Juriul Internetics a analizat în acest an 131 de lucrări înscrise în competiție și a ales 28 de câștigători. Cristian Clita este unul dintre membrii juriului care ne-a oferit o privire în culisele acestei ediții și ne-a povestit despre digitalul de astăzi în România prin prisma experienței sale, Cristian fiind în prezent Digital Marketing Manager @IKEA (South East Europe).
Dacă-ți luăm interviul ăsta, e clar că you speak digital. Ce faci ca să ții pasul cu noul într-un domeniu atât de mobil?
Sper că este adevărat :). Pe cât de multe schimbări se întâmplă în acest domeniu, pe atât de multă informație este. Ajungem să ne dezvoltăm sisteme și să căutăm eficiență și în „cum să ținem pasul cu noutățile”. Sunt mult pe drumuri și în avioane, însă îmi aloc mereu timp pentru a vedea ce mai e nou și ce se mai întâmplă în domeniu. De asemenea, de-a lungul timpului, ne-am dat seama că schimbul reciproc de noutăți cu agențiile cu care lucrăm ne ajută să stăm informați, dar să și avem o înțelegere comună a domeniului. Trăiesc mult și în căsuța de mail și recunosc că acest sharing de informații îmi place cel mai mult.
Cum ti s-a pǎrut experienţa de anul acesta de jurat la Internetics?
Urmăresc destul de mult competițiile locale. Deși mare parte din timp sunt prins în acest domeniu în afara țării, întotdeauna am privirea îndreptată și către ce se întâmplă în România. Am citit cu mare atenție fiecare studiu de caz. Cred că mai sunt multe lucruri de îmbunătățit, însă suntem într-o direcție bună. Dacă ar fi să scoatem cu bullet-uri, aș zice că ce ar mai trebui îmbunătățit în campanii este coerența. În plus, mai avem nevoie de obiective mai clare, care să se vadă la fel de clar și în rezultate. Cred de asemenea că mai este loc de îmbunătățit și la construirea unor campanii care să aibă impact în business, să ieșim puțin din “campania-canal” și să intrăm mai mult în campanii relevante, care să aducă rezultate în business pe un termen mai lung. Da, și relevanța ar mai fi un bullet.
Ce categorie ți se pare că a venit cu cele mai multe surprize anul ăsta? Ce categorie ți-ai dori să crească mai mult la anul?
Am avut câteva surprize la mobile și digital brand experience și cred că sunt și categoriile care vor crește. Sunt categorii care vin în întâmpinarea nevoilor oamenilor, iar în acest moment asta este zona pe care ne “batem”. O să răspundem mai des și cu mai multă atenție la întrebarea “de ce?” și vom căuta soluții relevante și care să rezolve nevoi ale oamenilor.
După multele cazuri citite, ai vreo recomandare pentru cei care înscriu?
Pusesem și mai sus câteva recomandări. Cred foarte mult că atunci când facem campaniile sau când scriem studiile de caz e nevoie de mai multă coerență. La fel, e important și ca obiectivele și rezultatele campaniei să ne fie mult mai clare. Nu e nimic fundamental greșit, sunt doar lucruri de îmbunătățit, iar nevoia de a face lucrurile mai bine ar trebui să fie parte din noi, ca profesioniști, în orice domeniu.
Pe o scară de la 1 la Internetics cum ți se pare că stă digitalul românesc în campaniile din 2017?
Mai avem câte ceva de imbunătățit până să ajungem la Internetics, dar ce știu sigur este că am trecut de jumătatea scării
Care e cel mai recent ”Wow” din zona digital pentru tine?
Îmi vine în minte campania MagicHOME - refugiul parintilor. Am tot spus de obiective și rezultate. Din punctul meu de vedere, această campanie și-a setat niște obiective foarte clare, care a făcut ca rezultatele să se vadă destul de repede. Mai este interesant și mixul de canale folosit. Când ai un obiectiv clar folosești canalele la întreaga lor capacitate, astfel încât să îl atingi. Una e să nu te ridici de pe un scaun până nu aduni 100,000 de sms-uri și alta e să vrei awareness de la campanie și cam atât, fără să ai un obiectiv foarte clar de fapt.
