The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Recomandări pentru Crăciun: CARLA SZABO

Interviu / 09 Dec 2020 / INSTITUTE.RO
  • Recomandări pentru Crăciun: CARLA SZABOcolierul Moko
  • Recomandări pentru Crăciun: CARLA SZABOlibelula
  • Recomandări pentru Crăciun: CARLA SZABOGolden-Birds-Necklace
  • Recomandări pentru Crăciun: CARLA SZABOPearls-Doggy-Necklace-
  • Recomandări pentru Crăciun: CARLA SZABO
1/5
Carla Szabo este unul dintre cei mai longevivi și spectaculoși designeri români, care, de mai bine de 15 ani, își canalizează energia creativă în jurul universului bijuteriei, a personajelor și a obiectelor speciale. Am povestit cu Carla despre industriile creative locale și evoluția acestora, despre intuiții și proiecte, dar și despre motive de optimism și viitor.
 
Ești unul dintre pionierii designului de produs din România. Cum a început povestea brandului Carla Szabo? Cum arătau atunci motivațiile, dar mai ales scena locală?
Povestea brandului s-a creat pe parcurs și fără o agendă prestabilită. Piața de design și, în general, cea de consum, în România s-a dezvoltat pe tăcute, fără ca vreunul dintre noi, designerii, să conștientizăm complet ce facem. Intuiția a ținut loc de plan de business. 
Dacă design de produs convenim că înseamnă producție de serie, atunci am început să realizez acest lucru, în 2003. Am plecat la drum cu o "foame" de design și îmi doream să fac obiecte utile și frumoase, așa cum am învățat în facultate. Piața era aproape goală, știam foarte puțini designeri, care să facă serie atunci și majoritatea activau în zona de producție publicitară sau în cea de fashion.
Producția o externalizam către ateliere sau fabrici pe care le găseam, din vorbă în vorbă. Chiar dacă internet exista, încă nu găseai date online despre aceștia. În afară de proiectare și prototipare, mă ocupam și de management de producție. Ce însemna asta? Identificam sursa de materie primă, apoi o duceam la producător și de acolo preluam produsul uneori finalizat, alteori pe părți componente ale lui, iar montajul îl făceam în atelierul meu. La momentul respectiv, atelierele nu aveau încă, la rândul lor, temele făcute. Adică, nu știau de unde să procure materiale sau să realizeze modele noi, în afara celor cu care erau deja obișnuiți. De aceea, colaborările erau o aventură în sine, o luptă de convingere pentru a realiza modele noi, inedite pentru acel timp.
 
Cum se vede acum evoluția industriilor creative locale din perspectiva ta, după atâția ani? Care sunt principalele motive sau resurse de optimism? Și ce ai fi sperat să se întâmple în teremeni de evoluții și încă nu s-a întâmplat?
Foarte multe s-au schimbat. Knowhow-ul a crescut, lumea s-a specializat, piețele s-au conturat. Asta a însemnat și o mai mare concurență între noi designerii, pe o piața încă foarte mică. Obiectele realizate în serii foarte mari, pe filiere en-gros au în continuare întâietate în alegerile consumatorului, dar optimism putem găsi într-o diferență mai clară care există acum în ochii consumatorului, între un produs local, realizat cu resurse și mână de lucru scumpe, dar "bine făcute" și un producător mare, cu costuri mult mai accesibile dar care are probleme de calitate. 
Evoluție în acest subiect, presupune în fapt, o aliniere cât mai rapidă la un trend mondial al consumului. În alte cuvinte să ținem pasul cu ce se petrece în jur. Dar între timp, consumul a devenit din ce în ce mai stigmatizat ceea ce face din punctul meu de vedere, producția locală (aflată pe piața medie și de lux) să capete o importanță mai mare. De ce? Deoarece putem deveni un posibil răspuns pentru consum și poluare. Acest trend este însă incipient, mai avem nevoie de timp și răbdare, ca el să devină o alternativă reală pentru un consumator conștient.
 
Cum a evoluat clientul Carla Szabo în toți aceștia ani?
Îmi permit să presupun și sper să nu greșesc, că odată cu mine. 
 
