În pregătirea Festivităţii de Premiere Gala Societăţii Civile 2023, The Institute a stat de vorbă cu o parte dintre Juraţii GSC aflaţi la prima experienţă de jurizare în cadrul competiţiei. Interviurile vorbesc despre societatea civilă şi implicarea civică, despre colaborare şi dialog şi despre cum va arăta societatea civilă în viitor. Anul acesta, 238 de iniţiative, respectiv 182 proiecte, 23 programe și 33 de campanii de comunicare s-au înscris la cea de-a XXI-a ediţie a Galei Societăţii Civile, cel mai amplu proiect care promovează și premiază activitatea sectorului asociativ din România. Proiectele au fost jurizate de peste 80 de specialişti în implementarea și evaluarea proiectelor, cercetători, sociologi, jurnaliști, lideri și formatori de opinie ai societății civile și ai sectorului non-profit, la care se adaugă reprezentanți ai sectorului privat.
Vă invităm să citiţi în rândurile de mai jos un interviu cu Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România.
Cum a fost experiența ta de a fi în juriul Galei Societății Civile, ediția 21? Ce te-a surprins, ce ai descoperit și ce spun proiectele de anul acesta despre implicarea socială din România?
Sunt peste 18 ani de când fac parte din echipa Kaufland România, o companie care se implică activ și sprijină o varietate mare de inițiative cu impact la nivelul comunității. Pentru o bună perioadă de timp, am avut oportunitatea să fiu membru al comitetului de CSR, care analizează, dezbate și supune la vot toate proiectele înscrise de ONG-uri și asociații. Și tocmai această familiaritate cu procesul de examinare a proiectelor sociale mi-a permis să apreciez mai profund experiența ca jurat în cadrul Galei Societății Civile, ediția 21.
Ce m-a surprins cel mai mult a fost, însă, modul unic în care a trebuit să îmbin aspectele umane, sociale și profesionale, cu empatia și nevoia de a înțelege impactul fiecărui proiect. Acest mix aparte de analiză m-a făcut să privesc nu doar cifrele, ci și poveștile din spate, modul în care fiecare inițiativă a influențat viețile oamenilor și comunitățile din România.
Proiectele de anul acesta vorbesc despre o implicare socială dinamică și plină de potențial în România. Ne demonstrează că românii sunt capabili să identifice problemele cu care se confruntă societatea, că pot să se mobilizeze și sunt gata să facă diferența. Acesta este spiritul pe care l-am văzut în acțiune la Gala Societății Civile, ediția 21 – o sursă de inspirație și un exemplu pentru noi toți.
Care crezi că este domeniul cel mai bine reprezentat din perspectiva implicării civice în România și în ce domeniu ar trebui investit masiv ca să producem schimbări reale în societate în următorii 10 ani?
Analizând statisticile noastre interne, observăm că, în România, domeniul social este cel mai bine reprezentat în ceea ce privește implicarea civică. În ultimii ani, majoritatea proiectelor pe care le-am primit pentru dezbatere au vizat această sferă, deși, desigur, fiecare dintre acestea cuprindea și elemente educaționale, culturale sau de sănătate. Remarcăm, astfel, rolul important pe care îl joacă organizațiile neguvernamentale în susținerea comunităților vulnerabile, cu toată admirația pentru dedicarea și performanțele lor. Proiecte precum cel dedicat comunității din Pirita, județul Baia Mare, unde am intervenit pentru a preveni riscurile cauzate de condițiile de sărăcie severă și pentru a îmbunătăți calitatea vieții copiilor defavorizați, sunt doar un exemplu din multele eforturi care vizează arii sensibile ale lumii în care trăim.
Cu toate acestea, pentru a produce schimbări reale în societate în următorii 10 ani, atenția trebuie direcționată către educație. Contextul recent ne-a demonstrat, încă o dată, că domeniul educațional are nevoie de investiții și susținere solidă, dacă vrem să performăm ca societate. La Kaufland România, am înțeles această necesitate și, în consecință, educația a devenit componenta-cheie după care ne vom ghida în strategia de CSR pentru următorii ani. Fie că vorbim despre investiții în infrastructură educațională, programe de dezvoltare a abilităților sau inițiative care promovează egalitatea de șanse și facilitează accesul la educație, noi credem că o societate educată este o societate puternică, capabilă să își modeleze propriul viitor.
