The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Prezențe internaționale la RDW 2020: Kajsa Willner

Articol / 21 Mai 2020 / The Institute
  • Prezențe internaționale la RDW 2020: Kajsa WillnerKajsa Willner @David Möller
1/1
„Împreună putem să creăm un viitor mai bun, iar gândirea creativă va reprezenta o parte importantă din acest proces”

Alături de Qreator by IQOS lansăm o nouă categorie de evenimente în cadrul ediției de anul acesta a Romanian Design Week. Este vorba despre DESIGN FLAGS, o serie de șapte expoziții care documentează evoluția designului din perspective culturale internaționale, care ar fi fost găzduite de spațiul Qreator by IQOS.

Până când ne vom revedea, vă prezentăm lucrările parte din Design Flags aici, într-o galerie virtuală, unde am pornit și o serie de interviuri cu echipele din spatele lor. Astfel, avem ocazia să descoperim împreună ideile și insighturile de la care a pornit fiecare dintre proiecte.

Expozițiile vor putea fi vizitate offline în spațiul QREATOR by IQOS, în cadrul Romanian Design Week 2020, care are loc în septembrie.
Cele șapte expoziții, realizate alături de Ambasada Spaniei la București, Institutul Maghiar din București, Centrul Ceh, Designmuseum Danmark, CHART, Next Nature și KWY.studio, investighează noi abordări și preocupări în design, prezintă idei inovatoare și produse ce reușesc să redefinească sfera din care fac parte.

Următorul designer cu care am vorbit este Kajsa Willner, din Suedia, a cărei lucrare face parte din expoziția Matters - Rethinking Materials, dezvoltată de CHART în colaborare cu Designmuseum Danmark.

Expoziția Matters - Rethinking Materials este curatoriată de Line Ulrika Christiansen din partea CHART și Pernille Stockmarr din partea Designmuseum Danmark și prezintă lucrările a cinci tineri designeri nordici, invitați de organizatori să exploreze practici noi și materiale neconvenționale cu scopul de a deschide o discuție mai amplă despre designul contemporan.

1. Pentru început, spune-ne mai multe despre proiectul tău, Polarized portraits, parte din expoziția Matters - Rethinking Materials.
Cum a început?

Proiectul a început printr-o colaborare anterioară cu un cercetător în știința materialelor, într-un proiect numit What Matters, unde în calitate de designer am fost rugată să lucrez cu materialele pe care el le cerceta și cu care am început să schimb idei, pentru a dezvolta împreună un proiect.



Photo credits: Freya McOmish

Ce te-a inspirat?
Un microscop cu lumină polarizată, folosit de acest cercetător în laborator pentru a examina materialele. După o perioadă de cercetare, am aflat cum funcționează și am început să mă joc cu lumina, ondulând-o, blocând-o și transformând-o pentru a forța interferențe.

Ce ai urmărit prin dezvoltarea acestui proiect?
Să explorez și să dezvolt o tehnică și un material, apoi să le combin cu un scop. Aici intervine plasticul de unică folosință. Oamenii sunt conștienți de problema plasticului, de cât de multe deșeuri din plastic producem, mai ales cel de unică folosință, deșeuri care ajung fie la gropa de gunoi fie în natură. Jucându-mă cu acest fenomen optic al luminii polarizante aplicate unei bucăți din plastic, am creat o radiografie imaginară a planetei Pământ. Lucrarea examinează cum plasticul de unică folosință se poate transforma în portrete estetice, de artă optică, ce reflectă lumea în care trăim. În ciuda acestei dimensiuni estetice, deșeul din plastic este văzut în continuare ca fiind nociv pentru mediul înconjurător, proiectul îndemnând la schimbare.

Ce încearcă lucrarea să transmită sau să aducă în discursul public?
Dovedește că designul este o unealtă de comunicare pentru știință și cercetare, una care poate ajunge la o audiență mai mare. Ne îndeamnă să regândim modul în care folosim plasticul.

Cum a fost să faci parte din expoziția Matters - Rethinking Materials?
A fost o mare onoare pentru mine. A fost foarte interesant să întâlnesc curatori și designeri cu care am putut discuta despre acest subiect, despre viitorul designului și rolul designerilor în acest proces.

2. Cum regândim materialele în ziua de astăzi? Care este perspectiva ta asupra curiozității și abilității designerilor de a inova când vine vorba de materiale noi?
Sunt multe moduri în care putem folosi materialele. Cred că designerii joacă și vor continua să joace un rol important în ceea ce privește inovarea și dezvoltarea unor materiale noi, din perspective diferite.

