[ RO ]
Fondată în 2016, BAZA. Deschidem orașul este o asociație cu scop cultural și educațional de a pune în legătură tineri profesioniști ai orașului (podcastul Experiența Urbană la Radio Seven), de a face cercetare urbană (București. Structura Minoră – parte a SIDU București), de a promova mici îmbunătățiri (Little Improvements) prin intervenții arhitecturale, artistice și de urbanism tactic, de a organiza workshop-uri, evenimente, conferințe și publicații. Din 2017 asociația este dublată de studioul de arhitectură cu același nume, care este activ implicat în design urban, consecvent crezului optimist într-un oraș mai prietenos, care, dincolo de convenții, își educă pozitiv propriul public.
*
facebook
instagram
vimeo
Parklet
Parklet-urile sunt o invenție recentă, venită pe filieră nord-americană, ce au rezultat dintr-o întrebare: un loc de parcare poate fi și altceva? Cel mai des, în oraș, locul de parcare este o suprafață de minim 12.5 mp de domeniu public ce iese însă din circuitul pietonal sau carosabil, fiind rezervat, fie că este sau nu ocupat, unui vehicul. Poate fi închiriat cu ora pentru alte activități? Poate fi mobilat cu scaune, mese, ghivece, standuri comerciale, pubele, corturi electorale sau cabine de paznici? Toate cele de mai sus sunt obișnuite ocupante ale trotuarului, dar, conform legislației în vigoare, nu au temei legal să ocupe carosabilul.
Foto: Matei Niculescu
Prin urmare, echipa BAZA a cumpărat, înmatriculat, mobilat și parcat cu plată, la bordură, trei remorci, care, prin design și poziționare, transformă domeniul public ocupat în spații de socializare, joacă, lucru în aer liber, expoziții temporare. Este o declarație ușor ironică: trebuie să ne parcăm spațiul public și pietonal, pentru a ni-l recupera.
[ ENG ]
Founded in 2016, BAZA. Deschidem orașul is a cultural and educational NGO dedicated to connecting young professionals of Bucharest (via Urban Experience podcast on Radio Seven), conducting urban research ( Bucharest. Minor Structure) and promoting Little Improvements through architectural and artistic interventions, workshops, events, conferences, and publishing. Its mirroring architectural studio, of the same name, is actively implementing urban design and urban regeneration strategies, true to inventing life and improving city conditions, beyond conventions.
*
facebook
instagram
vimeo
Parklet
Parklets are a rather recent invetion, originated in North America. They were born out of a very simple but serious question: could a parking spot serve as anything else? One parking spot reserves 12.5 sqm of public domain, that thus gets severed from both pedestrian and traffic use whether or not a car fills it. But could it be rented for other functions, be furnished with chairs, tables, benches, potted plants, market stalls, election tents, trash bins or security cabins, elements we got so used to occupying the sidewalks? As per law, sidewalks may accommodate various obstructing objects, however, roads may only host registered vehicles.
Foto: Octav Ganea
Therefore, BAZA team bought, registered, and furnished three towing trailers, transforming them in legal, paid parked parklets. The public space they occupy is thus reclaimed, and used for socialising, play, open air working, or temporary exhibitions. Our experiment has a rather ironic conclusion: to reclaim public pedestrian space, one has to park it.
Fondată în 2016, BAZA. Deschidem orașul este o asociație cu scop cultural și educațional de a pune în legătură tineri profesioniști ai orașului (podcastul Experiența Urbană la Radio Seven), de a face cercetare urbană (București. Structura Minoră – parte a SIDU București), de a promova mici îmbunătățiri (Little Improvements) prin intervenții arhitecturale, artistice și de urbanism tactic, de a organiza workshop-uri, evenimente, conferințe și publicații. Din 2017 asociația este dublată de studioul de arhitectură cu același nume, care este activ implicat în design urban, consecvent crezului optimist într-un oraș mai prietenos, care, dincolo de convenții, își educă pozitiv propriul public.
*
vimeo
Parklet
Parklet-urile sunt o invenție recentă, venită pe filieră nord-americană, ce au rezultat dintr-o întrebare: un loc de parcare poate fi și altceva? Cel mai des, în oraș, locul de parcare este o suprafață de minim 12.5 mp de domeniu public ce iese însă din circuitul pietonal sau carosabil, fiind rezervat, fie că este sau nu ocupat, unui vehicul. Poate fi închiriat cu ora pentru alte activități? Poate fi mobilat cu scaune, mese, ghivece, standuri comerciale, pubele, corturi electorale sau cabine de paznici? Toate cele de mai sus sunt obișnuite ocupante ale trotuarului, dar, conform legislației în vigoare, nu au temei legal să ocupe carosabilul.
Foto: Matei Niculescu
Prin urmare, echipa BAZA a cumpărat, înmatriculat, mobilat și parcat cu plată, la bordură, trei remorci, care, prin design și poziționare, transformă domeniul public ocupat în spații de socializare, joacă, lucru în aer liber, expoziții temporare. Este o declarație ușor ironică: trebuie să ne parcăm spațiul public și pietonal, pentru a ni-l recupera.
[ ENG ]
Founded in 2016, BAZA. Deschidem orașul is a cultural and educational NGO dedicated to connecting young professionals of Bucharest (via Urban Experience podcast on Radio Seven), conducting urban research ( Bucharest. Minor Structure) and promoting Little Improvements through architectural and artistic interventions, workshops, events, conferences, and publishing. Its mirroring architectural studio, of the same name, is actively implementing urban design and urban regeneration strategies, true to inventing life and improving city conditions, beyond conventions.
*
vimeo
Parklet
Parklets are a rather recent invetion, originated in North America. They were born out of a very simple but serious question: could a parking spot serve as anything else? One parking spot reserves 12.5 sqm of public domain, that thus gets severed from both pedestrian and traffic use whether or not a car fills it. But could it be rented for other functions, be furnished with chairs, tables, benches, potted plants, market stalls, election tents, trash bins or security cabins, elements we got so used to occupying the sidewalks? As per law, sidewalks may accommodate various obstructing objects, however, roads may only host registered vehicles.
Foto: Octav Ganea
Therefore, BAZA team bought, registered, and furnished three towing trailers, transforming them in legal, paid parked parklets. The public space they occupy is thus reclaimed, and used for socialising, play, open air working, or temporary exhibitions. Our experiment has a rather ironic conclusion: to reclaim public pedestrian space, one has to park it.