Cum se naște implicarea civică? De ce au nevoie oamenii ca să treacă de la indiferență la implicare și de ce crezi că e nevoie pentru a antrena spiritul civic în România atât la nivel individual, cât și organizațional?
Implicarea civică își are rădăcinile în puterea exemplului. Ca oameni, încă de mici, suntem programați să învățăm prin imitație. Comportamentele și acțiunile adulților din viața noastră ne influențează profund și, chiar și în etapele ulterioare ale vieții, ne ghidăm adesea după modelele pe care le admirăm. Acesta este motivul pentru care un lider care acționează cu integritate și se dedică actelor de bine poate avea un impact atât de puternic. La Kaufland, directorul nostru general, Marco, a devenit un astfel de exemplu pentru noi toți, inspirând prin inițiativa sa „Timp pentru bine” nu doar angajații, ci și alți directori de companii să se dedice voluntariatului.
Dar, pentru a antrena și mai mult acest spirit civic, este important să vorbim despre binele pe care îl facem. De la nivel micro, individual – cum ar fi o simplă postare pe platformele de socializare, până la nivel macro, organizațional – prin campanii de comunicare dedicate. Fiecare gest contează și, în multitudinea lor, acestea pot genera un val de implicare civică susținut, care să se răspândească în toată societatea.
De ce este atât de crucială implicarea civică? Pentru că indiferența inhibă progresul și dezvoltarea, în timp ce implicarea le sprijină activ. Este datoria noastră, ca indivizi și ca organizații, să cultivăm spiritul civic, să dăm exemple pozitive și să arătăm că fiecare contribuție, oricât de mică, are capacitatea de a produce o schimbare. În final, toți putem face diferența – și toți avem responsabilitatea de a încerca.
Care crezi că este ingredientul principal în colaborarea actorilor diverși (ONG-uri, administrare publică, guvernamentală, mediu diplomatic, presă, mediu universitar sau corporate) pentru a aduce o reală transformare în societate?
Într-o societate complexă și interconectată precum a noastră, colaborarea este cheia oricărei transformări semnificative. Și, poate veți fi surprinși de răspunsul meu, însă consider că ingredientul principal este facilitarea legislativă. Acest cadru oferă organizațiilor privilegiul de a direcționa un anumit procent din profitul lor către proiectele implementate de ONG-uri, creând astfel un cadru de susținere și de încurajare a activității vitale pe care acestea o desfășoară. Concret, anul trecut, investițiile noastre în comunitate s-au ridicat la 9 milioane de euro, reprezentând 4,4% din profitul brut al Kaufland România pentru anul 2022.
Acest mecanism legislativ, prin natura sa, cultivă o rețea de colaborare intersectorială, aducând laolaltă diferiți actori cu interese diverse, dar uniți în dorința de a clădi o societate mai bună. Astfel, fiecare organizație își poate îndeplini rolul cât mai eficient posibil, contribuind cu expertiza și resursele specifice pentru a genera un impact semnificativ și durabil, de care să beneficiem toți. Aceasta este, în esență, definiția unei transformări sociale reale.
Campania Galei Societății Civile de anul acesta vorbește despre „Bine pentru Mâine” și prezintă poveștile unor tineri implicați în societatea civilă. Cum crezi că o să arate o societate civilă în viitor, construită de acestă nouă generație? Spre ce crezi că ar trebui să se îndrepte?
