MATCA este un brand nou de parfumuri de nișă, realizate într-un atelier din Sibiu, în serii mici, după metodele parfumierilor din trecut. Acesta a fost lansat de Georgiana Ștefănoaei și Sebastian Țiplea, doi tineri care își propun să genereze experiențe olfactive și să anuleze amorțeala percepției printr-o serie de parfumuri naturale, unisex, menite să spună și să creeze povești cu ajutorul chimiei.
Am povestit cu ei despre amintiri și emoții, despre ingrediente, chimie și rețete, dar și despre micul lor portofoliu de parfumuri naturale, pe care vă invităm și pe voi să îl descoperiți pe matcanaturals.com sau pe pagina lor de instagram.
De când a început pasiunea pentru parfumuri și cum s-a dezvoltat ea pe parcurs ? Care a fost traiectoria până la brandul Matca?
Experiențele olfactive joacă un rol foarte important în viața noastră. Fiecare parfum sau aromă ne plasează emoțional într-o fracțiune de secundă într-un loc pe care mintea îl asociază cu acel miros. Călătorim doar mirosind. Eu am mirosuri care mă plasează instant pe plaje din țările în care am călătorit cu mult timp în urmă, am mirosuri care îmi aduc în față prieteni care nu mai sunt, sau care îmi amintesc intens de momente din copilărie. Cred că esențele pe care alegem să le folosim în parfumuri au deja asocieri puternice în subconștientul nostru. Am intrat în lumea creării de parfumuri acum câțiva ani, pentru a satisface o nevoie personală, și anume o alternativa “safe” și originală la parfumurile de pe piață. Nici un parfum natural sau “bio” nu ne satisfăcea pe deplin, așa că am pornit încet dar sigur în fascinanta lume a parfumeriei. Aflați în mijlocul tuturor esențelor și îmbătați de ele, tot ce am putut face a fost să învățăm și mai mult, să căutăm și mai multe ingrediente prețioase, să încercăm și mai multe blenduri, dintre care unele s-au materializat în parfumurile disponibile de astăzi.
Ce înseamnă un parfum de nișă? Cum și unde le produceți și ce presupune acest proces?
Nișa, cel puțin în parfumerie, se poate traduce prin “altceva” sau “nu pentru toată lumea”. În nișă nu există briefuri lungi de marketing, focus grupuri sau presiune pentru costuri minime cand vine vorba de ingredientele folosite. În nișă creativitatea este la cote maxime, unde te poți desfășura în libertate, știind că poți transmite o idee așa cum este ea, necenzurată. Independent. Parfumurile MATCA sunt realizate în atelierul nostru, în serii mici, după metodele parfumierilor din trecut. Astfel putem controla tot procesul și putem să ajungem la calitatea pe care ne-o propunem. De la prima idee până la materializarea ei, procesul este unul de foarte lungă durată. Uneori pot exista accidente fericite, alteori trebuie sa creezi o mie de modificări ca să ajungi la concluzia că era bine acolo de unde ai plecat. Alteori, persistența poate fi foarte satisfăcătoare.
Povestiți-mi, pe scurt, despre gama voastră actuală și despre cele 4 parfumuri pe care le-ați dezvoltat? Dincolo de ingredientele și procesele acestora, cui ați spune că se adresează ele?
Din colecția noastră momentan fac parte patru parfumuri create exclusiv din ingrediente naturale. Parfumurile noastre sunt unisex, au o etichetă transparentă pe care listăm toate ingredientele și nu le ascundem după cuvinte precum “parfum”.
Parfumurile botanice (din surse naturale vegetale) au o personalitate și o complexitate aparte prin natura ingredientelor lor. Un singur ingredient natural este compus din sute sau mii de molecule, sunt “vii”, pe când un ingredient sintetic are o structură moleculară simplă și mereu standard. Parfumurile naturale ne scot dintr-o amorțeală a percepției pe care o avem față de mirosuri. Acestea se îmbină cu propria chimie a pielii, spun o întreagă poveste și te pot purta printr-un carusel de emoții.
Astăzi, credem ca este un privilegiu și un lux să simțim esența adevărată a trandafirului, a iasomiei sau a lemnului de santal.
Smoked Sunday reflectă personalitatea creatorului său într-o zi de duminică - puternic la suprafața (lemn ars), sensibil pe dinăuntru (flori albe), cu apucături metafizice și introspecte (santal) și hippie la suflet (patchouli). Love it or hate it.
Lurra, pentru iubitorii de vetiver, un ingredient îndrăgit pretutindeni pentru eleganța sa. Este versatil, te transpune oriunde. O clientă a scris: “minunatul Lurra care miroase a nopți calde de vară purtate printre cărți.”
Oakmoss Tabac - notele balsamice de rășini se împletesc cu ascuțimea oakmoss-ului și a tabacului. Classic, “dark” și sofisticat.