3. Povestește-ne despre parcursul tău profesional și alte proiecte pe care le-ai dezvoltat. De care proiectești cel mai mândră?
Am început să studiez arta cu mult înainte de a pleca în Italia (Roma și Milano), pentru a-mi da licența în Mobilier și design industrial. După absolvire m-am mutat în Țările de Jos, Eindhoven, unde am făcut practică pentru un designer conceptual și am lucrat la o companie de mobilă. După câțiva ani în străinătate, m-am mutat înapoi acasă, în Suedia, iar în 2013 mi-am deschis propriul studio.
Lucrez pe diferite proiecte, depinzând de misiunea care mi se încredințează. De curând am creat mobilierul pentru un muzeu de artă din Suedia, numit Hallands Konstmuseum.



Photo credits: Hallands Art Museum

4. Cum răspunde sau se adaptează industria creativă din Suedia crizei curente cu care ne confruntăm? Crezi că această situație se poate transforma într-o oportunitate pentru omenire de a-și reevalua valorile, prioritățile și mai ales acțiunile?
Pentru sectorul cultural, ca și pentru multe alte domenii, este o perioadă dificilă din punct de vedere financiar. Pentru umanitate totuși și pentru planetă văd o luminiță la capătul tunelului. Știm că acum politicienii și președinții pot închide granițele țărilor, ceea ce înseamnă că putem și noi face ceva similar, dar plănuit și mai puțin dramatic, pentru a salva planeta. Acest lucru îmi dă speranță și în calitate de mamă a doi copii, care mi-aș dori să aibă șansa de a crește într-o lume în care adulții își asumă responsabilitatea și acționează.

5. Ce te aștepți să se întâmple în lumea designului, ca adaptare sau reacție, poate chiar ca răspuns al crizei curente? Ce ți-ai dori tu să se întâmple?
Cred cu tărie că designul va fi un ingredient important în rezolvarea, comunicarea, inventarea și luarea măsurilor în direcția potrivită. Sper ca designerii să fie invitați să discute cu politicieni, companii, instituții și așa mai departe pentru a-și exprima punctul de vedere privind provocările cu care ne confruntăm și soluțiile pe care le putem genera. Împreună putem să creăm un viitor mai bun, iar gândirea creativă va reprezenta o parte importantă din acest proces.

6. Ce resurse i-ai recomanda unei persoane creative pentru această perioadă de distanțare socială și izolare (activități, carți, cursuri online sau alte resurse)?
Să-și evalueze bugetul companiei, pentru a vedea cum poate depăși această perioadă. După etapa de degradare, disperare și lipsă de speranță, să accepte incertitudinea și să încerce să găsească strategii pentru a merge mai departe, să se pregătească pentru ca business-ul său să supraviețuiască și să se reclădească după Covid-19.

7. Crezi că pot fi constrângerile un îndemn sau chiar o necesitate pentru ca actul de creație să aibă loc?
Uneori da, alteori nu. Depinde foarte mult de viziunea proiectului. Ce consider a fi întotdeauna importante sunt deadline-urile, pentru a-ți putea seta un plan, dar și pentru a fi presat să vii cu idei bune.

8. Ce te aștepti să însemne în viitor Regândirea materialelor sau Schimbarea?
Multe companii, industrii și instituții de învățământ din afara domeniului de artă sunt în urmă în ceea ce privește procesele de regândire și tranziția către un flux și o economie circulare. Cred că designerii aduc o completare acestui puzzle, care vine cu o nouă perspectivă asupra modurilor în care putem gestiona provocările, fie ele mari sau mici. Cred de asemenea că multe companii scapă din vedere abilitatea unui designer de a le comunica ideile și de a le prezenta unui public mai larg. Un bun exemplu pentru a arăta importanța rolului pe care îl are designerul, ca piesă din acest puzzle, este Jenny Nordberg, un designer stabilit în Sudul Suediei, care a fost angajată de diferite companii, din diferite domenii, pentru a le ajuta să devină neutre din punct de vedere climatic.

Un alt exemplu este chiar studioul meu și proiectul pe care îl desfășurăm acum. Am primit provocarea de a crea o expoziție ce acoperă trei ani de cercetare privind modul în care putem crea o societate mai sustenabilă în ceea ce privește plasticul. Ideea este să folosim arta și designul ca instrumente pentru a ajunge la un public cât mai larg, căruia să-i comunicăm provocările complexe, precum și avantajele plasticului reieșite din acest studiu.

O poți găsi pe Kajsa Willner:
https://kajsawillner.com/
https://www.instagram.com/studiokajsawillner/

Seria de expoziții internaționale Design Flags este susținută de Qreator by IQOS.

Qreator by IQOS – Home of Creativity este unul dintre cei mai activi promotori și facilitatori de creativitate din zona culturală bucureșteană. Prin evenimentele pe care le organizează sau le găzduiește, Qreator by IQOS conectează comunitățile creative ale Bucureștiului cu toți cei pasionați de creativitate, în toate formele ei. Qreator by IQOS pune la dispoziţie un spaţiu în care aceștia se pot exprima și pot colabora, dar și resursele tehnologice necesare pentru a-și pune în practică ideile și proiectele. Mai multe informații pe www.qreator.ro și www.facebook.com/qreator.