Generația Z, născută și crescută în era digitală, aduce un set de competențe, valori și perspective unice. Tinerii de astăzi sunt conectați, informați și dornici să facă o diferență în lume. Potrivit unui studiu derulat de Deloitte în 2022, la nivel global, protejarea mediului este în topul preocupărilor pentru generația Z și mileniali, 9 din 10 afirmând că fac cel puțin eforturi minime pentru a-și reduce propriul impact asupra planetei. Același studiu ne mai spune că 64% dintre respondenți sunt dispuși să plătească mai mult pentru un produs eco-friendly. Totodată, tinerii reciclează, aleg mersul pe jos și mijloacele de transport alternative, cumpără articole vestimentare second-hand, sunt atenți la branduri și potențialii angajatori și așteaptă soluții concrete din partea lor.
Astfel, putem intui că o societate civilă construită de aceste noi generații se va axa pe combaterea inegalităților sociale și economice, pe protejarea mediului și pe responsabilitatea corporatistă. O societate în care implicarea civică va deveni normă, nu excepție.
Pe măsură ce tinerii își asumă mai multe responsabilități și încep să modeleze societatea civilă, este esențial să ne îndreptăm spre o mai bună educație civică și digitală, pentru a îi înzestra cu instrumentele necesare pentru a naviga și influența lumea complexă în care trăim. Un accent mai mare pe educația civică în școli, precum și formarea digitală, poate ajuta la împuternicirea tinerilor să devină cetățeni activi și implicați, pregătiți să preia provocările viitorului și să creeze „Bine pentru Mâine”.
Valer Hancaș a fost parte din juriul secţiunii Servicii de Asistență Socială.
Câştigătorii ediţiei cu numărul 21 se vor afla în cadrul Festivităţii de Premiere a Galei Societății Civile, care va avea loc pe 26 septembrie, începând cu ora 19:30, la Ateneul Român din București.
***
Partener Principal: Rompetrol
Partener pentru Sustenabilitate: Lidl România
Partener Secțiune Educație și Învățământ și Secțiune Programe: BCR
Partener Secțiune Dezvoltare Economică și Socială: Mastercard
Partener Secțiune Sănătate: Secom Healthcare și Good Routine by Secom
Partener Secțiune Proiecte realizate cu implicarea Voluntarilor: Helinick
Parteneri Strategici: Ashoka România, ASAP România
Parteneri Culturali: Primăria Municipiului București prin ARCUB
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: IQads.ro, RADOR, AGERPRES, spotmedia.ro, Zile și Nopți, Revista Biz, România Pozitivă, Știri.ONG
Parteneri Tradiţionali: Netvibes România, MediaTrust România
O campanie: Gavrilă&Asociaţii
Vă invităm să citiţi în rândurile de mai jos un interviu cu Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs, Kaufland România.
Cum a fost experiența ta de a fi în juriul Galei Societății Civile, ediția 21? Ce te-a surprins, ce ai descoperit și ce spun proiectele de anul acesta despre implicarea socială din România?
Sunt peste 18 ani de când fac parte din echipa Kaufland România, o companie care se implică activ și sprijină o varietate mare de inițiative cu impact la nivelul comunității. Pentru o bună perioadă de timp, am avut oportunitatea să fiu membru al comitetului de CSR, care analizează, dezbate și supune la vot toate proiectele înscrise de ONG-uri și asociații. Și tocmai această familiaritate cu procesul de examinare a proiectelor sociale mi-a permis să apreciez mai profund experiența ca jurat în cadrul Galei Societății Civile, ediția 21.
Ce m-a surprins cel mai mult a fost, însă, modul unic în care a trebuit să îmbin aspectele umane, sociale și profesionale, cu empatia și nevoia de a înțelege impactul fiecărui proiect. Acest mix aparte de analiză m-a făcut să privesc nu doar cifrele, ci și poveștile din spate, modul în care fiecare inițiativă a influențat viețile oamenilor și comunitățile din România.
Proiectele de anul acesta vorbesc despre o implicare socială dinamică și plină de potențial în România. Ne demonstrează că românii sunt capabili să identifice problemele cu care se confruntă societatea, că pot să se mobilizeze și sunt gata să facă diferența. Acesta este spiritul pe care l-am văzut în acțiune la Gala Societății Civile, ediția 21 – o sursă de inspirație și un exemplu pentru noi toți.