Pianista, inițial creat custom pentru o mamă pianistă, este “soothing” și atinge diferite corzi interioare. O clientă a scris: “Pianista este, fără îndoială, cel mai frumos, interesant și plin de personalitate parfum pe care l-am purtat vreodată.”
Ce vă propuneți de la Matca? Unde vă doriți să ajungă acest brand? Și ce impact sperați săaibă pe piața locală sau regională de parfumuri?
Ne propunem să crească frumos și să păstreze același manifest și set de valori. Deasemenea, ne dorim să ajungă în colecțiile personale ale iubitorilor de experiențe olfactive.
Ce sfaturi ați oferi cuiva pasionat și dornic să afle mai multe despre universul parfumurilor? Sau ce resurse ați recomanda?
Într-adevăr avântul pasionatului poate fi frânt de contradicția informațiilor de pe Internet. Din fericire, există și surse reputabile, școli și multe multe cărți tematice. Dintre cărți, aș aminti: ″Perfume - The Alchemy of Scent″ de Jean-Claude Ellena, ″The Secret of Scent″ de Luca Turin, ″Essence & Alchemy″ de Mandy Aftel, ″Perfume and Flavour Materials of Natural Origin″ de Steffen Arctander. Perseverează, stăruiește aka “don’t give up” dacă ai simțit că alchimia lichidului cu reflexe aurii îți face inima să tresară atunci când creezi.
Și pentru că Sebastian a absolvit Facultatea de Arte din Iași (Grafica, Foto-Video) și a lucrat ca art director în București și cu diverse agenții din Iași, iar Georgiana este absolventă a specializării Comunicare și Relații Publice și a lucrat în industria de design încălțăminte (Papucei designed in Iași) și design vestimentar în Cluj, am dorit să afăm și părerea lor despre starea actuală a industriilor creative locale.
Starea actuală poate frânge orice spirit și orice avânt mai ales că industria creativă e una dintre cele mai puternic impactate momentan. Dar mai ales acum trebuie să știm să pivotăm, să anticipăm, să inovăm, sau să ne reinventăm. Credem că industriei creative îi va reveni rolul crucial de a ne scoate pe toți din amorțeala post-covid, asta dacă nu va suferi daune majore și iremediabile.
3 melodii pe care le-ați adăuga în playlistul together.
Bryan Ferry & Todd Terje - Johnny & Mary
Black Sabbath - Planet Caravan
Molly Nilsson - We're never coming home
Ce designeri/proiecte/shop-uri ro urmăriți sau ați mai recomanda?
I-am menționa pe prietenii noștri talentați de la Fire Kultur, Studio Refract, Ramona Biciusca.
Ne mai plac: materieimmaterielle, gnana studio, luneteeyewear, arana_ro
Am povestit cu ei despre amintiri și emoții, despre ingrediente, chimie și rețete, dar și despre micul lor portofoliu de parfumuri naturale, pe care vă invităm și pe voi să îl descoperiți pe matcanaturals.com sau pe pagina lor de instagram.
De când a început pasiunea pentru parfumuri și cum s-a dezvoltat ea pe parcurs ? Care a fost traiectoria până la brandul Matca?
Experiențele olfactive joacă un rol foarte important în viața noastră. Fiecare parfum sau aromă ne plasează emoțional într-o fracțiune de secundă într-un loc pe care mintea îl asociază cu acel miros. Călătorim doar mirosind. Eu am mirosuri care mă plasează instant pe plaje din țările în care am călătorit cu mult timp în urmă, am mirosuri care îmi aduc în față prieteni care nu mai sunt, sau care îmi amintesc intens de momente din copilărie. Cred că esențele pe care alegem să le folosim în parfumuri au deja asocieri puternice în subconștientul nostru. Am intrat în lumea creării de parfumuri acum câțiva ani, pentru a satisface o nevoie personală, și anume o alternativa “safe” și originală la parfumurile de pe piață. Nici un parfum natural sau “bio” nu ne satisfăcea pe deplin, așa că am pornit încet dar sigur în fascinanta lume a parfumeriei. Aflați în mijlocul tuturor esențelor și îmbătați de ele, tot ce am putut face a fost să învățăm și mai mult, să căutăm și mai multe ingrediente prețioase, să încercăm și mai multe blenduri, dintre care unele s-au materializat în parfumurile disponibile de astăzi.
Ce înseamnă un parfum de nișă? Cum și unde le produceți și ce presupune acest proces?
Nișa, cel puțin în parfumerie, se poate traduce prin “altceva” sau “nu pentru toată lumea”. În nișă nu există briefuri lungi de marketing, focus grupuri sau presiune pentru costuri minime cand vine vorba de ingredientele folosite. În nișă creativitatea este la cote maxime, unde te poți desfășura în libertate, știind că poți transmite o idee așa cum este ea, necenzurată. Independent. Parfumurile MATCA sunt realizate în atelierul nostru, în serii mici, după metodele parfumierilor din trecut. Astfel putem controla tot procesul și putem să ajungem la calitatea pe care ne-o propunem. De la prima idee până la materializarea ei, procesul este unul de foarte lungă durată. Uneori pot exista accidente fericite, alteori trebuie sa creezi o mie de modificări ca să ajungi la concluzia că era bine acolo de unde ai plecat. Alteori, persistența poate fi foarte satisfăcătoare.
