Secțiunea de Arte Plastice de la DIPLOMA 2017 a reunit zeci de artiști debutanți, printre care și Luminița Medeleț, absolventă a secției de Pictură de la UNArte.
În prezent, Luminița este director adjunct în departamentul de Educație și Asistență Psihosocială la Penitenciarul Rahova din București. Alegerea făcută acum trei ani de a „testa” rolul de student UNARTE a fost determinată de nevoia de a exprima într-o formă constructivă a tot ce acumulase de-a lungul a 20 de ani de căutări şi experimentări. Toate aceste aspecte, dar și pasiunea pentru cultura japoneză, au condus-o pe Luminița Medeleț către realizarea proiectului de licență Morita.
MORITA este o formă de terapie ecologică în contextul culturii japoneze, creată de către doctorul Morita Shoma (1874–1938). Conform acestei abordări, stările nu determină comportamentul, putem coexista cu stările neplăcute în timp ce întreprindem acţiuni constructive. Esenţa metodei poate fi sumarizată în trei reguli: acceptă-ţi toată stările, cunoaşte-ţi scopul şi fă ceea ce trebuie făcut.
Lucrările de mari dimensiuni reprezintă cadre ale spațiilor închise, în care prezența ferestrelor indică în sine un spațiu închis. Pânzele de 70/100cm fac apel la elementele folosite în penitenciar pentru a securiza spațiul exterior. Lucrările de 50/50 cm aduc o completare prin imagini realiste. Obiectele și articolul vestimentar folosite sunt asociate cu elemente generatoare de teamă, încărcate de emoții negative. Eliberate de reprezentarea și reproducerea materialiste, aceste construcții se spiritualizează și deschid orizonturi semantice dincolo de conținutul obiectual și formal.
Am discutat cu Luminița despre experiența DIPLOMA și drumul ei în lumea artelor:
Î: Cum și când a fost momentul în care ai spus: „Asta vreau să facˮ?
Cum? Am mers la cursurile de pregătire pentru admitere la UNARTE. Când? Acum 3 ani. A fost un insight, o căutare de a ieși dintr-o categorie profesională care mă ducea în rutină și probabil în burn out.
Î: Cum ai descrie experiența Diploma unui student?
Experiența a fost surprinzător de plăcută, plecând de la primele contacte cu echipa și până la evenimentele care s-au derulat. Pentru mulți dintre colegi a fost o validare binevenită, pentru mine o expunere cu o situație pe care o evitam - cea de a îmi expune lucrările și de a-mi asuma reacțiile celorlalți (mai ales pentru că tema e cumva autobiografică și reprezintă un mediu pe care mulți îl rejecteaza tot pe fondul unor frici). Aș spune unui student ca e o experiență pe care e păcat sa nu o îmbrățișeze indiferent de ce beneficii aduce la nivel personal.
Î: Pe viitor îți propui să…
Pe viitor… sunt la studiile masterale tot la pictură, în primul an. Am încă un motiv să "cercetez" în interiorul meu și sigur voi aplica pentru următoarele proiecte :)
În prezent, Luminița este director adjunct în departamentul de Educație și Asistență Psihosocială la Penitenciarul Rahova din București. Alegerea făcută acum trei ani de a „testa” rolul de student UNARTE a fost determinată de nevoia de a exprima într-o formă constructivă a tot ce acumulase de-a lungul a 20 de ani de căutări şi experimentări. Toate aceste aspecte, dar și pasiunea pentru cultura japoneză, au condus-o pe Luminița Medeleț către realizarea proiectului de licență Morita.
MORITA este o formă de terapie ecologică în contextul culturii japoneze, creată de către doctorul Morita Shoma (1874–1938). Conform acestei abordări, stările nu determină comportamentul, putem coexista cu stările neplăcute în timp ce întreprindem acţiuni constructive. Esenţa metodei poate fi sumarizată în trei reguli: acceptă-ţi toată stările, cunoaşte-ţi scopul şi fă ceea ce trebuie făcut.
Lucrările de mari dimensiuni reprezintă cadre ale spațiilor închise, în care prezența ferestrelor indică în sine un spațiu închis. Pânzele de 70/100cm fac apel la elementele folosite în penitenciar pentru a securiza spațiul exterior. Lucrările de 50/50 cm aduc o completare prin imagini realiste. Obiectele și articolul vestimentar folosite sunt asociate cu elemente generatoare de teamă, încărcate de emoții negative. Eliberate de reprezentarea și reproducerea materialiste, aceste construcții se spiritualizează și deschid orizonturi semantice dincolo de conținutul obiectual și formal.
Am discutat cu Luminița despre experiența DIPLOMA și drumul ei în lumea artelor:
Î: Cum și când a fost momentul în care ai spus: „Asta vreau să facˮ?
Cum? Am mers la cursurile de pregătire pentru admitere la UNARTE. Când? Acum 3 ani. A fost un insight, o căutare de a ieși dintr-o categorie profesională care mă ducea în rutină și probabil în burn out.
Î: Cum ai descrie experiența Diploma unui student?
Experiența a fost surprinzător de plăcută, plecând de la primele contacte cu echipa și până la evenimentele care s-au derulat. Pentru mulți dintre colegi a fost o validare binevenită, pentru mine o expunere cu o situație pe care o evitam - cea de a îmi expune lucrările și de a-mi asuma reacțiile celorlalți (mai ales pentru că tema e cumva autobiografică și reprezintă un mediu pe care mulți îl rejecteaza tot pe fondul unor frici). Aș spune unui student ca e o experiență pe care e păcat sa nu o îmbrățișeze indiferent de ce beneficii aduce la nivel personal.
Î: Pe viitor îți propui să…
Pe viitor… sunt la studiile masterale tot la pictură, în primul an. Am încă un motiv să "cercetez" în interiorul meu și sigur voi aplica pentru următoarele proiecte :)