Documentary Mondays și Fiction Tuesdays continuă să anime zilele de luni și marți ale iubitorilor de filme. Ajunse în a doua săptămână, cele două programe aduc un documentar românesc, „The Man Who Would Be Free” (Omul care a vrut să fie liber, 2019), și un clasic al Noului Val Cehoslovac, comedia „A Cottage Near the Woods” (1976), ce vor fi disponibile luni, 9 noiembrie, respectiv marți, 10 noiembrie, online, gratuit.
Această săptămână vine cu două filme care abordează o tematică similară, dar într-o manieră cât se poate de diferită. Dacă luni pătrundeți în universul încărcat de nedreptăți al unui personaj care s-a aflat, până la sfârșitul vieții, într-o continuă luptă împotriva sistemului, marți vă puteți lăsa captivați de atmosfera idilică a traiului la sat, o evadare din lumea banalității și a obligațiilor cotidiene.
Puțini îl cunosc pe Cezar Mititelu. El este omul care a avut îndrăzneala să trăiască după propriile reguli în perioada comunismului, într-o lume în care noțiunea de individ era inexistentă. Nu a deținut nimic niciodată, a refuzat să facă parte din câmpul muncii și a fost catalogat drept ,,parazit social” – motiv pentru care a fost și închis de două ori. Cu toate acestea, a deschis căi și a inspirat zeci de tineri să gândească liber și să doboare prejudecățile unui sistem care se opunea liberei exprimări și descuraja orice formă de creație.
La o primă impresie, „The Man Who Would be Free” (r. George Chiper-Lillemark, Mihai Mincan) spune povestea atipică a acestuia, însă maniera în care este realizat propune mai mult decât atât. Deși în aparență problemele întâmpinate de Cezar Mitielu ne sunt doar niște amintiri îndepărtate, filmul pune, totuși, sub semnul întrebării noțiunea de libertate, în contextul unei societăți bazate pe un set clar de valori și reguli, ce-i drept, nescrise, și ne face pe fiecare dintre noi să chestionăm autenticitatea propriei poziții în raport cu constrângerile sociale, care sunt inevitabile.
Seria Fiction Tuesdays, dedicată lui Jiří Menzel, continuă marți cu o comedie care a intrat deja în memoria colectivă ca un clasic al cinematografiei cehoslovace. Filmul urmărește povestea unei familii tipice din Praga care, pentru a evada din agitația specifică orașului, încearcă să cumpere o casă la țară. Traiul departe de confortul urban nu este chiar atât se simplu, iar personajele se lovesc de diverse piedici, demonstrând, astfel, compromisurile pe care un om sufocat de obligațiile unui regim politic restrictiv le poate face pentru a-și câștiga o mică fărâmă de libertate.
Căutarea este de această dată deghizată sub forma unei povești cu personaje tip, de care Menzel se folosește drept pretext pentru a ironiza defecte și moravuri ale societății cehoslovace. Tipic lui Menzel, este un film cu un ritm relaxat și cu întâmplări amuzante, dar care îmbracă un mesaj puternic și o critică la adresa lumii contemporane.
Această săptămână este, așadar, despre libertate. Sau, mai precis, despre căutarea neîncetată a libertății, într-un context politic sufocant, care s-a manifestat atât la nivelul individului, după cum veți avea ocazia să aflați în documentarul de luni, cât și la nivelul întregii societăți, așa cum prea bine ilustrează Menzel în filmul său.
Documentarul de luni va fi disponibil pe Vimeo (linkul către film va fi pus la dispoziția publicului în ziua evenimentului, pe pagina de Facebook a Centrului Ceh), iar filmul de ficțiune de marți va putea fi vizionat pe platforma DAFilms.com. Ambele filme sunt disponibile gratuit pe teritoriul României în zilele de luni, respectiv marți, de la orele 8:00, timp de 24h.
Evenimente Facebook: DM & FT.
Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.
Această săptămână vine cu două filme care abordează o tematică similară, dar într-o manieră cât se poate de diferită. Dacă luni pătrundeți în universul încărcat de nedreptăți al unui personaj care s-a aflat, până la sfârșitul vieții, într-o continuă luptă împotriva sistemului, marți vă puteți lăsa captivați de atmosfera idilică a traiului la sat, o evadare din lumea banalității și a obligațiilor cotidiene.
Puțini îl cunosc pe Cezar Mititelu. El este omul care a avut îndrăzneala să trăiască după propriile reguli în perioada comunismului, într-o lume în care noțiunea de individ era inexistentă. Nu a deținut nimic niciodată, a refuzat să facă parte din câmpul muncii și a fost catalogat drept ,,parazit social” – motiv pentru care a fost și închis de două ori. Cu toate acestea, a deschis căi și a inspirat zeci de tineri să gândească liber și să doboare prejudecățile unui sistem care se opunea liberei exprimări și descuraja orice formă de creație.
La o primă impresie, „The Man Who Would be Free” (r. George Chiper-Lillemark, Mihai Mincan) spune povestea atipică a acestuia, însă maniera în care este realizat propune mai mult decât atât. Deși în aparență problemele întâmpinate de Cezar Mitielu ne sunt doar niște amintiri îndepărtate, filmul pune, totuși, sub semnul întrebării noțiunea de libertate, în contextul unei societăți bazate pe un set clar de valori și reguli, ce-i drept, nescrise, și ne face pe fiecare dintre noi să chestionăm autenticitatea propriei poziții în raport cu constrângerile sociale, care sunt inevitabile.
Seria Fiction Tuesdays, dedicată lui Jiří Menzel, continuă marți cu o comedie care a intrat deja în memoria colectivă ca un clasic al cinematografiei cehoslovace. Filmul urmărește povestea unei familii tipice din Praga care, pentru a evada din agitația specifică orașului, încearcă să cumpere o casă la țară. Traiul departe de confortul urban nu este chiar atât se simplu, iar personajele se lovesc de diverse piedici, demonstrând, astfel, compromisurile pe care un om sufocat de obligațiile unui regim politic restrictiv le poate face pentru a-și câștiga o mică fărâmă de libertate.
Căutarea este de această dată deghizată sub forma unei povești cu personaje tip, de care Menzel se folosește drept pretext pentru a ironiza defecte și moravuri ale societății cehoslovace. Tipic lui Menzel, este un film cu un ritm relaxat și cu întâmplări amuzante, dar care îmbracă un mesaj puternic și o critică la adresa lumii contemporane.
Această săptămână este, așadar, despre libertate. Sau, mai precis, despre căutarea neîncetată a libertății, într-un context politic sufocant, care s-a manifestat atât la nivelul individului, după cum veți avea ocazia să aflați în documentarul de luni, cât și la nivelul întregii societăți, așa cum prea bine ilustrează Menzel în filmul său.
Documentarul de luni va fi disponibil pe Vimeo (linkul către film va fi pus la dispoziția publicului în ziua evenimentului, pe pagina de Facebook a Centrului Ceh), iar filmul de ficțiune de marți va putea fi vizionat pe platforma DAFilms.com. Ambele filme sunt disponibile gratuit pe teritoriul României în zilele de luni, respectiv marți, de la orele 8:00, timp de 24h.
Evenimente Facebook: DM & FT.
Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.