2017 a fost un an big pentru THE INSTITUTE! Am sărbătorit 21 de ediții de revistă, 5 ediții de Romanian Design Week, 15 ani de Gala Societății Civile, 17 ediții de Internetics, 4 ani de Diploma, 7 ani de evenimente, petreceri și târguri în cafeneaua The Institute, peste 10 expoziții dedicate designului românesc, organizate peste hotare împreună cu ICR România, nenumărate concursuri și colaborări, dezvoltate alături de sponsorii și partenerii The Institute, menite să finanțeze proiecte de design, urbanism sau să sprijine comunități.
Threads of Tradition și Play&Rewind au reunit lucrările a peste 40 de designeri români și au prezentat, în cadrul VDW, unele dintre cele mai bune proiecte de design contemporan realizate în ultimii ani, coagulate în jurul a două concepte curatoriale semnate de Romanian Design Week.
Pe lângă toate astea, anul acesta am lansat și am dezvoltat o idee pe care o aveam de ceva timp, aceea a unui Cartier Creativ al Bucureștiului. Cartierul, așa cum ni l-am imaginat noi, este un conglomerat al energiilor creative suprapus unui spațiu care are deja și istoria, și infrastructura necesare catalizării și accelerării motoarelor ecosistemului cultural și creativ și este miza noastră de comunicare pentru 2018.
Toate proiectele la care am lucrat în 2017 ne-au bucurat enorm și ne-au făcut să credem că putem contribui la dezvoltarea României moderne, transformând mulți actori, fie ei instituționali sau din mediul privat, în susținători activi ai industriilor creative și ai artelor.
Ediția a 5-a a Romanian Design Week a fost găzduită de fostele garaje Cobălcescu, un spațiu industrial de peste 4000 mp care s-a transformat, timp de 10 zile, în centru cultural și expozițional.
Pe lângă expoziția centrală care a prezentat peste 150 de designeri români și cele mai bune proiecte realizate în ultimul an, RDW 2017 Main Venue a găzduit și o serie de prezențe internaționale, discipline și expoziții satelit organizate de parteneri ai Romanian Design Week.
În timpul RDW, peste 30 de evenimente au transformat Bucureștiul în capitala designului. Un centru important de activitate a fost Cartierul Creativ, cel mai nou proiect pe care l-am lansat în primăvară, unde s-au desfășurat peste jumătate din aceste evenimente.
În iunie am mulțumit festiv oamenilor care fac posibil binele și evoluția lui în România și am sărbătorit #15ani de GSC.
Începând din 2002 și până în prezent, Gala Societății Civile a fost momentul de scoatere la rampă a celor care în fiecare zi, cu truda, dăruirea și implicarea lor, au schimbat atitudini, mentalități, așteptări, obiceiuri, poate chiar legi, pentru ca într-un domeniu anume, într-o comunitate anume, pentru ca o familie anume să fie mai bine.
Începând din 2002 și până în prezent, Gala Societății Civile a fost momentul de scoatere la rampă a celor care în fiecare zi, cu truda, dăruirea și implicarea lor, au schimbat atitudini, mentalități, așteptări, obiceiuri, poate chiar legi, pentru ca într-un domeniu anume, într-o comunitate anume, pentru ca o familie anume să fie mai bine.
În octombrie ne-am ocupat de cea de-a 4-a ediție DIPLOMA. Anul acesta, din dorința de a amplifica dialogul dintre tinerii absolvenți și profesioniștii din industriile creative, dar și din convingerea că tinerii vor beneficia de îndrumare și un important prim contact cu mediul profesionist, proiectul a avut un board creativ format din peste 20 de profesioniști consacrați: curatori, manageri culturali, galeriști, arhitecți, designeri, regizori, producători de televiziune și directori de teatre.
Aceștia au selectat lucrările prezentate în cadrul expozițiilor de arte plastice și arte aplicate, au ales câștigătorul de la audițiile găzduite de Apollo 111 și au oferit, timp de 10 zile, sfaturi și exemple valoroase tinerilor absolvenți.
Aceștia au selectat lucrările prezentate în cadrul expozițiilor de arte plastice și arte aplicate, au ales câștigătorul de la audițiile găzduite de Apollo 111 și au oferit, timp de 10 zile, sfaturi și exemple valoroase tinerilor absolvenți.
Competiția Internetics a ajuns în acest an la cea de 17-a ediție. În noiembrie am aplaudat și am sărbătorit câștigătorii celor mai creative campanii digitale la DESCHIS Atelier, un spațiu polivalent, deschis către artă și evenimente sociale.
Conform punctelor acumulate din premiile şi nominalizǎrile obţinute, topul celor mai premiate agenţii din 2017 este: 1. MRM // McCann; 2. Kubis Interactive; 3. Tribal Worldwide România şi Cohn & Jansen JWT; 4. Leo Burnett România/Publicis One.
În ianuarie și în februarie am construit masiv pe ceea ce înseamnă prezența Art Directors Club în România.
A 9-a ediție a școlii ADC a început în ianuarie, seria editorială TOP 3 ADC*RO a ajuns în al doilea an, iar premiile Top 3 ADC*RO au debutat anul trecut, tot în ianuarie, cu o gală de premiere.