Care crezi că este domeniul cel mai bine reprezentat din perspectiva implicării civice în România și în ce domeniu ar trebui investit masiv ca să producem schimbări reale în societate în următorii 10 ani?
Analizând statisticile noastre interne, observăm că, în România, domeniul social este cel mai bine reprezentat în ceea ce privește implicarea civică. În ultimii ani, majoritatea proiectelor pe care le-am primit pentru dezbatere au vizat această sferă, deși, desigur, fiecare dintre acestea cuprindea și elemente educaționale, culturale sau de sănătate. Remarcăm, astfel, rolul important pe care îl joacă organizațiile neguvernamentale în susținerea comunităților vulnerabile, cu toată admirația pentru dedicarea și performanțele lor. Proiecte precum cel dedicat comunității din Pirita, județul Baia Mare, unde am intervenit pentru a preveni riscurile cauzate de condițiile de sărăcie severă și pentru a îmbunătăți calitatea vieții copiilor defavorizați, sunt doar un exemplu din multele eforturi care vizează arii sensibile ale lumii în care trăim.
Cu toate acestea, pentru a produce schimbări reale în societate în următorii 10 ani, atenția trebuie direcționată către educație. Contextul recent ne-a demonstrat, încă o dată, că domeniul educațional are nevoie de investiții și susținere solidă, dacă vrem să performăm ca societate. La Kaufland România, am înțeles această necesitate și, în consecință, educația a devenit componenta-cheie după care ne vom ghida în strategia de CSR pentru următorii ani. Fie că vorbim despre investiții în infrastructură educațională, programe de dezvoltare a abilităților sau inițiative care promovează egalitatea de șanse și facilitează accesul la educație, noi credem că o societate educată este o societate puternică, capabilă să își modeleze propriul viitor.
Cum se naște implicarea civică? De ce au nevoie oamenii ca să treacă de la indiferență la implicare și de ce crezi că e nevoie pentru a antrena spiritul civic în România atât la nivel individual, cât și organizațional?
Implicarea civică își are rădăcinile în puterea exemplului. Ca oameni, încă de mici, suntem programați să învățăm prin imitație. Comportamentele și acțiunile adulților din viața noastră ne influențează profund și, chiar și în etapele ulterioare ale vieții, ne ghidăm adesea după modelele pe care le admirăm. Acesta este motivul pentru care un lider care acționează cu integritate și se dedică actelor de bine poate avea un impact atât de puternic. La Kaufland, directorul nostru general, Marco, a devenit un astfel de exemplu pentru noi toți, inspirând prin inițiativa sa „Timp pentru bine” nu doar angajații, ci și alți directori de companii să se dedice voluntariatului.
Dar, pentru a antrena și mai mult acest spirit civic, este important să vorbim despre binele pe care îl facem. De la nivel micro, individual – cum ar fi o simplă postare pe platformele de socializare, până la nivel macro, organizațional – prin campanii de comunicare dedicate. Fiecare gest contează și, în multitudinea lor, acestea pot genera un val de implicare civică susținut, care să se răspândească în toată societatea.
De ce este atât de crucială implicarea civică? Pentru că indiferența inhibă progresul și dezvoltarea, în timp ce implicarea le sprijină activ. Este datoria noastră, ca indivizi și ca organizații, să cultivăm spiritul civic, să dăm exemple pozitive și să arătăm că fiecare contribuție, oricât de mică, are capacitatea de a produce o schimbare. În final, toți putem face diferența – și toți avem responsabilitatea de a încerca.
Care crezi că este ingredientul principal în colaborarea actorilor diverși (ONG-uri, administrare publică, guvernamentală, mediu diplomatic, presă, mediu universitar sau corporate) pentru a aduce o reală transformare în societate?
