MNAC Dalles pentru București
Tur ghidat cu structuristul ing. Dragoș Marcu
MNAC repune vitrinele sălii Dalles în folosul artei și al comunității și marchează evenimentul cu un tur ghidat de structuristul Dragoș Marcu despre starea structurii Sălii Dalles și despre riscul la seism pe întreg Bulevardul Magheru-Bălcescu.
Marți 11 februarie 2020, între orele 11:00-13:00 turul ghidat va avea loc în mod excepțional în interiorul clădirii. Apoi, din motive de siguranță, incinta Sălii Dalles rămâne închisă publicului, dar își deschide privirea la bulevard într-un exercițiu de memorie comunitar esențial. Dragoș Marcu este președinte de onoare al Asociației Inginerilor Constructori Proiectanți de Structuri.
Când și de ce Dalles și-a pierdut pulsul cultural al orașului? Care este povestea de viață a acestei cădiri din 1932, când și-a deschis porțile, până astăzi, când lipsa de claritate a regimului de proprietate împiedică clasarea și restaurarea clădirii, respectiv utilizarea ei în condiții de siguranță.
MNAC conduce campania DALLES PENTRU BUCUREȘTI prin evenimente punctuale, conforme cadrului fizic oferit în acest stadiu de către clădire. Turul ghidat face parte din acest proiect amplu de recuperare a unei istorii ce a marcat viața culturală a Bucureștiului.
„MNAC Dalles pentru București” revine, cu ajutorul Vitamin Aqua.
Eveniment realizat în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România, Filiala București, în cadrul Anualei de Arhitectură București.
IMOBILUL DALLES, UN REPER AL CULTURII BUCUREȘTENE
1932
Își deschid porțile cele două săli - de expoziții și de concerte - construite pe terenul și din fondurile donate Academiei Române de Elena Dalles în memoria soțului ei, Ioan G. Dalles, și a celor trei copii, cărora le supravețuise.
Clădirea inițială a fost construită în urma unui concurs organizat de Academia Română și câștigat de arhitectul Horia Teodoru, restaurator de monumente și profesor la Catedra de Perspectivă și Principii de Arhitectură a Academiei de Arte. Execuția a fost realizată de antrepriza de construcții a inginerului Emil Prager.
Fundația “Ioan I. Dalles” și-a început activitatea sub conducerea acad. Gheorghe Țițeica, reunind unele dintre cele mai cunoscute nume ale culturii românești interbelice și făcând din acest loc un pol cultural al Capitalei și cel mai important spațiu din București dedicat artelor vizuale contemporane. Pe lângă expoziții, clădirea Fundației a găzduit concerte, precum și conferințele și cursurile Asociațiunii Universității Populare din București, conform unei clauze exprese din testamentul Elenei Dalles.
1948
Imobilul Fundației Dalles este naționalizat și transferat Ministerului Artelor și Informațiilor, intrând în administrarea nou-înființatului Muzeu de Artă al R.P.R.
1959-1961
Clădirea este integrată în ansamblul rezultat prin construirea Blocului Dalles, care cuprinde spații expoziționale, un foaier și anexe la parter și mezanin, respectiv 99 de apartamente la etajele 1-7. Proiectul blocului și cel de amenajare a spațiilor expoziționale au fost elaborate la Institutul Proiect București (colectiv arhitect Octav Doicescu), de către arhiecții Paraschiva Iubu, respectiv Petre Swoboda, și colaboratorii lor.
1968 - azi
Spațiile de expoziție Dalles au fost transferate de la Muzeul de Artă al R.S.R. la nou înființatul Oficiu pentru Organizarea Expozițiilor de Artă (O.O.E.A.). Sala de concerte cu spațiile aferente au fost transmise către Universitatea Populară București, reînființată cinci ani mai devreme și funcționând încă de atunci în clădire. Împărțirea administrativă s-a perpetuat, spațiile expoziționale trecând de la O.O.E.A. la Oficiul de Expoziții al Consiliului Culturii și Educației Socialiste (O.E.C.C.E.S. până în 1989), apoi la Oficiul Național pentru Documentare și Expoziții de Artă (O.N.D.E.A., 1990-2002), respectiv la Muzeul Național de Artă Cotemporană (M.N.A.C., 2002-prezent). Sala de concerte este în administrarea Universității Populare „Ioan I. Dalles”, redenumită astfel în 1994.