Ce fel de jurat ești?
Aici e aici! Sunt mai degrabă juratul “seeing is believing”. Urmăresc elementele înscrierii, încerc să replic comportamentul consumatorului targetat, fac corelații cu realitatea, îmi pun întrebări și caut răspunsuri pentru ele – îmi plac aceste exerciții.
3 love brands și de ce?
Să aruncăm cu inimoare! Pe primul loc este IKEA, al cărui concept și viziune de a crea o viață mai bună pentru cât mai mulți oameni rezonează foarte mult cu principiile mele. Îmi mai place LEGO pentru capacitatea de a se reinventa, pentru că nu se opresc niciodată și pentru că targetul lor nu este format din cifre, ci din atitudini față de joacă. La KLM îmi place mult modul în care utilizează tehnologia, atât pentru îmbunătățirea calității serviciilor, cât și pentru eficiență (de exemplu: call center KPIs, faster passenger flow la desk-urile de pe aeroportul din Amsterdam, Facebook Messenger etc.)
Ca-n orice domeniu, în marketing și comunicare sunt cuvinte sau expresii pe care oamenii le repetă excesiv în online până simți că-ți cad urechile dacă le mai auzi o dată. Ce cuvânt/expresie n-ai vrea să mai auzi o vreme?
Mi-ar plăcea să nu mai aud cuvântul „vizitatori” pentru că mi se pare că în acest fel oamenii care vor ceva devin numere și ne îndepărtăm de nevoile lor. Îi transformăm prea mult în cifre într-un Excel, când de fapt KPI-ul în orice facem ar trebui să fie cum îi ajutăm pe acești OAMENI să aibă o experiență cât mai plăcută, nu cum performează o vizită pe site.
***
Internetics 2017 a avut loc pe 24 noiembrie la DESCHIS Atelier, unde a premiat inteligența digitală prin 28 de trofee, desemnând, la finalul serii, MRM // McCANN drept Agenția Anului.
Partenerii evenimentului:
Sponsored by: UPC România
Powered by: The Institute, UniCredit Bank România, Ciuc Premium, Absolut, AHEAD
Partners: Coca-Cola, #YouTube.
Dacă-ți luăm interviul ăsta, e clar că you speak digital. Ce faci ca să ții pasul cu noul într-un domeniu atât de mobil?
Sper că este adevărat :). Pe cât de multe schimbări se întâmplă în acest domeniu, pe atât de multă informație este. Ajungem să ne dezvoltăm sisteme și să căutăm eficiență și în „cum să ținem pasul cu noutățile”. Sunt mult pe drumuri și în avioane, însă îmi aloc mereu timp pentru a vedea ce mai e nou și ce se mai întâmplă în domeniu. De asemenea, de-a lungul timpului, ne-am dat seama că schimbul reciproc de noutăți cu agențiile cu care lucrăm ne ajută să stăm informați, dar să și avem o înțelegere comună a domeniului. Trăiesc mult și în căsuța de mail și recunosc că acest sharing de informații îmi place cel mai mult.
Cum ti s-a pǎrut experienţa de anul acesta de jurat la Internetics?
Urmăresc destul de mult competițiile locale. Deși mare parte din timp sunt prins în acest domeniu în afara țării, întotdeauna am privirea îndreptată și către ce se întâmplă în România. Am citit cu mare atenție fiecare studiu de caz. Cred că mai sunt multe lucruri de îmbunătățit, însă suntem într-o direcție bună. Dacă ar fi să scoatem cu bullet-uri, aș zice că ce ar mai trebui îmbunătățit în campanii este coerența. În plus, mai avem nevoie de obiective mai clare, care să se vadă la fel de clar și în rezultate. Cred de asemenea că mai este loc de îmbunătățit și la construirea unor campanii care să aibă impact în business, să ieșim puțin din “campania-canal” și să intrăm mai mult în campanii relevante, care să aducă rezultate în business pe un termen mai lung. Da, și relevanța ar mai fi un bullet.
