The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Sindrom: design industrial

Interviu / 16 Mar 2015 / Ioana Pîrvu
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
  • Sindrom: design industrial
1/15
Pentru oricine care a pus vreodată ochii pe un BMW X6, se pare că noul model a făcut un mare pas în sus. Nu ne pricepem foarte bine la mașini și tehnicalități, dar ne pricepem la design și la imagine. Așadar, pentru că aspectul este cheia aici, am stat de vorbă cu omul care a proiectat noul X6, Tommy Forsgren. Designer la DesignWorks SUA de mai bine de 11 ani, Tommy a studiat mai întâi Design Industrial și după aceea Transportation Design la Umeå Institute of Design Suedia. Site-ul lui, toyfon.com este o super sursă de idei și de inspirație și proiectele la care a lucrat de când a terminat școala ne-au făcut să-l întrebăm despre cum l-au ajutat anii de studiu să-și îndeplinească visul. 
 
Mai întâi aș vrea să îmi povestești despre anii de școala! Cum ai ajuns student la design industrial?
Din copilărie, am fost mereu interesat de manifestările artistice, desenez de când mă știu, aveam camera plină de foi cu schițe în creion. La început, aveam impresia că singura profesie în care pot să-mi exprim talentul este cea de arhitect, nu știam nimic despre design de produs sau despre design industrial. Apoi, în liceu, am aflat de la un prieten despre Umeå Institute of Design, un departament al Universității din Umeå, pe atunci nou și foarte cool, și mi-am propus să lucrez la portofoliu și să dau examen. Am petrecut o grămadă de timp la școală, în ateliere și în studiouri, acolo am locuit, acolo am învățat. A fost un super experiment pentru mine, un amestec de oameni și de îndeletniciri. 
 
Ai luat în considerare și alte școli sau ai aplicat numai pentru UID?
Mi-amintesc că m-am uitat, de asemenea, la Konstfack în Stockholm, dar mi s-a părut că, la Umeå, structura cursurilor era mai bine pusă la punct, iar programa era mai complexă. În plus, echipamentele și utilajele erau noi și foarte up to date, așa că a fost ușor să aleg. De exemplu, la UID m-am simțit privilegiat că aveam propriul meu spațiu de lucru, cu toate facilitățile și echipamentele la îndemână. Încă din facultate, am lucrat pentru branduri, am avut întâlniri cu designeri și am cunoscut partea comercială, business-oriented, a activității de design. 
 
Cum a fost după absolvire, care a fost parcursul tău profesional? 
După absolvire, am aplicat pentru companii auto mari, cum ar fi Honda, BMW și Porsche. De fapt, primul interviu a fost la Porsche și am primit prima ofertă de la ei, așa că am început să lucrez ca designer în Stuttgart. A fost un proiect pe o perioadă determinată, opt luni în care am lucrat cu designeri cu experiență. Așa m-a îndrăgostit și de Germania și n-am mai vrut să plec, așa că am căutat joburi peste tot. M-am angajat apoi la DesignworksUSA, în Munchen, și am ajuns să lucrez pentru o grămadă de proiecte, de la ceasuri de lux până la iahturi. BMW Group a cumparat Designworks acum 20 de ani, tocmai pentru a obține inspirație din exterior, din alte domenii. Acum are trei studiouri, cel mai mare din Los Angeles, apoi München și Singapore. La Designworks lucrăm jumătate pentru brandurile BMW și cealaltă jumătate pentru clienți externi. Aceștia pot fi din orice domeniu, de la trenuri la bărci, de la ceasuri la telefoane. De 5 ani sunt lead designer și e poziția perfectă pentru mine, e cel mai creativ punct în care poți să ajungi, am timp să ma concentrez pe design și pe craft și nu implică foarte multă muncă organizatorică. 
 
Dacă compari job-ul curent cu munca pentru o altă companie auto, care sunt diferențele?
Sunt la Designworks de zece ani și am fost foarte norocos pentru că am ajuns să lucrez pentru tipuri diferite de produse. Procesul de proiectare este mult mai versatil aici, în timp ce în design auto munca este un pic mai specifică, mai plată. Acolo designerul face doar schița, dar aici designerul contribuie activ pe toată durata procesului, de la generarea conceptului, până la modelarea 3D, ne ocupăm de tot pachetul, ca să spunem așa.
 
Ceea ce faci acum este ceea ce ai visat că vei face atunci când ai început să studiezi design industrial?
Da! Am ajuns să fac for real cam toate proiectele pe care le lucram pentru examene... Am făcut din toate, am conceput o barcă cu motor, o barcă cu vele, o mașină... Am învățat foarte multe și e mereu provocator și interesant.
 
Știu că te-ai întors la universitatea unde ai studiat și ai ținut acolo un workshop cu tinerii designeri. Care sunt recomandările tale pentru cineva care e la început de drum?
Întotdeauna am simțit că ar trebui să mă întorc la școală și să dau ceva înapoi pentru tot ce mi-a oferit în anii de studenție. În primii ani, m-am gândit că poate nu am suficientă experiență, dar acum pot da o mulțime de sfaturi studenților, lucruri pe care le afli doar odată cu experința. Așa că am organizat un workshop de trei zile, foarte intens și comprimat, în care am încercat să da sfaturi practice din principalele tehnici pe care le folosesc, schiță de mână, desen și modelare 3D. Am făcut o scurtătură pentu ei, am încercat să le arăt o cale de a intra în mijlocul lucrurilor, de a ține pasul și de a menține viteza. O altă chestie pe care le-am spus-o este despre cum ar trebui să gândească cu creionul în mână, să fie oricând pregătiți să deseneze ideile pe hârtie și apoi să folosească aceste idei pentru a crea un traseu de proiectare puternic. E bine să se miște rapid, să schițeze în același timp de mână și în calculator, sa fie un proces în oglindă, să nu le fie frică de greșeli și să-și cunoască foarte bine intrumentele, astfel încât să nu le lase să decidă pentru ei ce se poate face și ce nu. 

Cât ai fost aici ai participat la o lecție deschisă la Politehnică, la Departamnetul de Design Industrial. Cum ți s-au părut studenți de aici? 
M-am întâlnit cu o grupă de stundeți foarte talentați și foarte interesați să asimileze informație. Am văzut că mulți dintre ei sunt axați pe inginerie și pe procesul tehnic, ceea ce e foarte bine. Toți au fost foarte interesați și foarte atenți la sesiunea de live sketching, așa că poate o să descopere că ar vrea să facă mai mult desen, mai mult design. Cred că un lucru bun cu școala este că te învață să fii versatil și îți oferă instrumente foarte bune cu care să lucrezi. Apoi, este important să știi ce vrei, să alegi lucrul la care ești cel mai priceput și pe care îl faci cu cea mai mare plăcere și să te decizi repede care vrei să fie direcția înspre care vrei să te îndrepți.