Care au fost principalele milestone-uri Carla Szabo, fie că vorbim de colecții/personaje imaginate/evenimente/schimbări în evoluția brandului tău și a ta ca artist?
Oh, vai, atâtea...  Întâi a fost poziția de art director la care am renunțat după ce am înțeles că publicitatea nu este pentru mine. Apoi după 7 ani de design interior, am renunțat la acest domeniu deoarece s-a petrecut în perioada cea mai gri a economiei, în anii 2000, când nu erau onorate lucrările, iar munca profesională, nerespectată. Ce am creat în zona bijuteriei, în cei 17 ani de existență, din nou, a trecut prin foarte multe etape și schimbări. Aceste etape au oglindit mereu schimbările din viața personală, dar și descoperirea unei noi tehnici sau unui nou material care m-au inspirat. Ultima schimbare se datorează carierei de pedagog, în care am pășit acum 4 ani. Este, într-un fel, cea care aduce un sens precis și util, unui demers profesional foarte variat, cum s-a dovedit a fi al meu de-a lungul timpului.
 
Care sunt, din punctul tău de vedere, principalele etape și ingrediente pe care trebuie să le aibă un proces creativ? Cum l-ai explica sau deconstrui? 
Am observat că ceea ce face o persoană creativă, este ombilical legat de simțirea lui, iar eu nu sunt o excepție.
Un proces creativ sănătos, cred că ar trebui să pornească dintr-o simțire autentică și etică, iar în pentru materializarea acestuia, artistul ar trebui să aibă în vedere beneficiul utilizatorului final. 
 
Cum se transformă sau se poate transforma creativitatea sau viziunea artistică individuală într-o piață funcțională și de succes? Cât de importantă este colaborarea în acest sens, din punctul tău de vedere? Și ce poate însemna ea?
Orice mesaj ai avea, ca persoană creativă, în zilele noastre, se traduce prin a avea un produs. Totul se desfășoară acum, într-o schemă foarte precisă de funcționare, de comunicare între sursă (artist, designer etc) și beneficiar. Este un proces complex și cu reguli destul de dure. 
Succesul este o unitate de măsură subiectivă. Poți considera că ai succes dacă mesajul tău ajunge la public sau poți considera că, să trăiești decent din ce vinzi este suficient sau poți să îți dorești să vinzi pe 5 continente și abia atunci să consideri că ai succes. 
În România, din punctul meu de vedere, succesul ar veni cu adevărat, o dată cu recunoașterea și susținerea breslei creative de către stat. 
Colaborarea este esențială și inevitabilă în zilele noastre. Produsul nu poate ființa, fără un complex de asocieri și colaborări. Acest fapt, înseamnă în primul rând, o comunitate de breaslă, dar și o coabitare în sisteme mari, prefabricate și conținătoare precum: piețele de desfacere, de promovare locale sau globale (ex.: platformele de vânzare, rețelele de socializare etc.).
 
Ce speri și ce crezi că se va întâmpla pe piața de design în RO în următorii ani? Ce consideri că ar fi oportun sau esențial să se întâmple? Și cum crezi că va afecta perioada actuală evoluția industriilor creative, fie că vorbim pe plan local sau global?
Nu știu ce urmează să se întâmple pe piața românească, dar cum am pomenit și mai sus, ar fi oportună o poziție asumată și promovată a designului local, așa cum face, de exemplu, The Institute.
Perioada actuală este fără precedent și în ea este absorbită economia în ansamblul ei. Industriile creative, desigur, nu se pot disocia de scăderea care se observă deja.
Pe de altă parte, în perioadele de criză, creativitatea crește iar lumea găsește soluții care mai de care mai surprinzătoare pentru a supraviețui și a merge mai departe.
 
Ce să așteptăm de la Carla Szabo pentru 2021? La ce proiecte lucrezi?
Investesc în continuare în poziția de profesor din cadrul FADD design, dar merg în paralel cu brandul de bijuterii, în care mai cred cu entuziasm.
 
Top 3 creații Carla Szabo preferate de...Carla Szabo
Colecția Bugs (libelula), care mi-a deschis drumul către realizarea de bijuterie, undeva în 2003.
Personajul Moko, deoarece a funcționat ca mascotă pentru brand pentru mai mulți ani și m-a inspirat la realizarea de bijuterii cu acesta dar și numeroase materiale de promovare printre care  banda desenată "Aventuri în Ha-ha!Stan".
Colecția Reflective, deoarece este una dintre cele mai longevive și de succes colecții ale mele, aflată încă în producție și cerere.
Imaginile se pot descărca de aici
 
3 motive pentru care ar trebui să investești în design românesc. 
designul românesc susține economia locală 
designul românesc crează cultură obiectuală... românească
designul românesc este o alternativă sustenabilă pentru problemele actuale precum consumerismul și implicit, poluarea.
 
 
Care sunt designerii tăi ro preferați (indiferent de domeniu)?
Roxana Bâra (Studio Mud)
Dragoș Motică (Askia furniture)
Ana Alexe
201 Design Studio ( Mira Ene și Codrin Stănciulescu)
Mădălina Teler (de ceramica)
Kristina Dragomir