Ce categorie ți se pare că a venit cu cele mai multe surprize anul ăsta? Ce categorie ți-ai dori să crească mai mult la anul?
Am avut câteva surprize la mobile și digital brand experience și cred că sunt și categoriile care vor crește. Sunt categorii care vin în întâmpinarea nevoilor oamenilor, iar în acest moment asta este zona pe care ne “batem”. O să răspundem mai des și cu mai multă atenție la întrebarea “de ce?” și vom căuta soluții relevante și care să rezolve nevoi ale oamenilor.
După multele cazuri citite, ai vreo recomandare pentru cei care înscriu?
Pusesem și mai sus câteva recomandări. Cred foarte mult că atunci când facem campaniile sau când scriem studiile de caz e nevoie de mai multă coerență. La fel, e important și ca obiectivele și rezultatele campaniei să ne fie mult mai clare. Nu e nimic fundamental greșit, sunt doar lucruri de îmbunătățit, iar nevoia de a face lucrurile mai bine ar trebui să fie parte din noi, ca profesioniști, în orice domeniu.
Pe o scară de la 1 la Internetics cum ți se pare că stă digitalul românesc în campaniile din 2017?
Mai avem câte ceva de imbunătățit până să ajungem la Internetics, dar ce știu sigur este că am trecut de jumătatea scării
Care e cel mai recent ”Wow” din zona digital pentru tine?
Îmi vine în minte campania MagicHOME - refugiul parintilor. Am tot spus de obiective și rezultate. Din punctul meu de vedere, această campanie și-a setat niște obiective foarte clare, care a făcut ca rezultatele să se vadă destul de repede. Mai este interesant și mixul de canale folosit. Când ai un obiectiv clar folosești canalele la întreaga lor capacitate, astfel încât să îl atingi. Una e să nu te ridici de pe un scaun până nu aduni 100,000 de sms-uri și alta e să vrei awareness de la campanie și cam atât, fără să ai un obiectiv foarte clar de fapt.
Ce fel de jurat ești?
Aici e aici! Sunt mai degrabă juratul “seeing is believing”. Urmăresc elementele înscrierii, încerc să replic comportamentul consumatorului targetat, fac corelații cu realitatea, îmi pun întrebări și caut răspunsuri pentru ele – îmi plac aceste exerciții.
3 love brands și de ce?
Să aruncăm cu inimoare! Pe primul loc este IKEA, al cărui concept și viziune de a crea o viață mai bună pentru cât mai mulți oameni rezonează foarte mult cu principiile mele. Îmi mai place LEGO pentru capacitatea de a se reinventa, pentru că nu se opresc niciodată și pentru că targetul lor nu este format din cifre, ci din atitudini față de joacă. La KLM îmi place mult modul în care utilizează tehnologia, atât pentru îmbunătățirea calității serviciilor, cât și pentru eficiență (de exemplu: call center KPIs, faster passenger flow la desk-urile de pe aeroportul din Amsterdam, Facebook Messenger etc.)
Ca-n orice domeniu, în marketing și comunicare sunt cuvinte sau expresii pe care oamenii le repetă excesiv în online până simți că-ți cad urechile dacă le mai auzi o dată. Ce cuvânt/expresie n-ai vrea să mai auzi o vreme?
Mi-ar plăcea să nu mai aud cuvântul „vizitatori” pentru că mi se pare că în acest fel oamenii care vor ceva devin numere și ne îndepărtăm de nevoile lor. Îi transformăm prea mult în cifre într-un Excel, când de fapt KPI-ul în orice facem ar trebui să fie cum îi ajutăm pe acești OAMENI să aibă o experiență cât mai plăcută, nu cum performează o vizită pe site.
***
Internetics 2017 a avut loc pe 24 noiembrie la DESCHIS Atelier, unde a premiat inteligența digitală prin 28 de trofee, desemnând, la finalul serii, MRM // McCANN drept Agenția Anului.
Partenerii evenimentului:
Sponsored by: UPC România
Powered by: The Institute, UniCredit Bank România, Ciuc Premium, Absolut, AHEAD
Partners: Coca-Cola, #YouTube.