Luând forma unor dezbateri “Cultura în educație” despre inițiativele culturale legate de anul Centenar, în luna octombrie au loc prezentări ale proiectului edu-creativ „Linia de front. Recuperarea patrimoniului local prin exerciții artistice”. Discuția este deschisă profesorilor, artiștilor, profesioniștilor culturali, reprezentanților media dar și elevilor și părinților.
Târgu Mureș, 22 octombrie, ora 17:00, B5 Studio
Timișoara, 26 octombrie, ora 15:30, Institutul Francez
București, 30 octombrie, ora 18:30, Seneca Anticafe
Bacău, 5 noiembrie, ora 17:30, ISSCO
Anul 2018 a adus un val de evenimente festiviste, care mai de care mai patriotice, care să celebreze cei 100 de ani de la terminarea Primului Război Mondial și realizarea Marii Uniri. Câte din acestea și-au atins scopul de a comunica obiectiv, educa sau dezbate importanța momentului 1918? Pornim să căutăm acele exemple care au ieșit din clișeele dezvelirilor de monumente și ale tăierilor de panglici și să vedem ce au în comun. Discuția este moderată de gazde, alături de Irina Bălan, instigator cultural la Asociația 37 și Mihaela Mihăilă, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național Costache Negri, din Târgu Ocna.
Pornim de la experimentul proiectului „Linia de front. Recuperarea patrimoniului local prin exerciții artistice”, un proiect realizat de Asociația 37 în colaborare cu Colegiul Național Costache Negri.
Primul Război Mondial a trasat linia frontului prin orașul Târgu Ocna marcându-i istoria și comunitatea. Pentru a cunoaște istoria mondială și națională, am pornit de la istoria faptelor mici, de la istoria locală spusă de străzile orașului, de tranșeele de pe dealurile din jurul orașului și de obiectele găsite în ele, prin poveștile eroilor locali. Am privit aceste lucruri prin filtrul adus de artiștii contemporani în atelierele de creație: Lea Rasovszky a vorbit despre distrugere și copilărie prin instalații realizate din jucării reciclate, Sorina Vazelina a spus povestea luptelor prin bandă desenată, One World Romania la Școală a adus proiecția de film în clasă pentru a introduce procesul de documentare, iar Nicu Ilfoveanu a vorbit despre propriul său proiect de fotografie despre monumente de Prim Război Mondial.
Proiectul a urmărit și o latură practică a istoriei, punând în prim plan discuții despre toleranță, drepturi dar și realități ale vieții pe front. Vânătorii de Munte de la Brigada 61 Miercurea Ciuc i-au însoțit pe elevi pe dealuri, vorbindu-le despre viața militarilor pe timp de război, condiții, armament și riscuri. Elevii au aflat și despre posibilitățile reduse de prim ajutor existente pe front în cadrul unei întâlniri cu reprezentanți Crucea Roșie, având oportunitatea să exerseze câteva tehnici primare. Asociația Prospectorii Istoriei le-a dat șansa elevilor să atingă obiecte găsite în tranșeele Primului Război Mondial din zonă, împletind povești ale unor obiecte extrem de personale precum cruciulițe, cutii de chibrite, butelci, plăcuțe de identificare, caschete.
Printre obiectivele educative atinse au fost cele legate de exersarea exprimării unor păreri critice, dar și antrenarea elevilor în căutarea și asumarea de păreri proprii legate de istoria locală, de orașul în care trăiesc și de patrimoniul care-i înconjoară. Elevii au gândit și cercetat informațiile necesare pentru trasee culturale prin oraș, fiind ghidați în acest demers de profesori, cărți de istorie și literatură, ateliere artistice, dar și de povești locale și propria imaginație.
“Linia de front” s-a dezvoltat sub umbrela “Parteneri edu-creativi 2017” realizat de Asociația MetruCub - resurse pentru cultură, proiect cofinanțat de AFCN și ARCUB, care îşi propune să creeze o platformă de acompaniere și îndrumare dinamică pentru școli publice şi organizaţii neguvernamentale culturale. Conceptul a beneficiat și de mentoratul oferit de către proiectului pilot ”Europe in perspective. International Co-operation in Cultural Learning”.
Asociația 37 s-a format din dorința de a realiza proiecte culturale “cu schepsis” care să contribuie la schimbarea prin educație și cultură. Echipa sa este formată din istorici de artă, arhitecți, muzicieni, artiști plastici și fotografi. La Târgu Ocna, Asociația 37 dezvoltă de patru ani, în mod voluntar, Cercul de Artă contemporană.
