siguranță mă aflu si eu într-un moment de răscruce. Rămâne de văzut cum va evolua modul meu de lucru, însă este posibil ca activitatea mea să se extindă în direcții noi ca răspuns la probleme noi.

7. Ce ai vrea să schimbi și ce speri că se va schimba în această industrie, la nivel local sau/și mondial?
Colaborare. Sper să ne putem uni forțele și să acționăm la nivel global, atât ca designeri sau arhitecți, cât și ca oameni. Așa cum răspundem cu promptitudine unor situații de criză, sper să rămână și să se extindă această solidaritate, pentru a putea acționa cu o forță care transcende națiunile sau continentele, deoarece nu văd cum altfel vom putea lupta pentru sustenabilitate și combaterea încălzirii globale fără să depășim limitele politice și să ne sincronizăm într-o mișcare de anvergură mondială.

8. Ce speri să vezi la RDW 2021?
Colaborare și multi-disciplinaritate. Dintotdeauna mi-am orientat activitatea în jurul cercetării, a informării designului de către alte discipline și susținută de moduri de gândire și de lucru alternative - de aici și natura experimentală și abstractă a proiectelor mele. Sper ca această atitudine de colaborare și de împărtășire a descoperirilor întregii comunități (de tip ‘open source’) să fie prezente în viitoarele ediții ale RDW.

9. Ce speri să învățăm din toată această experiență?
În general omenirea a învățat destul de greu din greșeli, din experiențele anterioare sau poate că memoria generațiilor s-a dovedit a fi relativ scurtă. Din păcate, a fost deseori nevoie de catastrofe globale pentru a trezi anumite valori și instincte de empatie sau umanitate în noi, pentru a asculta de aceste semnale de alarmă date în mod repetat de către natură. Cred că este foarte important să înțelegem acest lucru, să ne oprim pentru un moment și poate că doar printr-o nouă formă de conștiință colectivă ne vom putea mobiliza pentru a schimba modul defectuos în care operăm și pentru a face loc unei reforme în viețile noastre de zi cu zi, pentru a aduce un impact pozitiv, de substanță, care să rămână și pentru generațiile viitoare.