The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

A 13-a ediție a Festivalului de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania pune accentul pe modalități singulare de percepere și de exprimare a societății contemporane

Articol / 20 Feb 2020 / The Institute
  • A 13-a ediție a Festivalului de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania pune accentul pe modalități singulare de percepere și de exprimare a societății contemporane
1/1
Dacă marile provocări ale epocii noastre se caracterizează prin universalitatea lor, mass-media are tendința de a uniformiza experiențele și de a impune un limbaj comun pentru a comunica impresii care rămân însă, în mod iremediabil, unice. Tocmai această tensiune dintre tematici generale și moduri de expresie particulare va fi firul director al competiției noii ediții. Prin filmele selecționate, Competiția Internațională va oferi o panoramă a cinema-ului documentar actual, în ce are el mai ambițios din punct de vedere conceptual și formal, și va dovedi faptul că limbajul cinematografic este o materie vie, în perpetuă transformare și reinventare.

Filmele din competiție sunt, cu trei excepții notabile, filme în care autorul își fixează camera asupra lumii înconjurătoare. Aceasta apare uneori sub trăsăturile unui individ - o femeie solitară, patroana unei cafenele din mijlocul deșertului, în Strada deșertului nr. 143, ale unui imigrant nigerian stabilit în Austria, în Mișcările unui munte din apropiere, sau ale unui bărbat care moare singur și trezește un val de amintiri în consătenii lui, în Oroslan. Alteori, regizorii trasează legături pertinente între neocolonialismul începutului de secol al XX-lea, precum în Neliniște fordlandiană, războiul din Vietnam, în Sezonul nisipului, sau primele lagăre de concentrare apărute imediat după ce Hitler a ajuns la putere, în Statut și teren, și prezenta situație a lumii.

Celelalte trei filme din Competiție sunt narate la persoana întâi, ceea ce nu înseamnă că oferă perspective mai înguste despre societatea contemporană. Experiența personală a cineaștilor mediază și reliefează problematici de prim ordin precum migrația către Europa în Marea din mijloc, depresia, în Să nu credeți că o să țip, sau schimbările geopolitice din anii 1970 până astăzi în Călătoria în jurul lumii când tu erai de vârsta mea.

Pentru a evalua aceste titluri remarcabile, festivalul One World Romania a asamblat pentru prima oară un juriu format din specialiști, care va acorda un premiu filmului care împinge cel mai departe și cu cea mai mare pricepere granițele genului documentar. Juriul va fi format din cinci profesioniști ale căror opere se caracterizează printr-un melanj liber și original de genuri, estetici și formate cinematografice. Mariana Otero a realizat documentare angajate și care au stârnit polemici datorită directeței cu care abordau subiecte ardente în societate; alături de activitatea ei de regizor, predă la ateliere și universități din Franța. Ivana Mladenovic a devenit un nume important al tinerei cinematografii românești după primele sale două filme, Soldații. Poveste din Ferentari și Ivana cea Groaznică, ambele chestionând distincția dintre documentar și ficțiune. Filmografia Anei Lungu demonstrează aceeași indiferență față de categoriile tradiționale ale cinemaului și o neînfricare de a-și folosi propria viață ca material de film. Abbas Fahdel este un regizor, scenarist și critic de film franco-irakian ale cărui filme, atât de ficțiune, cât și documentare, abordează în multiple feluri traumele antrenate de conflictele din Orientul Mijlociu. Jurji Meden alătură activitatea lui de curator și director al programării la Muzeul Austriac de Film cu cea de cofondator al festivalului de conservare a patrimoniului cinematografic The Nitrate Picture Show și de regizor de filme experimentale.

Ca în anii precedenți, filmele din competiție vor fi vizionate și de un juriu alcătuit din elevi de liceu. Noutatea acestei ediții constă în parteneriatul dintre One World Romania și Super, festivalul de filme făcute de adolescenți, care vor colabora pentru a le oferi tinerilor selectați un parcurs mai aprofundat și de durată. Jurizarea din cadrul festivalul One World Romania nu va reprezenta decât prima etapă a unei adevărate imersiuni într-un mod diferit de a face și de a vedea filme. Acesta nu este accesibil decât celor care au atât o doză bună de curiozitate intelectuală, cât și acuitate în perceperea particularităților artei filmice - prima este calitatea pe care o căutăm în membrii juriului liceenilor, iar cea de-a doua este ce ne propunem să dezvoltăm la ei, prin intermediul unui atelier de film documentar de patru zile, care se va derula în timpul festivalului. Îndrumați de trei tutori din cinematografia românească, participanții vor realiza exerciții practice (fotografii și filmări) prin prisma cărora vor descoperi ce presupune reprezentarea realității prin aparatul de filmat. Ulterior, liceenii vor fi chemați să alcătuiască selecția și să organizeze din punct de vedere artistic proiecțiile din cadrul festivalului Super 2020. Cei interesați pot găsi detalii suplimentare și se pot înscrie aici.

Vă invităm să achiziționați deja abonamentele generale ale festivalului, la un preț de 200 de RON, de pe site-ul Eventbook. Numărul acestora este limitat la 100, iar abonamentul vă oferă acces atât la toate proiecțiile de filme din cadrul ediției și la evenimentul de deschidere a festivalului - care va fi cu totul special - cât și intrări la toate proiecțiile Cineclubului One World Romania în timpul anului, un DVD la alegere din colecția noastră, sacoșa festivalului și multe alte bucurii și surprize cinefile.

În așteptarea datei de 20 februarie, când vom pune în vânzare toate biletele și vom lansa site-ul oficial al ediției, rămâneți conectați la canalele One World Romania – pe Facebook și pe blog - pentru a afla constant noutăți despre ce vă pregătim la cea de-a 13-a ediție a festivalului!

ORGANIZATOR:
Asociația One World Romania

PARTENER PRINCIPAL:
Programul Statul de Drept Europa de Sud Est al Fundației Konrad Adenauer

CU SPRIJINUL:
Administrația Fondului Cultural Național, Centrul Național al Cinematografiei, Primăria Capitalei prin ArCuB - Centrul Cultural al Municipiului București, UNHCR - Agenția ONU pentru Refugiați, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, Uniunea Cineaștilor din România

PARTENERI:
Ambasada Franței în România, Institutul Francez din București, Goethe-Institut București, Centrul Ceh București, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Elveției în România, Institutul Maghiar Balassi, Delegația Valonia-Bruxelles la București, Périphérie, Festivalul SUPER, Apollo 111, Mezanin, UNATC, Agenția Împreună, Balkan Documentary Center, Festivalul Moldox, Festivalul Verzio, Kinedok

BILETE PRIN:
Eventbook

PARTENERI MEDIA:
Perspektiva, Cinepub, Observatorul Cultural, Humanitas, Graphic Front, Aarc.ro, Films in Frame, Igloo, Film Menu, Verbs describe us, Liternet, Adevărul, The Institute, Magic Fm, Rock Fm

PARTENER LOGISTIC:
DHL

PARTENER DE MONITORIZARE:
mediaTRUST

FESTIVALUL A FOST FONDAT ÎN 2008 DE:
Centrul Ceh București

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.