Într-o societate complexă și interconectată precum a noastră, colaborarea este cheia oricărei transformări semnificative. Și, poate veți fi surprinși de răspunsul meu, însă consider că ingredientul principal este facilitarea legislativă. Acest cadru oferă organizațiilor privilegiul de a direcționa un anumit procent din profitul lor către proiectele implementate de ONG-uri, creând astfel un cadru de susținere și de încurajare a activității vitale pe care acestea o desfășoară. Concret, anul trecut, investițiile noastre în comunitate s-au ridicat la 9 milioane de euro, reprezentând 4,4% din profitul brut al Kaufland România pentru anul 2022.
Acest mecanism legislativ, prin natura sa, cultivă o rețea de colaborare intersectorială, aducând laolaltă diferiți actori cu interese diverse, dar uniți în dorința de a clădi o societate mai bună. Astfel, fiecare organizație își poate îndeplini rolul cât mai eficient posibil, contribuind cu expertiza și resursele specifice pentru a genera un impact semnificativ și durabil, de care să beneficiem toți. Aceasta este, în esență, definiția unei transformări sociale reale.
Campania Galei Societății Civile de anul acesta vorbește despre „Bine pentru Mâine” și prezintă poveștile unor tineri implicați în societatea civilă. Cum crezi că o să arate o societate civilă în viitor, construită de acestă nouă generație? Spre ce crezi că ar trebui să se îndrepte?
Generația Z, născută și crescută în era digitală, aduce un set de competențe, valori și perspective unice. Tinerii de astăzi sunt conectați, informați și dornici să facă o diferență în lume. Potrivit unui studiu derulat de Deloitte în 2022, la nivel global, protejarea mediului este în topul preocupărilor pentru generația Z și mileniali, 9 din 10 afirmând că fac cel puțin eforturi minime pentru a-și reduce propriul impact asupra planetei. Același studiu ne mai spune că 64% dintre respondenți sunt dispuși să plătească mai mult pentru un produs eco-friendly. Totodată, tinerii reciclează, aleg mersul pe jos și mijloacele de transport alternative, cumpără articole vestimentare second-hand, sunt atenți la branduri și potențialii angajatori și așteaptă soluții concrete din partea lor.
Astfel, putem intui că o societate civilă construită de aceste noi generații se va axa pe combaterea inegalităților sociale și economice, pe protejarea mediului și pe responsabilitatea corporatistă. O societate în care implicarea civică va deveni normă, nu excepție.
Pe măsură ce tinerii își asumă mai multe responsabilități și încep să modeleze societatea civilă, este esențial să ne îndreptăm spre o mai bună educație civică și digitală, pentru a îi înzestra cu instrumentele necesare pentru a naviga și influența lumea complexă în care trăim. Un accent mai mare pe educația civică în școli, precum și formarea digitală, poate ajuta la împuternicirea tinerilor să devină cetățeni activi și implicați, pregătiți să preia provocările viitorului și să creeze „Bine pentru Mâine”.
Valer Hancaș a fost parte din juriul secţiunii Servicii de Asistență Socială.
Câştigătorii ediţiei cu numărul 21 se vor afla în cadrul Festivităţii de Premiere a Galei Societății Civile, care va avea loc pe 26 septembrie, începând cu ora 19:30, la Ateneul Român din București.
***
Partener Principal: Rompetrol
Partener pentru Sustenabilitate: Lidl România
Partener Secțiune Educație și Învățământ și Secțiune Programe: BCR
Partener Secțiune Dezvoltare Economică și Socială: Mastercard
Partener Secțiune Sănătate: Secom Healthcare și Good Routine by Secom
Partener Secțiune Proiecte realizate cu implicarea Voluntarilor: Helinick
Parteneri Strategici: Ashoka România, ASAP România
Parteneri Culturali: Primăria Municipiului București prin ARCUB
Parteneri Media Strategici: Pro TV, Rock FM, HotNews.ro, Euromedia, YOOH
Parteneri Media: IQads.ro, RADOR, AGERPRES, spotmedia.ro, Zile și Nopți, Revista Biz, România Pozitivă, Știri.ONG
Parteneri Tradiţionali: Netvibes România, MediaTrust România
O campanie: Gavrilă&Asociaţii