Proiectul beneficiază de cofinanțarea Administrației Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele sale pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
ORGANIZATORI: Asociația 37, Colegiul Național “Costache Negri
SPONSOR: ISSCO
PARTENERI: MetruCub – resurse pentru cultură, Institutul Francez din Timișoara,
Seneca Anticafe, Minitremu, B5 Studio, One World Romania la Școală, Brigada 61 Vânători de Munte, Crucea Roșie-Filiala Bacău
PARTENERI MEDIA: Radio România Cultural, Roata Mare, The Institute
Târgu Mureș, 22 octombrie, ora 17:00, B5 Studio
Timișoara, 26 octombrie, ora 15:30, Institutul Francez
București, 30 octombrie, ora 18:30, Seneca Anticafe
Bacău, 5 noiembrie, ora 17:30, ISSCO
Anul 2018 a adus un val de evenimente festiviste, care mai de care mai patriotice, care să celebreze cei 100 de ani de la terminarea Primului Război Mondial și realizarea Marii Uniri. Câte din acestea și-au atins scopul de a comunica obiectiv, educa sau dezbate importanța momentului 1918? Pornim să căutăm acele exemple care au ieșit din clișeele dezvelirilor de monumente și ale tăierilor de panglici și să vedem ce au în comun. Discuția este moderată de gazde, alături de Irina Bălan, instigator cultural la Asociația 37 și Mihaela Mihăilă, profesor de limba și literatura română la Colegiul Național Costache Negri, din Târgu Ocna.
Pornim de la experimentul proiectului „Linia de front. Recuperarea patrimoniului local prin exerciții artistice”, un proiect realizat de Asociația 37 în colaborare cu Colegiul Național Costache Negri.
Primul Război Mondial a trasat linia frontului prin orașul Târgu Ocna marcându-i istoria și comunitatea. Pentru a cunoaște istoria mondială și națională, am pornit de la istoria faptelor mici, de la istoria locală spusă de străzile orașului, de tranșeele de pe dealurile din jurul orașului și de obiectele găsite în ele, prin poveștile eroilor locali. Am privit aceste lucruri prin filtrul adus de artiștii contemporani în atelierele de creație: Lea Rasovszky a vorbit despre distrugere și copilărie prin instalații realizate din jucării reciclate, Sorina Vazelina a spus povestea luptelor prin bandă desenată, One World Romania la Școală a adus proiecția de film în clasă pentru a introduce procesul de documentare, iar Nicu Ilfoveanu a vorbit despre propriul său proiect de fotografie despre monumente de Prim Război Mondial.
Proiectul a urmărit și o latură practică a istoriei, punând în prim plan discuții despre toleranță, drepturi dar și realități ale vieții pe front. Vânătorii de Munte de la Brigada 61 Miercurea Ciuc i-au însoțit pe elevi pe dealuri, vorbindu-le despre viața militarilor pe timp de război, condiții, armament și riscuri. Elevii au aflat și despre posibilitățile reduse de prim ajutor existente pe front în cadrul unei întâlniri cu reprezentanți Crucea Roșie, având oportunitatea să exerseze câteva tehnici primare. Asociația Prospectorii Istoriei le-a dat șansa elevilor să atingă obiecte găsite în tranșeele Primului Război Mondial din zonă, împletind povești ale unor obiecte extrem de personale precum cruciulițe, cutii de chibrite, butelci, plăcuțe de identificare, caschete.
Printre obiectivele educative atinse au fost cele legate de exersarea exprimării unor păreri critice, dar și antrenarea elevilor în căutarea și asumarea de păreri proprii legate de istoria locală, de orașul în care trăiesc și de patrimoniul care-i înconjoară. Elevii au gândit și cercetat informațiile necesare pentru trasee culturale prin oraș, fiind ghidați în acest demers de profesori, cărți de istorie și literatură, ateliere artistice, dar și de povești locale și propria imaginație.
“Linia de front” s-a dezvoltat sub umbrela “Parteneri edu-creativi 2017” realizat de Asociația MetruCub - resurse pentru cultură, proiect cofinanțat de AFCN și ARCUB, care îşi propune să creeze o platformă de acompaniere și îndrumare dinamică pentru școli publice şi organizaţii neguvernamentale culturale. Conceptul a beneficiat și de mentoratul oferit de către proiectului pilot ”Europe in perspective. International Co-operation in Cultural Learning”.
Asociația 37 s-a format din dorința de a realiza proiecte culturale “cu schepsis” care să contribuie la schimbarea prin educație și cultură. Echipa sa este formată din istorici de artă, arhitecți, muzicieni, artiști plastici și fotografi. La Târgu Ocna, Asociația 37 dezvoltă de patru ani, în mod voluntar, Cercul de Artă contemporană.
Proiectul beneficiază de cofinanțarea Administrației Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele sale pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
ORGANIZATORI: Asociația 37, Colegiul Național “Costache Negri
SPONSOR: ISSCO
PARTENERI: MetruCub – resurse pentru cultură, Institutul Francez din Timișoara,
Seneca Anticafe, Minitremu, B5 Studio, One World Romania la Școală, Brigada 61 Vânători de Munte, Crucea Roșie-Filiala Bacău
PARTENERI MEDIA: Radio România Cultural, Roata Mare, The Institute