Tur ghidat cu structuristul ing. Dragoș Marcu
MNAC repune vitrinele sălii Dalles în folosul artei și al comunității și marchează evenimentul cu un tur ghidat de structuristul Dragoș Marcu despre starea structurii Sălii Dalles și despre riscul la seism pe întreg Bulevardul Magheru-Bălcescu.
Marți 11 februarie 2020, între orele 11:00-13:00 turul ghidat va avea loc în mod excepțional în interiorul clădirii. Apoi, din motive de siguranță, incinta Sălii Dalles rămâne închisă publicului, dar își deschide privirea la bulevard într-un exercițiu de memorie comunitar esențial. Dragoș Marcu este președinte de onoare al Asociației Inginerilor Constructori Proiectanți de Structuri.
Când și de ce Dalles și-a pierdut pulsul cultural al orașului? Care este povestea de viață a acestei cădiri din 1932, când și-a deschis porțile, până astăzi, când lipsa de claritate a regimului de proprietate împiedică clasarea și restaurarea clădirii, respectiv utilizarea ei în condiții de siguranță.
MNAC conduce campania DALLES PENTRU BUCUREȘTI prin evenimente punctuale, conforme cadrului fizic oferit în acest stadiu de către clădire. Turul ghidat face parte din acest proiect amplu de recuperare a unei istorii ce a marcat viața culturală a Bucureștiului.
„MNAC Dalles pentru București” revine, cu ajutorul Vitamin Aqua.
Eveniment realizat în parteneriat cu Ordinul Arhitecților din România, Filiala București, în cadrul Anualei de Arhitectură București.
IMOBILUL DALLES, UN REPER AL CULTURII BUCUREȘTENE
1932
Își deschid porțile cele două săli - de expoziții și de concerte - construite pe terenul și din fondurile donate Academiei Române de Elena Dalles în memoria soțului ei, Ioan G. Dalles, și a celor trei copii, cărora le supravețuise.
Clădirea inițială a fost construită în urma unui concurs organizat de Academia Română și câștigat de arhitectul Horia Teodoru, restaurator de monumente și profesor la Catedra de Perspectivă și Principii de Arhitectură a Academiei de Arte. Execuția a fost realizată de antrepriza de construcții a inginerului Emil Prager.
Fundația “Ioan I. Dalles” și-a început activitatea sub conducerea acad. Gheorghe Țițeica, reunind unele dintre cele mai cunoscute nume ale culturii românești interbelice și făcând din acest loc un pol cultural al Capitalei și cel mai important spațiu din București dedicat artelor vizuale contemporane. Pe lângă expoziții, clădirea Fundației a găzduit concerte, precum și conferințele și cursurile Asociațiunii Universității Populare din București, conform unei clauze exprese din testamentul Elenei Dalles.
1948
Imobilul Fundației Dalles este naționalizat și transferat Ministerului Artelor și Informațiilor, intrând în administrarea nou-înființatului Muzeu de Artă al R.P.R.
1959-1961
Clădirea este integrată în ansamblul rezultat prin construirea Blocului Dalles, care cuprinde spații expoziționale, un foaier și anexe la parter și mezanin, respectiv 99 de apartamente la etajele 1-7. Proiectul blocului și cel de amenajare a spațiilor expoziționale au fost elaborate la Institutul Proiect București (colectiv arhitect Octav Doicescu), de către arhiecții Paraschiva Iubu, respectiv Petre Swoboda, și colaboratorii lor.
1968 - azi
Spațiile de expoziție Dalles au fost transferate de la Muzeul de Artă al R.S.R. la nou înființatul Oficiu pentru Organizarea Expozițiilor de Artă (O.O.E.A.). Sala de concerte cu spațiile aferente au fost transmise către Universitatea Populară București, reînființată cinci ani mai devreme și funcționând încă de atunci în clădire. Împărțirea administrativă s-a perpetuat, spațiile expoziționale trecând de la O.O.E.A. la Oficiul de Expoziții al Consiliului Culturii și Educației Socialiste (O.E.C.C.E.S. până în 1989), apoi la Oficiul Național pentru Documentare și Expoziții de Artă (O.N.D.E.A., 1990-2002), respectiv la Muzeul Național de Artă Cotemporană (M.N.A.C., 2002-prezent). Sala de concerte este în administrarea Universității Populare „Ioan I. Dalles”, redenumită astfel în 1994.