Tot la începutul anului, Art Directors Club of România a dat startul unei serii de seminarii inspiraționale unde femei de top din industrii creative vin să ȋmpărtășească povestea lor de succes. Proiectul Lady Steps, care a sărbatorit deja 8 ediții, a adus în fața publicului peste 20 de speakeri de-a lungul lui 2017.
În noiembrie am lansat prima colecție a organizațiilor și spațiilor culturale, a atelierelor creative și a magazinelor din Cartierul Creativ, printr-o hartă ce a fost distribuită în 5.000 de exemplare.
Inițiativa este prima de acest gen din București și pune în valoare creativitatea și efervescența culturală, punând accentul pe una dintre cele mai vibrante și bine conectate zone ale orașului / Cismigiu - Buzești - Calea Victoriei.
La sfârșitul lunii februarie am coordonat expoziția Standpoint, un showcase cu creații realizate de cinci designeri români, organizată în colaborare cu Institutul Cultural Român din Londra.
Expoziția a făcut parte din programul oficial London Fashion Week și a fost găzduită de Somerset House London, în cadrul International Fashion Showcase. Aceasta a prezentat creațiile a cinci fashion designeri români: Smaranda Almășan, Emese Bakó, Andreea Castrase, Sabina Pop şi Ancuța Sarca și a propus mai multe straturi și interpretări, de la reflecții asupra influenței trecutului, la introspecții personale și până la oportunitățile creative oferite de o lume globalizată.
Expoziția a făcut parte din programul oficial London Fashion Week și a fost găzduită de Somerset House London, în cadrul International Fashion Showcase. Aceasta a prezentat creațiile a cinci fashion designeri români: Smaranda Almășan, Emese Bakó, Andreea Castrase, Sabina Pop şi Ancuța Sarca și a propus mai multe straturi și interpretări, de la reflecții asupra influenței trecutului, la introspecții personale și până la oportunitățile creative oferite de o lume globalizată.
În cadrul RDW 2017 am demarat proiectul ReDesign Crafts, parte a unui program susținut de ING, care și-a propus să evidențieze importanța revitalizării patrimoniului imaterial, dar și potențialul ascuns al revalorizării tradiţiilor şi meșteșugurilor prin design contemporan. În cadrul expoziției prezentate la Romanian Design Week, Meșteshukar ButiQ, Deltacraft, Patzaikin, KrafMade, Honest Goods, Batem fierul la conac! și poveștile din spatele acestor proiecte au fost o dovadă evidentă a valorii pe care astfel de colaborări o pot aduce atât din punct de vedere cultural, antropologic, cât și economic.
Concursul ReDesign Crafts a fost o continuare firească a acestui demers, din dorința de a susține designerii, meșterii, organizațiile sau antreprenorii care își doresc să lanseze noi produse ce reușesc să integreze, într-un mod creativ, meșteșuguri tradiționale și inovație în produse de design contemporan.
În luna iunie, imediat după RDW, am organizat expoziția Threads of Tradition, în colaborare cu Institutul Cultural Român din Madrid, unul dintre cele mai importante evenimente de design contemporan românesc organizate în Madrid. Peste 50 de obiecte imaginate de 24 de tineri designeri au fost expuse la Central de Diseño, în centrul cultural Matadero, timp de o lună.
Selecția de proiecte pe care Romanian Design Week a propus-o pentru acest concept demonstrează valoarea pe care întoarcerea la tradiții o poate aduce atât din punct de vedere cultural, antropologic, cât și economic și este o dovadă a valorii dialogului dintre nou și vechi, prezentând, în paralel, cum inovația poate ajuta la conservarea tehnicilor tradiționale.
Guest country Vienna Design Week
În septembrie, alături de Institutul Cultural Român, am organizat două expoziții de design contemporan ce au făcut parte din programul România ‒ Țară Invitată la VIENNA DESIGN WEEK 2017.
Threads of Tradition și Play&Rewind au reunit lucrările a peste 40 de designeri români și au prezentat, în cadrul VDW, unele dintre cele mai bune proiecte de design contemporan realizate în ultimii ani, coagulate în jurul a două concepte curatoriale semnate de Romanian Design Week.
*** La începutul anului am lansat cea de-a doua ediție a competiției Urbaniada, organizată la inițiativa ING Bank. Câștigătorii au fost aleși în luna martie, dintr-un total de 51 de proiecte care au vizat creșterea calității vieții urbane sau care și-au propus realizarea unor aplicații de mobil, a unor platforme online sau dezvoltarea unor tehnologii ce pot contribui la îmbunătățirea spațiului în care trăim.
*** Alături de CIUC am început proiectul editorial Creative Cribs, o serie de interviuri din #LumeaNoua, unde spațiile se transformă după oamenii care creează în ele.
*** Alături de ABSOLUT Vodka, am lansat o provocare pentru artiștii tineri și pentru absolvenții facultăților creativ-vocaționale: să propună o interpretare artistică a uneia dintre direcțiile strategice ale brandului: “Libertatea de exprimare”, folosindu-se de conturul iconic al sticlei ABSOLUT, un item interpretat de mulți mari artiști de-a lungul timpului.
*** Alături de Muzeul Național Cotroceni am lansat Cotroceni Creativ, un concurs de design de obiect și de suveniruri, pentru a găsi soluții actuale de valorificare a identității și a specificului muzeului.
*** În cadrul DIPLOMA, am demarat proiectul editorial dedicat tinerilor arhitecți cu viziune, în colaborare cu Global Worth.