Povestiți-mi, pe scurt, despre gama voastră actuală și despre cele 4 parfumuri pe care le-ați dezvoltat? Dincolo de ingredientele și procesele acestora, cui ați spune că se adresează ele?
Din colecția noastră momentan fac parte patru parfumuri create exclusiv din ingrediente naturale. Parfumurile noastre sunt unisex, au o etichetă transparentă pe care listăm toate ingredientele și nu le ascundem după cuvinte precum “parfum”.
Parfumurile botanice (din surse naturale vegetale) au o personalitate și o complexitate aparte prin natura ingredientelor lor. Un singur ingredient natural este compus din sute sau mii de molecule, sunt “vii”, pe când un ingredient sintetic are o structură moleculară simplă și mereu standard. Parfumurile naturale ne scot dintr-o amorțeală a percepției pe care o avem față de mirosuri. Acestea se îmbină cu propria chimie a pielii, spun o întreagă poveste și te pot purta printr-un carusel de emoții.
Astăzi, credem ca este un privilegiu și un lux să simțim esența adevărată a trandafirului, a iasomiei sau a lemnului de santal.
Smoked Sunday reflectă personalitatea creatorului său într-o zi de duminică - puternic la suprafața (lemn ars), sensibil pe dinăuntru (flori albe), cu apucături metafizice și introspecte (santal) și hippie la suflet (patchouli). Love it or hate it.
Lurra, pentru iubitorii de vetiver, un ingredient îndrăgit pretutindeni pentru eleganța sa. Este versatil, te transpune oriunde. O clientă a scris: “minunatul Lurra care miroase a nopți calde de vară purtate printre cărți.”
Oakmoss Tabac - notele balsamice de rășini se împletesc cu ascuțimea oakmoss-ului și a tabacului. Classic, “dark” și sofisticat.
Pianista, inițial creat custom pentru o mamă pianistă, este “soothing” și atinge diferite corzi interioare. O clientă a scris: “Pianista este, fără îndoială, cel mai frumos, interesant și plin de personalitate parfum pe care l-am purtat vreodată.”
Ce vă propuneți de la Matca? Unde vă doriți să ajungă acest brand? Și ce impact sperați săaibă pe piața locală sau regională de parfumuri?
Ne propunem să crească frumos și să păstreze același manifest și set de valori. Deasemenea, ne dorim să ajungă în colecțiile personale ale iubitorilor de experiențe olfactive.
Ce sfaturi ați oferi cuiva pasionat și dornic să afle mai multe despre universul parfumurilor? Sau ce resurse ați recomanda?
Într-adevăr avântul pasionatului poate fi frânt de contradicția informațiilor de pe Internet. Din fericire, există și surse reputabile, școli și multe multe cărți tematice. Dintre cărți, aș aminti: ″Perfume - The Alchemy of Scent″ de Jean-Claude Ellena, ″The Secret of Scent″ de Luca Turin, ″Essence & Alchemy″ de Mandy Aftel, ″Perfume and Flavour Materials of Natural Origin″ de Steffen Arctander. Perseverează, stăruiește aka “don’t give up” dacă ai simțit că alchimia lichidului cu reflexe aurii îți face inima să tresară atunci când creezi.
Și pentru că Sebastian a absolvit Facultatea de Arte din Iași (Grafica, Foto-Video) și a lucrat ca art director în București și cu diverse agenții din Iași, iar Georgiana este absolventă a specializării Comunicare și Relații Publice și a lucrat în industria de design încălțăminte (Papucei designed in Iași) și design vestimentar în Cluj, am dorit să afăm și părerea lor despre starea actuală a industriilor creative locale.
Starea actuală poate frânge orice spirit și orice avânt mai ales că industria creativă e una dintre cele mai puternic impactate momentan. Dar mai ales acum trebuie să știm să pivotăm, să anticipăm, să inovăm, sau să ne reinventăm. Credem că industriei creative îi va reveni rolul crucial de a ne scoate pe toți din amorțeala post-covid, asta dacă nu va suferi daune majore și iremediabile.
3 melodii pe care le-ați adăuga în playlistul together.
Bryan Ferry & Todd Terje - Johnny & Mary
Black Sabbath - Planet Caravan
Molly Nilsson - We're never coming home
Ce designeri/proiecte/shop-uri ro urmăriți sau ați mai recomanda?
I-am menționa pe prietenii noștri talentați de la Fire Kultur, Studio Refract, Ramona Biciusca.
Ne mai plac: materieimmaterielle, gnana studio, luneteeyewear, arana_ro