The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de 19 ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România.

Prin tot ceea ce face,  contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. 

Pentru idei, recomandări sau noutăți, scrie-ne la office@institute.ro.

Termeni și condiții ale The Institute și politica de confidențialitate a datelor cu caracter personal. 

 
 

Organic

Articol / 27 Mar 2015 / INSTITUTE.RO
  • Organic
  • Organic
  • Organic
  • Organic
  • Organic
1/5
Spectacolul ORGANIC are la bază textul “Useless”de Saviana Stănescu, care a a fost montat în premieră mondială în 2014, în regia lui Jose Zayas, la New York, la IRT Theater din Manhattan și a avut prima adaptare în limba română și prima montare a textului în Europa în luna decembrie, la București, când au avut loc mai multe repetiții cu publicul. ORGANIC este unul dintre cele 7 proiecte câștigătoare ale concursului 9G (Noua Generație) organizat de TNB și a avut premiera în februarie. 

Spectacolul își propune să vorbească despre bolile actual eale societății americane, prezentând totodată contrastul pe care visul îl creează în acest context. Piesa urmărește povestea a trei personaje: Chris și Kora, care îl primesc în casa lor pe Omy, un băiețel cu probleme, dintr-o țară din lumea a treia, venit în SUA să-și doneze un rinichi, iar în contrast cu această poveste, dezvăluie o serie de vise, care sunt inserate în piesă, prin cinci momente semnate de  Tudor Giurgiu, Ioana Păun, Adei Milea, Arcadie Rusu și Les Ateliers Nomad. 
 
Andrei Majeri, regizorul piesei spune despre aceasta că este o piesă care împarte publicurile: “Unii o detestă visceral, iar alții au fost emoționați și s-au lăsat purtați de povestea noastră”, iar despre ideea de a subînchiria scenele de vis din piesă unor artiști mărturisește că aceast a venit din nevoia de fragmentare a <<unității stilistice>> a spectacolului. L-am întrebat care a fost motivul pentru care a ales acest text și ne-a povestit că textul a fost o mare provocare pentru el:  “recunosc că am avut o bună colaborare cu Saviana, comunicându-i în permanență deciziile majore. Dar da, n-a fost deloc ușor, datorită problematicii puternice a piesei și, totodată, a intențiilor mele înspre o estetică a fragmentului”, ne-a povestit el. 
 
Andreea Chindriș, cea care s-a ocupat de traducerea textului, își aduce aminte cum a început această poveste: “acum câțiva ani mi-a zis Andrei Măjeri de un text al Savianei Stănescu, Useless. Voia să îl ajut și să traduc textul. În 2014, Silva Helena Schmidt și Andrei Stehan împreună cu Andrei Măjeri au depus proiectul pentru call-ul de la TNB - 9G (Noua generație), și apoi a intrat în echipă Lucian Rus. A fost unul din proiectele câștigătoare și am început lucrul. Textul este foarte dens și la repetiții, prin jocuri, s-a ajuns la varianta de text pe care ai văzut-o. Despre adaptarea traducerii, aș zice că nu a fost dificil de făcut, textul curge ușor. Au fost unele lucruri legate de branduri din State pentru care am căutat echivalent, ca publicul să înțeleagă dimensiunea lucrurilor”, a povestit ea. 
 
Lucian Teodor Rus, povestește despre personajul său: “Omy trăieşte efectele sărăciei. Care da, e un element bolnav al societăţii. De unde şi iluzia visului american. Speranţa că în America se vor rezolva toate. Este o metaforă, desigur. Greu nu a fost să înţeleg această metaforă, ci să mă raportez concret la cazul lui Omy, să-l fac să existe ca o persoană în carne şi oase, nu ca o idee".
 
Andrei Stehan (Chris) povestește despre provocările personajului său: “ORGANIC este primul proiect important după o perioadă destul de lungă de absență din peisajul actoricesc și cred că Chris este revenirea ideală: un rol  greu, care m-a fascinat si m-a frustrat în același timp. Am incercat să-i găsesc cât mai multe nuanțe, să umanizez această "brută". Cred că pentru mine un avantaj a fost că am avut prilejul să merg în America în perioada studenției, unde am gustat o bucățică din atmosfera acelei societăți. Chiar dacă eu aveam permis de muncă pe perioada verii, având un statut legal din toate punctele de vedere, am fost înconjurat de oameni care nu aveau acest "privilegiu". Este foarte greu pentru un emigrant ilegal să supraviețuiască din muncă decentă. Cred că instinctul de supraviețuire te împinge să faci lucruri la care nu te-ai fi așteptat niciodată. Cartierele mărginașe din New York (eu am stat o scurtă perioadă la o familie din Queens), au zone mai sărace, în care există o continua încordare. Din aceste zone provin și personajele noastre. Emigranții au avut tot timpul o ușurință în a găsi hibele dintr-un sistem diferit de a lor. Societatea americană este plină de astfel de hibe, iar cei din lumea Organic au profitat de ele în felul lor”.

Kora, interpretată de Silva Helena Schmidt, face și ea parte din această societate bolnavă, surprinsă în această piesă cu tot cu speranțe, drame, idealuri, dar și vise spulberate."Fiecare proiect îmi stimulează creativitatea, imaginarul. Abordez rolul Kora cu prospețimea unei prime întâlniri, cu o poftă nebună de a descoperi cât mai mult din acest personaj. Deci, implicit, cu provocare. Întregul spectacol Organic e un maraton de forță în care dansez pe role, cânt, schimb cinci peruci și costume și o las pe Kora să își spună povestea preț de 90 de minute. Participarea la acest proiect este ca o gură de aer pentru mine și reîntoarcerea mea la teatru", a povestit Silva. 
 
Următoarea reprezentație este pe 29 martie, la Sala Mică a TNB-ului, de la 20:00.